25 augustus 2016

Aantal sim only abonnementen groeit fors ten koste van prepaid

2 min leestijd
Aantal sim only abonnementen groeit fors ten koste van prepaid
Nieuws
2 min leestijd

Het aantal Nederlandse consumenten met een sim only abonnement is het afgelopen jaar flink gegroeid. Dit is vooral ten koste gegaan van het aantal prepaid-klanten bij providers. Dat berekende de website simonlyvergelijken.nl op basis van doorlopend onderzoek van het Consumer Panel van Telecompaper.

Steeds meer volwassenen en ouderen zouden sim only prefereren boven prepaid vanwege de steeds lagere maandelijkse kosten voor een gemiddeld sim only abonnement.

Sim only vs prepaid

De stijging in sim only abonnementen gaat zoals gezegd voornamelijk ten koste van prepaid. Het percentage ondervraagden met een prepaid simkaart daalde tussen het jaar 2012 en 2016 van 15 naar 12 procent, een daling van drie procent in drie jaar.

Het aandeel dat een pakket met mobiele telefoon en een prepaid simkaart kocht, daalde met zes procent van 12 naar 6 procent. Momenteel heeft zo'n 36 procent van alle Nederlanders een sim only abonnement, tegenover 18 procent prepaid. Vier jaar geleden had nog zo'n 24 procent van de Nederlanders sim only.

sim only vergelijken simkaarten

Lage abonnementskosten

Door de zeer lage abonnementskosten van sim only abonnementen, lijken steeds meer consumenten over te stappen naar sim only. Bovendien heeft zo'n abonnement veel voordelen ten opzichte van prepaid. Zo zijn ze vaak per maand opzegbaar, en kun je eenvoudig het abonnement naar boven én beneden bijstellen, passend bij het verbruik. Door het toenemend aantal providers in Nederland daalt het gemiddelde abonnement flink in prijs als gevolg van de hoge concurrentie.

Mobiel abonnement met toestel

Het aantal klanten met een mobiel abonnement met (een al dan niet 'gratis') toestel bleef ondertussen nagenoeg op peil: in juni 2016 had zo'n 46 procent van de Nederlanders een mobiel abonnement met toestel, tegenover 49 procent in 2012. 

Recentelijk is wel bekend geworden dat het afsluiten van een telefoon abonnement met toestel binnenkort wordt gezien als 'koop op afbetaling'. De Hoge Raad heeft bepaald dat er daarom veel strengere regels gaan gelden voor dergelijke abonnementen. Zo dient er bij de duurdere smartphones een kredietcheck te worden gedaan bij de consument. Hoewel nog niet bekend is welke gevolgen dit in de praktijk gaat hebben, heeft dit de komende jaren wel een negatieve invloed op het aandeel van een mobiel abonnement met toestel.

info
Auteur appletips redactie
Bijgewerkt16/10/2018 13:12
Categorie Nieuws
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Het achterlaten van commentaar is niet (meer) mogelijk.



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store