30 september 2018

iOS: ARKit 2.0 met objectdectectie, multi-user, Quick Look en meer

3 min leestijd
iOS 12: ARKit 2.0 met objectdectectie, multi-user, Quick Look en meer
Uitleg
3 min leestijd

Sinds iOS 11 concentreert Apple zich volop op augmented reality, ook wel AR genoemd. Via deze technologie is het mogelijk om digitale content toe te voegen aan de 'echte' wereld. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van de camera in een iPhone met AR-ondersteuning.

Vanaf iOS 12 heeft Apple de bestaande functies verbeterd en uitgebreid met ARKit 2.0. Deze bevat ondermeer objectdetectie, multi-user ondersteuning en meer. Ontwikkelaars kunnen hun apps hiermee optimaliseren en je een nog betere AR-beleving geven. Daarnaast bevat iOS 12 standaard de Meten applicatie, deze maakt ook gebruik van AR en is een mooi voorbeeld om kennis te maken met de technologie.

Wat is de ARKit en AR?

Met AR, of augmented reality, voeg je een digitaal gecreëerd object toe aan je de echte wereld. Hiervoor gebruik je de camera van je iPhone of iPad. Met Augmented Reality komen de echte- en digitale wereld dus samen.

ARKit is een software framework door Apple ontworpen die het bouwen van AR apps veel makkelijker maakt voor app-ontwikkelaars. Niet alleen is het voor developers eenvoudiger om AR-onderdelen te bouwen, alles ziet er bovendien accurater uit. In het verleden was het al mogelijk om AR in te bouwen in verschillende apps, denk aan Pokémon GO. Echter waren de verhoudingen soms niet correct, dankzij ARKit is dit beter en realistischer geworden.

AR voorbeeld LEGO

ARKit en de vernieuwingen die dit met zich meebrengen zullen consumenten nog niet direct merken, ontwikkelaars moeten namelijk hun apps optimaliseren en de nieuwe tools inbouwen. Onderstaand artikel geeft aan wat er nieuw is en wat je uiteindelijk kunt verwachten wanneer de eerste apps verschijnen met deze vernieuwingen.

ARKit 2.0 met objectdetectie

Nieuw in ARKit 2.0 is de mogelijkheid om objecten in de echte wereld te herkennen en deze te volgen wanneer ze verplaatsen. Sinds ARKit 1.5 kon dit al in 2D, vanaf 2.0 ook in 3D. Dit houdt in dat iOS en de camera direct een object kunnen herkennen, in de Meten-app zie je dit wanneer je bijvoorbeeld een iPhone wilt opmeten. De app registreert de randen en berekent onmiddellijk de oppervlakte, ook zal dit object in de AR-wereld gemarkeerd blijven wanneer je de camera beweegt.

ook interessant
Objecten meten met de Meten-app voor iPhone en iPad
Objecten meten met de Meten-app voor iPhone en iPad

Met behulp van de Meten app en augmented reality de lengte van een object opmeten (schatten) en berekenen op iPhone of iPad

Virtuele objecten plaatsen met Quick Look

Altijd al willen weten hoe een espressomachine er op je keukenaanrecht uitziet voor je deze aanschaft? Met behulp van AR kan dit gewoon, je ziet het nu al in de IKEA Place app voor iOS waarmee je meubels in je woonkamer kunt plaatsen. ARKit 2.0 geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om Quick Look te integreren, hiermee kun je direct objecten plaatsen, zelfs op ware grootte.

Wil je Quick Look zelf testen? Bezoek dan deze pagina op een iPhone of iPad met iOS 12.

ARkit 2.0 Quick Look demo

Om dit mogelijk te maken heeft Apple een augmented reality USDZ-formaat ontwikkelt. Quick Look objecten en USDZ-bestanden kunnen direct worden aangeroepen vanuit apps of websites. Daarnaast kunnen ze eenvoudig gedeeld of bewaard worden in de Bestanden app.

Multi-user ondersteuning en geheugen

Tot nu toe was AR een eenzame belevenis, maar dankzij ARKit 2.0 kunnen meerdere gebruikers deelnemen aan een AR-beleving. Meerdere personen openen de app en stappen de virtuele wereld binnen. Dit zal vooral worden toegepast in games, de spelers zien samen dezelfde wereld en elkaar. Samen kunnen ze dan de opdrachten in het spel voltooien en beleven.

Verder beschikt het nieuwe framework ook over een soort van geheugen, Apple noemt dit 'Persistence' en maakt het mogelijk om content te bouwen in AR en deze op te slaan. Klinkt niet echt spectaculair, maar dat is het wel.

Een mooi voorbeeld was de LEGO-demonstratie tijdens het WWDC 2018. Eerst maak je een LEGO bouwwerk en achteraf kun je dit virtueel uitbreiden met AR. Vanaf ARKit 2.0 is het mogelijk deze uitbreidingen op te slaan en wanneer je enkele dagen later de app weer opstart, worden de uitbreidingen op precies dezelfde plek weer opnieuw toegevoegd, ongeacht de locatie waar je het bouwwerk nu weer plaatst. Knap staaltje technologie.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt02/10/2018 11:00
Categorie Developer, Uitleg
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store