Menu

30 maart 2016

iOS 9iOS 9.3: Openen van links in Safari, Mail en andere apps lukt niet (update)

iOS 9.3 bugs logo

iOS 9.3 is nu bijna een week oud en de afgelopen dagen hebben we ontzettend veel meldingen over verschillende problemen gekregen.

Helaas zijn er een aantal iOS gebruikers die verschillende problemen ervaren zoals het niet kunnen activeren van hun toestel na de update of het niet kunnen openen van links in Safari, Mail en andere apps. Al deze en nog meer problemen en bugs behandelen we in dit artikel. Hieronder lees je meer over het Safari en URLs probleem.

Update: Apple heeft het probleem opgelost met behulp van een update, meer info.

Heel veel iOS gebruikers hebben problemen met het openen van links en URLs in Safari, maar ook Mail, Twitter, Berichten en overige applicaties. Wanneer er op een link wordt geklikt wordt deze niet geopend. Het slechte nieuws is, er is momenteel geen oplossing. Apple moet dit probleem intern oplossen met een update lokaal of via een nieuwe software-update voor iOS 9.3. Tot dan is het wachten.

privemodus ipad air 2

Niet alleen iOS 9.3 gebruikers hebben hier last van maar ook toestellen waar iOS 9.2.1 of eerder is op geïnstalleerd. Toch zijn er een aantal work-arounds die misschien het probleem kunnen verhelpen, deze ‘oplossingen’ lees je hieronder terug.

• Herstart je iDevice geforceerd (klik hier)
• Verwijder de cache van Safari via Instellingen ▸ Safari ▸ tik op ‘Wis geschiedenis en websitedata’.
• Schakel JavaScript via Instellingen ▸ Safari ▸ Geavanceerd
• Schakel ‘Safari’ uit in Instellingen ▸ iCloud
• Gebruik de privémodus in Safari (klik hier)
• Kopieer handmatig de linkjes en plak deze handmatig in de adresbalk
• Maak gebruik van de desktopweergave om links eventueel te kunnen openen (klik hier)
• Gebruik een andere webbrowser zoals Puffin, Firefox of Chrome

Puffin Web Browser
Puffin Web BrowserCategorie: Utilities, Productivity
Ontwikkelaar: CloudMosa, Inc.
iPad & iPhone  17+  81 MB DOWNLOAD GRATIS

Het is momenteel onbekend wat de oorzaak van dit probleem is. Sommige beweren dat het met de iOS 9 functie ‘Deep linking’ te maken heeft, andere melden problemen met de Shared Web Credentials die het proces voortdurend laten crashen. Het is helaas wachten op een oplossing van Apple.

Update: Apple is bewust van dit probleem en gaat zo snel mogelijk dit oplossen in de vorm van een update. Het probleem komt door ‘Shared Web Credentials Daemon’ die voortdurend crasht bij het openen van links. Deze functie deelt inloggevens tussen de browser en iOS zodat gebruikers niet steeds opnieuw moeten inloggen. Helaas gebruiken developers deze functie verkeerd waardoor de bug zich voordoet, de booking.com app is daar een voorbeeld van. Het is momenteel niet duidelijk welke apps nog meer het probleem veroorzaken, de probleem-apps verwijderen heeft helaas geen zin.

Lees ook: Bugs en problemen met iOS 9.3 oplossen

Origneel artikel van 27/03/16, geupdate op 30/03/16







Reacties


  • j.kooger 28 maart 2016 om 16:37

    Op mijn iPhone 6 plus is niet alleen Safari corrupt maar tevens de door jullie opgegevens browser Opera, Chrome, Firefox, Dolphin enz.Het is gewoon een ramp gelukkig is er nog een werkende iPad aanwezig.Dit soort problemen waren in de tijd van Steve Jobs sporadisch maar de laatste tijd is het constant fout bij Apple. Terwijl met mij meerdere overgestapt zijn naar Apple om van dit gebeuren bij Microsoft af te zijn . Maar Apple lijkt zolangzamerhand op Windows. Dit is toch niet de bedoeling.Afwachtend op een snelle oplossing.

  • Ralph 28 maart 2016 om 17:46

    Hmmm aardig mee eens j.kooger. Updates pas uitvoeren wanneer ook anderen daar goed ervaringen mee hebben. Apple is een follower aan het worden en tracht nu geforceerd zaken in te voeren die niet zijn uit ontwikkeld. Mijn hele iMac liep vast op de nieuwste udate van El Capitan. ATV vastgelopen na update 9.2 en dan zit je nog es 50 min. in de telefonische wachtrij van Apple 2de lijn zonder oplossing. Helaas ook dit bedrijf is sterk op kwaliteit aan het inleveren terwijl we juist dat van ze gewend waren. Apple ‘turn the key’!!

  • Erik 28 maart 2016 om 18:50

    ik ben vandaag de hele dag bezig geweest met dit probleem, uiteindelijk lukte het om mij 6plus tw downgraden naar 9.2.1, echter vervolgens bleek er geen andere dan 9.3 resersvce kopien voorhanden, jammer dus. Ik hoop dat er heel snel een oplossing komt, ik herb hier veel last van.

  • Dirk 28 maart 2016 om 23:03

    Vanavond heeft Apple een update op 9.3 uitgebracht. Wel iets verbeterd met het systeem, maar Safari werkt nog steeds niet met links naar een nieuw tabblad. Fail.

  • asluiter 28 maart 2016 om 23:50

    Sinds de update naar ios 9.3 ben ik al mijn pdf bestanden in iBooks kwijt.Ik ben nog steeds aan het zoeken waar deze nu terecht gekomen zijn.Geen goede beurt can Apple

  • Tom 29 maart 2016 om 0:27

    Van de 2 ipads (versie 2 , resp Air) 5S en de ipod touch 4e gen in huis verliep enkel de update vlekkeloos bij de ipod touch en 1 van de 2 iphones. Bij de overige devices moest steeds itunes er aan te pas komen.
    Vervolgens op alle 5 devices te maken met een volstrekt onwerkbare Safari.
    Zag echter vandaag een tip in een amerikaans artikel en dat was voor wat betreft de browsers de oplossing: overstappen ip de briowser Puffin’ (gratis versie beschikbaar in de app store) .
    Met wat een fantastische snelheid werkt dit: ik kan het zeer aanbevelen,
    Het uitzetten van javascript bij Safari was overigens nauwelijks een oplossing en een bron voor nieuwe problemen: diverse sites geven foutmeldingen.
    Maar dus: Puffin’ laat me Safari totaal vergeten.!

  • Pim Jorritsma 29 maart 2016 om 9:35

    Zowel mijn iPad air als mijn iPhone 5s kunnen na de nieuwe versie van IOS 9.3 nog steeds niet overweg met lintjes. Kennelijk is alleen het activerings probleem opgelost.

  • Chris Laarman 29 maart 2016 om 10:44

    Zonder af te doen aan de problemen van anderen:

    Ik heb zeven iOS-apparaten.
    De upgrade zelf gaf op zes ervan geen probleem.
    Mijn iPad 2 heb ik moeten terugzetten naar fabrieksinstellingen. Die wilde trouwens (als enige) al sinds april 2015 geen backup meer maken naar iCloud. Het terugzetten is gelukt met die “foute” build van iOS 9.3. Hij maakt nu ook weer automatische backups.
    Ik heb nog geen enkel probleem gezien met links, maar ik gebruik niet al die apparaten dagelijks. Speciaal voor deze reactie even getest vanuit Mail op iPad Air 2 en iPad 2.

  • Natalie jonckheere 29 maart 2016 om 12:44

    Ik heb de nieuwe versie 9.3 nog niet geïnstalleerd. Toch heb ik sinds zondagavond problemen en kan ik via mijn ipad geen enkele links op safari of mail of wat dan ook openen… What happened?

  • Wesley Fabry 29 maart 2016 om 12:57

    Dat lees je in het artikel waar je op hebt gereageerd

  • anita vanrijkel 29 maart 2016 om 14:18

    Ik kon ook geen links meer openen. Een site openen ging wil, maar als ik op een link klikte gebeurde er niets.

    opgelost door: instellingen/safari/geavanceerd ‘javascript’ UITschakelen.

    safari afsluiten en terug opstarten en hij doet het weer.

  • Jan Willem 29 maart 2016 om 15:14

    @anita vanrijkel

    klopt. Sinds het uitzetten van die optie doet hij het bij mij ook weer

  • Sabine Vanelderen 30 maart 2016 om 9:32

    @Jan Willem

    Wou dat dit bij mij ook de oplossing was.
    Ik heb alle opties getest, maar niets helpt. Bij mij is dit helemaal niet gestart bij het uitvoeren van een nieuwe update, maar bij het ingaan van het zomeruur.
    Ik dacht toen dat mijn software verouderd was en heb de update nu toch gedaan.. Slecht plan, hielp natuurlijk niet..

  • krielstraat 30 maart 2016 om 10:18

    Mooi dat jullie een bericht posten dat bol staat van de linkjes! Hahah.. Bij mij geen problemen op al mijn apparaten overigens.

  • Andre 30 maart 2016 om 10:18

    @Sabine

    Bij mij was het al voor het ingaan zomeruur. en ook voor de update naar 9.3.

    Niks helpt.

  • Bert 30 maart 2016 om 11:09

    Jullie idee van Java-script uitschakelen hielp bij mij (I-Phone 9.2.1 versie)

  • Karim wordt Apple-moe 30 maart 2016 om 11:58

    Apple is niet meer wat het ooit was. De top van het bedrijf faalt.
    Innovatie ontbreekt, onafgewerkte software enz…
    Ik ben bereid geld uit te geven voor kwaliteit, maar het gepruts de laatste jaren begint me te storen, en ik aanvaard daar weinig excuses voor van hen.
    Volgende keer kijk ik alvast eens goed rond naar de concurentie !

  • Peppijn 30 maart 2016 om 13:19

    Ik heb een methode gevonden waarmee je dit probleem kan oplossen. 1) installeer outlook for IOS. 2) installeer firefox for IOS. 3) maak in outlook je account(s) aan. 4) ga naar instellingen in outlook en selecteer koppelingen openen met Firefox. Tot dat Apple met een oplossing komt is deze methode prima te doen en het werkt perfect. Overigens heb ik het probleem alleen maar op mijn iPhone 6 en iPad 3, mijn iPhone 5S heeft nergens last van. Voor degene die het aangaat zowel Firefox als Outlook kun je gratis downloadden. Succes, Peppijn

  • maarten kuit 30 maart 2016 om 13:34

    Ik heb een 5s en sinds vorige week last van dit probleem, voordat ik 9.3 had geïnstalleerd. Bij Whatsapp, Safari, Mail, bevriest mijn scherm als ik op een linkje klik.

  • Jannie 30 maart 2016 om 14:26

    Puffin werkt bij mij ook perfect. Geen problemen met linkjes meer. Bedankt voor de tip!!

  • Tom 30 maart 2016 om 17:02

    Puffin’ heeft voor mij dus het Safari-probleem opgelost maar met mail is het nog steeds een drama: mail loopt vast bij elke poging een link te openen. En sinds vandaag ditzelfde link- probleem helaas ook bij notities die een link bevatten.
    Ik hoop dat er nu snel een adequate update komt. Gisteren over dit probleem contact gehad met de Apple-helpdesk en daar werd ik niet vrolijk van: op dat moment wist men daar de oorzaak nog steeds niet maar dat is dan hopelijk nu wel het geval als ik de nieuws-update hier goed heb begrepen.

  • Silvieke 30 maart 2016 om 17:23

    Dank je wel Peppijn !

  • marjan 30 maart 2016 om 23:19

    mijn i pad 2 kan maar niet geactiveerd worden na up date,omdat de activeringsserver tijdelijk niet beschikbaar,moet hem aansluiten op i tunes en daar hetzelfde verhaal,zelfs in een apple store niet te verhelpen,spijt dat ik het gedaan heb :(((

  • Robert 31 maart 2016 om 9:36

    Inmiddels heb ik het zelfde probleem met Safari op mijn iMac.
    Na 2-4 keer klikken op een link slaat Safari op tilt en kan ik nergens meer op klikken.
    Na opnieuw opstarten werkt het weer even en dan loopt het weer vast enz.
    Opnieuw opstarten heeft niet geholpen.

  • Peppijn 31 maart 2016 om 11:32

    @Tom, Alleen een andere internet browser op je iPhone lost het probleem gedeeltelijk op. Je moet daarnaast ook Outlook installeren. In Outlook zit een optie waar je kunt aangeven met welke internet browser je linkjes worden geopend. Bij deze optie moet je dus niet Safari kiezen maar een alternatieve internet browser zoals Pufffin of Firefox. Succes.

  • Peppijn 31 maart 2016 om 11:39

    Ter aanvulling voor iedereen die het aangaat. De combinatie Outlook als mail client en Puffin of Firefox als internet browser is noodzakelijk omdat het naar mijn weten niet mogelijk is een internet browser van derden als default in te stellen. Tenzij je een jailbreak toepast, echter raad ik dergelijke oplossingen gezien kwetsbaarheid sterk af.

  • paul 31 maart 2016 om 12:15

    Treurig dat het nog steeds niet opgelost is. Grote deuk voor een “premium” merk.

  • Jasper 31 maart 2016 om 16:46

    Ook ik heb precies hetzelfde probleem: site opent niet als je op de link klikt en na een paar keer klikken staat hij vast.

  • Wesley Fabry 31 maart 2016 om 19:04

    Update: Apple heeft het probleem opgelost met behulp van een update, meer info.

  • Bianca 31 maart 2016 om 22:27

    JavaScript uitzetten en het werkte weer 😄 bedankt voor het advies!

  • paul 1 april 2016 om 10:13

    Eindelijk weer gewoon gebruik van safari en mail dankzij update vandaag IOS9.3.1! Volgende keer wacht ik wel even met updates.

  • ruud 1 april 2016 om 20:57

    Problemen met openen links lijken opgelost met de nieuwe update van 1 april. IOS9.3.01. En dat is geen grap.

  • Kaat 5 april 2016 om 20:38

    @anitavanrijkel
    Super bedankt voor de super makkelijke uitleg!!
    Nu mijn mail nog, want daar krijg ik een link nog steeds niet geopend op mijn telefoon😁
    MacBook en iPad geen enkel probleem!

Een reactie toevoegen: