FaceTime: Videobellen via een iPhone, iPad of Mac
Met behulp van FaceTime kun je onderling bellen en videobellen (VoIP) met andere Apple gebruikers. Vooralsnog is het niet mogelijk om FaceTime te gebruiken in combinatie met Android of Windows.
De dienst is beschikbaar op een iPhone 4 of nieuwer, iPad 2 of nieuwer, alle iPad mini modellen, iPod Touch 4e generatie of nieuwer. Om de functie te kunnen gebruiken moet je iDevice beschikken over iOS 4.0 of hoger en op je Mac moet minimaal OS X 10.6.6 geïnstalleerd zijn. In deze handleiding leggen we uit hoe je FaceTime kunt inschakelen, gebruiken en geven we extra tips.
FaceTime inschakelen op een iPhone of iPad
- Open Instellingen
- Navigeer naar 'FaceTime'
- Schakel de gelijknamige optie in
- Log eventueel eerst in met je Apple ID
- Wacht op activering
Videobellen inschakelen op een Mac
- Open de FaceTime applicatie via Finder ▸ Programma's
- Log in met je Apple ID
- Wacht op activering
E-mailadres en telefoonnummer kiezen
Zodra FaceTime is ingeschakeld, kun je kiezen welke e-mailadressen en telefoonnummers er gebruikt mogen worden om oproepen op te kunnen ontvangen. Dit houdt in dat andere deze contactmogelijkheden kunnen gebruiken om een gesprek te starten. Bij bellerherkenning kun je opgeven welk e-mailadres of telefoonnummer verstuurd moet worden wanneer jij een gesprek start.
Het kiezen van je e-mailadres en telefoonnummer kun je op een iPhone of iPad instellen via Instellingen ▸ FaceTime. Open een Mac doe je dit via FaceTime-app ▸ Menubalk ▸ FaceTime ▸ Voorkeuren ▸ Instellingen.
Extra e-mailadressen en telefoonnummers kiezen
Wil je net een extra telefoonnummer of e-mailadres toevoegen, bijvoorbeeld van je werk, dan kun je deze toevoegen aan je Apple ID. Dit doe je op een iPhone of iPad via Instellingen ▸ Je naam ▸ Naam, telefoonnummers, e-mail. Tik bij 'Bereikbaar op' op 'wijzig' en voeg deze toe.
Op een Mac kun je dit doen via ▸ Systeemvoorkeuren ▸ Apple ID ▸ Naam, telefoon, e-mail ▸ plus-knop. Heb je nog macOS Mojave of eerder? Dan kun je dit aanpassen via ▸ Systeemvoorkeuren ▸ iCloud ▸ Accountgegevens ▸ Contact ▸ Plusknop.
FaceTime gesprek starten via iPhone/iPad
Het klinkt vreemd, maar een FaceTime gesprek start je het makkelijkste vanuit de Telefoon of Contacten applicatie. Open deze en zoek naar het contact die je wil (video)bellen. Tik bij 'FaceTime' op de videocamera om een videogesprek te starten of op de telefoonhoorn om een audiogesprek te starten. Staat 'FaceTime' er niet tussen? Dan beschikt deze contactpersoon niet over de dienst.
Uiteraard kun je ook de FaceTime applicatie zelf gebruiken. Open de app en tik bovenin op de plus-knop om een contact te selecteren. Recente gesprekken vind je terug via het startscherm van de app waar je nog de keuze hebt tussen video of audio.
FaceTime starten via Mac
Open de FaceTime applicatie en vul in het zoekveld de contactpersoon in die je wil audio- of videobellen. Klik op de videocamera om een videogesprek te starten of op de telefoonhoorn om een audiogesprek te starten. In de app vind je ook jouw recente gesprekken terug via de tabblad: video en audio. Via deze weg kun je snel een (video)gesprek starten door te dubbelklikken op de contactpersoon.
FaceTime voor Apple TV
Gebruikers van een Apple TV 4K 2e generatie of nieuwer kunnen sinds tvOS 17 gebruikmaken van de nieuwe FaceTime-app op Apple TV en rechtstreeks vanaf het grote scherm bellen. Daarnaast kunnen ze ook oproepen starten op iPhone of iPad en ze vervolgens overdragen aan Apple TV.
FaceTime op Apple TV maakt gebruik van de ondersteuning voor Continuïteitscamera om draadloos verbinding te maken met je iPhone of iPad. Via de camera en microfoon op je device komt alles vervolgens samen op je tv.
Middelpunt zorgt dat iedereen in de kamer perfect in beeld blijft, zelfs wanneer deelnemers rondlopen. Verder kun je met nieuwe, door gebaren geactiveerde reacties elk gesprek nog leuker maken door effecten op het scherm te genereren, zoals hartjes of vuurwerk. En met de introductie van Split View voor Apple TV kun je in een SharePlay-sessie samen met je dierbaren een film of serie volgen, en tegelijkertijd iedereen zien in het FaceTime-gesprek.
Kosten FaceTime
FaceTime kun je gratis gebruiken, zowel voor de audio- of videogesprekken. Het bellen gebeurt via een netwerkverbinding, dit kan wifi of het datanetwerk van je provider zijn. Voor deze verbinding of een databundel moet uiteraard wel betaald worden.
FaceTime tips voor iPhone, iPad en Mac
- FaceTime groepsgesprekken op iPhone, iPad en Mac
- Bellen via FaceTime-audio met iPhone, iPad of Mac
- Live Photos maken tijdens een FaceTime gesprek
- Effecten, Animoji en Memoji gebruiken tijdens FaceTime
- Hoeveel data verbruikt FaceTime (video en audio)
- FaceTime gesprekken beantwoorden met een tekstbericht of herinnering plaatsen
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 26/09/2023 11:24 | |
Categorie | Handleiding, iOS, macOS | |
Een reactie toevoegen:
7 juli 2017 om 14:21
Face time werkt prima behalve de video niet. Zie bij contact dat slechts audio is ingeschakeld. Hoe kan ik video ook inschakelen.
Hartelijke dank voor uw antwoord. Fijn weekeinde
7 juli 2017 om 14:36
@barge heb je dat bij alle contacten? Alleen mensen met een Apple apparaat kunnen FaceTime activeren, Tik op de ‘camera’ om te videobellen, de hoorn is alleen audio.
1 november 2018 om 0:51
Ik heb geen iphone : kan ik Facetime gebruiken enkel en alleen op mijn Macbook ??
1 november 2018 om 9:16
@Fred jazeker, dan kun je FaceTime gebruiken, je bent dan wel alleen beschikbaar op je Mac hiervoor.
1 november 2018 om 21:26
Dank voor uw antwoord Wesley. – Heb vandaag Mojave gedownload en de intro bekeken; in de uitleg over faceTime staat echter dat, als je zelf via je Mac een telefoontje wil doen dat je dan wel een Iphone moet hebben….
Zou het interessant gevonden hebben om gewoon vanaf mijn Mac te kunnen bellen ipv met mijn ver-verouderde gsmmetje.
Groetjes.
2 november 2018 om 8:53
Je kunt wel facetime-audio en videogesprekken voeren, echt bellen (via je provider) vereist inderdaad een iPhone.
14 december 2018 om 23:22
Onlangs heb ik een nieuwe macbook gekocht, maar ik kan niet inloggen op facetime en imessage, er staat dan: er heeft zich een fout voorgedaan tijdens de activering. probeer het opnieuw. Wat moet ik doen?
14 december 2018 om 23:27
Bekijk dit eens: https://support.apple.com/nl-nl/HT204408
27 januari 2019 om 10:36
Bij werkt FaceTime prima, behalve bij 1 van mijn contacten. Daar krijg ik bij de info die er staat bij contacten niet te zien dat die persoon FaceTime heeft. Als ik bij de FaceTime app zelf zoek naar die persoon, kan ik alleen FaceTime audio gebruiken bij die persoon.
Wanneer ik via de berichten app (iMessage) boven op naam van die persoon druk, kan ik wel FaceTime video bellen.
Enig idee hoe dit op te lossen?
27 januari 2019 om 14:33
Heeft deze een iPhone? Mogelijk gehad of alleen een mac/ipad in gebruik of niet altijd beschikbaar voor Facetime. Je kunt eens vragen of het contact Facetime deactiveert en daarna weer opnieuw activeert.
28 januari 2019 om 22:39
Ja diegene heeft een iPhone en kan mij ook gewoon bereiken met FaceTime. Ik moet het alleen via een omweg doen via de berichten app, omdat ik geen FaceTime icoon zie in contacten bij die persoon..heel vreemd
6 februari 2019 om 20:11
vraagje: hoe kan iemand me op via facetime op de MacBook bellen terwijl diegene niet mijn nummer heeft (en overigens heb ik geen iPhone).
7 februari 2019 om 9:10
Een telefoonnummer is niet verplicht, aan FaceTime word je Apple ID gekoppeld. Als degene in het bezit is van je e-mail (gekoppeld aan je Apple ID) dan kun je gebeld worden. Als je dat niet wil kun je FaceTime uitschakelen.
21 juni 2019 om 15:33
Regelmatig start ik op mijn Macbook Pro een gesprek in FaceTime om via mijn iPhone te voeren. Enkel en alleen wanneer ik een dergelijke uitgaande oproep lanceer, dan hoort mijn gesprekspartner mij niet. Ikzelf hoor de andere partij wel.
Hoe zou dat komen? Wat kan ik doen om dat te verhelpen?
22 juni 2019 om 13:12
Ik heb dit nog niet eerder toegepast. Wellicht kun je de audio uitvoer regelen. Het beste kun je deze vraag stellen op https://genius.appletips.nl Onze experts en leden weten misschien een oplossing…
3 mei 2020 om 12:14
Inkomende gesprekken kan ik op mijn MacBook niet aannemen (worden niet zichtbaar tijdens de inkomende oproep) maar verschijnen later wel bij de gemiste oproepen. Uitgaande gesprekken worden zonder problemen opgesteld. Met dezelfde AppleID op mijn iPad zijn er geen problemen. Het probleem met mijn MacBook doet zich voor ongeacht of mijn iPad powerdown of powerup is.
4 mei 2020 om 8:49
Je kunt eens uitloggen op je Mac voor FaceTime via FaceTime app ▸ menubalk ▸ FaceTime ▸ Voorkeuren ▸ Log uit. Herstart daarna je Mac en log weer in.
4 juni 2020 om 13:48
Ik kan wel uitgaande oproepen doen, echter inkomende oproepen komen niet binnen. Hoe kan ik dit oplossen?
9 september 2020 om 10:55
Ik kan niet inloggen op mijn IMAC, krijg in beeld dat het account geen bereikbare adressen heeft?
Op mijn MacBook lukt het wel met hetzelfde apple id
18 september 2020 om 20:48
Niet alle FaceTime gesprekken worden achteraf vermeld op mijn scherm. Wat kan de oorzaak zijn?
VB. Een binnenkomend gesprek gisteren vind ik vandaag niet terug op mijn scherm.
24 september 2020 om 15:01
Hoe krijg ik een volledig uitgevuld beeld met een FT video-verbinding op mijn MacBook?
Of is dit alleen voorbehouden aan Skype gebruikers?
24 september 2020 om 19:23
Dat kan door op het groene bolletje te klikken in de knoppenbalk, bovenaan het venster.
15 oktober 2020 om 14:39
Versturen naar en ontvangen van berichten naar een bepaalde persoon lukt niet. Ik krijg steeds de melding “niet verstuurd”. Als ik een bericht opstel en deze persoon selecteer is de naam rood, terwijl dit normaal gesproken blauw is. Videogesprekken kunnen wel met deze persoon.
Berichten uitwisselen met anderen kan ik wel.
25 december 2020 om 9:20
Ik Facetime vanaf mijn iPad, hierbij kan ik mijn telefoonnummer niet selecteren bij “te bereiken op” in de Facetime settings. Mijn nummer is wel bekend en geactiveerd bij “bereikbaar op” in de algemene instellingen. Wat doe ik verkeerd?