Apple neemt maatregelen tegen onbewust afsluiten van een app abonnement
Steeds meer apps en diensten maken gebruik van een abonnement. Voor een vast bedrag per week, maand of jaar kun je dan de app of dienst gebruiken. In de iOS app store zijn een hoop apps te vinden die werken met een abonnement die je door middel van een in-app aankoop kunt afsluiten.
Helaas is het ook een trend geworden van appontwikkelaars om op een slinkse wijze het abonnement te introduceren. Een mooi voorbeeld daarvan is het eerst activeren van een abo voor je de app kunt gebruiken. Apple nu heeft maatregelen getroffen om het onbewust afsluiten van een app abonnement tegen te gaan.
App abonnementen
Een abonnement in een app is geen enkel probleem, echter de manier waarop en het aanbieden daarvan staat al geruime tijd onder discussie. Voor een lange tijd was het niet duidelijk hoe lang een proefperiode in een app duurde en wat de voorwaarden zijn van het abonnement. Hier heeft Apple al maatregelen tegen getroffen, zo moeten ontwikkelaars duidelijk zijn dat het om een abonnement gaat en wat de kosten zijn.
Verder kun je sinds begin dit jaar ook makkelijk al je app abonnementen bekijken en beheren. Dit doe je via de App Store ▸ Vandaag ▸ Je profiel ▸ Beheer abonnementen.
Melding bij afsluiten van een app abonnement
Omdat het afsluiten van een abonnement via een in-app-aankoop gaat werd het bij veel mensen per ongeluk afgesloten, zeker als je gebruikmaakte van Face ID of Touch ID. Daarom toont de App Store na het verrichten van de aankoop nog een extra melding die duidelijk aangeeft dat je een abonnement gaat afsluiten.
Via de melding kun je vervolgens de aankoop bevestigen of annuleren zodat er geen kosten in rekening worden gebracht. Een welgekomen toevoeging die het per ongeluk afsluiten tegengaat. Uiteraard blijft in het beginsel de boodschap: lees altijd eerst alles goed voor je een aankoop verricht.
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 14/06/2019 14:37 | |
Bron | @drbarnard | |
Categorie | Apple, Nieuws | |