Menu

19 november 2016

Apple ID met diensten zoals Apple Music, iCloud-fotobibliotheek, etc.

Twee-factor-authenticatie: De beste manier om je Apple ID te beveiligen

Vanaf iOS 9 en OS X El Capitan heeft Apple een nieuwe manier van beveiligen geactiveerd voor je Apple ID en iCloud account. De ‘oude’ twee-staps-verificatie is vervangen door de twee-factor-authenticatie. Let wel, de oude twee-staps-verificatie blijft op dit moment actief en kan gewoon gebruikt blijven worden.

De twee-factor-authenticatie is een extra beveiligingslaag voor je Apple ID en zorgt ervoor dat jij de enige persoon bent die toegang heeft tot je account, zelfs als iemand je wachtwoord weet. De nieuwe authenticatie is gebaseerd op twee factoren, je wachtwoord en een vertrouwd apparaat of telefoonnummer. Met deze identiteitscontrole kun je alleen inloggen op apparaten die je vertrouwt. Wil je inloggen op een nieuw apparaat dan zal je eerst een zescijferige controlecode moeten aanvragen op apparaten die je al vertrouwt.

Wat is twee-factor-authenticatie?

De dienst is te vergelijken met de eerste variant (twee-staps-verificatie). Toch geeft Apple aan dat de nieuwe manier verbeterd is, maar geeft niet prijs wat. Apple zegt: “Deze gebruikt verschillende methoden om apparaten te vertrouwen en controlecodes te verschaffen. Bovendien biedt deze een meer gestroomlijnde gebruikerservaring.” Naast het toestaan krijg je ook direct de locatie van inloggen te zien en kun je de inlog bevestigen via al je vertrouwde apparaten zoals iPhone, iPad, Mac, etc.

Voorbeeld van twee-factor-authenticatie icloud (verificatie)

De werking van de dienst is eenvoudig. De eerste keer dat je op een nieuw apparaat of browser inlogt met je Apple ID of iCloud moet je twee dingen doen. Als eerste je gebruikersnaam en wachtwoord ingeven, daarna verschijnt er op een ander vertrouwd apparaat of telefoonnummer een code die je moet invoeren. Zodra dit is voltooid zal je worden ingelogd en kun je je Apple ID gebruiken op het nieuwe apparaat of browser. Eenmaal ingelogd wordt op dit apparaat niet meer om een controlecode gevraagd tenzij je helemaal uitlogt, het apparaat wist of je wachtwoord wijzigt.

Ondanks de nieuwe manier van beveiligen nagenoeg hetzelfde is als de eerdere methode is het aan te raden toch twee-factor-authenticatie te activeren. Wil je bijvoorbeeld onder macOS Sierra je Mac ontgrendelen met je Apple Watch dan moet de controle met twee factoren zijn geactiveerd.

Let op, deze authenticatie kun je het beste inschakelen wanneer je minstens beschikt over twee Apple apparaten met iOS 9 (of nieuwer) en OS X El Capitan (of nieuwer. De dienst heeft namelijk geen herstelsleutel, je moet dus ten alle tijden toegang hebben tot 1 apparaat. Wordt bijvoorbeeld je iPhone gestolen, dan heb je al geen toegang meer tot je telefoonnummer en iPhone. Je kunt je account dan wel nog herstellen, maar je hebt dan enkele dagen geen toegang tot je account en kun deze niet gebruiken.

Hoe overstappen naar twee-factor-authenticatie?

De authenticatie met twee factoren kun je alleen activeren via een iPhone, iPad of iPod Touch met iOS 9 of nieuwer activeren of via een Mac met OS X El Capitan of nieuwer. Voor je de dienst gaat activeren moet je de oude twee-staps-verificatie uitschakelen, dit doe je via appleid.apple.com.

Log in met je Apple ID en navigeer naar de categorie ‘Beveiliging’, klik rechts op ‘Wijzig’. Klik vervolgens bij ‘Twee-staps-verificatie’ op ‘Schakel twee-staps-verificatie uit’. Bevestig het uitschakelen van deze controle. Kies nu drie nieuwe beveiligingsvragen en antwoorden, onthoud dit goed en doorloop de stappen.

Twee-staps-verificatie uitschakelen

Na het uitschakelen van de verificatie zal naar alle waarschijnlijkheid al je apparaten roepen dat je jouw iCloud wachtwoord moet invoeren. Wacht hier nog even mee en ga verder met het activeren van de nieuwe controle met twee factoren.

Hoe de identiteitscontrole met twee factoren activeren?

Om de authenticatie in te schakelen moet je minstens beschikken over één iDevice met minstens iOS 9 of een Mac met minstens OS X El Capitan.

Stappen voor iOS

• Open ‘Instellingen’
• Navigeer naar ‘iCloud’
• Tik op je account
• Log in met je wachtwoord
• Open de optie ‘Wachtwoord en beveiliging’
• Tik onderaan op ‘Twee-factor-authenticatie instellen’

Volg de stappen om deze dienst in te schakelen, zo moet je jouw telefoonnummer invoeren. Herstart daarna je iDevice om de authenticatie volledig te activeren. De dienst kan ook worden ingeschakeld wanneer je nog over apparaten beschikt met software ouder dan iOS 9, OS X El Capitan, watchOS 2.0 en tvOS 9. Het beste kun je diensten zoals iMessage en Facetime via de instellingen even uitschakelen en daarna weer inschakelen om problemen te voorkomen.

twee-factor-authenticatie in iOS en OS X (macOS)

Stappen voor OS X (macOS)

• Navigeer naar  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ iCloud
• Klik op ‘Accountgegevens’
• Log in met je wachtwoord
• Open het tabblad ‘Beveiliging’
• Klik onderaan op ‘Twee-factor-authenticatie instellen’

Volg de stappen om deze dienst in te schakelen, zo moet je jouw telefoonnummer invoeren. Herstart daarna je Mac om de authenticatie volledig te activeren. De dienst kan ook worden ingeschakeld wanneer je nog over apparaten beschikt met software ouder dan iOS 9, OS X El Capitan, watchOS 2.0 en tvOS 9. Het beste kun je iMessage even opnieuw inschakelen, open de Berichten app ▸ menubalk ▸ berichten ▸ accounts ▸ log uit / log in.

Twee-factor-authenticatie kan niet worden geactiveerd

Sommige Apple gebruikers kunnen de identiteitscontrole niet activeren in iOS of op de Mac. Dit omdat de optie niet zichtbaar wordt. Helaas moet je dan contact opnemen met Apple Support (klik hier). Vertel hier dat je de opties voor de twee factor authenticatie niet ziet zowel in iOS als macOS (OS X). Zij zullen vervolgens voor je aan de slag gaan dit op te lossen.

Authenticatie met twee factoren gebruiken

Zodra je op een nieuw apparaat of browser wilt inloggen zal je een identiteitscode moeten invoeren. Deze wordt verstuurd naar de apparaten waar de twee factoren beveiliging is ingeschakeld. Je krijgt eerst een melding dat iemand met jouw account heeft willen inloggen. Direct wordt de locatie van de inlog getoond. Dit is een locatie gebaseerd op het IP-adres dat het apparaat momenteel gebruikt (netwerkbeheerder), en niet de exacte locatie van het apparaat. Sta deze inlog al dan niet toe. Daarna verschijnt er een zescijferige code die je op zijn buurt weer kan invoeren op het nieuwe apparaat of browser. Het eenvoudigste kun je dit testen via iCloud.com.

Voorbeeld van twee-factor-authenticatie icloud (verificatie)

Ontvang je geen code dan kun je dit aangeven op de plek waar je de code moet invoeren. Je hebt dan de keuze om nogmaals de code te versturen of via SMS de code te verkrijgen. Daarnaast kun je ook via iOS en OS X een code handmatig generen. Voor iOS via Instellingen ▸ iCloud ▸ je account ▸ Wachtwoord en beveiliging ▸ ontvang verificatiecode. Op een Mac doe je dit via  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ iCloud ▸ Accountgegevens ▸ Beveiliging ▸ ontvang verificatiecode.

Wat als mijn apparaat verouderd is en twee-factor-authenticatie niet ondersteunt?

Wanneer je met jouw iCloud account wilt inloggen op een apparaat met software ouder dan iOS 9, OS X El Capitan en watchOS 2.0 of een Apple TV 2e of 3e generatie moet je extra stappen ondernemen. Ten eerste kunnen deze apparaten niet dienstdoen om een code te verkrijgen of toe te staan. Daarnaast moet je bij de eerste maal inloggen een zescijferige code achter je wachtwoord plakken en invoeren. Dit gaat als volgt:

twee-factor-authenticatie verificatiecode aanvragen

Voor je kunt inloggen moet je eerst handmatig een verificatiecode aanvragen. Dit doe je in iOS via Instellingen ▸ iCloud ▸ je account ▸ Wachtwoord en beveiliging ▸ ontvang verificatiecode. Op een Mac doe je dit via  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ iCloud ▸ Accountgegevens ▸ Beveiliging ▸ ontvang verificatiecode. Plak deze code achter je iCloud wachtwoord en log hiermee in op het ouder apparaat. Voorbeeld: Je wachtwoord is appletips. Vraag een verificatiecode, deze is 123456. Je wachtwoord waarmee je zult moeten inloggen is dan appletips123456 i.p.v. appletips. Dit wachtwoord werkt maar éénmalig en kan alleen toegepast worden met de laatst aangemaakte verificatiecode.

Waar vind ik mijn vertrouwde apparaten en telefoonnummers terug?

Via de Apple ID-pagina van Apple kun je jouw apparaten en telefoonnummers bekijken. Log in met je Apple ID en voer de controle uit. Op deze pagina vind je onderaan jouw apparaten terug, daarboven vind je een overzicht terug van je vertrouwde telefoonnummers.

Lees ook: Een vergeten Apple ID of iCloud wachtwoord herstellen







Reacties


  • Ferdinand 11 augustus 2016 om 12:17

    Het werkt allemaal, maar ik krijg als in inlog telkens als locatie “in de buurt van Amsterdam” te zien. En dat klopt niet.

  • Wesley Fabry 11 augustus 2016 om 12:55

    “Je krijgt eerst een melding dat iemand met jouw account heeft willen inloggen. Direct wordt de locatie van de inlog getoond. Dit is een locatie gebaseerd op het IP-adres dat het apparaat momenteel gebruikt (netwerkbeheerder), en niet de exacte locatie van het apparaat. Sta deze inlog al dan niet toe. ”

    De locatie is gebaseerd op het ip-adres van je netwerkbeheerder. Helaas niet duidelijk altijd, maar hackers loggen meestal in via: Rusland, China, etc.

  • HaWollie 11 augustus 2016 om 15:03

    Veel mensen waaronder ik zelf gebruiken voor iCloud en iTunes elke een aparte AppleID. Ik mijn geval beiden inclusief (het oude) twee-staps-verificatie. Als ik de inhoud van dit artikel goed begrepen heb, heeft het geen zin beide AppleID’s omzetten naar (het nieuwe) twee-factor-verificatie, omdat er slechts één AppleID per vertrouwd apparaat verbonden kan worden. Klopt dat?

  • HaWollie 11 augustus 2016 om 15:33

    En in vervolg op mijn vorige post, als er slechts één AppleID per Mac kan worden geactiveerd, hoe zit dat dan als je met twee personen een Mac deelt, ieder met zijn of haar eigen gebruikersaccount?

    Volgens mij kan je in deze gevallen alleen maar zinvol gebruikmaken van (het oude) twee-staps-verificatie.

  • Wesley Fabry 11 augustus 2016 om 19:02

    Een iTunes account is geen Apple ID, dit wordt alleen gebruikt in de iTunes (en app) Store. Hiermee kun je inderdaad aankopen verrichten, alleen in de stores. Het overzetten kan alleen gebruikt worden voor iCloud. Alle persoonlijke gegevens, opties en meer zijn aan deze dienst gekoppeld. Je kunt dus wel voor je iCloud de twee-factor gebruiken en voor je iTunes Store de traditionele verificatie.

    Op een Mac met meerdere personen is het sowieso aan te raden om gebruikersaccounts aan te maken. Dit wordt dan als een Mac gezien en dus meerdere kunnen deze toevoegen aan iCloud.

  • marcel 12 augustus 2016 om 22:22

    Beste Wesley,
    Ik heb mijn account geopend en mijn verschillende apparaten nagekeken doch bij alle drie en ook bij mijn iPhone staat na alle technische info daaronder ” op dit apparaat kunnen geen AppleID-verificatiecode worden ontvangen ” dat staat bij mijn iMac en MacBook Pro 13″ . Kan dat en hoe kan ik dan een twee-factor-authentieficatie instellen ? Ik heb nu de beveiligingsvragen .
    Hoe stap ik over aub .
    Dank U

  • Wesley Fabry 12 augustus 2016 om 23:05

    @marcel heb je iOS 9 geinstaleerd? Om één of andere reden werkt het dan niet, van hieruit kan ik dat niet in 1-2-3 beoordelen. Als je bovenstaande hebt gevolgd moet het normaal lukken. Misschien moet je eerst inloggen op de Apple ID pagina en je apparaten beheren en dan al dan niet toevoegen aan je account? http://appleid.apple.com/

  • Marcel beeckelaers 12 augustus 2016 om 23:47

    Opgelost , heb mijn twee-factor-authentificatie voor mekaar op mijn iMac , werkt dit nu voor elk vakmijn 3 apparaten ? hoop van wel ?
    Bedankt Wesley

  • Wesley Fabry 13 augustus 2016 om 7:11

    @marcel bij de nieuwste software wel, anders moet je het kopje “Wat als mijn apparaat verouderd is en twee-factor-authenticatie niet ondersteunt?” lezen in bovenstaande handleiding.

  • Marcel beeckelaers 13 augustus 2016 om 14:53

    Ik heb een bijkomende vraag als ik mijn herstel sleutel kreeg stond daar vooraan een sleuteltje ? wat is de bedoeling daarvan aub ?
    Als er bij een paswoord zo een sleuteltje staat waarvoor dient het dan kan me voorstellen dat er een verschil is tussen een paswoord en een herstelsleutel ?
    Ik vind in dit artikel geen verklaring daarvoor .
    Sorry voor al die vragen maar ik leer bij elke keer !

  • Marcel 13 augustus 2016 om 15:00

    Wesley , vergeet nog wat . ik kreeg gisteren bij het instellen van die twee-factor-authenticatie op mijn iPhone eerst mijn iCloud verificatie code , later mijn AppleID verificatie code ? moet ik die bijhouden voor mijn Apple verificatie code heb ik de een verkeerde blijkbaar ingegeven ben moeten terug gaan kreeg dan een venstertje op men iPhone met een nieuwe code die weet ik uiteraard niet meer ?
    Het is toch gecompliceerd als gewone gebruiker he al die codes !!

  • Wesley Fabry 13 augustus 2016 om 23:13

    Het sleuteltje stelt niet zoveel voor, heeft geen extra betekenis. Bij het invullen van wachtwoorden kun je klikken op het sleuteltje om je wachtwoorden te bekijken. Zie: https://www.appletips.nl/icloud-sleutelhanger-ios-mac/

    Bij iedere nieuwe inlog krijg je een nieuwe code. Je kunt deze handmatig opnieuw aanvragen (bij het inloggen) of generen (zoals hierboven staat beschreven).

  • Frank 20 september 2016 om 22:45

    twee-factor-authenticatie is niet beschikbaar voor dit iCloud account…
    Ik heb iOS 10, macOS Sierra en WatchOS3… Hoe dit op te lossen? Mijn iCloud is gebaseerd op een gmail email adres. Please vertel me niet dat apple dit blokkeert omdat het Google is…

  • Wesley Fabry 21 september 2016 om 10:15

    @Frank er zijn meerdere mensen die hier last van hebben, niet alleen gmail-adressen dus daar moet je jouw geen zorgen over maken. Helaas moet je wel Apple contacteren via http://www.apple.com/nl/support/contact/ Hier kun je vertellen dat je twee-factor-authenticatie niet kunt activeren en de optie niet zichtbaar wordt in iOS of macOS. Dan zullen zij iets aanpassen waardoor het wel kan.

  • Sander de Waal 26 september 2016 om 8:57

    @Frank Ik had hetzelfde probleem. Heb contact opgenomen met Apple. Is een betrekkelijk nieuw probleem maar we kwamen eruit. Het ligt eraan dat je een developer-account hebt. Daarop kan deze authenticatie niet ingeschakeld worden. Je moet dus vragen of developer gedisabled kan worden. Hiervoor maken ze een case aan.

  • Marcel 14 oktober 2016 om 21:22

    Wesley ,
    Ik heb wel de twee staps verificatie kunnen instellen maar vind niet op mijn iMac nog op mijn MacBook Pro waar ik kan overstappen op die twee-factor-authenticatie ? als ik met App support contact opneem wat kost mij dat dan ?
    Dank voor je inzet
    Marcel

  • Wesley Fabry 14 oktober 2016 om 22:12

    Apple support is in dit geval gratis omdat het over een dienst gaat.

  • Femke 2 november 2016 om 13:40

    Beste Wesley,
    Eerst bedankt voor de vele tips die u aan vele lezers geef via Appletips ……
    Nu wil ik mij ook eens tot u wenden met een vraagje, sinds iCloud, (misschien toevallig) de “twee-factor-authenticatie” is geactiveerd op mijn Apple ID, krijg ik meermaals per dag een melding dat iemand in mijn Apple ID tracht te komen en/of ik toestemming wil geven, die persoon zou vanuit Brussel omgeving zijn, waar ik zelf helemaal absoluut niet woon zelfs niet in de nabije omgeving, integendeel………..wat kan ik hier tegen doen? hoe komt men aan mijn mailadres en kan men hier zo maar in ??? Ik heb een erg goed beveiligd wachtwoord , maar toch vraag ik mij af hoe dat komt, en stel dat ik eens verstrooit ben en per ongeluk toestemming geef ipv weiger te klikken wat dan ???
    Ik hoop dat u ook op deze vraag een antwoord weet.
    Met dank bij voorbaat.
    Femke

  • Wesley Fabry 2 november 2016 om 13:49

    @Femke Bedankt voor de feedback 😄 Als je in België woont is het normaal dat Brussel wordt gezegd. De locatie van een inlog is gebaseerd op het IP-adres dat het apparaat momenteel gebruikt (netwerkbeheerder), en niet de exacte locatie van het apparaat. Krijg je de melding wanneer je ergens wilt inloggen? Het beste is het wachtwoord van je Apple ID te wijzigen, dan zal dit waarschijnlijk opgelost worden. Het wachtwoord kun je wijzigen via: http://appleid.apple.com

  • Femke 2 november 2016 om 13:58

    Dank u Wesley..
    Heb eigenlijk nog een vraagje..
    Mijn man heeft een 2dehands Macbook gekocht, (via een officieel veilingsite) , helaas staat om in te loggen (iCloud) nog steeds op naam van vroegere eigenaar, mijn man heeft ook eigen iCloud profiel aangemaakt, maar er verschijnt nog steeds om het wachtwoord van vroegere eigenaar in te vullen, ook om sommige updates te doen via iTunes, hebben we diens ww nodig.
    Heb reeds zelf naar deze persoon gemaild, maar krijgen geen antwoord, de vraag nu is, hoe kunnen we zijn account definitief verwijderen uit de macbook, zonder dat de gegevens van mijn man verloren gaan ?
    Dank bij voorbaat voor antwoord.
    Grtjs Femke

  • Wesley Fabry 2 november 2016 om 14:03

    @Femke helaas kan dit alleen opgelost worden door de verkoper. Je kunt proberen de macbook opnieuw te installeren via een clean install, wellicht helpt dit. Maar dan begint je man wel vanaf nul. Uiteraard kun je belangrijke gegevens handmatig bewaren op externe harde schijven. Meer info: https://www.appletips.nl/clean-install-mac/

Een reactie toevoegen: