2 oktober 2020

Hoog CPU gebruik door accountsd en macOS update, enkele oplossingen

3 min leestijd
Hoog CPU gebruik door accountsd en macOS update, enkele oplossingen
macOS
3 min leestijd

Sinds MacOS Catalina 10.15.7 klagen steeds meer Mac gebruikers dat hun Mac een hoog CPU gebruik heeft. De ventilatoren draaien overuren en in activiteitenweergave is te zien dan 'accountsd' ruim 400% CPU vraagt. De oorzaak van dit probleem lijkt iCloud te zijn.

Steeds meer Apple producten hebben de laatste tijd last van iCloud problemen, zo werd al eerder de Apple Watch getroffen en nu lijkt de Mac aan de beurt te zijn. Ervaar je een hoog CPU gebruik en draaien de ventilatoren van je Mac voortdurend? Dan is het aan te raden om onderstaande oplossingen te proberen.

Oorzaak achterhalen

De Activiteitenweergave applicatie is standaard aanwezig op je Mac en is terug te vinden via Finder ▸ Programma's ▸ Hulpprogramma's. Met de app kun je controleren of een programma en achtergrondprocessen op een Mac de CPU meer belast dan normaal. Naarmate deze harder werkt, verbruikt de Mac meer energie, waardoor deze minder lang op batterijstroom kan blijven werken. Er komt ook warmte vrij, waardoor de ventilatoren van de Mac sneller gaan draaien.

  • Open de Activiteitenweergave-app
  • Navigeer naar het tabblad 'CPU'

Hoog CPU gebruik door accountsd en macOS update

Vervolgens wordt er een lijst geopend van de applicaties en systeem processen die op dit moment gebruikt worden op je Mac. Bovenaan de lijst staan de groot verbruikers, staat 'accountsd' bovenaan? Dan heeft jouw Mac last van de Catalina-bug en dien je onderstaande oplossingen te proberen.

ook interessant
Controleren welke apps en processen de MacBook batterij belasten
Controleren welke apps en processen de MacBook batterij belasten

Is de batterij van je MacBook snel leeg? Dan kun je controleren welke apps en processen de accu zwaar belasten via Activiteitenweergave

Wat doet accountsd?

Volgens de ontwikkelaars informatie van Apple helpt accountsd gebruikers toegang te krijgen tot hun externe accounts en deze te beheren vanuit een app van derden, zonder dat ze inloggegevens hoeven in te voeren. Het Accounts-framework biedt toegang tot gebruikersaccounts die zijn opgeslagen in de Accounts-database, die wordt beheerd door het systeem. Een account slaat de inloggegevens op van een bepaalde service, zoals Twitter, en de app gebruikt die inloggegevens om deze bij de service van de app te verifiëren. Wanneer ontwikkelaars het Accounts-framework in hun app integreren, hoeft deze zelf geen accountaanmeldingen op te slaan. In plaats daarvan verleent de gebruiker toegang om de inloggegevens van zijn account te gebruiken, zonder dat hij zijn gebruikersnaam en wachtwoord hoeft in te voeren.

ook interessant
Oplossingen voor macOS Catalina problemen en bugs
Oplossingen voor macOS Catalina problemen en bugs

Ervaar je macOS Catalina problemen op je Mac door bugs? Dan kunnen deze oplossingen helpen, antwoord op de meest voorkomende bugs en fouten.

Oplossing hoog CPU gebruik door accountsd

Onderstaande oplossingen dien je één voor één uit te voeren, controleer na iedere stap of het probleem verholpen is. Mocht dit niet het geval zijn ga je door naar de volgende oplossing.

  1. Herstart je Mac geforceerd
  2. Herstel de System Management Controller (SMC)
  3. PRAM en NVRAM herstellen
  4. Log iCloud uit via  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ Apple ID ▸ Overzicht ▸ Log uit. Bewaar geen gegevens wanneer deze zijn opgeslagen in iCloud, waarom lees je terug in ons 'iCloud herstellen en veilig uitschakelen' artikel. Herstart je Mac na het uitschakelen van de dienst.
  5. Log opnieuw in voor iCloud via  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ Apple ID

iCloud uitloggen en herstellen

  1. Schakel iCloud Drive uit via  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ Apple ID ▸ iCloud, herstart je Mac
  2. Schakel Zoek mijn Mac uit via  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ Apple ID ▸ iCloud, herstart
  3. Herstel sleutelhangertoegang
  4. Installeer macOS opnieuw zonder verlies van gegevens

Is het probleem nog steeds niet opgelost? Dan kun je deze geavanceerde oplossingen nog proberen. Heb je een andere oplossing gevonden? Deel deze dan zeker in de reacties hieronder.

ook interessant
Problemen met een Mac oplossen
Problemen met een Mac oplossen

Problemen met je Mac, macOS of OS X? Dan kun je deze eenvoudig zelf oplossen met behulp van deze stappen en oplossingen.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt10/11/2021 11:35
Bronmrmacintosh.com
Categorie macOS
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • Rls
    2 oktober 2020 om 9:44

    Ik draai MacOS Catalina 10.15.6 en heb het probleem ook, dus lijkt niet specifiek aan 10.15.7 gerelateerd. Op MacRumors wordt ook getipt om Spotlight indexing uit te schakelen (drive excluden), dit lijkt bij mij tot nu toe te helpen icm SMC & *RAM reset.

  • Stefan
    2 oktober 2020 om 9:52

    Dit zijn allemaal “tijdelijke” oplossingen. Na een week of minder is het probleem alweer terug. Ik had zelf de keychain folder (in finder druk shift+cmd+g en type dan ‘~/Library/keychain’) verwijderd wat het ook voor een korte tijd het probleem had opgelost. Het is denk ik maar gewoon hopen totdat Apple er een patch tegen aan gooit.

  • Danny
    2 oktober 2020 om 11:35

    Bij Internet account even mail en berichten, notities uitvinken. Mac opnieuw opstarten, alles terug aanvinken. Bij mij was het probleem opgelost. En blijft opgelost.

  • Danny
    2 oktober 2020 om 11:59

    Ik had het probleem vorige week (Catalina 10.15.6) na een aantal vruchteloze pogingen (aantal methodes zoals ook in het lijstje hierboven genoemd worden) heb ik de computer een avondje aan laten staan. Daarna was accountsd waarschijnlijk klaar met zijn drukke bezigheden, het is sindsdien niet meer voorgekomen. Nu draait hij op 10.15.7

    Ik heb in de lente veel foto’s en video’s in Apple Foto’s geplaatst op deze iMac (die vervolgens naar iCloud geüpload werden). De iMac draaide toen nog op Mojave.
    Binnen 15 minuten hing de computer helemaal vast en viel vreemd genoeg de wifi verbinding in huis compleet weg totdat ik de iMac geforceerd uit zette, daarna deed de Wi-Fi het weer meteen… Elke keer opnieuw. Uiteindelijk heb ik een app CPU limiter geïnstalleerd waarmee ik het vastlopen grotendeels kon voorkomen, de boosdoeners waren iCloud gerelateerde processen. Uiteindelijk liep zelfs toen nog de computer vast maar pas na een aantal uren waardoor de foto’s na meerdere herhalingen uiteindelijk toch op iCloud stonden.

    Het verbaasd mij dat Apple schijnbaar sommige processen veel te veel CPU allocatie toewijst waardoor dit soort dingen kunnen voorkomen bij hun eigen software (foto’s, iCloud).

    Mijn iMac is een 21″ van eind 2015, doen ze dit express om je sneller een nieuwe iMac te laten aanschaffen dan nodig? Hetzelfde principe als bij iOS producten, batterij snel verouderen/softwarematig vertragen systeem? Ik heb een iPhone Xr van 1,5 jaar oud, net iOS 14 erop gezet, de NU.nl app scrolt nu heel schokkerig. Ligt het aan iOS 14 of de app software? Wie zal het zeggen maar het irriteert me nu al… Jammer hoor want de nieuw product ervaring bij Apple is altijd super, maar binnen twee jaar een gedegradeerd product kan gewoon niet, en niet updaten is ook geen optie. Het geld moet blijven rollen (vindt men)…

  • ER
    3 oktober 2020 om 11:02

    Ik had het probleem ook maar het uitloggen Apple ID heeft het opgelost. Bedankt!

  • Erik
    3 oktober 2020 om 20:06

    Ik heb accountsd probleem alleen bij een tweede gebruiker op mijn MBP. Dit account is overigens wel ingesteld als standaard account. Als ik ben ingelogd als ‘hoofdgebruiker’ heb ik het probleem niet. Iemand tips of een verklaring? MBP is 2020 en een week oud, versie 10.15.7 inmiddels.

  • Jvh
    4 oktober 2020 om 1:32

    Helaas werken geen enkele opties hier …

    Cpu blijft halsstarrig op 100%

    We wachten op Apple ? vrees ik.

  • Jonas
    4 oktober 2020 om 10:16

    Apple crap… Na jaren apple gebruiker te zijn en toch de overgang gemaakt te hebben naar andere systemen ga ik nu toch blij zijn dat mijn mac mini die hier staat te blazen gewoonweg ontploft op mijn bureau. Ben ik eindelijk van al die slechte hard- en software vanaf.

  • Mac Erger Je Niet
    4 oktober 2020 om 12:07

    ‘8. Herstel sleutelhanger toegang’
    ehm… die link is uit 2013…. Sleutelhanger EHBO zit al een tijdje niet meer in Sleutelhangertoegang..?

  • Patrick
    4 oktober 2020 om 18:21

    Ik heb het hier opgelost door System Management Controller (SMC) herstellen.

  • Theo
    5 oktober 2020 om 7:55

    Na verwijderen van lege sleutels in sleutelhanger, blijkt bij mij het probleem opgelost. Maar het is nog ff afwachten of het niet terugkomt.

  • Sly
    5 oktober 2020 om 9:06

    Zelfde probleem hier! Cpu gaat door het dak wegens accountsd en misschien nog een paar andere. Maar Accountsd staat helemaal bovenaan.

    Heb even AppleID afgemeld en terug aangemeld. Lijkt oké te gaan nu. Thx voor de info!

  • H4nsie
    5 oktober 2020 om 12:54

    Hier sinds zaterdag dit probleem op 2 iMac’s. Uiteindelijke oplossing was het verwijderen van het gmail-account uit Apple mail, reboot en gmail-account weer toevoegen. Sinds vanmorgen weer (nog) ok.

  • Helper
    5 oktober 2020 om 14:41

    Hoi, ik heb een eenvoudige oplossing gevonden in mijn geval. Wil het ergens op een forum plaatsen maar moet overal registeren en punten verdienen waar ik helemaal geen behoefte voor heb. Dus ik leg mijn oplossing hier neer en mocht het werken bij anderen hoop ik dat het verspreid wordt.
    Zie onder:

    I was clocking >500% CPU usage by accountsd process. Managed to fix it, see below.

    Specs computer:
    MacBook Pro (2012)
    2,6GHz Quad-Core Intel Core i7
    8GB 1600 MHz DDR3 Storage
    NVIDIA GeForce GT650M 1GB Video + Intel HD Graphics 4000 1536MB Video

    Solution: Perform ‘Diagnostic Systems Test’.
    Go to ‘Activity Monitor’ and select the ‘gear’ button in the top left, then select ‘Diagnostic Systems Test’ and run it. Might take a while but for me the CPU usage allready droped to normal values again even during the test.

    BR.

  • Birgit
    5 oktober 2020 om 22:20

    Ik had hetzelfde probleem met mijn macbook air (2015). Variërend van 300% CPU tot zelfs 12.000% CPU. Uiteindelijk op alle iCloud-accounts die ingelogd staan volgende opties uitgezet: mail, contacten, zoek mijn mac (en indien nodig agenda en herinneringen). Dit zowel bij “internet accounts” in de systeemvoorkeuren, als bij de iCloud account dat ingelogd staat rechts bovenaan in de systeemvoorkeuren. Voor mij was het probleem zo opgelost.

    Snelle tijdelijke oplossing is ook even de internetverbinding uitzetten, zodat de macbook kan afkoelen.

  • P3t3r
    5 oktober 2020 om 22:49

    Hulde!…, wat fijn dat ik dit artikel gevonden heb (gezocht op accountsd) want mijn MBPro (15″ 2018) met macOS Catalina 10.15.7 was kokend heet: 100°C (CPU) en na het uitloggen van mijn AppleID weer een aangename temperatuur van 35°C en stil. (geen loeiende fans)

  • Theo
    6 oktober 2020 om 10:39

    Op 5 oktober 2020 schreef ik: ‘Na verwijderen van lege sleutels in sleutelhanger, blijkt bij mij het probleem opgelost. Maar het is nog ff afwachten of het niet terugkomt’. Het is nu 6 oktober en mijn MacBook Pro mid 2012 met MacOS Catalina 10.15.7 is nog steeds Een verademing. vrijwel geruisloos. Ik vermoed dat dit de oplossing is.

Een reactie toevoegen:

Ik ga akkoord dat deze gegevens worden opgeslagen [privacy]



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store