16 augustus 2021

Apple lost binnenkort macOS problemen met scanners op

Inclusief een stappenplan met een tijdelijke oplossing
2 min leestijd
Apple lost binnenkort macOS problemen met scanners op
Nieuws
2 min leestijd

De afgelopen tijd klagen verschillende Mac gebruikers over een foutmelding wanneer ze hun scanner willen gebruiken. Bij het starten van een scan verschijnt er een melding op het scherm wat aangeeft dat je geen toestemming hebt om de applicatie te gebruiken.

Apple erkent het probleem en heeft een support-document gepubliceerd waarin ze melden dat ze het probleem in een toekomstige update zullen oplossen. Daarnaast bieden ze een tijdelijke oplossing aan zodat je toch kunt scannen via macOS.

Foutmelding bij scannen via Mac

Bij gebruik van een scanner op een Mac kan het voorkomen dat je de 'Je hebt geen toestemming om de applicatie te openen' foutmelding te zien krijgt. Deze verschijnt zodra je via de scanner een document wil scannen vanuit macOS-apps zoals Voorvertoning, Fotolader en via systeemvoorkeuren voor Printers en scanners. Vervolgens kun je niets doen en herhaalt het probleem zich wanneer je het opnieuw probeert.

Apple lost binnenkort macOS problemen met scanners op

Afbeelding via HP support Forum

Het bericht zegt dat je contact moet opnemen met je computer of netwerkbeheerder voor hulp, of geeft aan dat je Mac geen verbinding met het apparaat kon maken (-21345). Apple biedt gelukkig een tijdelijke oplossing en zal in een toekomstige update het probleem oplossen.

ook interessant
Raspberry Pi als AirPrint server gebruiken
Raspberry Pi als AirPrint server gebruiken

Helaas kan het zijn dat je Printer geen Airprint ondersteund, gelukkig kun je dit snel oplossen met behulp van een Raspberry Pi.

Tijdelijk oplossing bij scanproblemen macOS

  • Sluit alle geopende applicaties
  • Open Finder en klik in de menubalk op Ga → Ga naar map
  • Typ /Bibliotheek/Image Capture/Devices en druk op enter

Dubbelklik in het geopende venster op de app die in het foutbericht wordt genoemd. Het is de naam van het scannerstuurprogramma. Er mag niets gebeuren als je het opent. Sluit het venster en open de app die je gebruikte om te scannen.

Een nieuwe scan zou normaal moeten verlopen. Als je er later voor kiest om vanuit een andere app te scannen en dezelfde foutmelding krijgt, herhaal je deze stappen.

ook interessant
Mac App Store problemen met updates en aankopen oplossen
Mac App Store problemen met updates en aankopen oplossen

Oplossing bij problemen met het updaten van applicaties via de Mac App Store of het installeren van nieuwe apps op een Mac.

info
Auteur Wesley Fabry
Datum16/08/2021 14:34
Categorie Nieuws
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏
  2 reacties

Reacties

  • Gebruik Canonscan 9000F Mark II bj 2015. Scanner werkt wel maar voert niet alle opdrachten uit. Bijvoorbeeld foto samenvoegen, bij 2e foto volgt bericht: scanner staat uit of kabel is niet aangesloten.
    Als ik via voorkeuren scanner kies kan ik wel scannen.
    Volgens mij is het probleem ontstaan na update naar Monterey

    Beantwoorden
  • Daarnaast kun je wellicht je iPhone of iPad gebruiken. Hetzij met de camera als scanner, hetzij met een app om de flatbed scanner te gebruiken.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store