Menu

5 november 2012

iOS 6Klanten- en spaarkaarten toevoegen aan Passbook

Wanneer je regelmatig boodschappen gaat doen of een middagje gaat winkelen maak je vast en zeker veelvuldig gebruik van klanten- en spaarkaarten. Denk maar aan de Albert Heijn met hun bonuskaart, de ESSO tankkaart of Airmiles. In dat geval heeft je portemonnee al een dik pak kaarten, maar er is goed nieuws.

De website cardsinpassbook.com heeft een online webtool die het mogelijk maakt om je kaarten toe te voegen aan Passbook. Met behulp van je kaartcode wordt er een virtuele klantenkaart met streepjescode aangemaakt die je vervolgens bij de kassa in de winkel kunt tonen in plaats van de fysieke kaart.

Om je klanten- of spaarkaart toe te voegen aan Passbook navigeer je via je iPhone naar de webpagina cardsinpassbook.com en selecteer bij ‘Stap 1’ de gewenste winkel die bij de fysieke kaart hoort. Vul vervolgens bij ‘Stap 2’ het kaartnummer in. Bevestig door op de knop ‘Add to Passbook’ te tappen, waarna er een voorvertoning van de kaart verschijnt. Druk op de knop ‘Voeg toe’ om de kaart te bewaren in Passbook.

Dankzij deze handeling kun je de klanten-en spaarkaarten van winkels eenvoudig bewaren in Passbook en is het niet meer nodig om de fysieke kaart te gebruiken. Enkele voorbeelden van winkels zijn: Praxis, Gamma, Albert Heijn, ESSO, Basic Fit, Bodyshop, Da, Macro, Kruidvat, Pathé, enzovoorts. Dankzij het Retina scherm van je iPhone kunnen scanners eenvoudig de streepjescode lezen en verwerken.

Eelco, bedankt voor de tip!

Meer tips over Passbook kun je hier terugvinden.




Gerelateerde tips:




Reacties


  • Arnold 5 november 2012 om 9:09

    Ik geloof niet dat ik de dames achter de kassa van de Albert Heijn even mijn iPhone over de scanner laat krassen :)

  • Hans 5 november 2012 om 9:11

    Maar wordt dit wel geaccepteerd door de winkels ? Oftewel heeft het nut om deze klantenkaarten in Passbook aan te leggen ?

  • LightPhoenix 5 november 2012 om 9:15

    Ik weet niet of dit werk. Een barcode werkt op basis van een lazer die de naar de ruimte tussen de zwarte lijnen kijkt. Ik denk dat het iPhone scherm te reflecterend is om de lazer daadwerkelijk goed de laten werken.

  • agton 5 november 2012 om 9:19

    Volgens de reclame van T-Mobile moet het werken :

  • wesley fabry 5 november 2012 om 9:22

    Zoals al eerder vermeld: dankzij het retinascherm worden codes gelezen en verwerkt zonder enige moeite.. Hier is Passbook speciaal voor ontworpen. De QR-codes werken precies op dezelfde manier..Of de plaatselijke winkel de kaart accepteert kun je beter zelf testen, het zal nieuw voor de kassierster zijn, maar als ze zien dat de kaart werkt is er geen bezwaar…

  • agton 5 november 2012 om 9:47

    Goed, het werkt dus dat is klaar.

    Ik denk zelf dat de winkel mag weigeren om op deze manier je kaart te scannen. Stel je voor bij een tankstation. Medewerker krijgt dan per dag honderden telefoons in zn handen. Zal er dan vast wel eens eentje laten vallen, met als gevolg discussie en kostenpost.

    Om dit te voorkomen zal er weer een bordje moeten komen met de tekst “op eigen risico”, maar ondanks dat gaat het een hoop poeha opleveren, helemaal bij sommige groepen mensen die denken dat de wereld alleen om hun draait.

    mijn conclusie: Leuk, maar alleen als de klant zelf mag scannen.

  • siofok 5 november 2012 om 9:53

    Bonuskaart op iphone5 was afgelopen zaterdag niet scanbaar met de zelfscan in de Appie.

  • Moerie 5 november 2012 om 14:12

    Wanneer ik op add to passbook klik, gebeurt er niets! Oftewel herkent gij de Belgische klantenkaartnr. niet?

  • Moerie 5 november 2012 om 14:22

    Werkt dit ook voor Belgische klantenkaarten? Makro of GameMania? Want hier gebeurt er niets!?

  • michel 5 november 2012 om 15:51

    Ik gebruik cardswith.me. Bonus kaart word wel uitgelezen bij uitgifte punt handscanners maar niet bij betaal automaat… Iphone4s. Gaat dit toch uitbproberen

  • Marc Collet 6 november 2012 om 8:56

    Mag ik even benadrukken dat de gegevens van de diverse kaarten, die via de code aan persoonlijke gegevens gekoppeld zijn, nu in handen komen van de partij die deze dienst aanbiedt? Hiermee kies je er als consument zelf voor om afstand te nemen van je privacy rechten die de retailer aan je biedt. Daarnaast is het niet per definitie een goed werkende dienst omdat de meeste plastic kaarten nog voorzien zijn van 1D streepjescodes en Passbook gebruik maakt van 2D codes van het types Aztec, PDF417 of QR. 1D readers kunnen vaak niet lezen van een telefoonscherm. Derhalve denk ik ook de nog wat povere ondersteuning in NL. Neemt niet weg dat retailers die zichzelf serieus nemen een goede optie in handen hebben om hier kaartkosten te besparen en extra diensten te realiseren rond de passen. Het idee is wel heel geinig ;-)

  • Jeffrey 6 november 2012 om 9:19

    Nou dit werkt dus niet.
    Het scherm is scherp, maar laat scanners dus niet vanaf je iPhone scannen.

    Zelf net ondervonden bij de AH en bij mn eigen scanner.

  • Philip 6 november 2012 om 10:15

    Weet iemand hoe je de weergave van passbook aanpast heb een aantal kaarten aangemaakt en nog moet ik vegen van rechts naar links of andersom, dacht dat de kaarten onder elkaar kwamen te staan??

    thanks

  • Linda 6 november 2012 om 19:24

    Vandaag met bonuskaart van AH geprobeerd, meisje wide het wel proberen, maar het werkt niet, hetintikken van het nummer wel.

  • jaap h 6 november 2012 om 19:52

    net bij Ah geweest en met geen mogelijkheid leest de scanner de barcode van mijn Iphone. je zou toch denken dat Ah het even heeft getest . gemiste kans , jammer, het leek zo handig dat passbook…….

  • Cor Haanstra 6 november 2012 om 20:52

    Algemeen:
    De populaire Laserscanners zijn een probleem, dit is wel jammer want een optische scanner is vele malen goedkoper en doet het prima, dit is uiteraard door ons getest. Zelf weten wij heel goed dat de laserscanner een probleem is, ze zijn er ook wel die het wel doen maar dat zijn vaak 2d scanners.

    Laten we hopen dat niet alleen voor ons systeem maar ook voor passbook en andere tools dat retailers eens nadenken en switchen. Consumenten zijn nog meer plastic in de portemonnee zat en nemen geen klantenkaarten meer.

    @agton: Of je de telefoon afgeeft of niet is aan de gebruiker zelf, de winkelier zal er inderdaad niet zo happig op zijn zoals bij de AH om het over een bandscanner te halen. Maar hoeveel winkels hebben er niet een handscanner.
    @collet: Er worden door het systeem geen gegevens opgeslagen, dat is totaal overbodig dus waarom zouden we dat doen. Je mag even langskomen kijken ;)
    @jeffrey: je eigen scanner zal een simpele laserscanner zijn en indd de albert heijn banscanner wil nog wel een problemen geven, er komen gelukkig steeds meer geluiden dat het her en der wel werkt en dat ook kassas vervangen gaan worden.
    @Philip: Wij zijn bezig de webApp te updaten en dan zal hij inderdaad de kaarten onder elkaar gaan plaatsen

    Nog een laatste toelichting, het is in beta, wel heel erg bedankt voor al die testers maar we werken er nog hard aan samen met appbouwers om zo tot een goed compatible product te komen.

    Bedankt allemaal voor de input

    Cor Haanstra

  • Harold 7 november 2012 om 8:05

    Mmm… niet echt privacy bestendig zo’n site… geen privacy policy… geen https…
    Wat gaan ze met de kaartnummers doen? Is het niet handiger gewoon een anoniempje voor al een aantal van die klantenkaarten aan te maken?

  • Schoonmaakbedrijf SCHOONPAND Amsterdam 9 november 2012 om 21:08

    Bij mij werkte het ook niet. Heb het met een iPhone 4S bij de praxis geprobeerd met mn digitale airmiles kaart.

    Helaas! :(

  • Henk 23 november 2012 om 15:49

    Zowel handscanner als betaalmodule werkt niet bij AH….
    Dus wat hebben we aan Passbook?

  • Michael 5 december 2012 om 9:57

    Blijkbaar doet passbook bij AH het niet. Maar bij Pathe, Hoogvliet ,VenD en KLM card het wel. Voor mij nu een wat dunnere portomonaie. geweldige app.

  • Steve 6 oktober 2013 om 13:21

    Ik heb het bij meerdere winkels geprobeerd met mijn Iphone 5. Bij de AH werkte het niet aan de kassa, het kassameisje had het nummer overgetypd (moest mijn telefoon afgeven).
    Bij de Karwei aan de kassa werkte het perfect. Ik kon de telefoon zelf vasthouden En de kassadame kon de code scannen met het ‘scanpistool’.
    Bij de Makro kwam ik wel door het poortje door de telefoon onder de scanner te houden, maar bij de kassa werkte hij niet. Bovendien raakte de kassadame geïrriteerd en zei dat het volgens haar niet toegestaan was om daar die app te gebruiken, enkel de echte kaart.
    Dus het zou kunnen werken zoals bij de Karwei, dat was top. Maar de meeste winkels zijn er nog niet op voorbereid…

  • Ron 21 december 2015 om 14:48

    App werkt niet! Na invullen gegevens verschijnt er geen knop Add to Passbook. Diverse keren geprobeerd. Dit kan ik dus echt niet begrijpen. Checken ze het zelf niet? Overigens vind ik het werkelijk bespottelijk van Apple dat zij niet zelf een dergelijk passmakersysteem in de app Passbook gemaakt hebben. Echt Apple! (ben overigens groot fan van Apple hoor)

Een reactie toevoegen: