Menu

16 september 2015

iOS 9iOS 9 vanaf nu beschikbaar

Logo voor iOS 9

Vanaf nu kun je iOS 9 downloaden, iOS 9 kent vooral verbeteringen ‘onder de motorkap’, maar ook Wallet (opvolger van Passbook), vernieuwde notitie applicatie, splitscreen, verbeterde multitasking, slimmere Siri, etc. zijn onderdelen van iOS 9. Meer over iOS 9 kun je hier teruglezen.

Je kunt iOS 9 downloaden en installeren vanaf je iPhone, iPad en iPod Touch via: Instellingen ▸ Algemeen ▸ Software-update, echter wij raden aan om iOS 9 via iTunes te installeren, waarom lees je hier terug op appletips.

WatchOS 2 komt zo snel mogelijk beschikbaar, Apple heeft vandaag bekend gemaakt dat er een bug in de software zit die ze waarschijnlijk niet op tijd opgelost krijgen. Lang zullen we waarschijnlijk niet moeten wachten, over enkele dagen zal hij vast beschikbaar zijn.

Lees ook: WatchOS 2 vanaf nu beschikbaar

ios 9 standaard foto

Wanneer er geen update wordt gevonden is dit een teken dat het erg druk is op de download servers van Apple en zul je nog even geduld moeten hebben.

Vanaf de lancering van iOS 9 vind je hier op appletips dagelijks meerdere tips terug over de nieuwe software. Je kunt ons op verschillende manieren volgen, het eenvoudigste is dagelijks onze website bezoeken. Verder kun je ons volgen op Twitter, Facebook en Google+, download onze iOS applicatie of accepteer onze Safari push notificaties.







Reacties


  • DBN 16 september 2015 om 19:08

    bij mij geeft meteen fout melding aan XD :'(

  • Eppo 16 september 2015 om 19:09

    Ik krijg op zowel iPhone 5S als iPad Air de foutmelding “Software-update mislukt, Fout bij het downloaden van iOS 9.”

  • Wesley Fabry 16 september 2015 om 19:12

    Dit komt door de drukte, vrijwel iedereen heeft er last van, we moeten nog even geduld hebben..

  • Jupke 16 september 2015 om 19:12

    Ik krijg op mijn iPhone 5c ook meteen de foutmelding bij het downloaden. Itunes geeft zelfs aan dat er geen nieuwe update beschikbaar is…

  • Novitsh 16 september 2015 om 19:13

    Zelfde foutmelding hier. Hoogst waarschijnlijk zijn de servers te druk bezet. Iedereen die op éénzelfde moment wil downloaden.

  • Maarten 16 september 2015 om 19:16

    Krijg een foutmelding komt zeer waarschijnlijk door de download drukte

  • Honicom 16 september 2015 om 19:23

    Het blijkt dat ik niet de enige ongeduldige apple fanaat ben………

  • menno 16 september 2015 om 19:25

    Kan nog steeds niet via iTunes updaten naar iOS 9. Krijg steeds de melding dat iOS 8.4.1 de laatste iOS versie is. Tjonge jonge……PS: heb een iPhone 5S

  • Novitsh 16 september 2015 om 19:38

    De download is nu wel gestart.

  • honicom 16 september 2015 om 19:40

    Bij mij is zojuist iOS 9 begonnen met downloaden op mijn iPhone 6

  • Jolanda dekker 16 september 2015 om 19:57

    Via iTunes heb ik hem nu!

  • honicom 16 september 2015 om 20:02

    iOS 9 geïnstalleerd op mijn iPhone, nu mijn iPad Air 2 nog……….

  • stef 16 september 2015 om 20:57

    weet iemand van jullie hoe het zit met Watch OS 2?
    Ik heb gehoord dat ze op het laatste moment een bug hadden gevonden.

  • Wesley Fabry 16 september 2015 om 21:12

    @stef zoals in het artikel staat:
    WatchOS 2 komt zo snel mogelijk beschikbaar, Apple heeft vandaag bekend gemaakt dat er een bug in de software zit die ze waarschijnlijk niet op tijd opgelost krijgen. Lang zullen we waarschijnlijk niet moeten wachten, over enkele dagen zal hij vast beschikbaar zijn.

  • M. van Nierop 16 september 2015 om 21:19

    Hier zojuist zonder problemen het eerste apparaat (iPhone 6) via iTunes v.v. iOS9 :-)

  • Maaike 16 september 2015 om 22:10

    Hoe kan ik zien welk model ik heb? Niet in de general en About….

  • Cees K. 16 september 2015 om 22:25

    Razendsnel via de directe download link! Goede tip Wesley. Bedankt.

  • Wier 16 september 2015 om 22:36

    Na update TomTom W.Europe ineens in het Engels!
    Niet handig, zowel interface als praten :(

  • Wesley Fabry 16 september 2015 om 22:42

    @maike op de achterkant van je iDevice

    @cees nice! Graag gedaan ;-)

    @wier iPhone eens herstarten of tomtom even opnieuw installeren?

  • Wier 16 september 2015 om 22:56

    @Wesley
    Herstart helpt niet, herinstall doe ik even niet, andere apps updaten duurt eeuwig op zowel iPad als iPhone

  • Wier 16 september 2015 om 23:19

    @Wesley (2) OTA is dus erg langzaam maar via iTunes kan het wel (staat nog lokaal)
    Helaas nog steeds Engels

  • Suleyman 16 september 2015 om 23:45

    Meteen gedowngraded naar 8.4.1 iPad air2. wat is de ios 9 een bagger..

  • Clement 16 september 2015 om 23:46

    Gewoon in één keer gelukt voor m’n iPad! Geweldig!
    Nu even zien wat er allemaal is veranderd. Ik ben benieuwd.
    Groeten vanuit Zoetermeer

  • Kees 17 september 2015 om 0:11

    in één keer gelukt, iPhone 5 loopt soepel

  • Jochen 17 september 2015 om 1:10

    Alles perfect in één keer op m’n iPad4 gekregen, maar wat me wel opvalt is dat “gelokaliseerde” teksten in games bv in het Engels staan ipv Nederlands…

  • Ruud 17 september 2015 om 1:43

    Ik heb de update op mijn iPad Air 2 gezet en tot nog toe geen problemen geconstateerd.

    Heb iOS 9 ook op mijn oude iPad 3 gezet en daar had ik meteen spijt van. Wat wordt die traag zeg. Wanneer je App wil starten zoals Safari dan duurt dit 2 sec voordat hij überhaupt reageert. Dus meteen weer een downgrade :-(

    Doe mijn iPhone4 s nog maar even niet, iemand daar al ervaring mee?

  • Mike 17 september 2015 om 7:11

    Geweldig ! Alles werkt behalve 1 App. Microsoft Outlook crashes. Hier hebben aardig wat collega’s last van…

  • erik 17 september 2015 om 7:16

    Kun je ook, als je pas ná iOS installatie hebt gelezen dat het beter is om via iTunes te upgraden, je cache etc. ook achteraf opschonen?Dus, hoe maak ik ruimte vrij. En hoe nemen jullie de iPad filmpjes op?Bijv die van split screen. Opnemen van het scherm wat je doet?

  • Wim 17 september 2015 om 7:36

    @Wier. Heb ik dus ook. Tomtom staat volledig in het Engels (Amerikaanse voice). Zal ook maar eens herinstalleren zeker.

  • Ruud 17 september 2015 om 8:18

    Ook hier de update gelukt maar, Tom Tom enkel nog de engels stem Lori en een engels menu, ook de App Store gedeeltelijk engels, onderste rij en de beschrijving : gedeelde aankomen staan in het engels

  • Ruud 17 september 2015 om 8:24

    Ik zie op twitter dat iedereen met TomTom op zijn device het probleem van de Engelse taal heeft na de update, dus het zal wel snel opgelost worden verwacht .
    ps gelukkig geen chinees na de update :-)

  • Wesley Fabry 17 september 2015 om 8:59

    @Mike Helaas moet Microsoft hun app optimaliseren voor iOS 9, even afwachten dus

    @erik Het is niet mogelijk om ‘achter af’ dit toe te passen, beste is dan je iPhone/iPad opnieuw te installeren of wachten op de volgende update. Video’s opnemen doe je zo: http://www.appletips.nl/yosemite-het-scherm-van-een-iphone-ipad-of-ipod-touch-opnemen-via-quicktime/

    @Ruud TomTom heeft inderdaad bij iedereen problemen, het is afwachten tot TomTom of Apple een oplossing biedt, waarschijnlijk heeft het te maken met de nieuwe ‘app thinning’ opties.

  • maarten 17 september 2015 om 9:38

    Vannacht geïnstalleerd echter mis ik wel een paar dingen zoals de news app en iCloud drive app om maar wat te noemen….

  • Wesley Fabry 17 september 2015 om 9:56

    @maarten nieuws is alleen in Amerika, Australie en UK, later pas hier. iCloud Drive installeren doe je zo: http://www.appletips.nl/ios-9-icloud-drive-applicatie-installeren/

  • klaron 17 september 2015 om 11:08

    hahahaha, ik heb de fiets app en die is nu ook ineens in het Engels.
    Ach maakt niet zoveel uit, zal vast met een volgende update wel weer goed komen.

  • Danny 17 september 2015 om 11:47

    Touchscreen reageert heel vaak niet.
    Resetten is dan het enige wat werkt. BUG!

  • Stef 17 september 2015 om 15:52

    De update is vanochtend prima gelukt, al duurde het wel een stuk langer dan bij de vorige updates.. Het is niet storend of zo hoor, maar nu merk ik toch wel de batterijduur van de iPad flink korter lijkt, net in tien minuten tijd van zo’n 52 naar 28% 😜 Lijkt me niet de bedoeling toch…iemand tips daaromtrent ? Die besparingsmodus heb je als je (oudere generatie) iPad gebruiker dus niet…

  • Stef 17 september 2015 om 16:28

    Okido, dat laatste ga ik absoluut nog een keer doen, merci !

  • klaron 17 september 2015 om 19:18

    Het updaten van mijn IPhone ging zonder problemen, maar de iPad2 dat was een drama, was bijna klaar met installeren en kreeg toen de melding Deze software kan niet geïnstalleerd worden. Op zich geen probleem, maar hij deed ook niks meer. Na wel zes keer geprobeerd de boel te herstellen pakte hij hem eindelijk en toen stond er ook gelijk IOS9 op. Afijn eind goed al goed :)

  • alex 17 september 2015 om 19:40

    Update van mijn iPhone 6 met IOS9 zonder problemen verlopen. Gevolgde procedure las geadviseerd via itunes etc.
    Update van mijn iPad 4 retina met wifi lukt niet. Ook hier de geadviseerde procedure gevolgd. Echter er gebeurt niets. Al de hele dag blijft mijn ipad aangeven dat hij synchroniseert. Mijn macbook lijkt hem niet meer herkennen. Na opnieuw aansluiten met usb kabeltje wordt de ipad niet weergegeven in itunes. Ik kan dus niet meer klikken op overzicht etc.
    Wat kunt u mij adviseren wat ik kan/moet doen.

  • Dave van der Lee 17 september 2015 om 22:10

    Na de update al 2x dat de er appeltje in beeld kwam. Divice iPad 2 Air 2

  • Rob Hagenaars 17 september 2015 om 22:39

    Alles prima gegaan, maar het mobiele netwerk van Ziggo werkt niet meer. Volgens bericht van Ziggo, zijn er meer providers, die dit probleem hebben en werkt Apple aan een oplossing.

  • klaron 18 september 2015 om 7:32

    @Alex Ik had een soortgelijk probleem Ook mijn iMac herkende de iPad niet meer, dat was na opnieuw opstarten gelukkig weer in orde. Mijn iPad bleef aangeven dat ik de kabel in de mac moest steken, maar die zat er dus al in.
    Na diverse pogingen ging het uiteindelijk toch goed, dus Alex, blijven proberen zou ik zeggen.

  • alex 18 september 2015 om 8:09

    Voor dit moment heb ik uw advies niet nodig meer.
    Het uit- en inschakelen van de iPad heeft na een aantal pogingen eindelijk resultaat gegeven. De iPad hangt niet meer vast in het synchroniseren.
    Zal hem bijwerken en opnieuw de download van iOS 9 proberen te starten.

  • alex 18 september 2015 om 8:10

    klaron, dank voor je reactie

  • S. Adams 23 september 2015 om 11:51

    Kan het zijn dat ik mijn oude iMac niet kan updaten naar de nieuwste versie ?
    Als ik mijn iPhone (4s) aan mijn iMac hang om te synchroniseren zegt iTunes nl dat de iPhone niet kan worden gebruikt omdat hiervoor een nieuwere versie van itunes is vereist. Mijn iMac zegt dat ik wel de laatste versie heb (versie 11.4).
    Als ik vervolgens naar de laatste versie van mijn iMac kijk, staat er Mac OS X, versie 10.6.8. en hij heeft geen updates. Nu kan ik nl mijn iPhone niet meer synchroniseren op mijn iMac. Hulp iemand ?

  • Hilde DS 2 oktober 2015 om 18:12

    S.Adams, Ik heb hetzelfde probleem. Het lijkt me dat je met deze iMAC de nieuwe IOS 9 niet kan synchroniseren. Graag ook hulp dus?

  • Kirsten 9 februari 2016 om 22:22

    S. Adams, Hilde DS: exact zelfde probleem hier. Laatste versie van Itunes geinstalleerd (11.4) en probeer via iTunes de reservekopie van mijn oude iPhone op de 5s te zetten. Maar bij aansluiten van de iPhone krijg ik dus ook deze meldig “iPhone kan niet worden gebruikt, omdat hiervoor een nieuwere versie van iTunes is vereist”. Ik heb eveneens een MacBook met OS 10.6.8.

    Heeft iemand hier een oplossing voor ondertussen?

Een reactie toevoegen: