14 december 2018
Apple ID met diensten zoals Apple Music, iCloud-fotobibliotheek, etc.

Apple ID en iCloud account beveiligen met Twee-factor-authenticatie

6 min leestijd

Sinds iOS 9 en OS X El Capitan kun je jouw Apple ID (iCloud) beveiligen met twee-factor-authenticatie in plaats van twee-staps-verificatie. De twee-factor-authenticatie is een extra beveiligingslaag voor je Apple ID en zorgt ervoor dat jij de enige persoon bent die toegang heeft tot je account, zelfs als iemand je wachtwoord weet.

De nieuwe authenticatie is gebaseerd op twee factoren, je wachtwoord en een vertrouwd apparaat of telefoonnummer. Met deze identiteitscontrole kun jij alleen inloggen op apparaten die je vertrouwt. Wil je inloggen op een nieuw apparaat dan zal je eerst een zescijferige controlecode moeten aanvragen op apparaten die je al vertrouwt.

Wat is twee-factor-authenticatie?

De dienst is te vergelijken met de eerste variant (twee-staps-verificatie). Toch geeft Apple aan dat de nieuwe manier verbeterd is, maar geeft niet prijs wat. Apple zegt: "Deze gebruikt verschillende methoden om apparaten te vertrouwen en controlecodes te verschaffen. Bovendien biedt deze een meer gestroomlijnde gebruikerservaring." Naast het toestaan krijg je ook direct de locatie van inloggen te zien en kun je de inlog bevestigen via al je vertrouwde apparaten zoals iPhone, iPad, Mac, etc. De locatie kan soms wel misleidend zijn, hoe dat precies zit leggen we hier uit.

Twee factor authenticatie apple inschakelen

De werking van de dienst is eenvoudig. De eerste keer dat je op een nieuw apparaat of browser inlogt met je Apple ID of iCloud moet je twee dingen doen. Als eerste je gebruikersnaam en wachtwoord ingeven, daarna verschijnt er op een ander vertrouwd apparaat of telefoonnummer een code die je moet invoeren.

Zodra dit voltooid is zal je worden ingelogd en kun je je Apple ID gebruiken op het nieuwe apparaat of browser. Eenmaal ingelogd wordt op dit apparaat niet meer om een controlecode gevraagd tenzij je helemaal uitlogt, het apparaat wist of je wachtwoord wijzigt.

ook interessant
Apple ID: Twee-factor-authenticatie toont niet de exacte locatie
Apple ID: Twee-factor-authenticatie toont niet de exacte locatie

Wanneer je inlogt met Twee-factor-authenticatie krijg je een melding met een locatie te zien, we leggen uit waarom dit vaak niet klopt.

Twee-factor-authenticatie is de norm

Wanneer je jouw account beveiligd met twee-staps-verificatie is kun je dit blijven gebruiken. Echter is het wel aan te raden zo snel mogelijk over te stappen. Steeds meer iOS en macOS functies, zoals je Mac ontgrendelen met Apple Watch, eisen het gebruik factor authenticatie.

Let wel op, deze authenticatie kun je het beste inschakelen wanneer je minstens beschikt over twee Apple apparaten met iOS 9 (of nieuwer) en OS X El Capitan (of nieuwer. De dienst heeft namelijk geen herstelsleutel, je moet dus te allen tijde toegang hebben tot 1 apparaat. Wordt bijvoorbeeld je iPhone gestolen, dan heb je al geen toegang meer tot je telefoonnummer en iPhone. Je kunt je account dan wel nog herstellen, maar je hebt dan enkele dagen geen toegang tot je account en kun deze niet gebruiken. Goed om te weten, je kunt altijd inloggen op zoek mijn iPhone, hiervoor is geen extra stap vereist.

Hoe overstappen naar twee-factor-authenticatie?

De authenticatie met twee factoren kun je alleen activeren via een iPhone of iPad met iOS 9 of nieuwer of via een Mac met OS X El Capitan of nieuwer. Voor je de dienst gaat activeren moet je de oude twee-staps-verificatie uitschakelen, dit doe je via appleid.apple.com.

Log in met je Apple ID en navigeer naar de categorie 'Beveiliging', klik rechts op 'Wijzig'. Klik vervolgens bij 'Twee-staps-verificatie' op 'Schakel twee-staps-verificatie uit'. Bevestig het uitschakelen van deze controle. Kies nu drie nieuwe beveiligingsvragen en antwoorden, onthoud dit goed en doorloop de stappen.

Twee-staps-verificatie uitschakelen

Na het uitschakelen van de verificatie zal naar alle waarschijnlijkheid al je apparaten roepen dat je jouw iCloud wachtwoord moet invoeren. Wacht hier nog even mee en ga verder met het activeren van de nieuwe controle met twee factoren.

Apple Twee-factor-authenticatie inschakelen

Om de authenticatie in te schakelen moet je minstens beschikken over één iDevice met minstens iOS 9 of een Mac met minstens OS X El Capitan.

Stappen voor iOS

• Open 'Instellingen'
• Tik op je naam
• Navigeer naar 'Wachtwoord en beveiliging'
• Kies voor 'Zet twee-factor-authenticatie aan'
• Tik op 'Ga door'

Volg de stappen om deze dienst in te schakelen, zo moet je jouw telefoonnummer invoeren. Herstart daarna je iDevice om de authenticatie volledig te activeren.

twee-factor-authenticatie in iOS en OS X (macOS)

Stappen voor Mac

• Navigeer naar  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ iCloud
• Klik op 'Accountgegevens'
• Log in met je wachtwoord
• Open het tabblad 'Beveiliging'
• Klik onderaan op 'Zet twee-factor-authenticatie aan'

Volg de stappen om deze dienst in te schakelen, zo moet je jouw telefoonnummer invoeren. Herstart daarna je Mac om de authenticatie volledig te activeren.

Twee-factor-authenticatie kan niet worden geactiveerd

Sommige Apple gebruikers kunnen de identiteitscontrole niet activeren in iOS of op de Mac. Dit omdat de optie niet zichtbaar wordt. Helaas moet je dan contact opnemen met Apple Support. Vertel hier dat je de opties voor de twee factor authenticatie niet ziet zowel in iOS als macOS (OS X). Zij zullen vervolgens voor je aan de slag gaan dit op te lossen.

ook interessant
Contact opnemen met Apple Support
Contact opnemen met Apple Support

Problemen met je iPhone, Mac, iPad of overige producten? Dan kun je Apple Support bellen en contact opnemen met de Apple klantenservice.

Authenticatie met twee factoren gebruiken

Zodra je op een nieuw apparaat of browser wil inloggen zal je een identiteitscode moeten invoeren. Deze wordt verstuurd naar de apparaten waar de twee factoren beveiliging is ingeschakeld. Je krijgt eerst een melding dat iemand met jouw account heeft willen inloggen.

Direct wordt de locatie van de inlog getoond. Dit is een locatie gebaseerd op het IP-adres dat het apparaat momenteel gebruikt (netwerkbeheerder), en niet de exacte locatie van het apparaat. Sta deze inlog al dan niet toe. Daarna verschijnt er een zescijferige code die je op zijn beurt weer kan invoeren op het nieuwe apparaat of browser. Het eenvoudigste kun je dit testen via iCloud.com.

Voorbeeld van twee-factor-authenticatie icloud (verificatie)

Ontvang je geen code dan kun je dit aangeven op de plek waar je de code moet invoeren. Je hebt dan de keuze om nogmaals de code te versturen of via SMS de code te verkrijgen. Daarnaast kun je ook via iOS en macOS een code handmatig generen. Voor iOS via Instellingen ▸ je naam ▸ Wachtwoord en beveiliging ▸ ontvang verificatiecode. Op een Mac doe je dit via  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ iCloud ▸ Accountgegevens ▸ Beveiliging ▸ ontvang verificatiecode.

ook interessant
Een vergeten Apple ID of iCloud wachtwoord herstellen
Een vergeten Apple ID of iCloud wachtwoord herstellen

Vergeten Apple ID of iCloud wachtwoord herstellen, uitleg hoe je het vergeten wachtwoord kunt wijzigen met o.a. twee-factor-authenticatie

Wat als mijn apparaat verouderd is?

Wanneer je met jouw iCloud account wilt inloggen op een apparaat met software ouder dan iOS 9, OS X El Capitan en watchOS 2.0 of een Apple TV 2e of 3e generatie moet je extra stappen ondernemen. Ten eerste kunnen deze apparaten niet dienstdoen om een code te verkrijgen of toe te staan. Daarnaast moet je bij de eerste maal inloggen een zescijferige code achter je wachtwoord plakken en invoeren. Dit gaat als volgt:

verificatiecode

Voor je kunt inloggen moet je eerst handmatig een verificatiecode aanvragen. Dit doe je in iOS via Instellingen ▸ je naam ▸ Wachtwoord en beveiliging ▸ ontvang verificatiecode. Op een Mac doe je dit via  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ iCloud ▸ Accountgegevens ▸ Beveiliging ▸ ontvang verificatiecode. Plak deze code achter je iCloud wachtwoord en log hiermee in op het ouder apparaat.

Voorbeeld: Je wachtwoord is appletips. Vraag een verificatiecode, deze is 123456. Je wachtwoord waarmee je zult moeten inloggen is dan appletips123456 i.p.v. appletips. Dit wachtwoord werkt maar éénmalig en kan alleen toegepast worden met de laatst aangemaakte verificatiecode.

Vertrouwde apparaten en telefoonnummers bekijken

Via de Apple ID-pagina of instellingen op iCloud.com kun je jouw apparaten en telefoonnummers bekijken. Log in met je Apple ID en voer de controle uit. Op deze pagina vind je onderaan jouw apparaten terug, daarboven vind je een overzicht terug van je vertrouwde telefoonnummers.

ook interessant
Apple ID: Vertrouwde apparaten en telefoonnummers toevoegen of verwijderen
Apple ID: Vertrouwde apparaten en telefoonnummers toevoegen of verwijderen

Aan je Apple ID en iCloud zijn vertrouwde apparaten en telefoonnummers gekoppeld. Deze kun je eenvoudig beheren, toevoegen of verwijderen.

Twee-factor-authenticatie uitschakelen

Mocht je de authenticatie niet meer willen gebruiken dan is er slecht nieuws. Apple heeft namelijk besloten dat, eenmaal geactiveerd, het niet meer mogelijk is uit te schakelen. Waarom je dit niet meer kunt doen hebben we uitgebreid besproken in dit artikel.

ook interessant
Waarom je Apple ID twee-factor-authenticatie niet kunt uitschakelen
Waarom je Apple ID twee-factor-authenticatie niet kunt uitschakelen

In deze Apple tip leggen we uit hoe je twee-factor-authenticatie voor je Apple ID kunt uitschakelen en kunt overstappen naar alleen een wachtwoord.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt14/07/2019 09:45
Categorie Handleiding, iCloud
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏
  43 reacties


Reacties

  • Ferdinand
    11 augustus 2016 om 12:17

    Het werkt allemaal, maar ik krijg als in inlog telkens als locatie “in de buurt van Amsterdam” te zien. En dat klopt niet.

  • Wesley Fabry
    11 augustus 2016 om 12:55

    “Je krijgt eerst een melding dat iemand met jouw account heeft willen inloggen. Direct wordt de locatie van de inlog getoond. Dit is een locatie gebaseerd op het IP-adres dat het apparaat momenteel gebruikt (netwerkbeheerder), en niet de exacte locatie van het apparaat. Sta deze inlog al dan niet toe. ”

    De locatie is gebaseerd op het ip-adres van je netwerkbeheerder. Helaas niet duidelijk altijd, maar hackers loggen meestal in via: Rusland, China, etc.

  • HaWollie
    11 augustus 2016 om 15:03

    Veel mensen waaronder ik zelf gebruiken voor iCloud en iTunes elke een aparte AppleID. Ik mijn geval beiden inclusief (het oude) twee-staps-verificatie. Als ik de inhoud van dit artikel goed begrepen heb, heeft het geen zin beide AppleID’s omzetten naar (het nieuwe) twee-factor-verificatie, omdat er slechts één AppleID per vertrouwd apparaat verbonden kan worden. Klopt dat?

  • HaWollie
    11 augustus 2016 om 15:33

    En in vervolg op mijn vorige post, als er slechts één AppleID per Mac kan worden geactiveerd, hoe zit dat dan als je met twee personen een Mac deelt, ieder met zijn of haar eigen gebruikersaccount?

    Volgens mij kan je in deze gevallen alleen maar zinvol gebruikmaken van (het oude) twee-staps-verificatie.

  • Wesley Fabry
    11 augustus 2016 om 19:02

    Een iTunes account is geen Apple ID, dit wordt alleen gebruikt in de iTunes (en app) Store. Hiermee kun je inderdaad aankopen verrichten, alleen in de stores. Het overzetten kan alleen gebruikt worden voor iCloud. Alle persoonlijke gegevens, opties en meer zijn aan deze dienst gekoppeld. Je kunt dus wel voor je iCloud de twee-factor gebruiken en voor je iTunes Store de traditionele verificatie.

    Op een Mac met meerdere personen is het sowieso aan te raden om gebruikersaccounts aan te maken. Dit wordt dan als een Mac gezien en dus meerdere kunnen deze toevoegen aan iCloud.

  • marcel
    12 augustus 2016 om 22:22

    Beste Wesley,
    Ik heb mijn account geopend en mijn verschillende apparaten nagekeken doch bij alle drie en ook bij mijn iPhone staat na alle technische info daaronder ” op dit apparaat kunnen geen AppleID-verificatiecode worden ontvangen ” dat staat bij mijn iMac en MacBook Pro 13″ . Kan dat en hoe kan ik dan een twee-factor-authentieficatie instellen ? Ik heb nu de beveiligingsvragen .
    Hoe stap ik over aub .
    Dank U

  • Wesley Fabry
    12 augustus 2016 om 23:05

    @marcel heb je iOS 9 geinstaleerd? Om één of andere reden werkt het dan niet, van hieruit kan ik dat niet in 1-2-3 beoordelen. Als je bovenstaande hebt gevolgd moet het normaal lukken. Misschien moet je eerst inloggen op de Apple ID pagina en je apparaten beheren en dan al dan niet toevoegen aan je account? http://appleid.apple.com/

  • Marcel beeckelaers
    12 augustus 2016 om 23:47

    Opgelost , heb mijn twee-factor-authentificatie voor mekaar op mijn iMac , werkt dit nu voor elk vakmijn 3 apparaten ? hoop van wel ?
    Bedankt Wesley

  • Wesley Fabry
    13 augustus 2016 om 7:11

    @marcel bij de nieuwste software wel, anders moet je het kopje “Wat als mijn apparaat verouderd is en twee-factor-authenticatie niet ondersteunt?” lezen in bovenstaande handleiding.

  • Marcel beeckelaers
    13 augustus 2016 om 14:53

    Ik heb een bijkomende vraag als ik mijn herstel sleutel kreeg stond daar vooraan een sleuteltje ? wat is de bedoeling daarvan aub ?
    Als er bij een paswoord zo een sleuteltje staat waarvoor dient het dan kan me voorstellen dat er een verschil is tussen een paswoord en een herstelsleutel ?
    Ik vind in dit artikel geen verklaring daarvoor .
    Sorry voor al die vragen maar ik leer bij elke keer !

  • Marcel
    13 augustus 2016 om 15:00

    Wesley , vergeet nog wat . ik kreeg gisteren bij het instellen van die twee-factor-authenticatie op mijn iPhone eerst mijn iCloud verificatie code , later mijn AppleID verificatie code ? moet ik die bijhouden voor mijn Apple verificatie code heb ik de een verkeerde blijkbaar ingegeven ben moeten terug gaan kreeg dan een venstertje op men iPhone met een nieuwe code die weet ik uiteraard niet meer ?
    Het is toch gecompliceerd als gewone gebruiker he al die codes !!

  • Wesley Fabry
    13 augustus 2016 om 23:13

    Het sleuteltje stelt niet zoveel voor, heeft geen extra betekenis. Bij het invullen van wachtwoorden kun je klikken op het sleuteltje om je wachtwoorden te bekijken. Zie: https://www.appletips.nl/icloud-sleutelhanger-ios-mac/

    Bij iedere nieuwe inlog krijg je een nieuwe code. Je kunt deze handmatig opnieuw aanvragen (bij het inloggen) of generen (zoals hierboven staat beschreven).

  • Frank
    20 september 2016 om 22:45

    twee-factor-authenticatie is niet beschikbaar voor dit iCloud account…
    Ik heb iOS 10, macOS Sierra en WatchOS3… Hoe dit op te lossen? Mijn iCloud is gebaseerd op een gmail email adres. Please vertel me niet dat apple dit blokkeert omdat het Google is…

  • Wesley Fabry
    21 september 2016 om 10:15

    @Frank er zijn meerdere mensen die hier last van hebben, niet alleen gmail-adressen dus daar moet je jouw geen zorgen over maken. Helaas moet je wel Apple contacteren via http://www.apple.com/nl/support/contact/ Hier kun je vertellen dat je twee-factor-authenticatie niet kunt activeren en de optie niet zichtbaar wordt in iOS of macOS. Dan zullen zij iets aanpassen waardoor het wel kan.

  • Sander de Waal
    26 september 2016 om 8:57

    @Frank Ik had hetzelfde probleem. Heb contact opgenomen met Apple. Is een betrekkelijk nieuw probleem maar we kwamen eruit. Het ligt eraan dat je een developer-account hebt. Daarop kan deze authenticatie niet ingeschakeld worden. Je moet dus vragen of developer gedisabled kan worden. Hiervoor maken ze een case aan.

  • Marcel
    14 oktober 2016 om 21:22

    Wesley ,
    Ik heb wel de twee staps verificatie kunnen instellen maar vind niet op mijn iMac nog op mijn MacBook Pro waar ik kan overstappen op die twee-factor-authenticatie ? als ik met App support contact opneem wat kost mij dat dan ?
    Dank voor je inzet
    Marcel

  • Wesley Fabry
    14 oktober 2016 om 22:12

    Apple support is in dit geval gratis omdat het over een dienst gaat.

  • Femke
    2 november 2016 om 13:40

    Beste Wesley,
    Eerst bedankt voor de vele tips die u aan vele lezers geef via Appletips ……
    Nu wil ik mij ook eens tot u wenden met een vraagje, sinds iCloud, (misschien toevallig) de “twee-factor-authenticatie” is geactiveerd op mijn Apple ID, krijg ik meermaals per dag een melding dat iemand in mijn Apple ID tracht te komen en/of ik toestemming wil geven, die persoon zou vanuit Brussel omgeving zijn, waar ik zelf helemaal absoluut niet woon zelfs niet in de nabije omgeving, integendeel………..wat kan ik hier tegen doen? hoe komt men aan mijn mailadres en kan men hier zo maar in ??? Ik heb een erg goed beveiligd wachtwoord , maar toch vraag ik mij af hoe dat komt, en stel dat ik eens verstrooit ben en per ongeluk toestemming geef ipv weiger te klikken wat dan ???
    Ik hoop dat u ook op deze vraag een antwoord weet.
    Met dank bij voorbaat.
    Femke

  • Wesley Fabry
    2 november 2016 om 13:49

    @Femke Bedankt voor de feedback ? Als je in België woont is het normaal dat Brussel wordt gezegd. De locatie van een inlog is gebaseerd op het IP-adres dat het apparaat momenteel gebruikt (netwerkbeheerder), en niet de exacte locatie van het apparaat. Krijg je de melding wanneer je ergens wilt inloggen? Het beste is het wachtwoord van je Apple ID te wijzigen, dan zal dit waarschijnlijk opgelost worden. Het wachtwoord kun je wijzigen via: http://appleid.apple.com

  • Femke
    2 november 2016 om 13:58

    Dank u Wesley..
    Heb eigenlijk nog een vraagje..
    Mijn man heeft een 2dehands Macbook gekocht, (via een officieel veilingsite) , helaas staat om in te loggen (iCloud) nog steeds op naam van vroegere eigenaar, mijn man heeft ook eigen iCloud profiel aangemaakt, maar er verschijnt nog steeds om het wachtwoord van vroegere eigenaar in te vullen, ook om sommige updates te doen via iTunes, hebben we diens ww nodig.
    Heb reeds zelf naar deze persoon gemaild, maar krijgen geen antwoord, de vraag nu is, hoe kunnen we zijn account definitief verwijderen uit de macbook, zonder dat de gegevens van mijn man verloren gaan ?
    Dank bij voorbaat voor antwoord.
    Grtjs Femke

  • Wesley Fabry
    2 november 2016 om 14:03

    @Femke helaas kan dit alleen opgelost worden door de verkoper. Je kunt proberen de macbook opnieuw te installeren via een clean install, wellicht helpt dit. Maar dan begint je man wel vanaf nul. Uiteraard kun je belangrijke gegevens handmatig bewaren op externe harde schijven. Meer info: https://www.appletips.nl/clean-install-mac/

  • Erik
    20 april 2017 om 11:05

    1. Als je twee Mac’s gebruikt, één van het werk en één privé, elk met een eigen ID, kun je die dan op één iPhone de nieuwe tweestapsverificatie instellen? Of heb je dan ook twee iPhone’s nodig?
    2. Wat gebeurt er eigenlijk als de iPhone gestolen wordt? Kun je dan op je Mac nog inloggen met je Apple-ID?

  • Erik
    20 april 2017 om 11:14

    @Femke: een tweedehandstoestel kun je m.i. altijd best vanaf nul installeren. Tijdens de installatie kan je dan kiezen voor het wissen van de harde schijf en daarbij het meerdere keren overschrijven met nullen (zie Beveiligingsopties). Duurt iets langer, maar zo ben je zeker dat er echt niks meer achterblijft van de verkoper. Als het nog een toestel is mét installatie-DVD (tot en met 10.6), kun je best eerst alles installeren vanaf de installatie-DVD en dan een upgrade doen via de App Store. Zo heb je ook zeker alle extra software die bij het toestel werd geleverd.

  • Wesley Fabry
    20 april 2017 om 11:14

    @Erik het werkt alleen per Apple ID, als je het op de iPhone instelt werkt het op de Mac met hetzelfde Apple ID. Je andere Mac met ander Apple ID kun je ook beveiligen, maar dan kom je inderdaad toestel te kort dus dat zal niet werken. Bij een gestolen iPhone kun je gewoon ingelogd blijven op je Mac, je Mac blijft overigens een vertrouwd apparaat dat codes kan ontvangen. Het is dan wel aan te raden de extra beveiliging uit te schakelen omdat je telefoonnummer als back-up dient, maar die is dan ook ‘kwijt’.

  • Erik
    20 april 2017 om 11:22

    @Femke: en inderdaad, voor je opnieuw installeert zal je zelf moeten backup’en – via Timemachine is geen optie want als je die backup terugplaatst op de nieuwe installatie krijg je een kopie van de situatie vòòr de installatie, dus inclusief het probleem met het paswoord van de verkoper.
    Een tip: maak in de Finder een slimme map met alle bestanden die aangemaakt zijn sinds de dag dat je de laptop gekocht hebt. Zo krijg je een mooi overzicht van wat je mogelijk moet kopiëren naar een externe harde schijf. Er staat op Appletips een mooi artikel op https://www.appletips.nl/slimme-mappen-gebruiken-in-os-x-finder/

  • Erik
    20 april 2017 om 11:24

    @Wesley: dank je wel! Mooi argument voor de aankoop van een tweede iPhone (mijn ander toestel is nog zo’n retro gsm…) ?

  • Frans
    21 april 2017 om 10:52

    Beste Wesley,

    Is de twee factor verificatie wel zo veilig? Neem de Macbook als voorbeeld. Als ik inlog op de Macbook, dan verschijnt op dezelfde macbook de verificatiecode (plus op bijv de iPhone). Stel nou dat het apparaat wordt gestolen, dan heeft de twee factor verificatie geen enkele zin wanneer de dief het wachtwoord kan invullen.
    Dat betekent dus dat ik mijn wachtwoord niet automatisch kan laten invullen maar daarentegen moet onthouden.Dat wil ik niet.
    Ik vind daarom dat de code alleen op een ander apparaat zou moeten verschijnen en niet op het apparaat waar je wilt inloggen. Dat lijkt mij een stuk veiliger.
    Ik ben benieuwd naar uw reactie.
    Met vriendelijke groet,
    Frans

  • Wesley Fabry
    21 april 2017 om 11:16

    @Frans Daar ben ik het met je eens, ik vind ook dat Apple het apparaat waarop de code wordt gevraagd moet negeren. Echter het apparaat moet wel ontgrendeld zijn, als dus een apparaat gestolen wordt moet de dief/vinder ook wel je toegangscode/wachtwoord weten.

  • jacques
    24 juni 2017 om 20:04

    Hey, ik vind dit vreemd en niet gepast dat Apple mijn kredietkaartnummer vraagt en bovendien ook nog de verificatiecode op die kaart.
    Als je gewoon gratis updates wilt (moet, anders functioneert het niet) downloaden is het toch niet fair dat men de VISA totaal kent… of word ik afgeleid naar een niet Apple site ?

    Als ik een betalende wil downloaden moet ik toch alle VISA gegevens terug ingeven ! Waarom moet ik dat dan nu al doen out of the blue ?

  • Wesley Fabry
    24 juni 2017 om 22:52

    @jacques dit kun je het beste met Apple zelf bespreken. Zij kunnen je prima uitleggen hoe het zit. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen/

  • James H
    12 november 2017 om 12:03

    Ik ben altijd een fan van Ipad geweest, maar dat begint mij nu behoorlijk te vervelen met die extreme dubbel verificatie op de Appstore. Ik heb en wil geen creditcard, heb wel Paypal, maar sinds kort is het zo dat je voor het bijwerken van in de Appstore, een dubbele verificatie moet doen, waar is dat nou voor nodig!!! , veiligheid o.k ! maar een dubbele!! Verificatie om alleen maar bij te werken gaat mij te ver! En probeer nou maar eens om dat uit te schakelen in je AppleID account, het uitschakelen dat lukt wel! maar het werkt dus niet op je handelingen in de Appstore, het kreng blijft om een dubbele verificatie vragen , ook als ik mijn paypalaccount opgeef voor verificatie, kortom , Apple jongens is je toegangscode invullen niet genoeg om doodgewoon te kunnen bijwerken in de Appstore?!? en als je de dubbele verificatie uitschakeld in je AppleID account moet dat toch effectief werken!! Ik denk er serieus over na om toch weer terug te gaan naar Samsung, daar heb je dat “ gezeik” niet met de app’jes

  • Wesley Fabry
    12 november 2017 om 12:34

    @james uitschakelen kan eenvoudig via deze stappen, maar als er ooit wat aan de hand zal je blij zijn dat het aan is. https://support.apple.com/nl-nl/HT202664

  • Bart
    12 februari 2018 om 19:25

    Hoe zet je deze twee factor verificatie uit?

  • Wesley Fabry
    12 februari 2018 om 20:29

    @bart als je twee-factor-authenticatie wilt uitschakelen, log je met je apple ID in op https://appleid.apple.com/ klik nu bij het gedeelte ‘Beveiliging’ op ‘Wijzig’. Klik vervolgens op ‘Schakel twee-factor-authenticatie uit’. Nadat je nieuwe beveiligingsvragen hebt aangemaakt en je geboortedatum hebt geverifieerd, wordt twee-factor-authenticatie uitgeschakeld. Als je de optie om twee-factor-authenticatie uit te schakelen niet ziet op je Apple ID-accountpagina, kun je deze niet uitschakelen.

  • Roy
    9 augustus 2018 om 12:25

    Goedemiddag, sorry dat ik reageer op zo’n oud topic, maar heb een probleempje. Ik heb twee Apple apparaten, een MacBook en een iPhone, nu moet ik beide apparaten autoriseren maar krijg geen melding op het andere apparaat omdat die nog niet geautoriseerd is, blijf in een cirkel zitten met dit probleem. Ik kan ook in mijn Apple ID de TWEE-FACTOR-AUTHENTICATIE niet uitschakelen. Heeft iemand een oplossing?

  • Wesley Fabry
    9 augustus 2018 om 13:05

    @Roy probeer eens met een sms-code: https://www.appletips.nl/apple-id-inloggen-sms-code/ Als dat geen oplossing biedt dien je Apple Support te raadplegen, zij kunnen je vast verder helpen. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

  • Roy
    9 augustus 2018 om 13:12

    @Wesley Fabry Bedankt voor je reactie. Het vreemde is dat bv de iPhone op het scherm ‘Autoriseer deze iPhone’ blijft staan. Dan moet ik naar een van mijn andere apparaten voor een melding. Maar op de MacBook komt niets…

  • Senta
    3 oktober 2019 om 17:55

    Het werkt niet op mijn eerste generatie ipad (ios 5.xxxx)
    Iemand een tip?

  • Wesley Fabry
    5 oktober 2019 om 9:42

    Wat werkt er niet precies?

  • Kamila
    14 november 2020 om 16:52

    ik heb hier een ipad van mijn zus, en er staat dat ze het activeringsslot moet activeren. maar het probleem is dat ze haar wachtwoord van haar apple id is vergeten, en dat ze alleen op dat ipad is verbonden. hoe kunnen we via een ander e-mail een ander wachtwoord aan vragen?

  • Alain
    16 juni 2021 om 18:37

    Hallo,
    Mijn vrouwtje heeft een SE van de vorige generatie, 16 GB, en haar toestel is vol. Ze wil de nieuwe versie (SE 2020) met 64 of 128 GB. Eén probleem : ze kent haar ID niet meer en evenmin haar wachtwoord, nodig om de hele reutemeteut op het nieuwe toestel te krijgen. Weet iemand de oplossing? Wij zijn 70-plussers en geen experts in heel deze materie!?

  • Wesley Fabry
    17 juni 2021 om 8:42

    Je kan deze oplossingen proberen: https://www.appletips.nl/apple-id-icloud-wachtwoord-vergeten/ als dat niet helpt kun je proberen contact opnemen met Apple zelf. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

  • Emily
    9 oktober 2022 om 20:10

    Hallo ik heb een probleem wat doe je als je je nummer niet meer weet van de de twee factor authenticatie. Hoe kom ik te weten wat mijn nummer is. Ben nergens ook ingelogd dus kan nergens dat kijken? Wat moet ik nu doen? Heb me account echt nodig!!

Een reactie toevoegen:

Ik ga akkoord dat deze gegevens worden opgeslagen [privacy]



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store