Menu

12 januari 2012

ScreencastPDF bestanden creëren en direct in een map plaatsen

Mac OS X heeft standaard volledige ondersteuning voor PDF betanden, zonder dat hiervoor additionele software voor moet worden geïnstalleerd. Wanneer je een document als PDF versie wilt bewaren,dan kun je deze aanmaken met behulp van het print optie in een applicatie.

Via deze print optie wordt het document virtueel geprint en als PDF bestand opgeslagen in een map naar keuze. Het is echter ook mogelijk om een extra optie toe te voegen die het PDF bestand aanmaakt en deze direct in een bepaalde map plaatst. Dit kan handig wanneer je bijvoorbeeld facturen of dergelijk als PDF wilt opslaan in een bepaalde map.

Je kunt de extra PDF opties toevoegen met behulp van de onderstaande stappen:

1. Selecteer in Finder de map waarin je de PDF bestanden wilt bewaren.
2. Klik met de secundaire muisknop op de map en selecteer de optie ‘Maak alias’ aan.
3. Kopieer de alias naar het bureaublad en pas de naam aan.
4. Open Finder en gebruik de toetscombinatie shift⇧ + cmd⌘ + G.
5. Plak in het venster het volgende pad: /Library/PDF Services
6. Sleep de alias vanaf het bureaublad in de map uit stap 5.

Wanneer je nu een document wilt uitprinten en op de knop ‘PDF’ drukt heb je de beschikking over de extra optie: ‘Bewaar PDF in map [mapnaam]’. Door deze te selecteren wordt er van het document een PDF aangemaakt en automatisch in de juiste map geplaatst.

Je kunt de optie weer verwijderen uit het PDF menu door naar de map (stap 4 en 5) te gaan en daar de alias naar de map te verwijderen

Screencast:




Gerelateerde tips:




Reacties


  • Peter 20 januari 2012 om 21:40

    Dit is wel een goede tip!

Een reactie toevoegen: