31 oktober 2025

Zo blokkeer je ongewenste afzenders in Mail op iPhone, iPad en Mac!

2 min leestijd
Zo blokkeer je ongewenste afzenders in Mail op iPhone, iPad en Mac!
iOS  
2 min leestijd

Wie in het bezit is van een iPhone, iPad of Mac kan eenvoudig contactpersonen blokkeren zodat deze je niet meer kunnen benaderen via iMessage, SMS of telefonisch. Daarnaast heeft Apple deze blokkeerfunctie ook aan Mail toegevoegd, zodat je direct afzenders kunt blokkeren.

Dit zorgt ervoor dat alle e-mailberichten van de gewenste persoon, het bedrijf of de instantie direct verplaatst worden naar de prullenmand zonder dat je hier een melding van krijgt. Ideaal voor spam-mails en vervelende reclames.

Afzenders blokkeren in Mail

  1. Open de Mail app op je iPhone of iPad
  2. Navigeer naar de mail van de afzender die je wil blokkeren
  3. Tik bovenaan op de afzender in het van-veld
  4. Kies voor 'Bekijk contactpersoonkaart'
  5. Tik op 'Blokkeer deze contactpersoon'

Op een Mac kun je dit doen via een soortgelijke procedure. Open het e-mailbericht op je Mac en klik op de naam van de verzender. Kies vervolgens voor 'Blokkeer contact'.

Vanaf nu worden alle e-mailberichten van deze persoon/instantie direct verplaatst naar de prullenmand zonder dat je hier een melding van krijgt. Het voordeel hiervan is dat je niet meer moet werken met regels via iCloud of een Mac.

Geblokkeerde afzenders beheren

Alle afzenders die je geblokkeerde hebt vind je terug op je iPhone of iPad via Instellingen ▸ Apps ▸ Mail ▸ Geblokkeerd. Op je Mac kun je ze raadplegen via Mail ▸ Menubalk ▸ Mail ▸ Instellingen ▸ Spam ▸ Geblokkeerd ▸ Beheer geblokkeerde contacten.

ook interessant
Mail: Wees spammers te slim af op je iPhone, iPad of Mac
Mail: Wees spammers te slim af op je iPhone, iPad of Mac

Niets is zo vervelend als SPAM, de spammer weet maar al te goed wanneer je de e-mail leest. Daarom kun je extern materiaal uitschakelen.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt31/10/2025 13:52
Categorie iOS, macOS
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • Reactie van Jan
    Jan

    Goedemorgen

    Als mijn spambox vol is en ik leeg deze blijven de adressen dan in het geheugen staan of worden de adressen weer doorgelaten ?

    Beantwoorden
    1. Reactie van Wesley Fabry
      Wesley Fabry
      appletips

      De adressen van afzenders die in de spambox stonden, worden NIET opgeslagen in het geheugen van Apple Mail op zo’n manier dat ze automatisch naar spam blijven gaan of juist ineens worden toegestaan. Apple Mail onthoudt dus niet permanent welke afzenders eerder in je spambox stonden, tenzij je expliciet een regel of uitzondering hebt aangemaakt. Wel wordt er wereldwijd gekeken of een e-mailadres een spammer is en dat verschijnen ze automatisch in de spam, ook soortgelijk onderdelen die je eerder als spam hebt gemarkeerd

  • Reactie van Hellen
    Hellen

    Ik wil gewoon geen mails meer krijgen van die mails die ik al geblokt hebt m. Wordt er helemaal simpel van echt

    Beantwoorden
  • Reactie van Mathilde
    Mathilde

    Graag wil ik op mijn iPad/ iPhone een domein blokkeren. Dus niet een e-mailadres.

    Beantwoorden
  • Reactie van Barry
    Barry

    @Ger
    Dit is uiteindelijk de vraag.
    Nee, dat kan niet (helaas!)

    Beantwoorden
  • Reactie van Ger
    Ger

    Is er ook een mogelijkheid dat de geblokkeerde berichten gewoon ook niet in de prullenbak binnen komen?
    En dat de afzender bericht krijgt dat je geblokt bent?

    Beantwoorden
  • Reactie van Paul
    Paul

    Sinds enkele weken aktief op nieuwe MacBook Pro 2020 met BigSur 11.3.1 @ Mail v.14.1 … mails van geblokkeerde afzenders vallen nu weer vrij en vrolijk in de bus en het is onmogelijk om de afzender alsnog opnieuw te blokkeren … het betreffend menu opent gewoon niet meer als je de afzender aanklikt, alsof het niet meer bestaat !?
    Het probleem is identiek op mijn oudere MacBooks onder Catalina met Mail v.13.
    Bij “betrouwbare” mails gebeurt dat nog wel en die kun je alsnog op dezelfde wijze beheersen.
    Is dit een volgende truuk om spam of erger, phishing door onze strot te duwen. Het valt me op dat het steeds over dezelfde rotzooi gaat, zoals daar zijn : bitcoin- ,beleggings- e.a. snellewinstsites, chatboxen voor elk wat wils, zgz. “overheids-” & andere min-of-meer officiële portalen, enz… , Waar komt dit vandaan en wat kunnen we er aan doen ? Ik ga nog eens even nakijken of mijn oudere sistemen van hetzelfde bedje ziek zijn.

    Beantwoorden
  • Reactie van Marianne van Wijk
    Marianne van Wijk

    Ondanks dat ik de afzender geblokkeerd heb, blijf ik giga veel spam e-mail ( 4 per uur) van dat adres ontvangen in mijn postvak in. Ik heb in mijn instellingen bij mail al aan gegeven dat het direct naar de prullenmand moet. Het geblokkeerde adres is [*to] nu zenden ze me mail via” [*to] “ . Als ik nu op de afzender klik [*to]<[*to] krijg ik te zien dat ik [*to] kan deblokkeren…. dat schiet niet op. Hoe los ik dit op?

    Beantwoorden
  • Reactie van Erik
    Erik

    Hoe kan ik mails blokkeren van dezelfde afzender die steeds een ander mail adres gebruikt. Vaak is de naam achter @ wel hetzelfde.

    Beantwoorden
    1. Reactie van Wesley Fabry
      Wesley Fabry
      appletips

      Dat hangt van je mail client af, in Mail voor Mac en iCloud (voor iPhone/iPad) kan het met behulp van regels en dan kun je gewoon @NAAM.XX invullen: https://www.appletips.nl/mail-automatiseren-regels/

      De stappen voor gmail en andere mailproviders weet ik helaas niet.

  • Reactie van Frank Thiers
    Frank Thiers

    Karin,
    Via instellingen, mail , Kan je aangeven dat de geblokkeerde afzenders direct naar de prullenbak moeten gaan.

    Beantwoorden
  • Reactie van Karin
    Karin

    Ondanks dat mail (geadresseerde) geblokkeerd is en aangegeven is dat mail meteen in prullenbak moet worden geplaatst, blijft gewoon deze binnenkomen. Alleen nu met rood handje en de opmerking dat het geblokkeerd is…

    Beantwoorden
  • Reactie van Wesley Fabry
    Wesley Fabry
    appletips

    Door deze te verplaatsen naar de inbox geef je aan dat geen reclame is, als je dit een paar keer herhaalt kan het algoritme dit als ‘geen spam’ markeren. Bij Gmail kun je via de gmail-website je spam-map open en en dan het e-mailbericht. Daar kun je bovenin klikken op ‘Geen Spam’. Voor microsoft weet ik het niet.

    Beantwoorden
  • Reactie van Norb
    Norb

    En nu nog ’t omgekeerde:
    sommige mailtjes worden door Google of Microsoft meteen in de spam-box gezet terwijl dat niet de bedoeling is.
    Is daar een oplossing voor?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Wil je appletips meldingen ontvangen?

Je kunt zelf aangeven over welke onderwerpen je medlingen wilt ontvangen en natuurlijk kun je deze ook weer uitschakelen.

Nadat je op akkoord klikt zal je webbrowser vragen of je akkoord gaat met het ontvangen van pushberichten.


AKKOORD    NEE BEDANKT
Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store