Menu

9 november 2016

iTunes-, iBooks- en App Store: Geld terugvragen voor een gekocht item (refund)

App Store iOS logo

Het kan wel een voorkomen dat je iets hebt gekocht in de iTunes-, iBooks of App Store, maar dit is niet correct. In dat geval kun je het aankoopbedrag online terugvragen bij Apple. Uiteraard zijn er wel bepaalde voorwaarden, zo moet je de aanvraag binnen de 14 dagen na aankoop indienen en vanzelfsprekend een geldige reden hebben. In sommige gevallen kan dit nog tot 90 dagen na aankoop.

Is bijvoorbeeld de applicatie niet leuk of het album van een artiest toch niet wat het moet zijn dan heb je pech. Natuurlijk kan het voorkomen dat je bijvoorbeeld de navigatie app Navigon Europa wil kopen, maar je het per ongeluk de USA versie gekocht, dan kun je voor deze reden je geld terugvragen.

Geld terugvragen voor aankopen van apps en meer

• Open in een webbrowser de volgende website: reportaproblem.apple.com
• Log in met je Apple ID (waarmee de aankoop is verricht)
• Zoek in de lijst met aankopen naar het boek, album, app, etc waarvan je het geld terug wil
• Klik of tap op de ‘Meld’ knop

Apple Geld terugvragen in de iTunes en app store

Open vervolgens het drop-down menu bij de optie ‘Kies probleem’ en kies hier de juiste omschrijving voor je probleem. Beschrijf vervolgens in het daarvoor voorziene tekstveld de reden waarom je graag je geld terug wil. Zorg ervoor dat je duidelijk aangeeft waarom je graag je geld terug wil, zoals al eerder aangegeven moet het om een geldige reden gaan. Apple zal het probleem bekijken en eventueel het aankoopbedrag terugstorten op je account.

Via bovenstaande procedure kun je het geld van apps, muziek, films, tv-programma’s en boeken terugvragen die zijn gekocht in de iTunes-, iBooks- en App Store in iOS en OS X.

Aankopen zijn definitief

In principe meldt Apple dat alle verkopen definitief zijn, maar er worden voor verschillende gevallen uitzonderingen gemaakt. Wanneer Apple merkt dat iemand misbruik maakt van deze functie zal de toegang hiertoe worden ontzegd en zelfs het downloaden van apps kan beperken.

Let op, sommige ontwikkelaars hebben een extra pop-up venster geactiveerd met de boodschap: “Ik ben me er van bewust dat ik de aankoop niet meer kan annuleren als ik deze app download binnen veertien dagen nadat ik op ‘Koop’ heb getikt.” Helaas krijg je dan in de meeste gevallen jouw geld niet terug.

Lees ook: Meldingen van een app definitief uitschakelen in iOS







Reacties


  • Servias 22 september 2016 om 0:27

    Ik heb het gedaan alleen heb nog steeds niet mijn geld terwijl ik een mail heb gekregen met je hebt je geld terug blabla alleen mijn saldo staat nog steeds op 0,02 cent

  • Wesley Fabry 22 september 2016 om 8:20

    @Servias dan zul je even Apple moeten benaderen via Apple Support

Een reactie toevoegen: