24 januari 2016

Olloclip: iPhone lenzen voor haarscherpe foto’s (review)

3 min leestijd
Review
3 min leestijd

De camera van de iPhone is fantastisch, deze maakt prachtige foto’s en beschikt over de modernste techniek. De laatste generatie iPhone 6s (Plus) heeft een 12-megapixel iSight-camera met pixels van 1,22 µ. Deze maakt goede foto’s, maar het kan altijd beter.

Zo kun je de camera verrijken met de extra lenzen van Olloclip die je over de camera heen schuift. Wij hebben dit accessoire getest en hieronder kun je onze bevindingen lezen.

Olloclip heeft al verschillende accessoires uitgebracht voor de iPhone, de laatste variant is speciaal voor de iPhone 6(s) en iPhone 6(s) Plus. Deze heeft direct een opmerkelijke verbetering t.o.v. eerdere Olloclips, deze geeft namelijk niet alleen de iSight camera (achterkant) een extra lens, maar ook de FaceTime camera (voorkant). Zo kun je ook haarscherpe en unieke selfies maken!

olloclip bevestigd op de iPhone

De Olloclip bevat vier verschillende lenzen in één, zo heb je de keuze tussen een fisheye lens die ervoor zorgt dat je een ultra-wide vision perspectief krijgt. Met de wide-angle-lens krijg je een verdubbeling van het gezichtsveld. Maak je graag macro foto’s dan kan dit ook met de Olloclip, met behulp van twee macrolenzen met een zoom vermogen van 10X en 15X kun je vanaf heel dichtbij focussen op je onderwerp.

De Olloclip schuif je over je iPhone en camera’s heen, dat gaat erg eenvoudig en de Olloclip is gelijk beschikbaar. Het heeft wel één nadeel, bij het nemen van iedere foto zal je de Olloclip over je iPhone moeten schuiven. Gebruik je dus een case dan moet je deze steeds los halen, dit heeft Olloclip gelukkig wel opgelost door een case te ontwerpen die compatibel is met de Olloclip.

Alles wat je krijgt bij aanschaf van een Olloclip

De kwaliteit van de lenzen is subliem, een spiegelreflexcamera kan de Olloclip in combinatie met de iPhone niet vervangen, maar hij komt wel dicht in de buurt. De foto’s zijn beduidend beter, zeker voor vergezichten en macrofoto’s.

Omdat je vanaf deze generatie Olloclip ook de FaceTime camera (voorkant) kunt voorzien van een Olloclip is het zeker de moeite waard om aan te schaffen. Met behulp van de wide-angle-lens kun je namelijk prachtige selfies maken die ook meer van de achtergrond toont.

Conclusie

De Olloclip is een mooie toevoeging voor de iPhone camera, de foto’s zijn beduidend beter en je krijgt vier lezen in één. Niet alleen kun je nu de iSight Camera voorzien van een beter lens, ook de FaceTime camera kun je upgraden. Zoals je kan zien op de foto’s tel je maar twee lenzen, maar door de lenzen er af te draaien krijg je de macrolenzen ter beschikking. Met de bijgeleverde keycord kun je simpel de Olloclip bij je dragen, je klikt hem vast aan het daarvoor bestemde mechanisme, bovendien heb je keuze uit drie kleuren.

Toch kent de Olloclip ook nadelen, je bent vrijwel genoodzaakt om de case-variant te kopen omdat je steeds de Olloclip over je iPhone heen moet schuiven. Dit mechanisme heeft ook een nadeel voor screenprotectors, deze kunnen wel eens los komen bij het bevestigen. Daarnaast is de Olloclip vrijwel altijd afhankelijk aan één type iPhone, deze zul je dus bij iedere iPhone opnieuw moeten aanschaffen (op de s-versie na).

Klik hier voor meer informatie (zoals prijs en specificaties) over de Olloclip speciaal voor de iPhone 6(s). Wil je een Olloclip aanschaffen voor een ander type iPhone of Smartphone? Klik dan hier.

Helaas, video is niet (meer) beschikbaar...
info