Face ID is niet beschikbaar: 8 oplossingen voor iPhone of iPad
Wie in het bezit is van een iPhone of iPad met Face ID kan zijn of haar toestel ontgrendelen en beveiligen met behulp van gezichtsherkenning. Helaas kan het zijn dat je deze functie niet kunt activeren en je de melding 'Face ID is niet beschikbaar' te zien.
De oorzaak van dit probleem is helaas vaak onbekend, maar gelukkig zijn er een aantal oplossingen die je kunt proberen om dit probleem te verhelpen. Voor je aan de slag gaat is het raadzaam te controleren of je de laatste versie van iOS hebt geïnstalleerd, dit kun je doen via Instellingen ▸ Algemeen ▸ Software-update.
1: Herstart je iPhone of iPad geforceerd
Wanneer je jouw iPhone of iPad niet kunt ontgrendelen met behulp van Face ID en je voortdurend de melding 'Face ID is niet beschikbaar' kun je het beste eerst je iOS-apparaat geforceerd herstarten. In deze handleiding leggen we stap voor stap uit hoe je dit moet doen.
2: Bedek de camera of je gezicht niet
Zorg ervoor dat de TrueDepth-camera en je gezicht niet bedekt wordt. Dat klinkt logisch, maar je moet er ook rekening mee houden dat sommige screenprotectors ervoor kunnen zorgen dat Face ID minder goed functioneert. Controleer daarom goed of dit of de case niet de oorzaak is van het probleem.
3: Houdt de iPhone rechtop
Deze tip is vooral bedoeld voor iPhone gebruikers met Face ID. De TrueDepth-camera op de iPhone kan namelijk alleen maar rechtop je gezicht scannen en bijvoorbeeld niet wanneer je iPhone gekanteld is. Zorg er dus voor dat je de iPhone rechtop houdt met de camera aan de bovenkant. Wie een iPad met Face ID heeft kan in iedere richten zijn of haar gezicht laten scannen.
4: Afstand tot je gezicht
De afstand van de TrueDepth-camera en het gezicht is erg belangrijk, dit mag niet langer zijn dan een armlengte en ook niet te kort. Houdt het apparaat op ongeveer 40-60 cm afstand van je gezicht.
5: Forceer Face ID voor ontgrendelen
Heb je Face ID wel kunnen instellen, maar kan deze je iPhone niet ontgrendelen? Dan is het mogelijk dit te forceren door kort de optie te herstellen. Ga hiervoor naar Instellingen ▸ Face ID en toegangscode ▸ voer je toegangscode in ▸ Schakel de optie 'iPhone/iPad-ontgrendeling' uit. Herstart je iPhone en schakel de optie weer in.
6: Face ID herstellen
Mocht bovenstaande oplossingen geen hulp bieden, dan kun je Face ID herstellen. Dit doe je via Instellingen ▸ Face ID en toegangscode ▸ voer je toegangscode in. Kies vervolgens voor 'Stel Face ID opnieuw in' en volg de stappen op het scherm.
7: Instellingen terugzetten naar fabrieksinstellingen
Als het niet mogelijk is om Face ID opnieuw in te stellen dan kun je het beste de instellingen van je iPhone of iPad terugzetten naar fabrieksinstellingen. Persoonlijke gegevens, foto's en apps gaan niet verloren, maar je voorkeuren in de instellingen-app worden hersteld. Ga hiervoor naar Instellingen ▸ Algemeen ▸ Stel opnieuw in ▸ Herstel alle instellingen.
8: iPhone of iPad volledig herstellen
Als bovenstaande tips niet helpen dan is er nog maar één resterende oplossing, je iPhone of iPad volledig herstellen. Ga hiervoor naar Instellingen ▸ Algemeen ▸ Stel opnieuw in ▸ Wis alle inhoud en instellingen. Doorloop de stappen en herstel het apparaat. Daarna kun je de iPhone of iPad opnieuw instellen en eventueel een reservekopie terugzetten. Houdt er echter wel rekening mee dat je dan het probleem opnieuw kunt installeren. In de meeste gevallen kun je beter je iPhone als nieuw instellen.
Face ID is niet beschikbaar: Apple support raadplegen
Blijf je ondanks bovenstaande tips toch nog de melding 'Face ID is niet beschikbaar' ontvangen? Dan is er waarschijnlijk iets mis met de TrueDepth-camera. Het beste kun je dan Apple contacteren en kijken of hun een oplossingen kunnen bieden. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen of ga langs bij een Apple Store.
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 26/07/2019 15:03 | |
Categorie | iOS | |
Een reactie toevoegen:
25 juli 2019 om 21:52
Doe vooral geen ingrijpende dingen, want doorgaans gaat het goed! Ook met verschillende brillen of geen bril, bij een iPad ook in verschillende oriëntaties. (Een muts kan bezwaarlijk zijn, meen ik me te herinneren.)