Zo blokkeer je ongewenste afzenders in Mail op iPhone, iPad en Mac!
Wie in het bezit is van een iPhone, iPad of Mac kan eenvoudig contactpersonen blokkeren zodat deze je niet meer kunnen benaderen via iMessage, SMS of telefonisch. Daarnaast heeft Apple deze blokkeerfunctie ook aan Mail toegevoegd, zodat je direct afzenders kunt blokkeren.
Dit zorgt ervoor dat alle e-mailberichten van de gewenste persoon, het bedrijf of de instantie direct verplaatst worden naar de prullenmand zonder dat je hier een melding van krijgt. Ideaal voor spam-mails en vervelende reclames.
Afzenders blokkeren in Mail
- Open de Mail app op je iPhone of iPad
- Navigeer naar de mail van de afzender die je wil blokkeren
- Tik bovenaan op de afzender in het van-veld
- Kies voor 'Bekijk contactpersoonkaart'
- Tik op 'Blokkeer deze contactpersoon'
Op een Mac kun je dit doen via een soortgelijke procedure. Open het e-mailbericht op je Mac en klik op de naam van de verzender. Kies vervolgens voor 'Blokkeer contact'.

Vanaf nu worden alle e-mailberichten van deze persoon/instantie direct verplaatst naar de prullenmand zonder dat je hier een melding van krijgt. Het voordeel hiervan is dat je niet meer moet werken met regels via iCloud of een Mac.
Geblokkeerde afzenders beheren
Alle afzenders die je geblokkeerde hebt vind je terug op je iPhone of iPad via Instellingen ▸ Apps ▸ Mail ▸ Geblokkeerd. Op je Mac kun je ze raadplegen via Mail ▸ Menubalk ▸ Mail ▸ Instellingen ▸ Spam ▸ Geblokkeerd ▸ Beheer geblokkeerde contacten.
| Auteur | Wesley Fabry | |
| Bijgewerkt | 31/10/2025 13:52 | |
| Categorie | iOS, macOS | |



![afb: Philips Hue Outdoor tuinverlichting [review]](https://i0.wp.com/www.appletips.nl/wp-content/uploads/2020/06/Philips-hue-outdoor-banner-ipad.jpg?ssl=1&h118&w=300&zoom=2)


Reacties
Goedemorgen
Als mijn spambox vol is en ik leeg deze blijven de adressen dan in het geheugen staan of worden de adressen weer doorgelaten ?
De adressen van afzenders die in de spambox stonden, worden NIET opgeslagen in het geheugen van Apple Mail op zo’n manier dat ze automatisch naar spam blijven gaan of juist ineens worden toegestaan. Apple Mail onthoudt dus niet permanent welke afzenders eerder in je spambox stonden, tenzij je expliciet een regel of uitzondering hebt aangemaakt. Wel wordt er wereldwijd gekeken of een e-mailadres een spammer is en dat verschijnen ze automatisch in de spam, ook soortgelijk onderdelen die je eerder als spam hebt gemarkeerd
Ik wil gewoon geen mails meer krijgen van die mails die ik al geblokt hebt m. Wordt er helemaal simpel van echt
Graag wil ik op mijn iPad/ iPhone een domein blokkeren. Dus niet een e-mailadres.
@Ger
Dit is uiteindelijk de vraag.
Nee, dat kan niet (helaas!)
Is er ook een mogelijkheid dat de geblokkeerde berichten gewoon ook niet in de prullenbak binnen komen?
En dat de afzender bericht krijgt dat je geblokt bent?
Sinds enkele weken aktief op nieuwe MacBook Pro 2020 met BigSur 11.3.1 @ Mail v.14.1 … mails van geblokkeerde afzenders vallen nu weer vrij en vrolijk in de bus en het is onmogelijk om de afzender alsnog opnieuw te blokkeren … het betreffend menu opent gewoon niet meer als je de afzender aanklikt, alsof het niet meer bestaat !?
Het probleem is identiek op mijn oudere MacBooks onder Catalina met Mail v.13.
Bij “betrouwbare” mails gebeurt dat nog wel en die kun je alsnog op dezelfde wijze beheersen.
Is dit een volgende truuk om spam of erger, phishing door onze strot te duwen. Het valt me op dat het steeds over dezelfde rotzooi gaat, zoals daar zijn : bitcoin- ,beleggings- e.a. snellewinstsites, chatboxen voor elk wat wils, zgz. “overheids-” & andere min-of-meer officiële portalen, enz… , Waar komt dit vandaan en wat kunnen we er aan doen ? Ik ga nog eens even nakijken of mijn oudere sistemen van hetzelfde bedje ziek zijn.
Ondanks dat ik de afzender geblokkeerd heb, blijf ik giga veel spam e-mail ( 4 per uur) van dat adres ontvangen in mijn postvak in. Ik heb in mijn instellingen bij mail al aan gegeven dat het direct naar de prullenmand moet. Het geblokkeerde adres is [*to] nu zenden ze me mail via” [*to] “ . Als ik nu op de afzender klik [*to]<[*to] krijg ik te zien dat ik [*to] kan deblokkeren…. dat schiet niet op. Hoe los ik dit op?
Hoe kan ik mails blokkeren van dezelfde afzender die steeds een ander mail adres gebruikt. Vaak is de naam achter @ wel hetzelfde.
Dat hangt van je mail client af, in Mail voor Mac en iCloud (voor iPhone/iPad) kan het met behulp van regels en dan kun je gewoon @NAAM.XX invullen: https://www.appletips.nl/mail-automatiseren-regels/
De stappen voor gmail en andere mailproviders weet ik helaas niet.
Karin,
Via instellingen, mail , Kan je aangeven dat de geblokkeerde afzenders direct naar de prullenbak moeten gaan.
Ondanks dat mail (geadresseerde) geblokkeerd is en aangegeven is dat mail meteen in prullenbak moet worden geplaatst, blijft gewoon deze binnenkomen. Alleen nu met rood handje en de opmerking dat het geblokkeerd is…
Door deze te verplaatsen naar de inbox geef je aan dat geen reclame is, als je dit een paar keer herhaalt kan het algoritme dit als ‘geen spam’ markeren. Bij Gmail kun je via de gmail-website je spam-map open en en dan het e-mailbericht. Daar kun je bovenin klikken op ‘Geen Spam’. Voor microsoft weet ik het niet.
En nu nog ’t omgekeerde:
sommige mailtjes worden door Google of Microsoft meteen in de spam-box gezet terwijl dat niet de bedoeling is.
Is daar een oplossing voor?