2 maart 2019

iPhone herstellen en als nieuw installeren

3 min leestijd
iPhone herstellen en als nieuw installeren
Handleiding  
3 min leestijd

Wanneer je problemen ervaart met je iPhone of iPad kun je ervoor kiezen om deze te herstellen. Voor je dit doet kun je altijd de problemen met je iPhone of iPad oplossen met behulp van deze iPhone tips. Als dat niet helpt is een herstel vaak de enige oplossing.

In de meeste gevallen kun je dan gewoon een reservekopie terugzetten zodat je niet handmatig de instellingen en apps moet terugzetten. Wanneer het probleem dan nog niet verholpen is kun je het best je iPhone of iPad herstellen en als nieuw instellen. Het is aan te raden dit om de 2-3 jaar te doen, zo begin je met een schone lei en kun je tegelijkertijd opruimen.

iPad en iPhone herstellen bij problemen

Het is aan te raden eerst een reservekopie te maken van je iPhone of iPad via iCloud of iTunes. Ook al stellen we na deze stappen het toestel in als nieuw, mocht er onverhoopt iets mis gaan kun je altijd nog een kopie terugzetten.

  1. Open 'Instellingen'
  2. Navigeer naar 'Algemeen'
  3. Tik op 'Zet over of stel iPhone opnieuw in'
  4. Kies voor de optie 'Wis alle inhoud en instellingen'
  5. Tik op 'Ga door'

De optie 'Zet over of stel iPhone opnieuw in' is beschikbaar vanaf iOS/iPadOS 15, oudere versies hebben deze extra optie niet en kun je meteen voor de optie 'Stel opnieuw in' kiezen.

iPad en iPhone herstellen

Volg nu de stappen op het scherm om je iDevice te herstellen. Zo moet je onder meer je toegangscode invullen, het wachtwoord van je iCloud, etc. Na enige momenten is je iDevice herstelt en kun je deze als nieuw instellen.

ook interessant
iPhone gegevens herstellen met iMyfone D-Back
iPhone gegevens herstellen met iMyfone D-Back

Met behulp van iMyfone D-Back applicatie is het mogelijk om belangrijke gegevens vanaf je iPhone, een iTunes of iCloud backup te herstellen.

Schermtijdcode of Beperkingen actief

Als je iPhone of iPad is beveiligd met een toegangscode en/of beperkingencode, dan moet je deze eerst invoeren voor je jouw iDevice kunt herstellen via iOS. Goed om te weten, sinds iOS 12 heeft Apple beperkingen en schermtijd samengevoegd. Als je de code niet meer weet moet je jouw iPad of iPhone volledig herstellen via iTunes en als nieuw installeren, alleen op deze manier kun je de blokkering opheffen en schermtijd uitschakelen. Het is dus niet mogelijk om je iDevice te herstellen via de Instellingen van iOS, iTunes is verplicht.

ook interessant
Schermtijd code verwijderen en beperkingen uitschakelen
Schermtijd code verwijderen en beperkingen uitschakelen

In deze iOS tip leggen we uit hoe de schermtijd code kunt verwijderen en hoe je de optie kunt uitschakelen op een iPhone of iPad

iPhone als nieuw instellen

Zodra je bovenstaande stappen hebt doorlopen is je iPhone of iPad volledig hersteld en kun je deze als nieuw instellen. Ontgrendel je iDevice, kies een taal en land. Sinds iOS 11 krijg je nu de mogelijkheid te zien om direct te beginnen door gegevens van een iPhone of iPad in de buurt over te zetten (meer info), sla dit over door te kiezen voor 'Configureer handmatig'.

Verbind met een wifinetwerk en volg de stappen op het scherm met betrekking tot privacy, Touch ID, FaceID en het aanmaken van een toegangscode. Daarna vraagt iOS bij 'Apps en gegevens' of je een iCloud of iTunes reservekopie wilt terugzetten. Kies hier voor 'Configureer als nieuwe iPhone/iPad'. Log in met je Apple ID, accepteer de voorwaarden en doorloop de verschillende instellingen zoals locatievoorzieningen, Siri, etc.

iPhone configureren en als nieuw instellen

Tik tot slot op 'Aan de slag' om de iPhone of iPad te gebruiken. Vanaf nu is je iDevice hersteld en als nieuw ingesteld. Nu kun je alles opnieuw instellen naar je persoonlijke voorkeuren. Apps kun je gratis opnieuw downloaden via je aankopen (meer info).

Wanneer je gebruikmaakt van iCloud worden je bestanden, afspraken, notities, herinneringen, contacten, sommige instellingen, fotobibliotheek, etc. automatisch teruggezet op je iPhone of iPad (meer info).

ook interessant
iPhone of iPad herstellen via Finder of iTunes
iPhone of iPad herstellen via Finder of iTunes

Problemen met je iPhone of iPad? Zo kun je jouw iPhone herstellen naar fabrieksinstellingen via Finder of iTunes voor Mac en PC

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt22/09/2021 14:00
Categorie Handleiding, iPad, iPhone
Feedback Probleem melden
Delen š•

Reacties

  • Mark
    5 november 2018 om 13:46

    Hallo Wesley,

    Ik heb zojuist een schone installatie uitgevoerd en het stappenplan hierboven gevolgd, maar ik zie mijn contacten, notities en foto’s niet terug. Hoe kan ik die gegevens terugkrijgen?

  • Wesley Fabry
    5 november 2018 om 14:53

    Heb je iCloud geactiveerd mark? https://www.appletips.nl/icloud-inloggen-instellen/

    Als dat het geval is en de onderdelen voor Contacten etc. staat aan dan lijkt het erop dat je iCloud eerder niet hebt geactiveerd en dus niets gesynchroniseerd is. je kunt dit controleren op iCloud.com

  • Danique
    25 november 2018 om 10:06

    Ik heb een schone installatie van mijn iPhone uitgevoerd, maar opnieuw is er een groot gedeelte van mijn opslag vrijgehouden voor ‘overige’, zelfs net na de schone installatie! Wat kan ik hier aan doen en hoe komt dit?

  • Wesley Fabry
    25 november 2018 om 10:11

    Bekijk dit eens Danique: https://www.appletips.nl/overige-verwijderen-iphone/ Geeft je wat meer duidelijkheid wat overige precies is.

  • Jan goosens
    5 december 2018 om 15:07

    Hi Wesley,
    Ik heb een ref. iPhone 4s aangeschaft met 16 GB
    Nu wil ik van mijn oude 4s 5 GB alles overzetten naar de nieuwe.
    Ik heb de handelingen daarvoor uitgevoerd volgens de handleiding via de iCloud.
    De reservekopie wordt niet opgenomen in het nieuwe apparaat en ik krijg de melding op het nieuwe apparaat ‘er zijn geen iCloud-reservekopieĆ«n die compatibel zijn met de versie van iOS (9.1) op deze iPhone.
    Wat moet ik nu?

  • Wesley Fabry
    5 december 2018 om 17:10

    dan ben ik bang dat het niet lukt en je de iphone als nieuw moet installeren en de apps opnieuw handmatig.

  • Tim
    12 januari 2019 om 18:35

    Met alle respect, maar dit is echt pure onzin hoor, ik zit met een code op ā€˜beperkingen/schermtijdā€™ die ik NOOIT heb ingesteld, (NOOIT..) en dus ontoegankelijk is, volgens deze site moet ik om dat probleem op te lossen: een kopie maken/de telefoon wissen/kopie terugzetten…, maar dat is echt pure onzin.
    Als ik die kopie vervolgens weer terugzet, neemt die kopie ook die ontoegankelijke code (DIE IK NOOIT HEB GEMAAKT) van de beperkingen ook mee terug en ben ik dus terug waar ik begon.
    Dit is echt te gek voor woorden hoor, om horendol van te worden.
    Tim.

  • Wesley Fabry
    12 januari 2019 om 19:15

    In bovenstaand artikel staat duidelijk dat je de kopie niet terug moet zetten als je je iPhone als nieuw wilt instellen. Daarnaast zeggen we dit ook in het artikel over de code van schermtijd.

  • HenriĆ«tte
    30 januari 2019 om 15:34

    Hey! Ik ben mijn schermtijd/beperkingscode vergeten en wil dus graag m’n telefoon opnieuw instellen, maar wanneer ik dat wil doen (en dus alles wil wissen etc.) moet ik daarvoor zowel m’n toegangscode als die beperkingscode die ik ben vergeten invoeren… Is dit nog op te lossen?

  • Wesley Fabry
    30 januari 2019 om 15:52

    @Henriƫtte Dit is nieuw voor mij en dat zal ik moeten onderzoeken. Eventueel kun je Apple Support raadplegen, ze kunnen je wellicht ook verder helpen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

  • Wesley Fabry
    31 januari 2019 om 10:21

    @Henriƫtte ik heb het gecontroleerd en uitgezocht, je kunt inderdaad niet via de instellingen van iOS je iPhone herstellen, maar het lukt wel via iTunes. Als je dus je iDevice wil herstellen als een beperkingencode actief is dan moet je dit doen via iTunes: https://www.appletips.nl/ipad-iphone-herstellen/

  • Maria
    5 februari 2019 om 14:36

    Hallo,
    Ik heb iPhone6S die blijft aan en uit.
    Ik heb stappen gevolgd Home en aan uit knop tegelijk ingedrukt in 20 sec.
    via itunes de handelingen bijwerken/herstel opgestaart.
    Ik heb code 4013 gekregen.
    Heb je misschien nog tips hoe ik mijn iPhone kan redden?
    Alvast dank!

  • Wesley Fabry
    5 februari 2019 om 16:59

    Dan ben ik bang dat het einde genaderd is voor de iPhone. Je kunt deze altijd nog binnenbrengen bij Apple of een smartphonemaker om te kijken of er hardwarematige problemen zijn.

  • G.J. Brantjes
    5 september 2019 om 18:12

    Probeer mijn ipad op te starten na verzoek tot teruggang naar fabrieksinstellingen maar in zie alleen een keuze voor configuratie van het landkeuze en kan nergens een mogelijkheid vinden om te reageren .

  • Yvonne Prade
    23 augustus 2020 om 15:24

    Kan selfie maken met camera geen fotoā€™s heb van alles geprobeerd.

  • Frank Braan
    25 oktober 2020 om 21:21

    Hallo ,

    Ik heb probleempje met camara die werkt niet goed want die ziet als golven of wazig en andersom doet het goed ,

    Alvast groeten

  • Frank
    4 december 2020 om 12:40

    Hoi ,

    Ik heb probleempje door camera en die werkt niet goed dat komt door wazig . Kan niet stil en mooie beeld zien .

    Mvg Frank

  • Di
    15 januari 2021 om 12:51

    Hallo,
    Mijn camera op mijn iphone xs werkt niet meer. Ik kan geen fotoā€™s maken, geen selfies maar wel een foto van internet (beeldschermfoto). Ik heb al van alles geprobeerd waaronder ook terug naar fabrieksinstellingen. Hoop dat jij nog een tip voor mij hebt? Groeten, Di

  • Saskia
    3 februari 2021 om 16:18

    Hoe kan je een iphone volledig opnieuw installeren (dus zonder oude gegevens te bewaren)? Met het probleem dat het oude account mailadres en wachtwoord zijn opgeheven (niet meer bestaat). Je moet bij het “volledig wissen” van de iphone “zoek mijn iphone” uitschakelen. Maar wanneer we dat proberen dan moet je het wachtwoord ook invoeren en geeft de iphone aan dat deze persoon niet bestaat (omdat het account dus is opgeheven). Dus komen we niet verder.
    Goet, saskia

  • Wesley Fabry
    4 februari 2021 om 9:55

    Dan kun je het beste contact zoeken met Apple zelf om je te helpen met dit probleem. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

  • Herman
    6 juni 2022 om 11:55

    Hoi Wesley
    Ik heb op veiling een deel smartphone gekocht
    Hoe kan ik deze deblokkeren
    Zo dat ze trug voledig werken
    Mvg

Een reactie toevoegen:

Ik ga akkoord dat deze gegevens worden opgeslagen [privacy]



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store