Menu

4 augustus 2016

Ransomware op de iPhone? Het kan als je Apple ID en iCloud gehackt zijn

pas op, virus, ransomeware

Ransomware duikt steeds meer op, dit is een chantagemethode op internet door middel van malware. Vooral Windows computers zijn hier gevoelig voor, maar ook de Mac heeft er in het verleden mee te maken gehad.

Ransomware is een programma (malware) dat een computer (of gegevens die erop staan) blokkeert en vervolgens aan de gebruiker geld vraagt om de blokkade op te heffen. Gelukkig is OS X (macOS) hier goed tegen beveiligd, ook maken kwaadwillige in iOS geen kans. Toch duiken er op het internet afbeeldingen op waarop te zien is dat een iPhone of iPad is geblokeert en er ‘losgeld’ gevraagd wordt. Ook benaderde ons gedupeerden voor een oplossing.

Ransomware op de iPhone?

Het kan voorkomen dat plotseling je iPhone of iPad een boodschap op het toegangsscherm laat zien. Dit kan bijvoorbeeld zijn: “This device is locked. Unlock 50$. Write on e-mail: helpappledevice@gmail.com”. De paniek slaat toe, maar toch kun je gewoon je iDevice gebruiken.

ransomware op een iPhone of iPd

Zoals eerder aangegeven kan er haast geen virus of iets dergelijks worden geïnstalleerd op je iDevice. Tenminste wanneer je gebruikmaakt van de officiële software geleverd voor Apple. Is je iDevice voorzien van een jailbreak dan is dit op eigen risico. Maar wat is er dan aan de hand?

iCloud en Apple ID gehackt

Wanneer je bovenstaande of een soortgelijke boodschap ziet verschijnen op het toegangsscherm van je iDevice is er iets aan de hand met je iCloud (Apple ID). Een hacker heeft namelijk je iCloud account gehackt, hierdoor kan de boosdoener ‘Zoek mijn iPhone‘ gebruiken. Met deze dienst is het mogelijk om de iPhone of iPad in ‘Verloren-modus‘ te zetten. Via deze modus kun je een boodschap op het scherm tonen en dat is precies wat de hacker heeft gedaan.

iCloud gehackt kan ransomware veroorzaken

De kwaadwillige probeert op deze manier je geld af te troggelen. Wanneer je jouw iDevice ontgrendelt met je toegangscode zal je merken dat je deze weer normaal kunt gebruiken en is de boodschap verdwenen. Dit komt omdat de verloren-modus is uitgeschakeld.

Probleem oplossen met tweestapsverificatie

Wanneer je bovenstaande aan de hand hebt is het aan te raden zo snel mogelijk het wachtwoord van je iCloud (Apple ID) te wijzigen via deze pagina van Apple. Hierdoor hebben de hackers geen toegang meer tot je account.

Daarna raden we aan de tweestapsverificatie voor je Apple ID in te schakelen. Met deze verificatie moet je zoals gebruikelijk inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord, maar ook met een speciale code. De inlogprocedure wordt namelijk uitgebreid met een unieke code die naar je telefoonnummer of vertrouwde Apple apparaten wordt gestuurd. Hierdoor kan een hacker wel proberen in te loggen, maar kan niet verder omdat alleen jij de toegestuurde code hebt. Meer info over de tweestapsverificatie lees je hier.

Is je Mac of PC geblokkeerd door ransomware? Bekijk dan zeker de website nomoreransom waar je oplossingen en sleutels kunt vinden om je bestanden of computer weer te ontgrendelen.

Lees ook: Frauduleuze pop-up meldingen in Safari verwijderen







Reacties


  • Eric 4 augustus 2016 om 17:01

    Goede tip die twee-stapsverificatie. Nu wil alleen het geval dat ik deze niet kan activeren… De sms’jes van Apple kan ik bij Telfort niet ontvangen :( Heb hier al contact over gehad met Apple. De officiële sms support is alleen bij KPN en T-Mobile.

    Misschien moeten ze maar gaan werken met de Google Authenticator :)

  • Eric 4 augustus 2016 om 17:07

    Hmmm… Dat is ‘eng’. Zojuist een nieuwe poging gedaan voor het twee-staps gebeuren en nu werkt het wel! Vorige commentaar is dus oud nieuws!

  • Wesley Fabry 4 augustus 2016 om 17:08

    @eric gelukkig werkt het nu wel, wellicht is er iets gewijzigd in de procedure van Apple of misschien wel bij telfort.

Een reactie toevoegen: