17 augustus 2017

iCloud-fotobibliotheek synchroniseert niet, enkele oplossingen

foto iOS app

Met behulp van de iCloud-fotobibliotheek kun je al je foto's en video's bewaren in iCloud. Je hebt dan één bibliotheek die zich online bevindt en synchroniseert met al je aangesloten apparaten. Wanneer je een foto of video maakt/toevoegt wordt deze geupload naar iCloud, dit proces kan wal eens vastlopen.

De iCloud-fotobibliotheek synchroniseert niet meer en er worden geen nieuwe foto's of video's meer geupload of gedownload. Om dit probleem op te lossen kun je een aantal oplossingen proberen. Ten eerste moet je een goede en stabiele wifi-verbinding hebben en moet je zijn ingelogd met je iCloud-account. Wanneer de wifi-verbinding slecht is kan het uploaden vertraagd of gepauzeerd worden, dit komt vooral voor bij openbare netwerken.

Controleer de status van iCloud

Voor je onderstaande oplossingen gaat proberen is het aan te raden om eerst te controleren of Apple problemen heeft met iCloud. Dit kun je controleren op de statuspagina van Apple. Bekijk of de optie 'Foto's' en iCloud problemen heeft. Wanneer dat niet het geval is kun je volgende oplossingen proberen.

iPhone, iPad of Mac geforceerd herstarten

Wanneer je deze problemen ervaart doe je er goed aan om eerst je apparaat geforceerd te herstarten. Dit kun je doen met behulp van dit stappenplan. Het kan zijn dat het upload-proces corrupt is geraakt en daardoor niet meer goed functioneert. De herstart lost dit meestal op.

iCloud-fotobibliotheek geforceerd synchroniseren

In de instellingen voor Foto's van iOS en macOS heb je de mogelijkheid om de iCloud-fotobibliotheek in of uit te schakelen per apparaat. Omdat het uploadproces blijft vasthangen kun je dit geforceerd herstarten. Ga op je iPhone of iPad naar Instellingen ▸ Foto's (en camera) ▸ schakel de optie 'iCloud-fotobibliotheek uit. Herstart je iDevice en schakel de optie weer opnieuw in. Op je Mac kun je dit doen via Foto's ▸ Menubalk ▸ Voorkeuren ▸ schakel iCloud-fotobibliotheek uit, herstart de Mac en schakel dit weer in.

iCloud-fotobibliotheek synchroniseert niet

iOS en macOS gaan nu geforceerd de foto's weer opnieuw synchroniseren en uploaden. Foto's die nog niet zijn gesynchroniseerd worden door dit proces niet verwijderd, ook foto's in je online-fotobibliotheek worden niet gewist.

Lees ook: iCloud-foto's gebruiken op een Windows computer

Optimaliseer opslag voor Foto's

Een andere oplossing is het inschakelen van de optimaliseer-functie. Ga naar op je iPhone of iPad naar Instellingen ▸ Foto (en camera) ▸ schakel de optie 'Optimaliseer iPhone/iPad-opslag' in. Als deze al is ingeschakeld wissel je tussen 'Download en bewaar originelen' en 'Optimaliseer iPhone/iPad-opslag. Op een Mac kun je dit toepassen via Foto's ▸ Menubalk ▸ Voorkeuren ▸ Optimaliseer Mac-opslag.

Overige oplossingen

Geduld, laat je Mac, iPhone of iPad eens een volledige nacht proberen te synchroniseren. Open Foto's en laat dit actief, zorg ervoor dat je Mac of iDevice wordt opgeladen en het scherm niet wordt uitgeschakeld. Dit kun je instellen voor iOS via Instellingen ▸ Beelscherm en helderheid ▸ Automatisch slot. Op een Mac via  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ Energiestand.

Overige oplossingen:
Instellingen herstellen op een iPhone of iPad
Apple Support raadplegen

Bekijk ook: Het verschil tussen fotostream en iCloud-fotobibliotheek







Reacties


  • Alex

    17 augustus 2017 om 11:42

    Is deze oplossing ook van toepassing voor Fotostream?
    Of heb je dan kans dat er data verloren gaat?

  • Arno

    17 augustus 2017 om 11:47

    Synct icloud-fotobibliotheek ook via een 4G verbinding, of alleen als er een wifi verbinding is?

  • Hans Wolbers

    17 augustus 2017 om 11:47

    Bij mij loopt de synchronisatie weer. Even uitvinken, herstarten en weer aanvinken hielp. Alleen jammer dat hij weer helemaal overnieuw begint.

    Maar goed, daar komen we wel weer overheen.
    Bedankt voor dit artikel nav mijn vraag!

  • Wesley Fabry

    17 augustus 2017 om 11:49

    @alex fotostream werkt ongeveer gelijk en kun je ook in en uitschakelen om het te forceren. Fotostream werkt overigens alleen als upload van bestaande lokale foto’s en worden niet gewist als ze geupload zijn.
    @arno neen, alleen via wifi, maar pasop. Als je verbonden bent met een persoonlijke hotspot doet ie het ook.
    @hans super! Ja hij ‘begint’ overnieuw, maar wat ie al heeft gedaan slaat ie wel over. Dus uiteindelijk kan het snel gaan.

  • Ralph

    17 augustus 2017 om 11:50

    Je PC opnieuw opstarten helpt vaak ook.

  • Wesley Fabry

    17 augustus 2017 om 11:53

    @ralph klopt, dat is het ‘geforceerd herstarten’.

  • Kees Groenland

    17 augustus 2017 om 17:16

    Bij mij wilde iCloud de foto’s naar mijn iMac niet sychroniseren. De optie Download en bewaar originelen’ was ingeschakeld. Ik kreeg de melding dat iCloud de foto’s niet kon bewaren op de schijf van de mac omdat er te weinig ruimte was, maar daar was volgens mij geen sprake van. Ook niet nadat ik heel wat gigs had verwijderd. Toen maar de optie optimaliseer de mac maar ingeschakeld. Kan het zijn dat het probleem ontstaat doordat ik een oude versie van foto’s op de mac heb staan ? Ik kan namelijk siërra niet meer draaien.

  • Wesley Fabry

    18 augustus 2017 om 10:24

    @Kees in principe moet dat geen probleem zijn, maar als je download en bewaar originelen wilt gebruiken moet je wel de ruimte voor al die foto’s en video’s hebben. Als dat niet het geval is kan ie niet alles downloaden.

  • Kees Groenland

    18 augustus 2017 om 18:59

    👍

  • Peter

    20 augustus 2017 om 16:43

    Ik heb mijn albums gesorteerd op jaar maar om de zoveel tijd laat Applle daar een “eigen sortering” op los en kan ik alle albums weer inmijn eigen sortering slepen. Zeer irritant!

Een reactie toevoegen:



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!