8 maart 2017

NieuwsiPhone en VR bril: een goede combinatie!

zeiss one VR bril

Dagelijks komen er nieuwe toepassingen bij voor virtual reality via je smartphone. Met een VR bril loop je rond in een virtuele wereld. Een VR bril toont je daartoe twee computerbeelden, die een beetje verschillend zijn. Hierdoor verkrijg je de illusie dat je een driedimensionaal beeld ziet. Met behulp van allerlei sensoren registreert de bril ook de bewegingen die je met je hoofd maakt.

De virtuele beelden die je ziet, worden daaraan aangepast. Als je dus je hoofd naar boven beweegt, beweegt het virtuele beeld ook naar boven. Je ziet dan bijvoorbeeld virtuele wolken en lucht, of het plafond van de virtuele ruimte die wordt getoond. Virtual reality is vooral interessant voor de fabrikanten van allerlei games. VR brillen worden echter ook toegepast voor allerlei trainingen en opleidingen, waarbij het virtuele beeld een simulatie is van een situatie die zich in werkelijkheid kan voordoen. 

Het gebruik van VR brillen

Virtual reality kent oneindig veel toepassingen, ook buiten de gaming wereld:

• Het nabootsen van een driedimensionale wereld is uitermate geschikt om allerlei gevaarlijke situaties en rampscenario's te simuleren. Met behulp van VR brillen kunnen hulpverleners getraind worden om adequaat te reageren in rampsituaties. Het simuleren van een evacuatie behoort bijvoorbeeld tot de mogelijkheden.

• Ook in de geestelijke gezondheidszorg kan virtual reality ingezet worden om patiënten te leren omgaan met allerlei beangstigende situaties, die hen in werkelijkheid in paniek zouden doen raken.

• VR brillen kunnen eveneens toegepast worden om te trainen voor bepaalde sporten, bijvoorbeeld voetbal, tennis en racen.

• Zelfs de vastgoedsector kan profiteren van virtual reality. In plaats van tweedimensionale foto's te bekijken van een huis dat te koop staat, zou het driedimensionaal 'rondwandelen' in dit huis met een VR bril veel meer informatie kunnen opleveren. Op deze manier wordt het zelfs overbodig om nog ter plaatse te gaan kijken.

• Om te leren autorijden kan een VR bril ingezet worden om allerlei verkeerssituaties na te bootsen. De bestuurder kan op die manier adequaat leren reageren op plotseling opduikende auto's, voetgangers en dergelijke.

Een vr-bril

Toepassing van virtual reality in het onderwijs

Je kent ongetwijfeld nog de plaatjes van het Forum Romanum te Rome of de Egyptische piramiden uit je schoolboeken. Leerlingen zouden echter een veel betere indruk krijgen van deze historische bouwwerken als ze met een VR bril driedimensionaal zouden kunnen rondkijken. Beeldhouwwerken en schilderijen in een museum kunnen met een VR bril van alle kanten bekeken worden.

Ook het simuleren van een koraalrif, een uitbarstende vulkaan of een tocht door de Himalaya is mogelijk. Waar het onderwijs het vroeger moest stellen met tweedimensionale foto's en video's, beschikt men nu met virtual reality over ongekende mogelijkheden. Lessen waarin een leerkracht virtual reality gebruikt, zijn ongetwijfeld veel leuker en interessanter voor de leerlingen. En dat kan prima via een smartphone zoals een iPhone. Maar laten we bij het begin beginnen.

Een lange geschiedenis

Hoewel virtual reality een term is die vooral de laatste jaren opgang maakt, is het concept zeker niet nieuw. Reeds in de jaren vijftig van de vorige eeuw werd een toestel ontwikkeld waarin een bezoeker moest plaatsnemen en speciale films kon bekijken voor een virtual reality-beleving avant la lettre. Dit toestel, 'Sensorama' genoemd, werd ontwikkeld door Morton Heilig.

De Sensorama mikte niet alleen op het visuele, ook andere zintuigen werden geprikkeld zoals de hoor-, reuk- en tastzin. Eind jaren zestig verscheen het eerste 'head mounted display' virtual reality-systeem, gecreëerd door Ivan Sutherland en Bob Sproull. Dit systeem was zo zwaar dat het aan het plafond moest worden opgehangen in plaats van los op het hoofd geplaatst. In 1978 werd door het Massachusetts Institute of Technology de Aspen Movie Map ontwikkeld. Deze VR-toepassing toonde een ruwe simulatie van het skioord Aspen in Colorado. In de jaren tachtig werd virtual reality stilaan beter bekend bij het brede publiek. De benodigde krachtige computers, kwalitatieve beeldschermen en nauwkeurige sensoren waren in die tijd echter nog niet voorhanden om realistische virtual reality-systemen op de markt te brengen.

In de loop van de jaren negentig ontwikkelde een NASA-onderzoeker een VR-toepassing die moest dienen om de besturing van onbemande Marsverkenners na te bootsen. De spelsystemen 'Virtuality' van de Virtuality Group, die in het begin van de jaren negentig verschenen, waren de eerste bekende VR-games. Deze werden een groot succes: ze werden verkocht in 17 landen en meer dan 42 miljoen keer gespeeld.

Nintendo introduceerde Virtual Boy in 1995. Op het einde van de jaren negentig kwamen er meer en meer virtual reality-toepassingen op de markt, bijvoorbeeld Cybermaxx. Het eerste prototype van de bekende VR bril Oculus Rift werd in 2010 ontwikkeld door Palmer Lucky. De Oculus Rift is een hoogtechnologische VR bril, geproduceerd door Oculus VR. De huidige versie van de Oculus Rift beschikt over een stereoscopisch OLED-display, een kijkhoek van 110° en geavanceerde bewegingsdetectie. De Oculus Rift is op het ogenblik één van de beste hightech VR brillen die verkocht worden. 

VR-bril

Mogelijke neveneffecten van VR brillen

Het enige bekende noemenswaardige neveneffect van het gebruik van een VR bril is bewegingsziekte. Dit ontstaat omdat je ogen en je evenwichtsorganen verschillende informatie doorsturen naar je hersenen. Tijdens het dragen van een VR bril zie je bijvoorbeeld dat je in een snel bewegende rollercoaster zit of in een vliegtuig dat loopings maakt. De evenwichtsorganen in je oren registreren deze bewegingen echter niet en geven dus tegenstrijdige informatie door aan je hersenen. Bewegingsziekte veroorzaakt hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid en desoriëntatie. Er zijn echter maatregelen die je kunt treffen om bewegingsziekte te voorkomen:

• Wil je een VR bril kopen, let dan op de specificaties van de zogenoemde refresh rate en de responstijd. Beide hebben te maken met de reactie van het beeld op de bewegingen van je hoofd. Als je je hoofd bijvoorbeeld naar rechts draait en het duurt lang voordat het beeld meedraait, heb je meer kans op bewegingsziekte. De betere merken van VR brillen bezitten een voldoende hoge responstijd en refresh rate.

• Houd je VR bril niet urenlang op je hoofd. Zet hem minstens één keer per uur af gedurende een tiental minuten.

• Wissel ook de inhoud van de virtual reality-beleving voortdurend af. In werkelijkheid zit je ook geen uren achter elkaar in een rollercoaster! Maak met je VR bril na een spannende VR-scène ook eens een rustige virtuele wandeling in een virtueel landschap.

Als je deze tips in acht neemt, zul je weinig of geen last meer hebben van bewegingsziekte. Hoe meer je gewend raakt aan je VR bril, hoe minder bewegingsziekte zal optreden. Voor het overige zijn er geen nadelige effecten bekend van VR-toepassingen. 

Welk soort VR bril kopen?

De duurste VR brillen zijn headsets die over hun eigen scherm beschikken en die je moet aansluiten op een krachtige PC. De Oculus Rift is hiervan een voorbeeld. Er zijn ook headsets te koop die je kunt aansluiten op de console van Playstation 4. Het kan echter veel goedkoper. Voor een eerste kennismaking met virtual reality kun je gewoon je smartphone gebruiken, die in een virtual reality bril wordt geplaatst die voorzien is van een lenzensysteem.

Playstation VR

VR bril apps

Dankzij de aanwezige gyroscoop en accelerometer in je smartphone kun je een VR app op je smartphone toepassen. Met een dergelijke Virtual Reality bril kun je je vrijer bewegen, want er is immers geen fysieke verbinding nodig. Ga je een Virtual Reality bril kopen, kijk dan wel even naar het besturingssysteem en de schermdiagonaal van je smartphone. Er bestaan VR brillen voor smartphones met een iOS-besturingssysteem en voor smartphones met een Android besturingssysteem. Behalve het besturingssysteem speelt de grootte van het scherm van je smartphone ook een grote rol in de keuze van een geschikte VR bril.







Reacties


  • Henk Huinen

    8 maart 2017 om 19:56

    Een op de tien mensen (12%) kan geen 3D beelden zien. Ik ook niet vanwege een lui oog. Mijn frustratie vroeger tijdens de gymles, was dat ik daardoor bijvoorbeeld niet goed een bal kon vangen. Daar kwam ik pas achter toen ik volwassen was.
    Het kan bij anderen veroorzaakt worden door een kleine afwijking in de hersenen. Normaal had niemand daar last van in het dagelijks leven, maar door de opkomst van VR en 3D brillen worden veel mensen daar nu mee geconfronteerd.
    Dus zo’n VR bril is leuk voor de meesten, maar houd ook rekening met diegenen die het niet kunnen zien! Vooral in het onderwijs. Het zou bij hen naast frustraties ook voor hoofdpijn of nog erger kunnen zorgen.

Een reactie toevoegen:



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!