14 mei 2021

Waarom je Apple ID twee-factor-authenticatie niet kunt uitschakelen

2 min leestijd
Waarom je Apple ID twee-factor-authenticatie niet kunt uitschakelen
2 min leestijd

Op dit moment is twee-factor-authenticatie de beste manier om je Apple ID en iCloud account te beveiligen. Het is de opvolger van twee-staps-verificatie en zorgt ervoor dat je met je vertrouwde apparaten kunt inloggen.

Door middel van deze authenticatie moet je met je wachtwoord en toegestuurde code inloggen. Apple gebruikt verschillende methoden om apparaten te vertrouwen en controlecodes te verschaffen. Toch kan het zijn dat sommige Apple gebruikers deze dienst liever willen uitschakelen, helaas is dit niet meer mogelijk, we leggen uit waarom.

Hoe werkt twee-factor-authenticatie?

De werking van de dienst is eenvoudig. De eerste keer dat je op een nieuw apparaat of browser inlogt met je Apple ID of iCloud moet je twee dingen doen. Als eerste je gebruikersnaam en wachtwoord ingeven, daarna verschijnt er op een ander vertrouwd apparaat of telefoonnummer een code die je moet invoeren.

Apple ID twee-factor-authenticatie

Zodra dit is voltooid zal je worden ingelogd en kun je je Apple ID gebruiken op het nieuwe apparaat of browser. Eenmaal ingelogd wordt op dit apparaat niet meer om een controlecode gevraagd tenzij je helemaal uitlogt, het apparaat wist of je wachtwoord wijzigt.

ook interessant
Apple ID en iCloud account beveiligen met Twee-factor-authenticatie
Apple ID en iCloud account beveiligen met Twee-factor-authenticatie

Met behulp van deze handleiding kun je makkelijk je iCloud en Apple ID beveiligen en kun je Twee-factor-authenticatie inschakelen.

Twee-factor-authenticatie uitschakelen

Mocht je de authenticatie niet meer willen gebruiken dan is er slecht nieuws. Apple heeft namelijk besloten dat, eenmaal geactiveerd, het niet meer mogelijk is uit te schakelen. Na activatie krijg je nog 14 dagen de tijd om de authenticatie uit te schakelen via de link in de bevestigingsmail. Daarna is het niet meer mogelijk de beveiliging uit te schakelen. De verklaring van Apple luidt als volgt:

"Als u al gebruikmaakt van twee-factor-authenticatie, kunt u het niet meer uitschakelen. Voor bepaalde functies van de nieuwste versies van iOS en macOS is deze extra beveiliging vereist. Deze is ontworpen om uw gegevens te beschermen. Als u uw account onlangs hebt bijgewerkt, kunt u zich tot twee weken daarna nog afmelden. Open de e-mail met de aanmeldingsbevestiging en klik op de koppeling om terug te keren naar uw eerdere beveiligingsinstellingen. U moet wel bedenken dat uw account in dat geval niet optimaal beveiligd is en dat u geen gebruik kunt maken van functies waarvoor een hoger beveiligingsniveau vereist is."

Voor meer informatie raden we je aan contact op te nemen met Apple Support.

ook interessant
Contact opnemen met Apple Support
Contact opnemen met Apple Support

Problemen met je iPhone, Mac, iPad of overige producten? Dan kun je Apple Support bellen en contact opnemen met de Apple klantenservice.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt14/05/2021 10:20
Categorie iCloud
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏
  51 reacties

Reacties

  • inloggen op apple tv lukt niet, ik krijg wel code om mijn gsm
    en dan ?

    Beantwoorden
  • Ik krijg de identificatie code op mijn Mac maar wil deze op mijn Iphone. Dit telefoonnummer staat wel ingevuld maar blijft op mac komen. Hoe wijzig ik dat?

    Beantwoorden
  • Collective Flow BV

    Kijk aan het begin geef je aan Wesley dat je makkelijk met de apple support je account kan unlocken als je je Iphone (of een ander verificatie apparaat) kwijt bent. En nu lees ik in het bericht hierboven dat het eigenlijk niet mogelijk is. Tsja ik vind 2FA iets wat een gebruiker zelf moet kunnen kiezen en niet opgedrongen dient te worden. of op zijn minst meerdere manieren van een 2FA verificatie en niet alleen een code bellen of SMSen.

    Ach ik bouw appjes voor smartphones maar de daytime driver is gewoon een Android toestel hoor :).

    Beantwoorden
  • Er is helaas geen mogelijkheid om dit op te lossen zonder dat je in het bezit bent van een vertrouwd apparaat of telefoonnummer. Beste is toch weer opnieuw contact op te nemen met Apple support en samen op zoek te gaan naar een oplossing.

    Beantwoorden
  • Dag ik heb contact gehad met de support desk. Mijn IPhone is gestolen. Nu wil ik wel toegang tot ICloud uiteraard om mijn gegevens op te halen. Tweestapsverificatie staat hierbij in de weg omdat ik mijn mobiel kwijt ben en geen andere Apple apparaten heb (gezinsleden wel maar ik heb nooit voor delen met gezin gekozen). Hoe ga ik daar wel toegang toe krijgen nu? Support heeft mij niet kunnen helpen, misschien hier wel iemand? Alvast dank!

    Beantwoorden
  • Reactie aan Sonja van het bericht van: 29 april 2020 om 0:34

    Mocht je dit lezen Sonja: ontzettend bedankt voor jouw reactie, ik had namelijk precies hetzelfde. Had zonet ook 2F-authenticatie aangezet, maar besloot het toch niet te willen gebruiken hebben voor mijn Apple ID. Nadat ik bij deze post kwam en al redelijk ver in de comments zat te scrollen, had ik de hoop eigenlijk al opgegeven… totdat ik in jouw reactie las:

    “Omdat ik dit behoorlijk irritant vind voor mijn iPhone en iMac heb ik het weer uitgezet via de link in de bevestigingsmail.”

    En inderdaad: nadat je het recentelijk aan hebt gezet, zit er in de bevestigingsmail een link om het NOG WEL uit te kunnen zetten – deze link werkt tot 2 weken nadat je het aan hebt gezet, daarna ben je er dus definitief aan gebonden. Het heeft mij in ieder geval geholpen het weer uit te kunnen zetten, bedankt!

    P.s. alhoewel ik sterke beveiliging toejuich en in principe een voorstander ben van 2FA, vind ik het wel schandalig dat Apple iedereen op deze manier forceert 2FA in principe niet meer uit te kunnen zetten. Ik lees genoeg edge cases in de comments hier van mensen die er in de praktijk tegenaan lopen dat het niet voor hen werkt. Het is dan echt onethisch van Apple om dit iedereen zo door de strot te duwen (zoals iemand hierboven terecht zei). Het belangrijkste blijft gewoon: laat de keuze voor dit soort toepassingen -ook al gaat het om beveiliging- aan de gebruiker over!

    Beantwoorden
  • Nog iets vervelends: ik help mijn vader met zijn iPad en zijn eigen Apple-ID. Ik kan mijn eigen GSM-nummer niet gebruiken om zijn account te bevestigen, want minn GSM-nummer is gekoppeld aan mijn eigen Apple-ID. Gelukkig werkt Apple ook met een “gesproken “ verificatie-code op zijn vast telefoonnummer.

    Beantwoorden
  • Hoi,

    Ik wil mijn dochter met een andere id laten inloggen en een ander wachtwoord laten aanmaken. Ze is nu ingelogd op mijn wachtwoord en id van iphone. Hierdoor is zij steeds op mij ingelogd en krijg ik al haar fotos en apps. en zij die van mij.

    Als zij nu uitlogt en weer inlogt een nieuwe id aanmaakt en ww, moet ze dan ook een TFV code invoeren.. waar krijgt zij dan de verificatiecode binnen? Ze heeft geen andere appledevicers.. Of krijg ik de verificatie code binnen omdat ze eerst bij mij stond ingelogd? Of hoeft ze niet met een code te werken om een nieuwe id en ww in te voeren en weer in te loggen op haar iphone.. en reservekopie icloud terug te zetten?

    Beantwoorden
  • Marc Vanwetswinkel

    Volgens https://www.appletips.nl/twee-factor-authenticatie#oud
    “Voor je kunt inloggen moet je eerst handmatig een verificatiecode aanvragen. Dit doe je in iOS via Instellingen ▸ je naam ▸ Wachtwoord en beveiliging ▸ ontvang verificatiecode.”
    Ik krijg “Wachtwoord en beveiliging” zelfs niet geopend op mijn oude 5s. Dat icoontje blijft maar rondjes draaien.

    Beantwoorden
  • Bizar, wij hebben een ipad in ons airbnb voor bediening Sonos. Ik wil daar gewoon geen two factor auth. op! Iemand suggeties hoe dit er vanaf te halen is?

    Beantwoorden
    1. Dan is het sowieso aan te raden een ander e-mailadres te gebruiken voor die iPad, twee-factor-authenticatie kan helaas niet worden uitgeschakeld.
      Als je één keer bent ingelogd wordt de extra verificatie niet meer gevraagd, als je een ander account gebruikt op die iPad zal ook jouw persoonlijke codes hier niet op worden getoond.

      Beantwoorden
  • Nou fijn. Weer iets wat Apple meent voor jou te moeten beslissen. Na een update wordt het door je strot geduwd. Ik vind het reuze irritant.

    Beantwoorden
  • Ik kan de bovenstaande reacties alleen maar onderschrijven, de techbedrijven worden steeds meer geregeerd door nerds (wie had gedacht dat het scenario van “Revenge of the nerds” toch realiteit zou worden). Ik weet zeker dat het aantal gebruikers dat buitengesloten geraakt is van zijn eigen gegevens groter is dan het aantal gehackte gebruikers.

    Ik gebruik nog wel een Iphone, maar ik ga me zeker niet blootstellen aan een lock-in bij Apple of enig ander bedrijf, wil graag zelf kunnen blijven beschikken over mijn eigen data. Die apparaten kun je het raam uitflikkeren en vervangen. Privédata is toch een ander verhaal.

    Beantwoorden
  • Ik vind het ook zeer irritant. Als ik voor mijn moeder van 92 wat op hasr ipad wil doen moet ik eerst de stokoude iphone opstarten ( iphone 2,!) duurt uren . En wat ls hij het straks niet meer doet? Wat is het nut van al di?
    Ik zit aan een eettafel en de apparaten communiceren met elkaar . Lekkere beveiliging! Kapoen apple sinds steve jobs er niet meer is holt de gebruiks vriendelijkheid achteruit!

    Beantwoorden
  • Ik had de twee-factor authenticatie per ongeluk aangezet nadat ik mijn iphone terug had gezet naar fabrieksinstellingen. Omdat ik dit behoorlijk irritant vind voor mijn iPhone en iMac heb ik het weer uitgezet via de link in de bevestigingsmail. Maar nu is zowel op mijn telefoon als bij de iMac bij instellingen een rode 1 en Wordt er gevraagd om de tweefactor authenticatie weer aan te zetten. Ik wil dat niet, het is behoorlijk irritant. Hoe kan ik dit weg krijgen? De authenticatie staat dus niet meer aan (hier heb ik ook een afmeld mail van gekregen) maar bij instellingen blijf ik de melding krijgen met de vraag om mijn wachtwoord en verificatiecode in te voren om zo de twee factor authenticatie weer te voltooien.

    Beantwoorden
  • Vanaf dag 1 IPhone , Macbook, Imac en iPad gehad tot en met de iPhone X. door dit soort fratsen van Apple totaal overgestapt naar, Android en Windows 10. Blijkt maar weer hoe de arrogantie van Apple is. Niets kun je, zij bepalen de regie.

    Beantwoorden
  • Iemand heeft een groeps-iPad ooit op een privé 06nummer gelinkt.(waarschijnlijk lerares kleuterklasje)
    Nu hebben we geen zak meer aan die iPad.
    Of je nou in de iCloud wilt inloggen of op dat ding zelf de Twee Factor Authenticatie stuurt de SMS naar een onbekend nummer dat niet van onze organisatie is.
    Apple Support weet het ook effe niet.
    Dame zei doodleuk dat ik dan maar een nieuwe AppleID moest aanmaken…..maar dan moet ik eerst…..oh nee dat kan ook niet want die oude AppleID voor fabrieksreset vraagt na het wachtwoord wederom de code die naar dat ene onbekende 06nummer gaat SMSen.

    Apple=Crapple

    Beantwoorden
  • Dank voor dit artikel. Het zou fijn zijn als u aangeeft dat het de gebruiker het venster met de verificatiecode moet verschuiven. Het val altijd over de plaats waar die moet worden ingevuld. Velen vragen zich dan af waar ze de code moeten invullen. Nog een fijne dag.

    Beantwoorden
  • Dank voor je reactie Wesley maar ik begrijp het niet goed. Hoe bedoel je dat, beveiligen op afstand?

    het is al raar dat wanneer ik wil inloggen er eerst wordt gevraagd of mijn locatie (Naaldwijk) juist is terwijl ik in oost Nederland woon. Ben ik al gehackt?

    Beantwoorden
  • Het is vooral bedoeld om te beveiligen op afstand, waar zowat 99% van de hacks plaatsvinden. In jou geval moeten de dief eerst je apparaat stelen, de toegangscode van het apparaat en het wachtwoord van je Apple ID weten. Dat zijn dan weer wat te veel toevalligheden.

    Beantwoorden
  • Ik ervaar deze beveiliging als totale onzin.
    Ik heb een Macbook, ipad en iphone. Als ik via mijn laptop wil inloggen in mijn icloud dan verwacht ik een code op een van de andere apparaten. Nee hoor, die komt doodleuk op mijn laptop te staan en dus heeft dit totaal geen zin. Het is alleen de gebruiker lastig maken.
    Jammer dat Apple dit niet beter kan maken.
    Nu heeft de kwaadwillende ook gewoon de code ter beschikking.

    Beantwoorden
  • Voor zoek mijn iPhone is geen beveilingscode vereist. Je logt dan in via: https://www.icloud.com/#find

    Helaas wordt daar misbruik van gemaakt, meer info: https://www.appletips.nl/ransomware-icloud-iphone/

    Beantwoorden
  • Als je je Iphone kwijt bent en je wil op iCloud.com inloggen om zoek mijn Iphone te bekijken. Kan je niet op de bevestiging drukken die op je Iphone verschijnt , dus ook geen code en niet inloggen. Hetzelfde als je Iphone gestolen is.

    Beantwoorden
  • Ik snap dat Apple graag mee wil helpen je informatie te beschermen. Maar om op deze manier iets door de strot te duwen vind ik een bedrijf als Apple eigenlijk niet waardig.

    Ik ben van mening dat Apple de gebruikers de keuze moet laten hoe men beveiliging toe wil passen. Dat de ene meer mogelijkheden biedt dan de andere (want veiliger?) dat is één ding, maar dat je niet meer terug kunt vind ik bizar en gebruikersonvriendelijk.

    Beantwoorden
  • Met alle respect, maar ik ben de eindgebruiker van mijn apparaten, iMac, Macbook Air, iPad, iPhone en ik kan de keus niet meer zelf maken of ik die 2 factor authenticatie aan of uit wil zetten. Als ik of mijn vrouw thuis ergens per abuis zijn uitgelogd kost het zeeën van tijd om weer ingelogd te raken. Als Apple dit niet verbetert of wijzigt dan zal bij ons in huis alle Apple devices op termijn de deur uitgewerkt zijn en worden vervangen door een ander merk devices waar dit irritante probleem zich niet voordoet. U verwijst in voorgaande reacties iedere keer naar de apple helpdesk, maar daar ben ik echt niet zo tevreden over.

    Beantwoorden
  • Apple heeft besloten dat twee-factor-authenticatie niet meer uitgeschakeld kan worden, hoe dat precies zit lees je terug in bovenstaand artikel.

    Beantwoorden
  • Je handleiding werkt niet, wat als ik op Wijzig klik kan ik alles aanpassen, maar NIET de twee-factor-authenticatie uitschakelen!

    Beantwoorden
  • Beste,

    Ik heb Mac OS High Sierra V 10.13.6 en ik wil graag de twee factor authenticatie uitschakelen. Op Appletips en bijvoorbeeld op Apple zelf staat dat het heel makkelijk is om deze uit te schakelen, zie link 1. Maar bij mij is dat blijkbaar niet, zie link 2.

    Met vriendelijke groet, Paul.

    Link 1: https://support.apple.com/nl-nl/HT202664
    Link 2: https://www.dropbox.com/s/q5p9jbq4n7czk0b/18-10-28Twee%20factor%20authenticatie.png?dl=0

    Beantwoorden
    1. Helaas werkt de dropbox-link niet. Upload je afbeelding eens op https://afbeeldinguploaden.nl

      Beantwoorden
  • Het beste kun je dit met Apple zelf bespreken, zij kunnen je wellicht verder helpen en kijken wat aan de hand is. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

    Beantwoorden
  • Ik heb op mijn Imac (OS High Sierra, 10.13.6) en overige apparaten de twee-factor-authenticatie geactiveerd. Nu blijf ik een melding krijgen op de imac om dit af te ronden terwijl ik dit al meerdere keren heb gedaan. Ik voer mijn apple ID wachtwoord in en klik op doorgaan maar dan gebeurt er verder niets meer. Even later krijg ik weer dezelfde melding. Wat kan ik eraan doen?

    Beantwoorden
  • Net Apple support aan de lijn gehad. Kan op geen manier van deze lastige beveiliging af. Fout in het systeem vind ik. De keuze moet aan de gebruiker zijn. Als alle apparaten aan een account gekoppeld zijn, wordt het een probleem om code te verifiën. Had ik maar geen apple gekocht

    Beantwoorden
  • 2FA Wat een verschrikkelijk irritante beveiliging :( .. er zitten al tig beveiliging methodes op die apparaten Face-ID FingerPrint PinCode .. pff zeer irritant elke keer zo een melding

    Beantwoorden
  • @Sari het beste kun je dit bespreken met Apple zelf. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

    Beantwoorden
  • Het telefoonnummer waar de Twee-factor-authenticatie naar toe komt is op dit moment niet meer beschikbaar, dus hij word niet meer gebruikt. Dat is een oude nummer van mij die al een tijd niet gebruikt word. Dus ik krijg de twee-factor-authenticatie code niet. Hoe kan ik het nummer wijzigen waar naar toe ik de twee-factor-authenticatie code wil versturen ?

    Beantwoorden
  • Moet je iedere eer alsje inlogd op je ipad of iPhone die code intikken want dat vind ik erg irritant!!!

    Beantwoorden
  • Twee-factor-authenticatie maakt nu eenmal gebruikt van de vertrouwde apparaten die gekoppeld zijn aan het Apple ID (iCloud). Het is niet mogelijk deze los te koppelen als vertrouwd apparaat en wel gebruik te kunnen maken van het Apple ID op dat apparaat. Enige wat je kunt doen is ID twee-factor-authenticatie uitschakelen, maar dat is helaas geen veilige oplossing.

    Twee-staps-verificatie maakt wel alleen gebruik van een telefoonnummer, alleen weet ik niet of het tegenwoordig nog mogelijk is deze optie in te schakelen. Je kunt twee-factor-authenticatie uitschakelen en dan kijken of je twee-staps-verificatie kunt inschakelen: https://www.appletips.nl/apple-activeert-twee-staps-verificatie-in-nederland-en-belgie/

    Beantwoorden
  • als ik inlog op de icloud met een vreemde browser dan krijg ik de melding met de verificatie code op mijn apple iphone. Ik wil deze daar helemaal niet op ontvangen maar op een adere gsm waar het telefoon nummer van geregistreerd staat. ondanks dat komt de verificatie steeds op de iphone binnen waar de icloud op geregistreerd staat en waar een heel andere telefoon nummer sim kaart in is geplaatst. het is om de kinderen te contoleren op de icloud maar nu komst steeds de verificatie code binnen op hun gsm. hoe kun je die melding op de iphone zelf uitzetten zodat het gestuurd word naar het geregistreerde telefoon nummer .
    groet peter

    Beantwoorden
  • @Peter beste neem je dan contact op met Apple, die helpen je graag verder. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

    Beantwoorden
  • Leuk die Two-Factor Authentication . enige probleem is dat ik deze niet uitgeschakeld krijg volgens de stappen die ik moet ondernemen, Ik krijg gewoon niet de optie om aan of uit aan te klikken. staat steeds op aan. ook na het veranderen van mijn icloud adres veranderd er niets, ik wil gewoon met een wachtwoord inloggen op icloud en niet de Two-Factor Authentication . Hoe los ik dit op ??

    Beantwoorden
  • @Charlotte het beste kun je even contact opnemen met Apple zelf. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

    Beantwoorden
  • Ik krijg ook iedere keer wanneer ik op mijn Mac ga werken de vraag om mijn Apple ID wachtwoord in te vullen en vervolgens de melding dat ik de verificatiecode moet invullen.
    Het is mij nog niet gelukt. Ik probeer de code met alle cijfers achter elkaar in te vullen; met een spatie in het midden; het wachtwoord direct gevolgd door de code; achter het wachtwoord met een spatie er tussen; enz enz. Het lukt niet. Echt heel vervelend. Ik heb geprobeerd de twee factor authenticatie uit te schakelen, maar dat kan op mijn Mac niet.

    Beantwoorden
  • @Jaap ja en nee, de standaard code wordt via het internet verstuurd (wifi of mobiel). Als je geen toegang hebt vind je bij het invullen van de code bij het inloggen onderaan altijd de optie ‘geen authenticatiecode ontvangen’ terug. Tik daarop om vervolgens een sms te versturen naar het gekoppelde nummer.

    Beantwoorden
  • Moet ik verbinding hebben met/via internet? om de code te ontvangen? Dit is nl. niet altijd mogelijk.

    bij voorbaat Dank

    Beantwoorden
  • @DLN het werkt wel degelijk, sterke nog het is de enige manier om de beveiling op het heffen. welke melding bedoel je?

    Beantwoorden
  • Dit werkt allang niet meer. Super irritant dat ik iedere keer melding van krijgt. Nutteloos.

    Beantwoorden
  • Op ‘oudere’ iPhones, iPads en Macs kun je op deze manier inloggen met twee-factor: https://www.appletips.nl/twee-factor-authenticatie#oud zie ‘Wat als mijn apparaat verouderd is en twee-factor-authenticatie niet ondersteunt?’

    Beantwoorden
  • Je kan de code achter je wachtwoord invullen

    Beantwoorden
  • En waar geef je die 2e code in heb het al verschillende keren gehad op een iPhone 4 volg de stappen maar geen idee waar ik de code in moet geven

    Beantwoorden
  • Vergeten is geen punt, verloren kan je de iPhone blokkeren omdat ‘zoek mijn iPhone’ zonder verificatie werkt. Bovendien kan Apple altijd je helpen om je account te ontgrendelen indien je dat niet meer zelf kunt doen omdat je net je iPhone niet meer in bezit hebt ter controle.

    Beantwoorden
  • Twee-factor-authenticatie is in bepaalde omstandigheden een probleem.
    Stel je bent je iPad of iPhone vergeten of verloren.
    Je kan via iCloud.com op een vreemde computer, iPad of iPhone inloggen maar je kan dus NIET de bevestiging doen.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store