Menu

18 juli 2015

WATCH12 tips om de batterijduur van je Apple Watch te verlengen

Apple Watch icon voor appindeling

De batterijduur van de Apple Watch zou volgens Apple rond achttien uur moeten liggen, wij gebruiken de Apple Watch nu al zo’n twee maanden en kunnen de conclusie trekken dat de Apple Watch veel langer meegaat dan de achttien uur.

Onze dag start ’s ochtends om half acht en eindigt rond half twaalf ’s avonds, op dat moment vlak voor het slapen gaan heeft de Apple Watch gemiddeld nog 35% beschikbaar, er zijn zelfs dagen bij dat deze nog rond de 50% zit.

Uiteraard gebruiken we de Apple Watch veel op een dag, gebruiken voor tips, apps raadplegen, notificaties, work-out, activiteit, etc. we kunnen dus concluderen dat de Apple Watch een prima batterijduur heeft, mocht het voor jouw gevoel niet voldoende zijn dan kun je onderstaande tips toepassen om de batterijduur van je Apple Watch te verlengen.

Let op, de Apple Watch heeft ongeveer een week nodig om de batterij optimaal te kunnen gebruiken, het kan dus zijn dat deze in het begin sneller leegloopt, maar dit gaat vanzelf over na ongeveer zeven dagen.

Wijzerplaat Apple Watch eenvoudKies een rustige wijzerplaat
Kies bij voorkeur voor een stilstaande wijzerplaat, bijvoorbeeld: handig, eenvoud, modulair. Laat de bewegende wijzerplaten links liggen zoals: astronomie, Mickey Mouse, beweging en zonnestand. Ook hoe donkerder de kleuren, hoe beter.

Geen geluid en prominent voelbaar signaal
Het geluid uitschakelen is niet alleen om de batterijduur te verlengen handig, maar het zorgt er ook voor dat je Apple Watch niet storend is voor je omgeving. Het geluid kun je uitschakelen via Apple Watch ▸ Instellingen ▸ Horen en voelen ▸ schakel ‘Houd stil’ in. Zorg er ook voor dat hier de optie ‘Prominent voelbaar signaal’ is uitgeschakeld

Hé, Siri, doe maar niet
De optie ‘Hé, Siri!’ is leuk, maar een aanslag op je batterijduur. Telkens wanneer de Apple Watch ontwaakt uit sluimerstand luistert deze of je ‘Hé, Siri’ zegt. Dit kun je uitschakelen via Instellingen op de Apple Watch ▸ Algemeen ▸ Siri ▸ schakel ‘Hé, Siri’ uit. Siri kun je wel blijven activeren door de digitale kroon ingedrukt te houden.

batterijduurAW2Activeer bij pols optillen uitschakelen
Het is een fijne optie van de Apple Watch, maar wel nadelig voor je batterij: activeer bij pols optillen. Wanneer je je pols optilt en de Apple Watch in de richting van je gezicht brengt zal het scherm geactiveerd worden, dit doet de Apple Watch ook als je deze handeling onbewust uitvoert, daarom kun je dit om batterij te sparen uitschakelen via Instellingen op je Apple Watch ▸ Algemeen ▸ Activeer bij pols optillen ▸ schakel ’Til pols op’ uit.

Meldingen
Beheer je meldingen goed, stuur niet alles door maar alleen de belangrijkste. Meldingen kun je aanpassen via de Apple Watch applicatie op je iPhone, navigeer naar Mijn Watch ▸ Berichtgeving. Schakel de apps uit die je niet wilt ontvangen op je Apple Watch

Verminder kleur en helderheid
De helderheid van je Apple Watch kun je aanpassen via Instellingen op je Apple Watch ▸ Helderheid/tekstgrootte. Tik op het kleinere zonnetje om de helderheid te verminderen, hoe lager hoe beter voor de batterijduur. Kleur kun je uitschakelen door enkel grijstinten op je Apple Watch te gebruiken, dit kun je toepassen via de Apple Watch app op je iPhone ▸ Mijn Watch ▸ Algemeen ▸ Toegankelijkheid ▸ schakel de optie ‘Grijstinten’ in.

bellen met de Apple WatchBellen doe je beter niet
Bellen via de Apple Watch is leuk, maar niet handig, kies er daarom altijd voor om te bellen via je iPhone. Bij een inkomend gesprek kun je wel naar beneden scrollen met de digitale kroon om de optie ‘Neem aan op iPhone’ te kiezen, handig als de iPhone ver van je vandaan ligt en toch het gesprek op tijd aan te nemen.

Verminder beweging
De Apple Watch kent veel effecten om alles nog mooier te doen lijken, in en uitzoomen bij het openen van apps bijvoorbeeld. Dit is leuk, maar niet nodig en heeft een negatieve invloed op de batterijduur. Dit kun je uitschakelen via Instellingen op de Apple Watch ▸ Algemeen ▸ Toegankelijkheid ▸ Verminder beweging ▸ schakel de gelijknamige optie in.

Geen interesse in beweging en conditie?
Misschien boeit het je weinig wat je hartslag is of ben je niet geïnteresseerd in de gegevens over je conditie dan kun je dit uitschakelen om de batterijduur te verlengen. Dit doe je via de Apple Watch app op je iPhone ▸ Mijn Watch ▸ Privacy ▸ Beweging en conditie ▸ schakel ‘Hartslag’ en/of ‘Houd conditie bij’ uit.

complicaties aanpassen Apple WatchBatterij indicator
De status van je batterij kun je controleren via een snelle blik, navigeer naar je klok, veeg met één vinger omhoog vanaf de onderkant van je scherm en veeg naar links of rechts om de batterijstatus te raadplegen. Echter kun je dit beter niet doen, dit vraag een hoop energie. Beste is een complicatie te gebruiken om je batterijniveau te raadplegen. Druk extra stevige (force touch) op je wijzerplaat en klik op de knop ‘Pas aan’, veeg van rechts naar links om de complicaties te wijzigen, kies één en scroll met je digitale kroon tot je de optie ‘Batterij’ ziet, druk daarna tweemaal op de digitale kroon. Vanaf nu zie je in één oogopslag het batterij niveau wat bovendien beter is voor de batterijduur dan snelle blik.

Work-out tracking beperken
Wanneer je een work-out start in de gelijknamige applicatie zal deze tijdens de gehele work-out je hartslag bijhouden. Wie dus langdurige work-outs houdt kan beter dit uitschakelen om de batterij te sparen via Apple Watch app op de iPhone ▸ Mijn Watch ▸ Work-out ▸ schakel ‘Stroombesparing’ in.

spaarstand Apple WatchGebruik de spaarstand
Gebruik je de Apple Watch niet omdat je bijvoorbeeld 2 uur moet rijden of je in het vliegtuig zit? Zet hem dan in spaarstand, alle functies worden dan uitgeschakeld en de Apple Watch zal alleen de tijd weergeven. De spaarstand kun je activeren door de zijknop (onder de digitale kroon) enige momenten in te drukken, veeg de cirkel van ‘spaarstand’ naar rechts om de spaarstand in te schakelen.

Vanaf watchOS 3 moet je de Spaarstand op een manier activeren, meer info vind je hier.

Het is aan te raden bovenstaande tips alleen uit te voeren wanneer het echt nodig is, tenslotte gaat de ‘beleving’ van de Apple Watch bij sommige tips verloren. Pas daarom steeds enkele toe en breidt het uit wanneer dit niet voldoende is.




Gerelateerde tips:




Reacties


  • biggy 18 juli 2015 om 14:09

    Als je alle tips hierboven gebruikt dan kun je net zo goed het horloge uitzetten.
    Ik gebruik alle bovenstaande opties waarvoor ze gemaakt zijn en leg geen enkele beperking op.
    Ik eindig mijn dag altijd met nog minmaal 25%

    Leuke tips, maar totaal niet nodig.

  • dirkjan 18 juli 2015 om 14:51

    Tip 13. Geen Applewatch kopen

  • Wesley Fabry 18 juli 2015 om 15:11

    @biggy dat zeggen we ook in de intro ;-)

Een reactie toevoegen: