Apple past advertenties in App Store aan, minder storend op vandaag-tabblad
Afgelopen jaar heeft de reclames in de App Store verder uitgebreid. Eerder werd er alleen reclame getoond bij de zoekresultaten, maar sinds het najaar van 2022 zie je ze ook in het tabblad 'Vandaag' en op de app-pagina's zelf. Hierdoor kunnen ontwikkelaars hun felbegeerde apps nog meer aanprijzen.
De advertenties in de App Store doen het goed en zijn een groot commercieel succes. Toch werden de advertenties in het tabblad 'Vandaag' als storend ervaren. Zo waren dit volledige appverhalen, en dat was toch tegen het zere been van de consument. Daarom heeft Apple deze vorm van reclame aangepast.
Reclame in de App Store
Wanneer je nu naar een applicatie zoek in de App Store krijg je hoogstwaarschijnlijk al advertenties te zien tussen de zoekresultaten. Dit was in eerste instantie de enige plek, maar Apple heeft dit uitgebreid. Zo zul je ook reclames te zien krijgen in het belangrijkste tabblad 'Vandaag' en op de informatiepagina van een app.
Vandaag-tabblad beperkt
Het Vandaag-tabblad toont o.a. aanbevelingen van Apple zelf, ook lijstjes en verhalen over verschillende applicaties worden hier getoond. Ontwikkelaars konden dit plekje kopen om zo hun applicatie uitgebreid aan te prijzen. Dit werd toch als storend bevonden en de geloofwaardigheid van de overige artikels kwamen in het geding.
Om die reden toont Apple vanaf nu geen gesponsorde app-verhalen meer. Wel kunnen ontwikkelaars een plekje op deze pagina kopen, maar wordt alleen een kleine advertentie getoond, net zoals bij de zoekresultaten.
Advertenties bij apps
Verder kun je ook betaalde suggesties tegenkomen op de individuele pagina's van apps. Onderaan de informatie vind je suggesties terug voor andere apps. Ontwikkelaars kunnen ervoor betalen om hierin te komen staan. Als ontwikkelaar kun je niet zelf bepalen op welke app-pagina jouw advertenties te zien zullen zijn, maar Apple laat wel weten dat ze ervoor zullen zorgen dat de reclame relevant is voor de gebruiker.
Apple benadrukt dat de advertentie duidelijk herkenbaar zal zijn en dat de rest van het tabblad bestemd is voor gecureerde content van hoog niveau.
Privacy beschermd
Uiteraard zullen de advertenties voldoen aan het privacybeleid van Apple. Zo kun je zelf kiezen of je gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt in de App Store en wordt er geen profiel van je opgebouwd om je reclames beter op je interesses af te stemmen. Daarnaast kunnen ontwikkelaars alleen maar hun app aanprijzen en kunnen ze zelf geen advertentie maken. Het enige wat je als gebruiker te zien krijgt, is een uitgelichte app met de boodschap 'Reclame'.
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 12/07/2023 11:08 | |
Categorie | Nieuws | |
Reacties
Hier ook, ik begrijp nooit wat het belang is voor de fabrikanten en leveranciers om die irritante reclame te maken en er ons mee te overspoelen, ik heb nog nooit iets gekocht via ongevraagde reclame. wat zou internet en mail enz mooi zijn zonder die ongevraagde troep
Ik betaal een vermogen voor een iPhone dus rot asjeblieft op met die reclame, je wordt er onderhand doodziek van!