Voorkom dat je per ongeluk een telefoon- of FaceTime-oproep stopt
Met een iPhone kun je telefoongesprekken voeren. Dit kan niet alleen via provider, maar ook via applicaties zoals FaceTime en WhatsApp. Misschien is het je al eens overkomen dat je per ongeluk een gesprek hebt beëindigd door op de zijknop van je iPhone te drukken, vanaf iOS 16 en iPadOS 16 kun je dit voorkomen.
Wanneer je een gesprek voert via je iPhone of iPad is het mogelijk om dit te beëindigen door op de zijknop, ook wel aan-uitknop genoemd, te drukken. Via de toegankelijkheidsinstellingen kun je dit uitschakelen zodat je de knop kunt gebruiken.
Zijknop uitschakelen bij telefoongesprek
- Open Instellingen op je iPhone of iPad
- Navigeer naar 'Toegankelijkheid'
- Tik op 'Aanraken'
- Schakel de optie 'Voorkom 'Vergrendel om oproep te stoppen'' in
Wanneer je de optie hebt ingeschakeld kun je de zijknop of aan-uitknop gebruiken om de iPhone of iPad te vergrendelen tijdens een telefoon- of facetimegesprek. Schakel je de optie uit, dan kun je via deze knop het gesprek beëindigen.
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 20/06/2023 09:24 | |
Categorie | iOS | |
Reacties
Broekzakgesprek
Wat me nog regelmatig overkomt en andere iPhone gebruikers ook, is dat je bij contacten of gemiste oproepen maar iets hoeft aan te tippen er direct een oproep-verbinding wordt gemaakt. Ook als je na een gesprek de iPhone opbergt gebeurd dat vaak bij favorieten omdat je dan na beëindiging gesprek je onbewust met je vinger over die contacten heen kan wipen. Dat komt zo vaak voor, dat hier al een nieuw Nederlands woord voor in omloop is : “broekzakgesprek” Meestal met sorry er voor. Heel eenvoudig te voorkomen als er vooraf eerst een melding komt die je moet bevestigen. Net zoals je bij verwijderen contacten, mails of afspraken je ook die vraag vooraf gesteld krijgt.
Zou een grote verbetering zijn dat als gekozen wordt voor een telefoon of Whatsapp gesprek, er dan eerst de melding komt “verbinding maken” die je dan wel of niet kan bevestigen. Dat voorkomt een hoop ongewenste “sorry” gesprekken, en ongewenste afluisterpraktijken.