Corona-app opnieuw activeren na aanschaf nieuwe iPhone
Maak je gebruik van een Corona-app en heb je een nieuwe iPhone gekocht of overgenomen van iemand anders? Dan moet je de COVID-19 app weer opnieuw activeren.
Dit is ook het geval als je een reservekopie via iCloud, iTunes of Finder terugzet. De activatie van bijvoorbeeld de CoronaMelder of Coronalert wordt niet automatisch overgezet op je nieuwe toestel vanwege privacyredenen.
Corona-app opnieuw activeren
Wanneer je een nieuwe iPhone activeert en een reservekopie terugzet, moet je over het algemeen verschillende privacy-instellingen opnieuw activeren. Zo moet je de toestemming tot het scannen van je lokale netwerk opnieuw bevestigen of het fotoalbum privacy. Ook Corona-apps die gebruikmaken van het COVID-19-systeem van Apple moeten opnieuw bevestigd worden.
- Open Instellingen
- Navigeer naar 'Blootstellingsmeldingen'
- Tik op 'Geen actieve regio'
- Kies een gewenste regio, bijvoorbeeld 'Ministerie van Volksgezondheid'
- Stel deze in als actieve regio
Uiteraard kun je ook de CoronaMelder of Coronalert openen en via de app de functie opnieuw inschakelen. In sommige gevallen moet je de applicatie opnieuw installeren om deze werkend te krijgen.
Oude ontmoetingen worden niet overgezet
Helaas worden de ontmoetingen van je oude toestel niet overgezet op je nieuwe iPhone. Pas zodra je de app opnieuw activeert op je nieuwe toestel zullen de ontmoetingen weer geregistreerd worden. Dit houdt in dat, wanneer je een besmet persoon hebt ontmoet met je oude telefoon, je geen melding krijgt.
De oorzaak hiervan is het privacybeleid. De gegevens worden op het toestel zelf opgeslagen en niet gesynchroniseerd met bijvoorbeeld iCloud of de Corona-app. Hierdoor kunnen ze niet worden verplaatst naar je nieuwe iPhone. Uiteraard wordt de database gewist wanneer je jouw oude iPhone hersteld en doorverkoopt.
Auteur | Wesley Fabry | |
Datum | 26/10/2020 14:34 | |
Categorie | iOS | |