Apple Watch eSIM overzetten naar nieuwe Apple Watch of gebruik bij nieuwe iPhone
Wanneer je in het bezit bent van een Apple Watch met LTE-functionaliteit, kun je een mobiel netwerk configureren op het slimme horloge. Hiervoor maar de Apple gebruik van multisim en een eSIM. Deze moet je overzetten als je een nieuwe Apple Watch koopt of je een bestaande Apple Watch aan een nieuwe iPhone koppelt.
Hierbij is het belangrijk dat je een stappenplan volgt, anders werkt de eSIM niet meer en moet je je provider om hulp vragen. Door de juiste stappen te volgen kun je de eSIM van de ene Apple Watch naar de andere zetten of ervoor zorgen dat deze blijft werken met een nieuwe iPhone.
Multisim overzetten, lastige klus
Maak je gebruik van Multisim op je Apple Watch, dan werkt dat goed, tot je een nieuwe Apple Watch in gebruik wil nemen of een nieuwe iPhone activeert. Helaas is het een lastige klus om multisim over te zetten en kun je dit alleen doen door eerst je abonnement op te zeggen en daarna opnieuw af te sluiten. Dit moet je doen in de volgende situaties:
- Aanschaf van nieuwe Apple Watch
- Oude Apple Watch gebruiken op een nieuwe iPhone
- Nieuwe Apple Watch gebruiken op een nieuwe iPhone
Het is belangrijk dat je deze stappen eerst uitvoert voor je een nieuwe Apple Watch of iPhone gaat installeren. Dit moet je ook doen als je je huidige Apple Watch aan een nieuw iPhone wil koppelen.

Apple Watch eSIM overzetten
- Open de Watch-app op de iPhone
- Ga naar 'Mijn Watch'
- Tik op 'Mobiel netwerk'
- Tik op de i-knop bij je actieve abonnement
- Kies voor 'Beheer [provider]-account
- Log in met je account bij je provider
- Zeg multisim voor Apple Watch op
- Keer terug naar de instellingen voor mobiel netwerk
- Tik op de i-knop bij het abonnement
- Kies voor 'Verwijder [provider]-abonnement
Het is belangrijk dat je eerst het abonnement opzegt voor je op 'Verwijder [provider]-abonnement tikt. Anders wordt de eSIM installatie meteen gewist van de Apple Watch, maar niet opgezegd. Dit zorgt voor een probleem bij je provider waardoor je met hun contact moet opnemen om het abonnement op te zeggen.
Lukt het niet om bovenstaande stappen te voltooien en eSIM te activeren op een nieuwe Apple Watch of iPhone? Neem dan contact op met je provider en vraag om multisim op te zeggen. Daarna kun je onderstaande stappen doorlopen.
Apple Watch Multisim activeren
Nadat je bovenstaande stappen hebt doorlopen kun je je nieuwe Apple Watch of iPhone installeren. Als de installatie is afgerond kun je multisim opnieuw activeren op je 'oude' of nieuwe Apple Watch. In sommige gevallen kan dit pas 24 uur na opzeggen.
- Open Watch-app op je iPhone
- Navigeer naar 'Mijn Watch'
- Selecteer 'Mobiel netwerk'
- Kies voor 'Configureer mobiel netwerk' en bevestig dit
- Log in bij je provider
- Activeer multisim voor Apple Watch (doorloop de stappen)
- Wacht tot de eSIM geactiveerd is
Verbinding controleren
Je ontvangt een melding van je provider dat de eSIM geactiveerd is op de Apple Watch. Daarna kun je de verbinding controleren door het bedieningspaneel te openen op de Apple Watch. Bekijk bij het mobiele netwerk-symbool of de regelaar wit (verbonden, maar niet in gebruik) of groen (verbonden, gebruikt het mobiele netwerk) wordt weergegeven. Ook kun je via Instellingen ▸ Mobiel Netwerk, of deze verbonden is.

Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 28/08/2025 11:01 | |
Categorie | Apple Watch | |