14 maart 2022

Oplossing voor applicaties die niet geopend kunnen worden op een Mac

3 min leestijd
Oplossing voor applicaties die niet geopend kunnen worden op een Mac
macOS
3 min leestijd

Wanneer je een applicatie downloadt vanuit de Mac App Store zal je vast niet op problemen stuiten. Apple controleert deze apps en zijn in de meeste gevallen altijd te installeren. Wanneer je applicaties download vanaf een website kunnen er wel problemen optreden. Zo kan het zijn dat je apps niet geopend kunnen worden.

De oorzaak hiervan is GateKeeper, een service die op de achtergrond draait en automatisch apps controleert en je Mac beveiligt. Sinds macOS Big Sur is deze functie strenger geworden en is het nog lastiger geworden om apps buiten de Mac App Store te installeren. Wanneer een app of ontwikkelaar niet bekend is bij Apple wordt de installatie gestopt en moet je deze handmatig verder zetten. Dit doe je via Systeemvoorkeuren. Veel Mac gebruikers weten dit niet, maar gelukkig is dit eenvoudig uit te voeren.

Apps kunnen niet geopend worden op een Mac

Probeer je een applicatie te openen en verschijnt de melding '[APP] kan niet worden geopend omdat Apple het bestand niet kan controleren op kwaadaardige software', dan kun je de applicatie niet op de normale manier openen. Gelukkig kun je deze alsnog openen via Systeemvoorkeuren of via een handig trucje. Let wel, als je een app gebruikt die niet op kwaadaardige software kan worden gecontroleerd, kan dit schadelijk zijn voor je Mac of je privacy in gevaar brengen. Als je zeker weet dat de app die je wilt gebruiken van een betrouwbare bron afkomstig is, kun je de beveiligingsinstellingen van je Mac negeren en de app toch openen.

Apps openen via Systeemvoorkeuren

  • Open  ▸ Systeemvoorkeuren
  • Navigeer naar het voorkeurenpaneel 'Beveiliging en Privacy'
  • Klik op het tabblad 'Algemeen'

Apps kunnen niet geopend worden op een Mac

Onderaan dit venster is de melding 'Het openen van [APP] is geblokkeerd, omdat de app niet van een ontwikkelaar afkomstig is waarvan de identiteit bekend is' verschenen. Klik op 'Open toch' om de applicatie alsnog te openen. Dit moet je iedere keer doen wanneer je een app wilt installeren van een onbekende ontwikkelaar.

Via  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ Beveiliging en Privacy ▸ Algemeen, kun je bij 'Sta apps toe die zijn gedownload bij' de optie 'App Store en ontwikkelaars waarvan de identiteit bekend is' activeren. Sinds macOS Sierra is het niet meer mogelijk om alle ontwikkelaars (elke willekeurige bron) toe te staan op je Mac. Dit kun je eventueel terugdraaien en toch instellen via deze stappen.

ook interessant
Mac: Alle ontwikkelaars toestaan voor Gatekeeper
Mac: Alle ontwikkelaars toestaan voor Gatekeeper

Via macOS kun je niet altijd applicaties installeren van alle ontwikkelaars op je Mac door gatekeeper. Zo pas je dit aan.

Trucje om apps te openen

Naast systeemvoorkeuren kun je ook onmiddellijk apps openen nadat ze bovenstaande melding hebben getoond. Sluit de melding, klik met een secundaire klik (rechtermuisknop) op de app en kies in het menu voor 'Open'. De applicatie wordt nu wel geopend op je Mac, na een waarschuwing te tonen.

Overige installatie problemen met apps

Een ander probleem dat veelvuldig optreedt is de 'Resource in gebruik' melding. Deze wordt weergegeven nadat je de app hebt gedownload en wilt openen.

Apps kunnen niet geopend worden op een Mac

Dit kun je oplossen door de melding te sluiten, klik met een secundaire klik (rechtermuisknop) op de app en kies in het menu voor 'Open'. In sommige gevallen helpt dit niet onmiddellijk en moet je een aantal keer proberen.

Apple geeft toelichting

Er is veel kritiek op het strenger beleid van Apple die op deze manier de Mac steeds verder beperkt. Een toelichting over deze functie is terug te lezen op hun website.

ook interessant
Oplossing als Livetekst niet werkt op je iPhone, iPad of Mac
Oplossing als Livetekst niet werkt op je iPhone, iPad of Mac

Livetekst en kopiëren vanaf een foto werkt niet op een iPhone, iPad of Mac. Oplossing wanneer je geen tekst kunt kopiëren vanaf een foto.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt14/03/2022 11:16
Categorie macOS
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • maurits
    5 december 2016 om 12:10

    Wesley, technisch heb je gelijk, maar ik vind wel dat je mag benadrukken dat Gatekeeper HELPT om je mac VEILIGER te maken, en niet iets is dat de gebruiker in de weg zit (quote : ‘Gelukkig kan je het terugdraaien’)

    Ik vind de keuze van Apple om het knopje ‘altijd toestaan’ te verwijderen goed, en neem op de koop toe dat ik af en toe dus een applicatie moet toestaan.

  • Eddy
    5 december 2016 om 18:57

    Ben het helemaal eens met Maurits. Een veilige en soepel functionerende mac is essentieel. En het maakt je er van bewust of je de app van de onbekende ontwikkelaar ook echt wel nodig hebt.

  • Mathias
    19 november 2020 om 23:42

    Hallo Wesley
    Ik heb deze vraag al eens gesteld,waarom kan ik Luister Nu niet gebruiken in Muziek,is er voor deze een reden voor ,want deze geeft een foutmelding:An error accurred.
    Waar schuilt het probleem,ik heb een abonnement en kan er geen gebruik van maken.
    Na de install van Big Sur is deze ontstaan.

  • Wesley Fabry
    20 november 2020 om 15:52

    Heb je jouw iCloud muziekbibliotheek al eens opnieuw geactiveerd? Muziek ▸ Menubalk ▸ Algemeen ▸ Synchronisatiebibliotheek

  • Arno
    24 november 2020 om 20:50

    Helaas krijg ik sinds de update naar Big Sir bij de (2) apps die ik heb geprobeerd te installeren, überhaupt niet de tekst “Het openen van [APP] is geblokkeerd, omdat de app”. Ook rechtermuisknop > open resulteert in dezelfde irritante melding;

    Je hebt geen toestemming om de app SourceAdminTool te openen.
    Vraag je computer- of netwerkbeheerder om assistentie.

  • Jan-Dirk
    3 december 2020 om 12:11

    mij ook nog niet gelukt om mijn app te openen. Ook nadat ik “elke willekeurige bron” heb aangevinkt.

  • Izzy
    9 december 2020 om 8:43

    Sinds de Big sur update kan ik geen teamviewersessies meer starten.
    Als ik een melding van een klant binnenkrijg “user x is online” en ik klik op de melding om deze meteen in mijn lijstje van teamviewer te vinden, dan krijg ik doodleuk een melding: “Je hebt geen toestemming om de app teamviewer te openen, vraag je computer of netwerkbeheerder voor assistentie”. Terwijl teamviewer al open staat…
    Ik snap het niet hoor..

  • Stefan
    27 mei 2021 om 17:07

    Ik krijg een foutmelding van Waves Central “You did not allow Waves to make changes. Relaunch and choose to allow in the system prompt.” Echter heb ik voorheen altijd dit programma kunnen openen en kan ik ook niet bij systeemvoorkeuren toestemming geven. Enig idee wat ik kan doen om het programma toch te kunnen openen?

  • Jenne Vergeer
    20 september 2022 om 16:08

    Heb in App Store gezocht naar Proton vpn niet gevonden. Via internet gedownload maar kan dus niet volledig installeren, systeemsoftware is geblokkeerd. Proton vpn is dus niet betrouwbaar?

Een reactie toevoegen:

Ik ga akkoord dat deze gegevens worden opgeslagen [privacy]



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store