Menu

6 oktober 2012

iOS 6iOS 6: Mobiele data uitschakelen voor iCloud gebruik

Dankzij iCloud heb je overal al je gegevens ter beschikking en worden deze automatisch gesynchroniseerd met je iPhone, iPad, iPod Touch en je Mac. Omdat iCloud gebruik maakt van het internet om je documenten, foto’s, muziek en instellingen te synchroniseren, dien je te beschikken over een netwerkverbinding.

Dit kan een draadloos netwerk zijn of via het mobiele netwerk. Met een WiFi-netwerk is dit geen probleem echter wanneer je verbonden bent via een mobiele dataverbinding kan het je al snel wat extra geld gaan kosten als je geen dataplan hebt.

In iOS is het mogelijk het gebruik van mobiel internet te beperken voor bepaalde zaken. Zo kun je aangeven welke opties gebruik mogen maken van mobiel internet.

Dit doe je via: Instellingen ▸ Algemeen ▸ Mobiel netwerk.

Bij de optie ‘Gebruik mobiele data voor:’ kun je aangeven welke functie er gebruik van mogen maken. Zo kun je iCloud-documenten, iTunes (gebruik van iTunes Match), Facetime, Passbook-updates en de Leeslijst in Safari in- of uitschakelen.

Wanneer je in het buitenland bent is het aan te raden deze opties of dataroaming uit te schakelen om onnodige hoge kosten te voorkomen.

Meer tips over iCloud kun je hier terugvinden.




Gerelateerde tips:




Reacties


  • schmrtzzz 23 oktober 2014 om 10:17

    Dit lijkt een mooie optie. Maar als je mobiele data uitschakelt voor Apple-apps als Foto’s of iBooks, krijg je elke keer, en dan bedoel ik echt elke keer, de melding dat mobiele data niet is ingeschakeld. En dan moet je dus een handeling verrichten om die melding weg te krijgen. Ik heb het uit ergernis nu maar aangezet bij deze twee apps, terwijl ik dat dus eigenlijk niet wil, ook al omdat ik 90 procent van de tijd op Wifi zit. Dus dit is helemaal niet handig, het is juist uiterst irritant. Laat die optie dan weg, zou ik zeggen.

  • Tom De Backer 6 november 2014 om 13:40

    Beste schmrtzzz,

    Had hetzelfde probleem met die melding. Gebeld met de Apple Support en goeie hulp gekregen. Blijkbaar helpt het als je even mobiele data weer aanzet voor foto’s, de app opent: geen melding (uiteraard), mobiele data weer uitzet, de app opent: melding, de app sluit en weer opent: geen melding meer.

    Succes!

Een reactie toevoegen: