Menu

6 juni 2016

Nieuws2018: Helft online aankopen via shopping-apps

shopping app icoon

Begin dit jaar liet Apple in een persbericht weten dat het een nieuwe categorie aan haar app store had toegevoegd: Winkelen. Dat deed het miljardenbedrijf natuurlijk niet zonder reden; shopping-apps bleken op dat moment de snelst groeiende app-vorm te zijn.

Nu blijkt dat de verwachtingen rondom shopping-apps hooggespannen zijn. Apple anticipeert er namelijk op dat in 2018 de helft van de online aankopen via apps zal plaatsvinden.

Budget vrijmaken voor een goed functionerende shopping-app

Shopping-apps zouden zorgen voor loyalere consumenten, een hogere conversie en een positievere shopbeleving. Toch heeft het lang geduurd voor retailers zich gingen richten op het creëren van webwinkel-apps. Inmiddels hebben vrijwel alle grote spelers de urgentie ingezien en budget vrijgemaakt voor een goed functionerende app. Een goed voorbeeld daarvan is de app van Zalando Lounge, de shopping club van Zalando. Het platform, waar mensen zich gratis aan kunnen melden en vervolgens toegang krijgen tot kortingen tot 75%, beschikt over een app waarmee mensen eenvoudig onderweg kunnen shoppen. De app is met zijn intuïtieve navigatie en uitgebreide betaalmethoden een voorbeeld van een goede op maat gemaakte app.

Op maat gemaakte apps zoals die van Zalando Lounge brengen hoge ontwikkelingskosten met zich mee. Voor grote spelers als Bol.com, Coolblue en Hema is dat geen probleem, maar verkopers uit het middensegment hebben hier vaak geen budget voor. Toch betekent dat niet dat zij de ontwikkelingen op het gebied van mobiel shoppen zomaar moeten negeren. Er zijn verschillende app-aanbieders die een oplossing kunnen bieden; bekende voorbeelden zijn JMango en PocketShop.

app store shopping winkelen

Hoe Apple bijdraagt aan een betere shopervaring

Tot nog toe was het checkout-proces binnen apps één van de grootste struikelblokken voor app-ontwikkelaars. Meerdere onderzoeken tonen aan dat het gros van de shoppers daar namelijk afhaakt. Met de introductie van Apple Pay (dat in Nederland helaas nog niet is uitgerold) hoopt Apple een oplossing te hebben gevonden voor die enorme groep afhakers. Afrekenen zou dan met één druk op de knop geregeld zijn. Alle data die nodig zijn voor het afrekenen, zoals het bezorgadres en creditcarddetails, zouden opgeslagen zijn in het Apple Pay account.

Naast Apple Pay maakt Apple ook steeds meer gebruik van 3D Touch, een technologie die voorbehouden is aan de iPhone 6s en iPhone 6s Plus. 3D Touch kan op basis van hoe hard je op het scherm drukt bepaalde acties ondernemen. Zo is ‘peek and pop’ bijvoorbeeld een standaard functie van 3D Touch die relevant kan zijn voor ontwikkelaars van shopping-apps. Peek and pop geeft bij een lichte druk op het scherm dan een voorvertoning van bijvoorbeeld een productpagina, en opent die pagina bij een harde druk. Meer weten over de mogelijkheden van 3D Touch voor shopping-apps? Lees dan dit artikel van Highstreet.

Alles wijst erop dat retailers die binnen nu en een paar jaar geen goede shopping-app bieden, ingehaald zullen worden door de concurrentie. Ook zullen bedrijven moeten blijven innoveren, want technologische ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op. Op appletips.nl kun je de ontwikkelingen in ieder geval op de voet blijven volgen.







Reacties


Er zijn nog geen reacties op dit bericht!

Een reactie toevoegen: