11 april 2019

Bellen via wifi instellen en gebruiken op een iPhone

3 min leestijd
Bellen via wifi instellen en gebruiken op een iPhone
Handleiding  
3 min leestijd

Bellen via wifi is een handige functie die ervoor zorgt dat je in theorie altijd bereikbaar bent, zelfs wanneer het bereik van je provider het laat afweten. Via deze iOS-functie is het mogelijk om via wifi een verbinding te maken met het mobiele netwerk van je provider zodat je kunt telefoneren.

De optie zorgt er dus niet voor dat je altijd via wifi, en dus gratis, belt. Het gaat puur om de verbinding die wordt gelegd tussen je iPhone en het netwerk van je provider. In Nederland en België ondersteunen vrijwel alle grote providers deze optie. Klik hier om te controleren of ook jouw aanbieder deze functie ondersteunt.

Uitleg: Wat is Bellen via wifi

Voor je de optie gaat instellen vertellen we graag meer over deze telefoonfunctie. Wanneer je normaal een telefoongesprek start maakt je iPhone verbinding met het netwerk van je provider via de dichtstbijzijnde zendmast. De spreiding en afstand van deze zendmasten bepaald het bereik van je iPhone. Wanneer je in een afgelegen gebied of drukke plek woont kan het zijn dat het bereik slecht is en je moeilijk een telefoongesprek kunt starten of voeren.

bellen via een iPhone

De uitkomst is dan bellen via wifi: Doordat je iPhone via wifi een verbinding legt met het netwerk van je provider kun je een vrijwel altijd een goed telefoongesprek voeren. Het verkeer gaat via je wifi verbinding naar je provider, die stuurt het over zijn netwerk door naar de ontvanger, de gegevens die je terug krijgt gaan over het providernetwerk en komen via wifi weer binnen op je iPhone.

ook interessant
Wat betekent de melding: Update voor aanbiederinstellingen?
Wat betekent de melding: Update voor aanbiederinstellingen?

Enkele keren per jaar kun je een update krijgen van je provider, dit zijn aanbiederinstellingen voor iPhone. Uitleg en bijwerken vind je hier

Bellen via wifi inschakelen

Bellen via wifi is beschikbaar op de iPhone 5c of nieuwer, de iPhone 5s of ouder ondersteunen deze optie niet.
• Open Instellingen
• Navigeer naar 'Telefoon'
• Tik op 'Bellen via wifi'
• Schakel de optie 'Bellen via wifi op deze iPhone' in
• Bevestig door op 'Schakel in' te tikken

Bellen via wifi inschakelen

Vanaf dat moment wordt de optie ingeschakeld en kun je deze gebruiken. Je zal merken dat de naam van je provider in de statusbalk wijzigt, vaak heeft deze wifi als toevoeging gekregen (bijvoorbeeld KPN WiFiCall). Uiteraard moet je wel verbonden zijn met een wifinetwerk, wanneer dit niet het geval is, maak je gebruik van het 'gewone netwerk'.

ook interessant
Batterijpercentage en provider raadplegen op iPhone met Face ID
Batterijpercentage en provider raadplegen op iPhone met Face ID

In deze iPhone tip leer je hoe je het batterijpercentage en provider (aanbieder) kunt raadplegen op een iPhone met Face ID.

Bellen via wifi is niet gratis

Deze functie moet je niet verwarren met een telefoongesprek die volledig via wifi gaat zoals bellen via WhatsApp of FaceTime audio. Aan bellen via wifi zijn wel degelijk kosten verbonden. Je maakt immers gebruik van het netwerk van je provider en alleen om de verbinding tot stand te brengen en te houden wordt wifi gebruikt. Als je een belbundel hebt wordt deze eerst verbruikt, daarna betaal je per minuut.

ook interessant
Telefoongesprekken voeren en videobellen via WhatsApp
Telefoongesprekken voeren en videobellen via WhatsApp

Makkelijk en snel gratis bellen of een videogesprek starten via WhatsApp (VoIP) en dit alles via een internetverbinding.

Voor- en nadelen

Het grootste voordeel is natuurlijk dat je ook op afgelegen gebieden telefoongesprekken kunt voeren zonder kwaliteitsverlies. Daarnaast wordt de verbinding sneller tot stand gebracht en is de audiokwaliteit van deze telefoongesprekken beter. Nadeel is wel dat sommige providers geen ondersteuning bieden voor het bellen van hulpdiensten. 112 kun je dus niet bellen via wifi, hiervoor wordt gebruik gemaakt van het gewone netwerk. Daarnaast werkt de optie niet in het buitenland, dan ben je afhankelijk van het 'gewone' netwerk.

ook interessant
SOS-noodmelding op iPhone: direct het alarmnummer bellen
SOS-noodmelding op iPhone: direct het alarmnummer bellen

Zo kun je SOS-noodmelding gebruiken op een iPhone om direct het alarmnummer (112) te bellen. Volg hiervoor deze iPhone tip.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt11/04/2019 10:11
Categorie Handleiding, iOS
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • Alexander van den Goorbergh

    Beste Jeroen,
    Ik heb altijd via mijn iphone 7 plus thuis een goede telefoonverbinding gehad via’ bellen via wifi’.
    Ik heb thuis geen netwerkbereik, dus vandaar via de wifi.
    Providér Orange.fr (ik woon in zuid-frankrijk).
    Sinds twee weken werd de verbinding slecht en kreeg iedere keer de vermelding bovenin links ‘geen service’, maar wel de wifi indicatie op vol bereik. Dit werd steeds erger. Tenslotte naar de orange winkel en de Simkaart omgeruild.
    Even leek het erop, dat dit hielp, totdat uiteindelijk weer deze melding bleef verschijnen.
    Ik heb alles gedaan wat beschreven is: opnieuw geïnstalleerd, opgestart, applicaties apple en orange bekeken.
    Alles zou goed moeten werken. Vreemd is dat ook de iphone 8 van mijn vrouw met eigen 06 nummer het ook niet meer deed.
    Bij Orange verwijzen ze nu naar Apple, die bezig zouden zijn met een ‘in cache’, waarna mogelijk een update.
    Maar dit is toch zeer vreemd? Heb jij nog een oplossing?
    Bedankt, Alexander.

    Beantwoorden
  • De optie werkt alleen in eigenland wanneer je verbonden bent met een (niet openbaar) wifinetwerk. In het buitenland werkt de optie niet.

    Beantwoorden
  • Ik ben klant bij Orange. Wat als ik in het buitenland ben, gaat dat dan van daaruit ook bellen ? En als ik opgebeld wordt in het buitenland ?

    Beantwoorden
  • Thanks voor de reactie Jeroen, maar bellen via wifi is beschikbaar op de iPhone 5c of nieuwer, de iPhone 5s of ouder ondersteunen deze optie niet.

    Beantwoorden
  • Correctie : Bellen via WiFi wordt ondersteund vanaf iPhone 6s / SE en nieuwer (dus NIET op de iPhone 6/6+ en ouder)
    Excuses voor de typfout.

    Beantwoorden
  • Ik heb een iPhone SE en KPN mobiel die het sinds afgelopen 30 okt. ondersteund.
    Alle iPhone’s vanaf 6+ en SE ondersteunen bellen via WiFi !
    Het is belangrijk dat je iOS 12.1 hebt geïnstalleerd.
    Als die is afgerond zou je vanzelf een pop-up inbeeld moeten krijgen die vraagt of je de netwerkinstellingen van jouw provider wil updaten.

    Gebeurt dat niet, ga dan naar Instellingen —> Algemeen —> Info —> Aanbieder …. de voornoemde pop-up met melding over Netwerk update zou nu moeten verschijnen.

    Je zal dan ook zien dat KPN nu versie 34.1 heeft.

    Ga terug naar Instellingen en dan “Mobiel netwerk”.
    In het 2e blok, bovenste regel zie je nu de optie “Bellen via wifi”.
    Open die en zet het “aan” (schuifje naar rechts)

    Nu zul je zien dat linksboven in je scherm nu “KPN WiFiCall” staat. (bij mij althans)

    Je kan het testen door handmatig je GSM/LTE radio uit te zetten (via snel menu het groene bolletje met antenne symbool)

    Probeer maar eens uit te bellen of met andere telefoon jouw eigen mobiel te bellen.

    Werkt fantastisch! Met ELKE WiFi verbinding binnen NL.
    Ongeacht de internetprovider dus ook op je werk, bijvoorbeeld.

    That’s all folks ?

    Beantwoorden
  • Ik zie hem nu ook staan na de update van KPN met vermelding van 112

    Beantwoorden
  • Dus vandaar de update van netwerkaanbieder (KPN) op mijn iPhone XS toen ik deze met iTunes verbond. Ik zie dus wel de optie staan bij Instellingen…

    Beantwoorden
  • Ik heb T-Mobile en een Xs. De optie bel via wifi is niet aanwezig bij mij.

    Beantwoorden
  • De optie is alleen beschikbaar als je provider het ondersteunt. In Nederland en België ondersteunen vrijwel alle grote providers deze optie. Klik
    om te controleren of ook jouw aanbieder deze functie ondersteunt: https://support.apple.com/nl-nl/HT204040#europe

    Contacteer je provider voor meer info of je wel of niet gebruik kunt maken van de dienst. Het kan zijn dat de dochter onderneming, die gebruikmaakt van een hoofdnetwerk, de optie niet ondersteund.

    Goed om te weten: KPN heeft de optie deze week geactiveerd, dit moet Apple nog updaten op de infopagina.

    Beantwoorden
  • Hi,
    getelefoneerd naar Telenet en blijkbaar moeten wij eerste een bericht krijgen van hun dat wij geactiveerd zijn.
    Eigenaardig.

    Beantwoorden
  • Heel vreemd ook ik hen de iphone 7 en na instellingen dan telefoon stast de optie bellen via wifi als 4 e alinea

    Beantwoorden
  • Beste Wesley Richard

    Ik zie (of heb?j de functie bellen via WiFi niet. Ik heb een iphone 7+

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store