iPhone 13-serie kan ook communiceren met satelliet, mits je provider dat ondersteunt
Sinds iOS 18.5 kan de iPhone 13, iPhone 13 mini, iPhone 13 Pro en iPhone 13 Pro Max voortaan ook SOS-noodmelding via satelliet gebruiken. Echter, werkt dit op een andere manier dan bij de iPhone 14-serie of nieuwer.
Gebruikers met een iPhone 13-model kunnen vanaf iOS 18.5 ook verbinding maken met een satelliet in noodgevallen, mits je provider dit ondersteunt. In plaats van een direct verbinding te maken met een satelliet komt het systeem van de provider op de hoek kijken. We leggen uit hoe iPhone 13-eigenaren de SOS-noodmelding via satelliet kunnen gebruiken.
SOS-noodmelding via satelliet
Met behulp van een iPhone zijn er verschillende manieren om verbonden te blijven als je je op plaatsen bevindt zonder traditioneel mobiel netwerk of wifi-dekking. Met de iPhone 14 of nieuwer (alle modellen) biedt Apple in samenwerking met Globalstar een satellietverbinding om hulpdiensten te sms'en, pechhulp aan te vragen, vrienden en familie berichten te sturen en kun je je locatie delen via satelliet. De functie is standaard aanwezig op deze toestellen en werkt automatisch dankzij de benodigde hardware.

Satellietfuncties via provider
Niet alleen kun je de satellietfunctie van Apple gebruiken. Sommige aanbieders hebben hun mobiele netwerk uitgebreid met satellieten via samenwerkingen met satellietproviders, zoals Starlink. Hierdoor kun je verbonden blijven, ook op plekken zonder traditionele dataverbinding.
Dit houdt in dat je de satellietverbinding ook via je provider tot stand kunt brengen en je online blijft. Het voordeel hiervan is dat speciale hardware niet nodig is en daardoor de iPhone 13-serie ook verbinding kan maken met een satelliet in geval van nood.
Ondersteunende aanbieders
Heb je een iPhone 14 of nieuwer? Dan kun je in heel veel landen de SOS-noodmelding via Satelliet gebruiken. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van Apple's hardware en satellietverbinding. Dit werkt o.a. in Nederland, België, EU en verschillende delen van de wereld. Een volledig overzicht van de dekking vind je hier terug.
Heb je een iPhone 13-serie of nieuwer, dan kun je ook gebruikmaken van door de aanbieder geleverde satellietfuncties. Zo blijf je online, ook als het mobiele netwerk wegvalt. Op dit moment zijn de providers die deze functie ondersteunen schaars en nog niet beschikbaar in de EU.
- Verenigde Staten: T-mobile USA
- Japan: AU
- Nieuw-Zeeland: One NZ
Al deze providers maken gebruik van Starlink, het bedrijf van Elon Musk. Deze satellieten hebben een technologie aan boord die ervoor zorgt dat bestaande netwerken kunnen communiceren met de satellieten. Vooralsnog is het niet duidelijk wanneer andere providers deze functie zullen aanbieden aan hun klanten.
Aanbieder verstrekte satellietfunctie
Wanneer je iPhone een door de aanbieder verstrekte satellietfunctie gebruikt, geeft de iPhone 'SAT' weer in de statusbalk. Er kunnen aanbiederskosten en datatarieven van toepassing zijn. Neem voor meer informatie over door de aanbieder verstrekte satellietfuncties en ondersteunde landen of regio's contact op met je aanbieder.
Als je aanbiedernetwerk satellietfuncties biedt, kun je nog steeds de satellietfuncties van Apple gebruiken op iPhone 14 of nieuwer in bepaalde regio's wanneer je je buiten de traditionele mobiele en wifidekking bevindt.
Provider satellietfuncties uitschakelen
- Open de Instellingen-app.
- Tik op 'Mobiel netwerk'
- Ga naar de instellingen van je aanbieder of tik op je telefoonnummer
- Schakel 'Satelliet' uit.
Als de optie 'Satelliet' niet wordt weergegeven, biedt je aanbieder mogelijk geen ondersteunde satellietfuncties en gebruikt je iPhone geen door de aanbieder verstrekte satellietfuncties.

Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 18/05/2025 21:13 | |
Categorie | iOS, Uitleg | |