14 januari 2020

iCloud herstellen en veilig uitschakelen

2 min leestijd
iCloud herstellen en veilig uitschakelen
iOS
2 min leestijd

Het kan voorkomen dat je in sommige gevallen iCloud moet herstellen, dit dien je vaak te doen wanneer je problemen ervaart met het synchroniseren tussen al je apparaten. Vaak ligt het probleem bij de installatie op het apparaat zelf, om deze redenen dien je iCloud op dat apparaat te herstellen (door uit- en opnieuw in te loggen).

iCloud kun je niet zomaar verwijderen van je iPhone, iPad of Mac, hiervoor moet je eerst enkele stappen ondernemen, hieronder lees je hoe je iCloud veilig kunt uitschakelen en opnieuw installeren op je iDevice of Mac.

iCloud herstellen of uitschakelen op iPhone of iPad

  • Open instellingen
  • Tik op je Naam
  • Kies voor 'Log uit'
  • Vul je wachtwoord in
  • Bevestig door nogmaals te tikken op 'Log uit'

iOS 10.2 of eerder: Instellingen ▸ iCloud ▸ Log uit

Nu komt het belangrijkste, iOS geeft aan of je jouw agenda's, Safari gegevens, contacten, notities, etc. wil bewaren of verwijderen van je iDevice. Het is belangrijk dat je deze verwijdert, kies dus voor 'Verwijder van iDevice', iOS zal dan de gegevens op je iDevice verwijderen, maar blijven behouden in iCloud.

iCloud herstellen iPhone en Mac

iCloud herstellen op een Mac

  • Open Systeemvoorkeuren via  ▸ Systeemvoorkeuren
  • Klik op 'Apple ID'
  • Ga naar 'Overzicht'
  • Klik op 'Log uit'

Heb je nog macOS Mojave of eerder? Ga dan naar  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ iCloud ▸ Log uit

Vink de beschikbare opties uit zodat er geen gegevens worden opgeslagen op je Mac. Kies daarom voor 'Verwijder van Mac' of 'Ga door' wanneer je niets hebt aangevint. De gegevens worden namelijk verwijderd van je Mac, maar niet uit iCloud.

ook interessant
iCloud-fotobibliotheek veilig uitschakelen en alle iCloud-foto's downloaden
iCloud-fotobibliotheek veilig uitschakelen en alle iCloud-foto's downloaden

Wil je liever geen gebruik meer maken van iCloud-foto's? Dan leggen we uit hoe je iCloud-fotobibliotheek kunt uitschakelen en alles downloaden

Waarom gegevens verwijderen

Doordat je deze gegevens verwijdert op je iDevice of Mac is het eenvoudiger om straks iCloud opnieuw te activeren op hetzelfde apparaat. Want als je de gegevens op je apparaat blijft bewaren dan zullen deze eventueel dubbel worden toegevoegd aan iCloud bij het opnieuw aanmelden. Dit is ook het geval voor iCloud Drive, het terugzetten kan enige tijd in beslag nemen.

Door ze te verwijderen blijven ze alleen beschikbaar in iCloud en worden ze netjes opnieuw toegevoegd op je apparaat bij het opnieuw aanmelden bij iCloud. Aanmelden kan via dezelfde locatie als waar je hebt uitgelogd.

ook interessant
iCloud-foto's synchroniseert niet, enkele oplossingen
iCloud-foto's synchroniseert niet, enkele oplossingen

iCloud-foto's synchroniseert niet? Enkele oplossingen om je iCloud-fotobibliotheek weer up-to-date te krijgen en problemen te verhelpen.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt12/05/2020 13:13
Categorie iCloud
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • Jaap van der Laan
    25 maart 2017 om 12:48

    Na het cleanen van mijn imac heeft time machine de bestanden weer terug gezet. Na het opstarten vraagt iCloud om het wachtwoord. Het vertrouwde wachtwoord pakt hij niet. In het rood wordt vermeld dat er iets aan de hand is. Probeer het nog eens wordt gevraagd.Na drie keer proberen dien je een nieuw wachtwoord aan te vragen. Ook gedaan. Het nieuwe wachtwoord werkt op mijn andere apparaten, maar niet op de iMac. De remedie is om uit te loggen op de iCloud account, maar dat werkt niet. Je draait rondjes. Het verzoek als je het wachtwoord hebt ingevuld is om ‘zoek mijn mac’ uit te schakelen, maar dat kan niet omdat iCloud je geen toegang geeft, want het (nieuwe) wachtwoord pakt hij niet. Het venster blijft grijs.
    Wat nu te doen?

  • Wesley Fabry
    27 maart 2017 om 11:12

    @Jaap dit is een behoorlijk technisch probleem waar waarschijnlijk alleen Apple bij kan helpen. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen/

  • willemeijn imschoot
    10 mei 2017 om 8:33

    De I-phone is in januari aangekocht en nu in mei kan hij niet meer opgeladen worden en blijft dus uit. Naar de winkel teruggebracht en ik krijg geen andere, neen ze sturen hem op. Maar om hem op te sturen moet eerst de i-cloud uitgeschakeld worden. Omdat de i-phone niet meer aan gaat moet dit via de pc………..Hoe en wat? geen idee.

  • Wesley Fabry
    10 mei 2017 om 10:00

    @willemeijn het beste kun je Apple zelf raadplegen. Dat kan in het nederlands via hun Support afdeling. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen/

  • Maudi
    1 augustus 2018 om 10:08

    Wij hebben hier 3 Imacs waarvan we de contacten synchroniseren in 1 Icloud. Nu ben ik bezig 1 Mac (welke al eerder gekoppeld is geweest) toe te voegen, dus Icloud inloggen. Hij geeft aan dat de Icloud al bestaat, maar ik zie hem nergens terug in instellingen (niet in Icloud en niet in Internet-accounts). Waar kan ik deze of weer aanzetten, of helemaal verwijderen en opnieuw toevoegen?

  • Wesley Fabry
    1 augustus 2018 om 11:50

    @Maudi dus via  ▸ systeemvoorkeuren ▸ iCloud is al een account actief? Zoja dan kun je deze verwijderen op bovenstaande manier (zie tip) en daarna inloggen met het account dat je wil. Het is niet mogelijk meerdere iClouds te gebruiken op één mac. Daarnaast raad ik aan per gebruiker een iCloud in te stellen om conflicten te voorkomen. Contacten kunnen dan handmatig uitgewisseld worden.

  • Nikkie
    3 januari 2019 om 13:21

    Hoi! Ik heb uitgelogd op mijn iCloud want niet alles synchroniseerde lekker.
    Nu wil ik weer inloggen maar nu doet hij niets. Als ik op inloggen klik lijkt hij iets te gaan doen. Vervolgens gebeurd er niets, geen foutmelding, en alle velden zijn weer leeg. Kan iemand mij helpen?

  • Wesley Fabry
    3 januari 2019 om 18:20

    Je apparaat eens geforceerd herstarten kan helpen. Je apparaat kun je geforceerd herstarten via deze stappen: https://www.appletips.nl/geforceerd-herstarten/

    Als dat niet helpt contracteer je het bete Apple zelf. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

  • Gerrit
    11 januari 2019 om 23:30

    Ik heb eerder deze week mijn iCloud uitgezet omdat er teveel naar de cloud werd geladen (ca 50 GB), wat in de standaard niet kan. Hierna zijn alle bestanden uit de cloud en van mijn Mac verwijderd. Dat laatste was niet de bedoeling uiteraard, nu ben ik mijn hele archief kwijt. Wat kan ik doen om mijn data terug te krijgen?

  • Wesley Fabry
    12 januari 2019 om 8:17

    Dat is vreemd, want bij uitschakelen wordt gevraagd wat je met de bestanden wil doen en blijven ze op je Mac. Controleer de prullenmand of gebruik een Time Machine Backup (als je dat gebruikt) om de bestanden te herstellen. Je kunt ook Apple zelf raadplegen. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

  • mac-gebruiker
    29 januari 2019 om 22:59

    Gerrit, heb jij reeds een antwoord gekregen? Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik hoop dat je kan reageren.

    alvast bedankt!

  • Fred
    9 oktober 2019 om 20:15

    Op mijn icloud staan slechts enkele “contacten” : hoe krijg al mijn contacten van mijn macbook ook op icloud ??
    Thanks.

  • Wesley Fabry
    10 oktober 2019 om 9:20

    @Fred dan kun je contacten inschakelen in de instellingen voor iCloud op je Mac. https://www.appletips.nl/icloud-inloggen-instellen/

  • Sumerup
    14 oktober 2019 om 15:11

    Dit wordt echt te gek.. als jullie er al niet uitkomen wat moet de ‘gewone’ consument/burger dan.. hebben jullie zoveel tijd dan ?

  • Kees vsan der Wel
    24 oktober 2019 om 22:09

    Hier dus een gewone burger, ik heb nog steeds last van dit probleem en wil liever niet iCloud uitloggen. Ik heb verder alles geprobeerd maar hij blijft vragen om Apple-ID instellingen bijwerken. Iemand nog suggesties? Of toch uitloggen..

  • Sharon
    8 april 2020 om 21:15

    Hoi, ik heb helaas wel gekozen voor gegevens te bewaren (dus niet verwijderen) en inderdaad, bij het inloggen wordt er steeds aangegeven dat de account al in gebruik is en verwijderd dient te worden. Echter, je raadt het al: er is geen enkele account actief. Ik draai dus ook in rondjes..
    Dit alles ontstond omdat ik mijn wachtwoord voor de apple id heb gewijzigd. Op de iPhone en de iPad is dit wel goed gegaan, maar op de iMac dus niet :( Bij het uitloggen van de Apple id dus gekozen voor bewaren van de gegevens. Wat moet er dan gebeuren om weer ingelogd te worden op de iMac?

  • Wesley Fabry
    9 april 2020 om 10:24

    Dat is vreemd Sharon, een probleem wat ik nog niet eerder hebt gelezen. Je zou macOS eens opnieuw kunnen installeren zonder verlies van gegevens, wellicht helpt het: https://www.appletips.nl/os-x-opnieuw-installeren-zonder-je-gegevens-te-verliezen/

    Als dat niet helpt kun je Apple zelf eens contacten. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

  • Sharon
    9 april 2020 om 16:31

    Hoi Wesley, dank voor je reactie. Ik heb ondertussen het probleem opgelost dankzij de support van Apple zelf (ik durfde het opnieuw installeren eerlijk gezegd niet helemaal aan, vandaar mijn keuze). Er moest een commando (volgens mij heet dat zo..) uitgevoerd worden in de Terminal app. Iets met PrivateFrameworks en AOSAccounts… Ik heb het commando niet kunnen onthouden, daar was het te lang voor en voor mij niet logisch. Het is in ieder geval gelukt dankzij de medewerker van Apple :-D

  • Lineke.
    1 november 2020 om 13:05

    Waar blijft nu je verhaal over het verwijderen van iCloud?

    Ik wil het niet gebruiken maar krijg voortdurend boodschappen dat ik het nog in gebruik moet nemen en ik word daar tureluurs van. Voornamelijk in Music word ik gestoord door 2x hetzelfde popup menuutje dat ik vervolgens moet annuleren, voor ik ook maar iets kan ondernemen.
    Maar ook in Instellingen blijft een melding staan dat ik vergeten ben om iCloud te installeren.

    Er zijn echt mensen die hun spullen NIET online willen zetten.

  • Josje Crince Le Roy
    14 juli 2021 om 18:31

    Inderdaad liever geen Cloud.Ik wil nu uit de iCloud, heb mijn fotos er gelukkig niet instaan alleen documenten en bureaublad.Nu moet ik voor ik de Icloud uitschakel documenten en bureaublad opnieuw op de computer laten downloaden uit de Cloud.Dat duurt nu al 2,5 uur ik twijfel of dat normaal is?

Een reactie toevoegen:

Ik ga akkoord dat deze gegevens worden opgeslagen [privacy]



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store