13 september 2010

Automatisch netwerkschijven activeren bij het inloggen

2 min leestijd

Wanneer je gebruik maakt van netwerklocaties (bijvoorbeeld een harddisk die gekoppeld is aan een Airport Extreme) dan zal je merken dat deze niet automatisch worden verbonden tijdens het inloggen. Het handmatig verbinden is niet super veel werk maar het kan ook automatisch gebeuren met behulp van Automator.

Zoals Apple het programma zelf beschrijft “Automator is een innovatief programma dat u kan helpen bij het automatiseren van terugkerende taken”. Dus gaan we Automator hiervoor gebruiken!

Hieronder een stap voor stap uitleg hoe je het bovenstaande probleem kan oplossen:

Start de Automator applicatie, je vindt deze terug in de map: Programma’s ▸ Automator

Wanneer je Automator start krijg je direct de keuze wat je wilt gaan doen, in dit geval kies je voor het sjabloon: "Programma".

Daarna krijg je een heel overzicht met allerlei stappen en acties die je kunt kiezen. We hoeven maar 3 stappen uit te voeren voor het maken van een Automator applicatie.

Klik op "bestanden en mappen". Daarna sleep je “Haal opgegeven servers op” en “Verbind met servers” naar de workflow kolom aan de rechterzijde.

In de workflow kolom verschijnt nu de onderstaande actie:

Klik op "Voeg toe" en maak een keuze uit de pop-up venster dat verschijnt.

Mocht je meerdere partities hebben op één dezelfde harddisk, klik dan op de toegevoegde regel en zet een “/” na het IP adres en voeg hier aan toe de naam van de partitie.

Controleer of je Workflow werkt door op de knop "Voer uit" te klikken. Als alle stappen goed zijn doorlopen dan kan je de takenreeks opslaan..

Op dat moment heb je een programma gemaakt dat de gedefinieerde taak uitvoert.
Dit programma dient gestart te worden bij het inloggen, ga hiervoor naar systeemvoorkeuren ▸ accounts ▸ inloggen. Klik op het “+” teken en zoek het programma op dat je zojuist hebt aangemaakt.

Sluit de systeemvoorkeuren af en je bent klaar! Om te testen of alles naar behoren werkt, log je uit en weer opnieuw in. Automatisch worden nu de netwerkschijven geactiveerd.

Mocht je heel perfectionistisch zijn en wil je niet elke keer het Automator icoon in je dock zien opkomen dan kun je het volgende doen: Ga naar het programma wat je net hebt gemaakt in Automator, klik op met je rechtermuisknop op het programma ▸ toon pakketinhoud ▸ Contents.

Vervolgens open je het info.plist bestand met een plist editor en wijzig de waarde van de key LSUIElement van False naar True.

info
Auteur Richard IJzermans
Datum13/09/2010 08:00
Categorie macOS
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏
  11 reacties


Reacties

  • Kloekkloek
    13 september 2010 om 8:15

    Waarom zou je die netwerk schijf mappen via automater? Ik voeg netwerkschijven gewoon toe aan het login profiel van een gebruiker. Eventueel in hidden mode. Klaar.

  • Tader
    13 september 2010 om 8:53

    Precies zoals Kloekloek zegt! Gewoon in je login profiel slepen! Al werkt het verbergen bij mij niet…

  • Bart
    13 september 2010 om 9:06

    Werkt perfect! Bedankt!

    Hoewel het slepen van de share in het login profiel ook werkt is dit toch een stuk netter!

  • Nils Breunese
    13 september 2010 om 9:19

    Een stuk netter? Waarom? Bovenstaande methode is vooral omslachtiger, lijkt me.

  • Salvador Rooijmans
    13 september 2010 om 11:35

    Nadeel van deze manier is dat als je netwerk wegvalt je niet automatisch weer verbonden word met je netwerkschijf.

    Ik gebruik bonjour mounter en hoef nooit af te vragen of mijn schijf verbonden is. valt mijn netwerk een keer uit dan word bij nieuwe verbinding de schijf weer verbonden. Ideaal

  • maclover
    13 september 2010 om 13:42

    Deze manier is onnodig,

    gewoon toevoegen aan sidebar + inlogitems, klaar.

  • Remco
    13 september 2010 om 18:36

    Geen idee waar dat inlogprofiel te vinden is, wie kan mij helpen? Eindelijk mijn irritatie weg… (van de shares op mijn AE)

  • Riny
    13 september 2010 om 19:37

    Een andere eenvoudige manier om de Mac na het opstarten direct zelf te laten inloggen op een servervolume is:
    a. Mount het servervolume handmatig
    b. Ga naar Systeemvoorkeuren / Accounts, tabblad “Inloggen”
    c. Klik op het plus-teken om een inlogonderdeel toe te voegen
    d. Selecteer het gewenste servervolume en klik op “Voeg toe”
    Daarna zal het servervolume direct gemount worden als je in het account inlogt (en de server beschikbaar is)

    Een derde manier is om, nadat je het servervolume hebt gemount, eenvoudig een van de mappen of bestanden op dat volume in de Navigatiekolom te slepen onder “LOCATIES”. Dat verschijnt dan in de Navigatiekolom van alle vensters. Het volume zal dan pas gemount worden als je, na het inloggen, zelf in de Navigatiekolom klikt

  • harrie
    14 september 2010 om 0:04

    Beste Kloekkoek,

    kan je deze methode even uitleggen misschien, want de Appletips methode krijg ik niet aan de gang, al weet ik niet wat ik fout doe? maar als ik pastoe klik dan verschijnt steeds weer het venstertje waaruit in server moet kiesen? Dus is misschien een makkelijker methode met uileg iets duidelijker voor mij, want ik weet nu niet wat ik fout doe met de Appletips methode. Alvast bedankt voor de tijd en moeite,

    met vriendelijke groet,

    Harrie Hagedoorn

  • Kloekkloek
    14 september 2010 om 8:05

    Zie de uitleg van Riny hierboven. Mocht je je netwerkshare niet zien nadat je op de plus hebt gedrukt, dan kun je de gewenste share gewoon in het venster slepen. Succes

  • harrie
    14 september 2010 om 11:13

    De methode die Appletips beschrijft lukt mij dus echt niet, ik krijg steeds als ik opvoeg toe klik, dat venstertje waar ik een server in moet vullen, dus helaas kan ik die methode niet gebruiken. Maar de methode zoals Riny beschrijft is mij wel gelukt, dus staan mijn beide icoontje nu gelijk op mijn buroblad. (1 schijf, maar in tweeën gedeeld) Dus bedankt voor de uitleg.

Een reactie toevoegen:

Ik ga akkoord dat deze gegevens worden opgeslagen [privacy]



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store