Menu

28 april 2014

iOS: Een vast gelopen app downloaden/installatie oplossen

AppStore logo 7 retinaWanneer je een app download inb de iOS App Store kan het wel eens voorkomen dat deze of een update hiervan niet kan worden gedownload. De app blijft dan voortdurend op wachten staan en zal niet worden geladen om vervolgens te installeren. Dit is erg vervelend, maar gelukkig kun je het vrij eenvoudig oplossen via verschillende methodes.

Zo kun je uiteraard als eerste proberen je iPhone, iPad of iPod Touch opnieuw op te starten, daarbij is het aan te raden dit geforceerd te doen. Hou hiervoor de aan/uit-knop en thuisknop gelijktijdig ingedrukt tot het Apple-logo verschijnt. Je iDevice zal opnieuw worden opgestart, controleer hierna of de app nog aanwezig is en wordt geïnstalleerd. Wanneer dit niet het geval is kun je onderstaande procedures proberen:

Tap gedurende enige momenten op de app tot deze begint te ‘bibberen’, indien aanwezig kun je hier op het kruisje tappen om het installatie proces te stoppen. De app wordt verwijderd en je kunt hem hierna opnieuw installeren. Open hiervoor de App Store en klik op het tabblad aankopen en download hem opnieuw. Op een iPhone en iPod Touch kun je ‘Aankopen’ terugvinden via het tabblad ‘Updates’.

appsverwijderen

Wanneer het niet mogelijk is om de applicatie te verwijderen op bovenstaande manier, navigeer dan naar Instellingen ▸ Algemeen ▸ Opslag en iCloud-gebruik (of beheer opslagruimte) ▸ Beheer opslag. Wacht enige momenten en zoek vervolgens naar de app die niet kan worden geïnstalleerd en tap op ‘Verwijder app’ om hem te wissen.

Vaak worden deze problemen veroorzaakt wanneer een Wi-fi signaal of mobiele netwerk wegvalt, je kan daarom ook Wi-fi uit en in schakelen om het proces opnieuw te starten. Daarbij blijft het nog steeds het beste om de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Als het probleem blijft aan houden zit er helaas niets anders op dan je iDevice te herstellen en de laatste back-up terug te zetten.

Meer over App Store kun je hier terugvinden.




Gerelateerde tips:




Reacties


  • Clautjeb 27 juli 2014 om 23:17

    En wat als al het bovenstaande is gedaan. De app is grijs ofwel nog aan het installeren en kan niet worden verwijderd met het kruisje. Bij de optie via instellingen naar gebruik staat hij er niet tussen. Het lijkt erop dat deze installerende app alles blokkeert. Kan geen aankopen meer doen en synchroniseren tot het moment dat onderdelen niet gevonden worden

  • lil_patie 20 augustus 2014 om 15:23

    @clautjeb als die app via cydia is geeinstalleert kun je het niet zo maar verwijderen.

  • Jade 25 mei 2015 om 9:31

    Ik heb een probleem. ik heb een iPad. ik heb mijn software update altijd al gedaan. Maar mijn probleem is als ik een gratis app wil downloaden dan klik ik op [gratis] en daarna op [instaleren] en dan komt er weer [gratis] en dit heb ik bij elk spel kun je me helpen? Alvast bedankt!

  • Yvonne 19 november 2015 om 20:24

    Ik hen een app per ongeluk verwijderd daarna wil het weer downloaden op mijn ipad via de apple store, er is een cirkel zichtbaar maar verder gaat het niet. De app is niet zichtbaar bij instellingen, algemeen gebruik. Heb al 2 x de ipad hersteld helaas heeft niet geholpen, wat nu?

  • Marcel 9 augustus 2016 om 23:43

    Alle genoemde opties hielpen mij niet na een vastgelopen update de app te verwijderen.
    Mij hielp de iPhone aan de pc te hangen en via iTunes de app van je device te verwijderen.
    iPhone opnieuw opstarten en app opnieuw geïnstalleerd.

  • Sybrand 18 augustus 2016 om 11:14

    Ik had ook last van een half geïnstalleerde app die niet op de standaard manier verwijderd kon worden.
    In iOS 9 gaat het iets anders en kan je dit doen via instellingen; Opslag en iCloud gebruik; Beheer en opslag; Beheer opslag. Even wachten totdat de lijst met geïnstalleerde apps verschijnt en daarna kan je apps verwijderen.

  • Houtman 28 augustus 2016 om 9:23

    Kan op de ipad bij instellingen “gebruik” niet vinden!! Wil de wordfeud app verwijderen omdat hij al dagen op wachten staat…..of is er een andere oplossing??

  • Wesley Fabry 28 augustus 2016 om 9:26

    Instellingen ▸ Algemeen ▸ Opslag en iCloud-gebruik (of beheer opslagruimte) ▸ Beheer opslag

  • Houtman 28 augustus 2016 om 9:37

    Hetia gelukt met de tip van Sybrand! Bedankt

  • Jan Dijkema 26 november 2016 om 10:11

    Ik heb het zelfde probleem als Ivonne Wat is daar ht antwoord op

Een reactie toevoegen: