7 januari 2018

Reparatieprogramma voor MacBooks met vlekken op het scherm

MacBook Pro uit 2013 en 2014 komt niet meer in aanmerking
2 min leestijd
Reparatieprogramma voor MacBooks met vlekken op het scherm
Nieuws
2 min leestijd

Al enkele jaren vind je op het internet verschillende klachten terug over MacBooks met retina-scherm waarvan het scherm onleesbaar wordt door vlekken die niet verwijderd kunnen worden. Deze ontstaan wanneer de anti-reflectiecoating op het glas loslaat.

Apple heeft dit probleem in al enkele jaren geleden soort van erkend en zal daarom de schermen gratis vervangen. In eerste instantie werd alleen de eerste generatie MacBook Pro met Retina-scherm getroffen, maar ondertussen heeft Apple het vervangingsprogramma uitgebreid.

Het reparatieprogramma voor vlekken op het MacBook-scherm is geen officieel programma, maar werd via een interne memo gedeeld met Amerikaanse Apple medewerkers. Veel MacBook eigenaren hebben gratis hun defecte scherm kunnen laten repareren op basis van deze memo die nog steeds actief is. Toch is het niet altijd mogelijk, sommige support-medewerkers kennen het bestaan hiervan niet of zeggen dat het niet mogelijk is. Of Apple nog steeds de schermen kosteloos repareert is wisselend, in de reacties onderaan dit artikel en op het internet zijn duidelijk. Sommige hebben wel gratis vervanging gekregen, andere niet. Als je vlekken hebt op het scherm kun je het beste Apple support of de lokale erkende reparateur raadplegen en de mogelijkheden bespreken.

Gratis vervangen van scherm met coatingproblemen

Wanneer je in het bezit bent van onderstaande MacBooks wordt mogelijk het scherm gratis door Apple vervangen, via  ▸ Over deze Mac kun je controleren welk model jij hebt.

  • MacBook (12-inch): begin 2015, 2016 en 2017
  • MacBook Pro (13-inch): begin 2015, 2016 en 2017
  • MacBook Pro (15-inch): midden 2015, 2016, en 2017

Let op! Sinds december 2019 komen de MacBook Pro modellen uit 2013 en 2014 niet meer in aanmerking voor dit vervangingsprogramma. Ook de modellen uit 2018 of nieuwer vallen niet onder het programma, wellicht gebruikt Apple voor deze Macs een andere coating.

Vreemd genoeg is het vervangingsprogramma nog steeds niet opgenomen op de speciale 'Programma's voor vervanging en aanvullende reparaties' pagina, maar MacRumors heeft een interne memo van Apple in handen waarin het programma wordt uitgelicht.

vervanginsprogramma macbook scherm coating

Let wel, je Mac mag niet ouder zijn dan 4 jaar, als dit wel het geval is heb je geen recht meer op gratis vervanging. Wanneer je het scherm al hebt laten vervangen o.w.v. de vlekken, dan kun je jouw geld terugvragen via AppleCare.

Om het scherm te laten repareren kun je het beste eerst AppleCare benaderen, dit kan hier. Daarna kun je jouw MacBook voor reparatie binnenbrengen bij een Apple Store in Amsterdam, Den Haag, Haarlem, Brussel, etc. of via een Premium Reseller zoals AMac, Switch, etc.

ook interessant
Reparatieprogramma voor MacBook, MacBook Pro en MacBook Air toetsenbord
Reparatieprogramma voor MacBook, MacBook Pro en MacBook Air toetsenbord

Vervangingsprogramma voor het MacBook en MacBook Pro toetsenbord met vlindermechanisme voor toetsen die niet werken, kleven of vastzitten.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt22/09/2020 13:14
Bronmacrumors.com
Categorie Nieuws
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏
  89 reacties


Reacties

  • Martine
    6 januari 2016 om 10:11

    Nog aanvullende vraag over loslaten reflectielaag achter Retinascherm Mac Book Pro. Ik sta op het punt een 13,3 inch Mac Book Pro aan te schaffen. Wat nu als bij deze laptop nu ook blijkt dat in de loop van de tijd de reflectielaag loslaat. Kan deze dan ook kosteloos vervangen worden, ook als dit gebeurt na 16 okt. 2016? Of is probleem bij de laptops van dit type die nu verkocht worden opgelost en laat antireflectie niet meer los?

    Groet,
    Martine

  • Wesley Fabry
    6 januari 2016 om 10:18

    @martine het probleem is inderdaad verholpen, geen zorgen over maken dus..

  • Sophie
    13 maart 2016 om 15:54

    Voor welke macbook retina geld dit?
    Ik ben eigenaar van een macbook pro retina 15-inch, mid 2014.

    Ik heb nog geen vlekken op mijn scherm maar krijg wel punten van mijn toetsen boord in mijn scherm terwijl ik mijn mac schoon houd.

  • Barry
    16 april 2016 om 3:41

    @Wesley,

    Hier hetzelfde probleem :-/ (vlekken op mijn scherm MB Retina 15″ eind 2013)
    Toen der tijd aangeschaft bij de Mediamarkt en helaas niet meer in het bezit van
    een Apple Care garantie.
    Maar als ik je verhaal zo lees kan het scherm kosteloos worden vervangen zonder Apple-Care garantie?
    Ik hoor het graag van je :)
    Mvg Barry

  • Wesley Fabry
    16 april 2016 om 7:01

    @barry dat kan ik niet met zekerheid zeggen, normaal wel. Beste is gewoon Apple te contacteren via: http://www.apple.com/nl/support/macbookpro/contact/

    (Is gratis en in het Nederlands.)

  • Barry
    16 april 2016 om 7:13

    Bedankt voor je snelle reactie Wesley! :)
    Ik ga er achteraan.
    Mvg Barry

  • Douwe
    16 september 2016 om 14:32

    Apple bellen heeft geen zin, die doen net of hun neus bloed en die geven alleen maar aan dat de garantie na een jaar verlopen is.

  • Myrthe
    18 september 2016 om 15:20

    Zojuist Apple aan de lijn gehad en als dit het probleem is gaan ze het kosteloos verhelpen.

  • Marc
    16 februari 2017 om 11:51

    Beste lezers,

    Ook mijn MID-2014 Macbook Pro 15 inch geeft in de hoekjes (en bij de camera) tekenen van het loslaten van een coating. Ook een regel toetsen heeft een afdruk achtergelaten op het scherm .

    Schoonhouden heeft geen effect, maar zorgt ervoor dat de schade alleen maar groter wordt.

    Inmiddels langsgegaan bij een Premium Reseller. Daar gaven ze ook aan dat het probleem zonder kosten wordt verholpen. Helaas moet ik wel even 4 weken wachten, aangezien bleek dat de beeldschermen voor mijn MacBook op dit moment niet op voorraad was bij Apple. Maar ze hebben wel aangegeven op papier dat het scherm wordt vervangen.

    Tja, je betaalt een behoorlijk bedrag (2 jaar terug 2.750 euro), dus mag je er vanuit gaan dat na 2 jaar alles gewoon nog goed werkt, toch?

    M.vr.Gr.
    Marc

    Inmiddels langs gegaan bij een

  • René
    24 februari 2017 om 17:09

    Ik heb op mijn macbook (2015) 13inch retina scherm ook het genoemde probleem gehad, waarbij er schade aan de anti-glare laag ontstond na schoonmaken van het beeldscherm. Naar de Apple Store Genius Bar in Amsterdam gegaan. Zeer vriendelijk geholpen. Medewerker erkende het probleem en stelde direct voor om het scherm kosteloos te laten vervangen. Twee dagen later kon ik mijn Macbook weer ophalen! Prima service en prettig om te weten dat Apple haar eigen productiefout erkend en deze klantvriendelijk oplost. Zo waarborg je dus kwaliteit.

  • Jan Hendrik
    16 juli 2017 om 11:46

    Bij mij is voor de tweede keer dit coating probleem opgetreden. Nu lees ik in dit artikel dat ik dan mijn geld terug kan krijgen. Apple Care geeft aan dat dit alleen het geval is indien ik eerder voor een reparatie via hun heb moeten betalen, beetje wazig verhaal, want dit was toch altijd al een garantie geval waarvoor nooit betaald hoefde te worden. Wat is wijsheid, heb ik recht op geld terug?

  • Dennis
    17 augustus 2017 om 18:20

    Hallo,

    Ik heb dit probleem ook al (eigenlijk sinds aankoop), maar nooit echt aandacht aan besteed. Het wordt nu wel heel erg. Zou ik mijn nieuw gekochte early 2015 macbook pro retina nog gratis kunnen laten repareren?
    BVD en GRT
    Dennis

  • Wesley Fabry
    17 augustus 2017 om 19:01

    Je kunt het probleem beter bespreken met Apple zelf. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen/

  • Derek
    17 oktober 2017 om 22:09

    Mijn retina screen is heel recent gratis vervangen maar ik vermoed dat ik nu een standaard MacBook screen heb, geen retina screen meer. Zal dit kunnen?

  • Wesley Fabry
    17 oktober 2017 om 22:18

    Lijkt me sterk dat apple dat zou doen, gelijk Apple Support even benaderen als je twijfelt.

  • MacMouse
    30 oktober 2017 om 23:18

    Ik vroeg me af of ze de flash drive leeghalen wanneer Apple het scherm vervangt. Heeft iemand hier ervarnig mee?

  • Wesley Fabry
    31 oktober 2017 om 6:54

    Geen ervaring mee, beste is altijd een back-up te hebben. Je kunt deze vraag ook stellen op https://genius.appletips.nl

    Onze experts en leden weten misschien een oplossing…

  • Chris
    1 november 2017 om 16:18

    Mijn early 2015 MBP had ik gekocht bij de Mediamarkt in Rotterdam Alexander in april 2015. Dezelfde problemen met de anti-reflectie coating begon eind 2016 ongeveer (na een dik jaar in gebruik dus).

    Na maandenlang uitstellen, ben ik er eindelijk mee terug gegaan naar de Mediamarkt. Dat was precies 9 dagen geleden. Ik bracht hem bij de PowerService naast de Apple corner. Hij vertelde eerst nog dat het sneller zou gaan als ik hem zelf naar Den Haag bracht. Geen idee wat daar is, maar dat aanbod sloeg ik af. Verder nam hij mijn MBP in ontvangst en hij ging het regelen.

    Vandaag kreeg ik een sms’je en email van de MediaMarkt dat die klaar was om afgehaald te worden. Ik heb hem zojuist afgehaald. Er zit een nieuw scherm op. Eigenlijk is de complete deksel vervangen, want ik had er een duikje op zitten en die is nu weg. Het is nog wel hetzelfde apparaat, want mijn eigen inlog en data zit er nog op. Geen reparatiekosten. Helemaal blij.

    Bedankt Apple en MediaMarkt voor de topservice.

    Tip: Encrypt je disk voordat je hem wegbrengt, want het zou altijd een ander apparaat kunnen worden die je terugkrijgt.

  • Wesley Fabry
    1 november 2017 om 18:44

    Dankjewel voor de Feedback!

  • masha
    22 november 2017 om 20:57

    Hi allemaal 27 augustus 2014 heb ik mijn macbook pro gekocht en ik ben zo dom geweest om er kei lang mee te wachten om ermee terug te gaan. Weet iemand of ik nu nog aanspraak maak op een nieuw scherm?

    Dank!!!

  • Wesley Fabry
    23 november 2017 om 11:40

    @masha tot 4 jaar na aankoop zou Apple dit gratis vervangen. Het kan dus nog, Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen met je probleem: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen/

  • Ollie
    23 november 2017 om 12:01

    Ik heb een mid 2012 en al jaren lang heb ik last van die coatings problemen. Nu komen ze ineens met een vervangingsprogramma maar zou deze er dus net buiten vallen, exact hetzelfde probleem alleen.

  • Wesley Fabry
    23 november 2017 om 12:18

    @ollie niet helemaal waar, het vervangingsprogramma is ook al jaren actief (sinds 2013). Gewoon Apple Support aanspreken en kijken wat ze voor je kunnen betekenen.

  • Shanyl
    24 november 2017 om 16:23

    Een vraag, ik heb een macbook early 2015 nog geen vlekken in mijn schermen maar stel je voor dat het gebeurt is het gratis vervangen dan nog steeds geldig en kan ik mijn scherm ook nu laten controleren ofzo

  • Wesley Fabry
    24 november 2017 om 20:06

    Ik denk niet dat het preventief wordt aangepakt, beste bespreek je dit met Apple zelf. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen/

  • Timo
    24 november 2017 om 21:48

    Hallo,
    Ik heb mijn Macbook Pro early 2015 bij Amac, een retail store, aangeschaft. Zou ik met deze macbook naar de officieel Apple Store kunnen gaan of moet ik het via Amac gaan regelen?

  • Wesley Fabry
    25 november 2017 om 7:34

    @Timo het beste kun je gewoon Online Apple support raadplegen. Zij kunnen dan ongetwijfeld je verder helpen. Speciaal naar een Apple Store gaan is niet nodig, Amac moet het bijvoorbeeld ook gratis vervangen. Gaat wellicht naar hetzelfde bedrijf toe.

  • iFrankii
    4 december 2017 om 16:15

    Zelfde probleem hier, ik dacht dat het vieze vlekjes waren :P maar bij het schoonmaken gingen ze er niet af… Zojuist via de Apple site geprobeerd contact te krijgen, maar mijn Macbook is 1,5 jaar oude, dus volgens de site geen garantie :S Ik kon wel om een uitzondering vragen om contact te krijgen maar daarna kreeg ik 2 opties die nergens op sloegen (of ik net MacOS had gekocht of Apple software had aangeschaft dat het niet deed….) Juist…

    Toen via de Apple Customer App geprobeerd via de telefoon, in korte tekst uitgelegd wat het probleem was en of ik wilde bellen. Dat maar gedaan.

    Ik kreeg ook echt binnen 5 sec. een telefoontje terug met een medewerker aan de lijn. Deze meneer erkende na het horen van mijn klacht direct dat het om het Anti-glare probleem ging en gaf ook meteen aan dat je daar 4 jaar garantie op had.. Ik kan de laptop nu bij een erkend herstel bedrijf hier in de buurt langs brengen..

    Hopelijk reageren ze daar ook zo makkelijk :P

  • Gino
    22 december 2017 om 21:59

    Hoi, mijn MBP 13” vertoond dit probleem nog niet.
    Is het een idee dat ik preventief het scherm laat vervangen of wordt dat pas gedaan als er daadwerkelijk vlekjes zijn?
    Ben benieuwd naar de reacties.

  • Wesley Fabry
    22 december 2017 om 22:21

    @gino er worden geen schermen preventief vervangen, alleen bij de genoemde problemen. Het is iets van jaren en treedt spontaan op zonder dat de oorzaak echt bekend is. Daarom is het zelfs bij de nieuwste macbooks van kracht. Maar we hebben in de tussentijd al 4 macbooks gehad en nog geen 1 heeft er last van.

  • John
    23 december 2017 om 10:43

    Dag allemaal, even wat informatie delen:
    Apple gaat zeer coulant en professioneel om met deze problemen.
    Mijn scherm is twee keer vervangen (eerste keer wisten ze nog niet precies wat er aan de hand was dus is een zelfde scherm met dezelfde coating geplaatst)
    Beide gevallen geen discussies, niet moeilijk over leeftijd, aankoop bonnen o.i.d.. Gewoon ” oh ik zie het al meneer, dat maken we in orde!”
    En eerlijk gezegd ik heb in de loop van de jaren wel vaker een defect gehad aan mijn Apple apparatuur gehad maar ben altijd zeer correct en coulant behandeld.
    Als de wachttijd bij de Apple store of Amac te lang is adviseer ik Microfix te bellen. Die kunnen meestal heel snel repareren (Amac en Microfix mogen deze reparaties ook uitvoeren en afhandelen)
    Het complete deksel van de Macbook wordt gewisseld, er wordt dus beslist niets gedaan met de Flashdrive o.i.d.
    Ook het plaatsen van een “niet retina” scherm als vervanging is onmogelijk.
    Mogelijk is deze informatie nuttig voor jullie

  • Jordy
    23 december 2017 om 12:29

    Ik heb hele slechte ervaring met de ‘service’.
    LET OP “KLANT”, als je iets onder garantie wilt laten maken én ze vinden iets waardoor het niet onder garantie kan worden gemaakt moet je ALTIJD onderzoekskosten van €79,94 betalen!!!!
    Dus ondanks productiefout (schermvlekken Macbook PRO) “krijg” je de MACBOOK na weken ongerepareerd terug én je hebt dus nog kosten. Wat een service… Telefonisch is de reparatieafdeling overigens onbereikbaar. Diverse keren lang gewacht. Soms wel 20 minuten en steeds alleen de melding “Al onze medewerkers zijn in gesprek. Nog ‘even’ geduld aub.” Er wordt niet aangegeven hoeveel klanten er nog voor je zijn. Als je eindelijk aan de beurt bent krijg je een vaag antwoord of word je weggedrukt. Nu snap ik waarom Apple zoveel winst maakt; ondeugdelijk product in de markt zetten maar garantie alleen aan te spreken als het product geen gebruikssporen heeft. Koekoek wat denk je zelf bij een Macbook Pro van 2 jaar oud. Dus ‘klanten’ garantie, alleen als je het product niet gebruikt!!! Zegt het voort!

  • René
    23 december 2017 om 21:03

    Waar kun je dit aanmelden, mijn MacBook pro 13 inch Retina scherm is van oktober 2013. Ik had hem gekocht bij Mycom maar zij bestaan niet meer

  • Wesley Fabry
    23 december 2017 om 23:43

    @René gewoon even Apple Support contacteren, komt vast goed. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen/

  • René
    24 december 2017 om 18:33

    Dank Wesley, ik ga er achteraan

  • Bas Meijer
    2 januari 2018 om 20:35

    Bedankt voor deze uitgebreide info, Wesley!
    Wat goed te horen van de uitgebreide 4 jarige garantie regeling op het schermglas. We hadden onze Macbook Pro 13″ model eind 2013 in augustus 2014 gekocht en die zit dus nog dik in de regeling. Het begon eerst met kleine vlekjes aan de rand en we dachten aanvankelijk aan vocht achter het scherm. Toen we het probleem van vlekken voor het eerst zagen hadden we er al weer een beetje de groep in… We gaan normaal voorzichtig met de laptops om en hiervoor hadden ik 2 Macbook Pro’s die het maar een paar jaar uit hielden door hardware uitval van de grafische processors (net niet in garantie, € 5200 waarde afgeschreven in 4 jaar tijd!).
    Volgens je laatste update lijken de onderdelen niet voorradig bij Apple… (?) Morgen maar eens eens met Apple bellen hoe het er voor staat wat betreft het maken van een afspraak voor de vervanging.

  • Kevin
    5 januari 2018 om 20:25

    Hi Bas,

    Heb je nog contact met Apple gehad hoe het er voor staat met de onderdelen en of die voorradig zijn? Ik heb een een macbook pro retina van midden 2014 met dit probleem. Via de chat met Apple al toegezegd gekregen dat dit gratis gerepareerd wordt en het advies om een afspraak te maken bij de genius bar, echter zie ik nu de update in dit onderwerp over de onderdelen. Heb morgen een afspraak staan maar zou zonde zijn om voor niks die kant op te gaan.

  • Paul v/d Bogaard
    8 januari 2018 om 13:53

    Apple proberen te bellen. Wordt netjes teruggebeld. Druk “1” voor een persoon. Ik druk 1. Helaas kunnen we u niet bereiken, over 10 minuten bellen we weer.
    Twee minuten later: trinnnggggg. Zelfde laken en pak.
    Ik heb geen Apple Care voor de MBP13″, mid 2014 (sept 2014 aanschaf). Hierdoor wordt ik direct al geweigerd voor de chat op de apple support site.
    Ideeen hoe dit te doorbreken?

  • Wesley Fabry
    8 januari 2018 om 14:48

    Let wel, je Mac mag niet ouder zijn dan 4 jaar, als dit wel het geval is heb je geen recht meer op gratis vervanging. Maar omdat deze in sept 2014 is aangeschaft kun je deze gewoon laten vervangen ook al heb je geen Apple Care. Tenminste dat zegt Apple zelf. Je kunt normaal bij de chat kiezen dat je toch contact met ze wilt opnemen. Ik heb helaas geen apparaten waar geen apple care of garantie meer op zit dus ik kan het niet reproduceren. Contact zoeken met een Apple premium reseller zoals Amac kan ook.

  • Olivier
    11 januari 2018 om 14:15

    Mijn MBP retina mid 2014 had ook loslatende coating. Daarnaast was er iets mis met de touchpad En hij was betrokken geweest bij een motorongeval waardoor er een (fikse) deuk in de case zat. Desondanks is de hele case vervangen vanwege de touchpad die daar aan vastzit en is er een nieuw scherm op gezet. Allebei onder garantie. Totale kosten €0. Alleen het moederbord en de bodemplaat zijn nog origineel. Top service van Apple. Overigens had ik wel Apple Care afgesloten en viel de reparatie daar nog net binnen. Dat heeft zich dus ruimschoots terugbetaald.

  • Bas Meijer
    22 januari 2018 om 14:38

    Dat is mooi te horen, Olivier! Jij kan weer even voort zo te horen!
    Gezien ik een hele drukke januari heb en je met AppleCare (waaronder deze 4 jaars-service valt, ook al heb je geen “AppleCare”) niet langer dan een week vooruit een reparatieafspraak kunt maken kan ik pas eind deze maand bellen voor een afspraak.
    Door het belmenu komen van AppleCare?: mijn ervaring was gewoon even een combinatie van je logische verstand en creativiteit gebruiken zijn, dan spreek je zo een medewerker.

  • Stephan van Put zakelijk
    7 maart 2018 om 11:34

    Mijn Macbook Pro 12,1″ (early 2015) heeft hetzelfde probleem. In eerste instantie denk je: ” Hey!, een vlekje.. ff wegpoetsen. Huh, het vlekje wordt groter…… dat is raar! Uhm het vlekje gaat helemaal niet meer weg, #$#%$##%$%#@! Wacht het is geen vlek!?” Het is blijvende beschadiging aan het scherm, waar je juist zo zuinig op bent!?” Snel op internet zoeken.. “Wat!? “Eigen schuld dikke bult!?”. What the…!? Volgens de downloadbare gebruiksaanwijzing mág je eigenlijk het scherm soort van niet eens schoonmaken. Zelfs niet met speeksel, want wie weet heb je iets verkeerds gegeten en heeft je macbook pinda allergie.. Oh, wacht het mag wel met een droge microfiber doekje geloof ik.
    Ik ben zelden verbaasd over apple producten ( behalve over het “moedwillig” slomer maken van je hardware dmv iOS updates ), want deze zijn over het algemeen van dermate goede kwaliteit en zou je ze in principe van 3 hoog naar beneden laten kletteren en geen centje pijn hebben. Maar in dit geval sloeg ik stijl achterover. Een scherm van een Apple “Macbook Pro” die niet tegen een vochtig doekje kan met een LCD cleaner, speciaal ontwikkeld voor een computerscherm mag niet!?. Als ik nies zit er snot aan mijn scherm en ben erg benieuwd hoe ze gedacht hadden dit dan schoon te kunnen maken.

    Nu een vervangingsprogramma. Ik ben dol op Apple producten, maar lees nu iets over “onderzoekskosten”? Wat houdt dat in? Ook eigen schuld dikke bult, als het zo uitkomt? Sorry, maar ik ben een beetje sceptischer en kritischer geworden de laatste tijd betreffende leveringsvoorwaarden en garanties op hardware van de diverse fabrikanten en nu zeker voor wat betreft het scherm van mijn Macbook, waar je praktisch niet eens naar mag kijken en je deze eigenlijk uit zelfbescherming gesloten moet houden. De aankoopbon van mijn Macbook early 2015, ligt waarschijnlijk ergens in een verhuisdoos op zolder of in een kelder. Dan heb je uhh, pech? Ik weet nog wel waar ik hem heb gekocht gelukkig. Namelijk bij het grootste kenniscentrum van Nederland met betrekking tot audio/video en computer apparatuur… Dat was de Media Markt. Iedereen maakt weleens een foutje, toch? ;-)

    Advies? Apple Care/Online support benaderen voor een afspraak? Heb ik geprobeerd, geen tijd beschikbaar in de apple store in Den Haag….

  • herry
    26 maart 2018 om 11:56

    Hallo, ik zit momenteel in Doha Qatar en vraag me af of ik hier scherm kan laten vervangen.

  • Wesley Fabry
    26 maart 2018 om 12:43

    @herry geen idee, je kunt (als die er is) eens een Apple Store binnenspringen en vragen wat de mogelijkheden zijn.

  • Chris
    1 juni 2018 om 15:27

    Zojuist gebeld met apple support. Voor de mensen die de MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2014) hebben. Die kunnen dit probleem nog oplossen tot september 2018!

  • Michael van Gils
    3 juni 2018 om 16:58

    Een paar maanden geleden begonnen voor mij de plekjes op het scherm. Uiteraard weet je dan niets van de garantie totdat een collega hetzelfde had en zijn scherm had laten vervangen. Gebeld en jammer uw computer is 3 weken ouder dan de 4 jaar extra garantie. Mijn scherm was 2 jaar geleden vervangen door een andere storing. Na half jaar kreeg ik al een dot die niet werkte maar dan denk je ach ja. Die 4 jaar zijn nog niet om. O maar daar zit maar 3 maanden garantie op. Dit was mijn prive computer en de laatste van apple en daar ik de inkopen doe van een bedrijf ook zakelijk de laatste. Als we zo met elkaar omgaan

  • Dave Schiphorst
    7 juni 2018 om 19:44

    Mijn MBP mid 2014 ook een grote vlek op het scherm, Apple care gebeld en vervangen deze kosteloos. Je kan de Amac of Apple store met je MBP onder je arm en de aankoopbon zo binnen stappen, en zolang de aankoop datum niet ouder is dan 4 jaar maken ze hem gegarandeerd. ik heb mijn MBP op 7-10-2014 aangekocht, dus valt nog net in de garantieregeling. :)

  • Roland van Loon
    10 juni 2018 om 14:25

    Ik baal echt als een stekker… anderhalf jaar geleden heet Amac met een super service mijn scherm laten vervangen van mijn macbook pro model late 2013.
    Nu anderhalf jaar later begint het gedonder weer van voor af aan. Jammer…! Voor mijn gevoel gaat de kwaliteit van de apple producten de laatste jaren echt achteruit. Ik hoop maar dat ik nogmaals gebruik mag maken van deze garantie.? Heeft iemand hier al ervaring mee?

  • Wesley Fabry
    11 juni 2018 om 8:40

    Apple Support nog eens raadplegen en kijken wat ze voor je kunnen betekenen. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen/

  • Lisa
    4 oktober 2018 om 10:56

    Ik baal ook als een stekker. Mijn macbook pro 13” early 2015 ingeleverd voor reparatie van het scherm, maar heeft Apple ook ‘andere defecten’ geconstateerd (waar ik overigens niets van gemerkt heb, behalve de coating van het scherm). Ik kan nu niet deelnemen aan het gratis vervangingsprogramma, tenzij ik de andere ‘defecten’ laat repareren. Deze grap zou me dan 1500 Euro kosten, de prijs van een nieuwe dus!

    Voor degenen die dus blij hun macbook pro inleveren voor ‘gratis’ reparatie van je scherm, wacht even de factuur af voordat je denkt dat het gerepareerd wordt!

  • Jet
    12 oktober 2018 om 15:52

    Ik heb in januari 2017 mijn scherm gratis kunnen laten vervangen door dit vervangingsprogramma. Nu, 1,5 jaar verder, begint weer een heel deel van de coating los te laten… Je zou toch verwachten dat als je het scherm laten vervangen met dit probleem, dat het dan niet weer terug komt?!
    Ik heb mijn Macbook Pro in april 2014 gekocht, dus hij valt nu inmiddels buiten die 4 jaar garantie. Nu probeer ik via de site contact op te nemen met Apple Support, maar zowel wanneer ik kies voor de chat als telefoon krijg ik de melding dat mijn product niet gedekt lijkt te zijn voor gratis technische support… Iemand enig idee wat ik nu kan doen?

  • Wesley Fabry
    12 oktober 2018 om 16:16

    Normaal kun je dan toch verder, anders ze aanspreken via Twitter? Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

  • martin
    6 december 2018 om 8:39

    Bij mij t zelfde probleem macbook pro mid 2014 ik piste net naast de pot. Na veel speurwerk op het web ben ik zelf maar gaan experimenteren. Die coating is leuk en heeft met name zin bij lichtinval dus als je buiten werkt in t zonnetje. Ik heb mijn hele scherm gepoetst met zilverpoets/ metal polish. Resultaat coating weg super strak scherm weer. Enige nadeel je moet wel een paar uurtjes geduld hebben. Wat een klote werk om dit eraf te krijgen maar t resultaat is super.

  • Marja
    24 december 2018 om 11:02

    Tjemig Martin, ik baal net als jij dat ik te laat erachter kom dat het scherm gratis vervangen had kunnen worden. Beste tip maar dat durf ik niet…. helaas. Apple had wel beter mogen communiceren maar ja, meestal geven ze niet thuis.

  • Arjan
    9 februari 2019 om 21:11

    Even een 3 kwartier poetsen met Lysterine (blauwe) en de coating is er af en je scherm is weer als nieuw. Voor 14.95 een nieuwe antireflectie bestellen een er op plakken en je kunt er weer jaren tegen. Dit is geen grap en check YouTube maar daar zie je filmpjes waar men de coating er af haalt met Lysterine

  • Joost
    10 februari 2019 om 19:00

    Deze week gebeld inderdaad alles is helaas te laat, ik had nota bene een afspraak in 2018. Deze afspraak is door apple toen gecanceld ze hadden het te druk. Nu ben ik te laat, apple stelt me hier wel erg teleur. Ze weten van deze fout en ik vind dat ze dit gewoon kosteloos moeten blijven vervangen of verhelpen. Garantie geven staat hier los van. Ze zijn hier in gebreken, ik ga naar de consumentenbond met dit probleem. Het is een duur product dan verwacht je ook volledige genoegdoening bij gebreken. Jammer dit, ook voor hun support.

  • Galen
    23 maart 2019 om 16:57

    Ook mijn retinascherm van mijn mac book pro kwam in aanmerking voor het vervangen van het scherm.
    Alles geregeld via de Apple en een afspraak gemaakt in Amsterdam.
    Computer daar achtergelaten voor vervanging, ik zou hem twee dagen later waarschijnlijk weer kunnen ophalen, wel een hele reis van woonadres naar Amsterdam, maar dat nam ik voor lief.
    Op de terugreis kreeg ik een telefoontje dat mijn retinascherm van mijn computer niet vervangen zou worden, dit omdat ik helaas een weer geleden mijn batterij van de mac book heb moeten vervangen omdat deze niets meer deed, en dit wel door een apple gespecialiseerd bedrijf gedaan was, maar deze was niet aangesloten bij de apple zelf, blijkbaar het was een derde partij geweest die mijn computer had opengemaakt en zodoende kwam mijn computer hier niet voor in aanmerking .
    Helaas hebben ze me dit niet op voorhand gevraagd of er aan mijn computer wat vervangen was, zelf had ik het nog aan de medewerker aangeven dat er een nieuwe batterij in was gekomen>

    Mensen vraag er zelf even na voordat u net als ik twee keer voor niets kan reizen.
    En u uiteindelijk er ook bedrogen vanaf komt.

  • Richard
    2 april 2019 om 9:25

    Ook ik heb mijn mac afgelopen maand laten vervangen.
    Netjes ingeleverd bij een Amac store (Eindhoven) en die hebben eerst mijn Macbook uitgelezen tot wanneer hij garantie heeft en vervolgens opgestuurd. Amper twee weken later kon ik die alweer ophalen met spiksplinter nieuw scherm.

  • fuchs@home.nl
    3 april 2019 om 20:31

    Niet gaan tobben,

    Oplossing is eenvoudig

    W5 vochtige schoonmaak doekjes van de Lidl en je poetst zonder krassen de stains er zo van af. Onder 5 minuten werk

    Gevolg prachtig scherm zonder anti reflectie coating

    Niets meer aan doen of je plakt er voor een paar dollar van Ali Express een anti reflectie laagje op

    opgelost zonder tussenkomst van Apple

  • frank fuchs
    3 april 2019 om 20:44

    de doekjes van de Lidl die ik he gebruikt

    kan geen foto plakken

    maar ze heten :

    W5 vochtige schoonmaakdoekjes ( in gele verpakking 80x ) citroen geur

    Je hoeft niet eens hard te drukken tijdens poetsen

    voor 15.6 inch retina scherm 3 doekjes gebruikt en helemaal schoon

    geen krassen van zilver polisch of Listerine of bananen

    het werkt gewoon wonderbaarlijk.

    De anti reflectie mis je nauwelijksen het schem is zelfs veel helderder

    echt niet gaan tobben en gewoon proberen. Ik ben erg zuinig op mijn Apple spullen en het was best eng om te proberen.

    Maar het werkt geoon

  • Jan Pieters
    29 april 2019 om 21:20

    De tip van ‘frank fuchs’, W5 doekjes citroen van de Lidl, hebben mijn scherm gered! Dank voor het delen van deze waardevolle kennis.

    Chemisch geweld natuurlijk, maar zonder coating is het ook een prachtig scherm, nog steeds geheel krasloos. Dat het mogelijk iets lastiger lezen is in een zonnige omgeving neem ik voor lief voor 1/4000 van de kosten van een nieuw scherm.

  • Edwin
    4 juni 2019 om 20:10

    Ook de tip van W5 gebruikt. Ik ben verbaasd en heel erg blij. Mijn scherm was al een keer vervangen – toen nog wel binnen garantie – doch ook tweede scherm had weer hetzelfde euvel. En Apple gaf niet thuis en gaf als alternatief een nieuw scherm a € 549,00 of macbook inruilen op een nieuwe. En dan weer meer een retina-scherm zeker. Mijn scherm is weer smetteloos en scherp. Dank !!

  • Anja
    17 juni 2019 om 11:30

    Afgelopen zaterdag mijn Macbook uit dec 2015 bij de Applestore opgehaald met nieuw scherm. Ging erg soepel via Apple support. Ik ben er heel blij mee! Hij zag er namelijk echt niet meer uit, zoveel vlekken. Fijn dat er ook een oplossing is voor hen die het niet binnen 4 jaar hebben kunnen laten doen :)

  • Ruud
    22 juni 2019 om 10:04

    Na de W5 doekjes van ‘frank fuchs’, hier nu ontdekt dat de doekjes Una van de Aldi ook werken. Mijn scherm is weer vlekkeloos. Duurt wel langer dan 5min. Pak maar een kwartier. Blijven wrijven met lichte druk. Ik heb 10 doekjes gebruikt. Denk dat er iets inzit wat vervluchtigt.

    Ben super blij met dit smetteloos, kraakhelder scherm.

  • Victoria
    31 augustus 2019 om 13:52

    Maar wat als ik hem niet in een applestore heb gekocht, kan ik dan nog altijd naar een applestore voor vervanging?

  • Wesley Fabry
    1 september 2019 om 9:27

    Dat kan zeker Victoria, voor problemen met Apple producten kun je altijd terecht bij Apple zelf. Je kunt eventueel Apple eerst contacteren via hun support-afdeling. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

  • marc faro
    18 september 2019 om 21:09

    ik lees hier allemaal lof over de service van apple. Helaas heb ik een heel andere ervaring. Ik heb in huis: een i mac, 2 mac book pro’s, apple airport, 2 apple tv’s en 2 iPhones, dus echt een apple fan tot nu.
    Ook ik heb de macbook pro 2015 waar door zeer beperkt gebruik (max 25 dagen per jaar voor fotoshoots op lokatie, voor de rest gebruik ik mijn i mac desktop) nu sinds 2 weken de coating begint los te laten. Ik ben helaas 1 maand ouder dan de 4 jaar die apple repareert. Mijn macbook is dus 4jr x 25 dagen = 100 dagen gebruikt.
    Ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd door apple care naar Amac, en van Amac weer terug. Je kunt nergens terecht.
    Heb hem nu maar aangeboden ter reparatie bij Mediamarkt. 700 !!!!! euro reparatiekosten. Coulance NUL.

    Mijn vertrouwen in Apple heeft hier een behoorlijke deuk opgelopen. Zojuist heb ik de andere macbook ook maar eens gecheckt, en ook daar lopen reparatie programma’s voor vanwege productiefouten van het toetsenbord. Ik vindt dat apple die al onze gegevens beschikbaar heeft middels een apple ID zijn klanten wat beter kan voorlichten ipv verstoppertje spelen en hopen dat productiefouten niet gereclameerd worden. Beetje zuur verhaal, dat snap ik, maar ik ben al een uurtje of 10 vergeefs bezig geweest om mijn macbook pro met productiefouten gerepareerd te krijgen voor een acceptabele prijs of tegen garantie.

  • Smaarten
    28 september 2019 om 12:11

    Weet iemand of vervanging ook geldig is voor modellen van 2018. Heb namelijk dezelfde problemen op het scherm.

  • Wesley Fabry
    29 september 2019 om 10:10

    Ik vermoed van wel, even Apple support raadplegen en dan komt dat vast wel in orde Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

  • J van S
    28 november 2019 om 18:08

    Mijn dochter heeft het zelfde probleem, maar haar MacBook is 4 jaar en 5 maanden……Apple zegt niets te kunnen doen, AMAC schuift ook de verantwoording af……Waarom hebben ze ons niet ingelicht? Ze hebben al onze gegevens. Nu dure waardeloze MacBook. Wie weet hoe dit aan te pakken is? Mn dochter is 17 en moet werken voor 5,54 per uur………

  • Jeroen
    7 januari 2020 om 14:49

    Het is geen wonder dat apple producten zo mega duur zijn! De betrouwbaarheid is ver te zoeken en om dat een beetje goed te maken worden de mac producten “gratis” gerepareerd?! Je hebt dat echt al betaald. En dan zijn er ook nog de voorwaarden waaraan je moet voldoen wil he in aanmerking komen voor die vergoeding. Het is mooipraterij voor een overpriced product! Enkel alleen voor de naam betaal je 2/3 van de prijs.

    Jammer dat je de sublieme software niet op een andere computer kunt laten draaien… hardware matig zijn ze bij apple aardig afgedwaald.

  • Peter
    7 januari 2020 om 15:09

    Mijn ervaring over (het gebrek aan) Servicebereidheid van Apple mbt MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2014), ook hier van het kastje naar de muur gestuurd. Omdat de 4 jaar voorbij zijn moet je hopen op consumentencoulance, best vreemd voor zo’n duur en premium product. Hiervoor moet je dus persoonlijk naar de Applestore (is niet naast de deur) maar er is gewoon geen afspraak mee te maken, de dame aan de telefoon vertelde mij dat ze slecht de komende week (dus 1 week vanaf vrijdag) de planning kunnen inzien, en dat die vol staat.

    Het ergste is die stomme enquête formulieren waarbij ik meerdere malen, overigens heel beschaaft doorgeef dat ik niet blij ben met de service verlening, maar er niet meer van terug hoor; hoezo bezig service te verbeteren?!

  • Jasper
    7 januari 2020 om 18:04

    MacBook met vlekken in najaar 2019. Apple Support antwoord: nee sorry maar dit vervangingsprogramma is ons niet bekend dus we kunnen je niet helpen. Scherm wel laten vervangen in oktober 2019 voor best veel geld. Op zich kan de MacBook weer lang mee. Maar op basis van de herhaling van dit bericht toch weer met Apple support gechat. Nee hoor dit programma is ons niet bekend dus geen refund. En je hebt het scherm niet bij een officiële partner van Apple laten vervangen dus dan moet je maar bij hen kijken wat je kunt. Kastje en muur verhaal.

  • Dik
    8 januari 2020 om 12:19

    Had dit probleem ook. Apple care gebeld. Hebben mij netjes te woord gestaan en gratis vervanging geregeld.Afspraak ingepland bij servicecenter Zwolle. Ter plekke vervangen. Kon er op wachten en stond met een uurtje weer buiten. Prima service van Card Service Zwolle.

  • Huub
    19 januari 2020 om 12:12

    Heb een Macbook Pro met retinascherm van 2013 met vlekken. Heb in 2015 het scherm laten vervangen. In 2017 kwam het probleem weer terug. AppleCare telefonisch benaderd. Nu geen gratis vervanging, het vervangingsprogramma was zogezegd gestopt. AppleCare heeft er een case van gemaakt om bij Amac coulance te bewerkstelligen. Helaas nooit een reactie van AppleCare gekregen of hun case geland was bij Amac. Amac heeft telefonisch of per mail nooit op mijn klacht gereageerd. In de winkel wil men alleen het scherm vervangen als ik bijna €400 voor de reparatie betaal.

  • G.J.
    18 maart 2020 om 16:55

    Ik heb een macbook pro gekocht op 11-03-2016. vorig jaar viel mij op dat er vlekken op mijn beeldscherm zaten die niet meer weg wilde. voor de rest niet verder gekeken. nu blijkt dat apple deze problemen al kende en dat ze de schermen vervangen. echter nu bel ik vandaag en krijg ik glas hard te horen van drie verschillende medewerkers dat de vier jaar voorbij zijn.

    Ik was niet op de hoogte van dit probleem bij apple maar ben 7 dagen te laat.

  • Bas
    29 maart 2020 om 17:28

    IK heb er ook last van,OMG wat lelijk nu – dacht toen aan vocht of iets wat ik zelf gedaan had, maak mijn scherm wel eens schoon met glassex – XD. Ben er niet bewust mee verder gegaan om Gratizz te laten repareren.. Jammer. Kan ik ergens, of zelf slechts de front glas plaat van mijn Macbook pro laat 2013 A1398 laten vervangen of kopen?

    Hoor het graag.

  • Wesley Fabry
    30 maart 2020 om 9:12

    Vervangen kan altijd, ook na de vier jaar. Alleen dan kost het wel geld. De prijzen zijn uiteenlopend van rond de €500 tot ongeveer €800 afhankelijk van je model en grootte van het scherm.

  • ew
    22 mei 2020 om 10:40

    Als apple niets meer voor je doet kun je ook de beschadigde coating (en dus de vlekken) met ammoniak en een microvezeldoekje met flink poetsen verwijderen. Is je scherm weer helemaal vlekvrij.

  • Ruben
    7 juni 2020 om 19:15

    Zag dat die van mij dus buiten de garantie valt .. helaas.. Maar zag een tip dat je met hand sanitizer schoonmaken het geheel weer wat beter maakt.. Iemand ervaring mee?

  • Wesley Fabry
    9 juni 2020 om 9:08

    Daar hebben wij geen ervaringen mee en geen idee of het aan te raden is, je haalt toch een bepaalde laag van het scherm af.

  • Bram
    3 juli 2020 om 13:14

    Mijn Macbook Pro 15 inch, mid 2015, geeft nu problemen met het scherm. De coating laat los. Dit zou dus gratis vervangen kunnen worden? Echter mag hij niet ouder zijn dan 4 jaar? waarom staat 2015 er dan nog bij?

  • Wesley Fabry
    3 juli 2020 om 14:56

    Omdat je een 2015 exemplaar ook kunt kopen in 2016 of zelfs later. Het hangt van de aankoopdatum af en het model.

  • Jos
    10 juli 2020 om 19:25

    Vandaag ook een MacBook Pro uit 2015 schoon gepoetst met 2 doekjes van de Lidl.
    De coating verdwijnt als sneeuw voor de zon.
    Prachtig resultaat na 10 minuutjes poetsen!

  • erik boogaard
    26 augustus 2020 om 13:35

    Ook hier problemen met scherm Na bijna 5 jaar.had mijn scherm schoongemaakt met een doekje en macbook in de serre bij ons gelegd in de zon.dacht die is te warm geweest maar het waren echt de vochtige doekjes van de jumbo.kwam hier tegen dat je met die doekjes heel je scherm kan ontdoen van die laag en jawel is weer als nieuw

  • René
    6 september 2020 om 19:54

    Ongeveer twee jaar geleden het beeldscherm van mijn Macbook (2015) laten vervangen door Apple vanwege vlekken op het retina scherm. Service was top en het was vrij snel geregeld. Nu, twee jaar later heb ik weer vlekken op het scherm. Vandaag met een simpel droog papieren zakdoekje schoongemaakt, en de vlekken werden alsmaar erger. Na bovenstaande tips gelezen, deze opgevolgd en de gehele coating in 3 minuten verwijderd door met een Jumbo snoetenpoetser het scherm schoon geheel te maken. Het scherm is nu weer als nieuw.

    De coating moet Apple nog maar eens een keer nader bekijken. Dit werkt gewoon niet.

  • Mark
    14 september 2020 om 9:44

    Had hetzelfde probleem. Beeldscherm zag er steeds slechter uit. Te lang mee gewacht. Afgelopen week op vakantie kon ik bijna niets meer lezen op mijn beeldscherm overdag. De 4 jaar al verlopen, dus wat nu? Zag de tip hier staan om met een W5 doekje van de Lidl de coating laag er zelf af te halen. Dacht gewoon proberen, als het scherm vervangen moet worden dan moet ik het toch zelf betalen. Diegene die de tip hier neer heeft gezet is mijn held. Want de coating laag is er vanaf en ik kan gewoon alles weer goed zien. Het scherm lijkt als nieuw.

  • Mac Service Rotterdam
    25 september 2020 om 18:11

    We have fixed the staingate problem in about a hundred macbook’s pro already, for 78.5€+BTW each. So no big deal really, now if you expect Apple to solve these problems…

  • Nico Vromans Fotografie
    14 november 2023 om 9:09

    Mijn scherm viel net buiten de garantie. Begon met klein vlekje inmiddels heel mijn scherm aangetast. Na veel you tube filmpjes kwam ik op het volgende uit. Blue wonder allesreiniger doekjes. Zachtjes het scherm schoonmaken. Je schrikt in eerst eibstantie want het hele scherm is mat en vlekkerig. Elke keer schoon doekje pakken en rondjes blijven vegen. Tussen elk doekje door met een nieuw microvezeldoekje droog wrijven. Moet nieuw doekje zijn om te voorkomen dat er per ongeluk een zandkorreltje of zoiets in het doekje zit. Na een 30 minuten werk is je scherm als nieuw. Coating is helemaal er af. Spiegelt iets meer maar als de MacBook aanstaat zie je nauwelijks verschil

Een reactie toevoegen:

Ik ga akkoord dat deze gegevens worden opgeslagen [privacy]



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store