Menu

27 januari 2016

ScreencastOplossing voor de niet werkende adresbalk en crashende Safari (iOS 9.1.1 & OS X 10.11.3)

Safari icoon

Update! Sinds vandaag melden verschillende gebruikers problemen met Safari in iOS en OS X, zo crasht deze steeds en is het niet mogelijk om de adresbalk te gebruiken.

Websites worden niet ingeladen, er kan niet gezocht worden via een zoekmachine en alleen de favorieten zijn min of meer bruikbaar. Gelukkig is er een eenvoudige oplossing om dit probleem te verhelpen tot Apple een bugfix uitbrengt of het probleem oplost.

Update: Apple heeft gemeld dat het om een cache-probleem ging bij hun op de servers, dit zou nu opgelost moeten zijn. Zo niet kun je onderstaande oplossing gebruiken. Je kunt testen of bij jou het probleem verholpen is door onderstaande suggesties weer in te schakelen

Oplossing voor iOS
• Open ‘Instellingen’
• Navigeer naar ‘Safari’
• Schakel hier ‘Safari-suggesties’ uit
• Start Safari opnieuw op

Heb je iOS 7 of iOS 8? Dan moet je ‘Zoekmachinesuggesties’ uitschakelen om het probleem te verhelpen.

Safari problemen

Oplossing voor OS X
• Open Safari
• Navigeer naar de menubalk
• Selecteer ‘Safari’
• Klik in het bekomen menu op ‘Voorkeuren’
• Open het tabblad ‘Zoeken’
• Vink hier de optie ‘Inclusief Safari-suggesties’ uit
• Herstart Safari

Heb een oudere versie van OS X dan El Capitan? Dan moet je ‘Zoekmachinesuggesties’ uitschakelen om het probleem te verhelpen.

Wanneer je bovenstaande oplossingen toepast zal Safari weer naar behoren werken. We hadden zelf dit probleem en hebben het 100% opgelost door dit toe te passen. Waarschijnlijk gaat het om een storing bij Apple, later vandaag of morgen zal dit probleem wel verholpen zijn.

Lees ook: Safari in privé-modus gebruiken kan ook helpen, hoe lees je hier







Reacties


  • Peter Oostveen 27 januari 2016 om 10:53

    Zelf had ik sinds vandaag ook dit probleem met de iPad maar dankzij uw tip is het probleem opgelost. Hartelijk dank.

  • Cilia 27 januari 2016 om 10:56

    Vanmorgen nieuwe update op de iPad en ook last van dit probleem. M’n iPhone gecheckt idem dito. Dankzij deze tip is het opgelost.

  • Job 27 januari 2016 om 11:00

    Bedankt hiervoor! Deze ochtend plots problemen met me internet op mijn iPhone 6. Daarna geprobeerd op mijn iPad en ook hier deed het internet het niet. Vreemd dat mijn zus en broertje hier totaal geen last van hebben.
    Hebben jullie enig idee hoe dit kan gebeuren?

  • wallie 27 januari 2016 om 11:05

    Niet werkende safari door deze tip simpel opgelost. Je moet het maar ff weten. Makkelijker dan een complete herstelprocedure en dan nog de onzekerheid.

  • Jo 27 januari 2016 om 11:06

    Dit probleem ontstond vandaag op mijn Ipad en door jullie tip hiermee opgelost.

  • Wesley Fabry 27 januari 2016 om 11:07

    Hoe dit probleem is ontstaan is momenteel niet duidelijk, ik vermoed dat Apple problemen heeft op de servers met betrekking tot de suggesties.

  • Alies 27 januari 2016 om 11:10

    Probleem idd opgelost, super!

  • John 27 januari 2016 om 11:12

    Vanmorgen ineens het probleem dat ik op iphone 5s niets meer kon intikken in de zoekbalk van safari. Safari opende wel, zodra ik tekst wilde typen viel hij steeds weg. Dankzij bovenstaande tips is het opgelost. Apart dat dit niet direct na de laatste iOS update eruit kwam. Hopelijk snel een bugfix door apple in de volgende updat.

  • Willem Wering 27 januari 2016 om 11:16

    Bedankt Wesley voor de (tijdelijke) oplossing. Krijg je hier bericht over wanneer dit probleem is verholpen via update of zo? Hoe gaat dit nou verder? enig idee?

  • Wesley Fabry 27 januari 2016 om 11:35

    Willem, waarschijnlijk zal het straks, morgen of later gewoon weer werken. Lijkt op een tijdelijke storing bij Apple.

  • Dominique Bos 27 januari 2016 om 11:41

    Sinds vanochtend ineens dit probleem op Ipad, fijn dat jullie al een oplossing hebben die ik zelf kan uitvoeren zonder hulptroepen.

  • Filip van Dijk 27 januari 2016 om 11:49

    Probleem op mijn iMac met jullie tip opgelost. Bedankt!!

  • Randy 27 januari 2016 om 11:52

    Had dit probleem ook prima oplossing werkte voor 100% zowel op mijn MAC als op de iPhone. Bedankt Wesley!

  • Mariette 27 januari 2016 om 11:57

    Super top bedankt voor de tip!!!! Het is nu 100% opgelost!!!

  • Nick Seamore 27 januari 2016 om 12:04

    Ook ik zat ineens te hannesen en voilá daar zijn jullie dan weer met een goede tip. 👍🏻

  • Harry 27 januari 2016 om 12:04

    Sinds vandaag ook met dit probleem te maken. Jullie tips gevolgd, werkt weer naar behoren…..bedankt.

  • Anna 27 januari 2016 om 12:06

    Dank jullie wel !!!!!!
    Dikke knuffffff

  • Menno 27 januari 2016 om 12:07

    Heel irritant probleem, maar dank voor de oplossing. Het werkt weer, al krijg je geen suggesties meer (en dat is ook jammer maar niet onoverkomelijk).

  • GEORGES JACOBS 27 januari 2016 om 12:13

    Oplossing fantastisch, probleem onmiddellijk opgelost

  • Wesley Fabry 27 januari 2016 om 12:13

    @Menno waarschijnlijk is probleem straks opgelost en kun je ze gewoon weer inschakelen :)

  • Richard 27 januari 2016 om 12:19

    Ik heb een Ipad Pro met beta 9.3.1. Deze versie staat er nu een paar dagen op. Sinds vandaag ook bovenstaand probleem. Opgelost dankzij uw tip.

  • Natascha 27 januari 2016 om 12:28

    Hier hetzelfde probleem. Inderdaad de pagina`s die al open stonden deden het wel maar via de menubalk een nieuwe openen en safari crached. Via een andere site al een oplossing geprobeerd maar die werkte niet. Nu dit gedaan en hij doet het weer. Super bedankt !!

  • Theo 27 januari 2016 om 12:44

    Hoe krijg ik die menubalk te voorschijn? Heb die nog nooit gezien. Zonder die menubalk kan ik het niet oplossen.

  • Theo 27 januari 2016 om 12:50

    Probleem opgelost

  • Tjerk Tuinstra 27 januari 2016 om 13:03

    Geweldig. Bedankt voor de tips. Was midden in sollicitatie naar baan in in het buitenland, reis daarheen en woningzoeken dus kwam op ongelukkig moment.

  • Tom Visser 27 januari 2016 om 13:06

    Heel veel dank, dat is veeeeeeel beter zo ))

  • Richard Pijs 27 januari 2016 om 13:06

    Thx!!!! Ik was anders totaal onthand vandaag.

  • jolanda 27 januari 2016 om 13:07

    dit vandaag ook aan de hand op iPad en beide iPhones
    bedankt ben hier super mee geholpen!!

  • Patricia 27 januari 2016 om 13:07

    Ik ben jullie zoooo dankbaar!!!! Ik heb gister avond mijn macbook geupdate en mijn safari werkte helemaal niet meer!! Ik kreeg steeds een problemenrapport met de melding dat safari onverwachts is gestopt. volgensmij doet ie het weer!

  • Frans Martens 27 januari 2016 om 13:11

    Dankzij FireFox deze tip kunnen lezen. Nu blijkt dat ook nog eens prettiger browser op mijn IPad!

  • Margriet 27 januari 2016 om 13:20

    Ik kan voorkeuren en zoeken nergens vinden! Help!

  • Margriet 27 januari 2016 om 13:24

    Al gevonden, onder SAFARI

  • Robin 27 januari 2016 om 13:34

    Opgelost, thx!

  • John 27 januari 2016 om 13:40

    Liep er ook ineens tegenaan.
    Dank, probleem opgelost op zowel Mac, paden iPhone dankzij deze mooie tip.

  • Freerk 27 januari 2016 om 14:00

    Na heel veel zweetdruppels deze site gevonden.
    Opgelost, bedankt!

  • E 27 januari 2016 om 14:03

    Oooow ik dacht dat mijn iphone 6 plus kapot was, maar dankzij deze tips werkt het internet weer!!! Merci!

  • Monique 27 januari 2016 om 14:09

    Ook hier op drie devices problemen, nu opgelost !

  • Jeroen 27 januari 2016 om 15:01

    Dank, al vind ik het raar dat dit niet als push bericht naar gebruikers gestuurd kan worden omdat ik Chome moest installeren om via Google het antwoord te vinden. of had ik ook nog via Twiter de problemen van Apple moeten benaderen. Het lijkt Ziggo wel waar je betaald voor iets duurs en via Twtter erachter komt dat iets niet werkt je DNS van Google nodig hebt een een router zelf moet kopen om de router van Ziggo werkend te krijgen. Maar nogmaals bedankt. :)

  • Jeroen 27 januari 2016 om 15:02

    En waarom zit die niet in de Appletips?????

  • Wesley Fabry 27 januari 2016 om 15:06

    Jeroen, wat bedoel je met ‘waarom zit die niet in de Appletips’?

  • Jake05 27 januari 2016 om 15:06

    Sinds vanmorgen, plots dit probleem op iPad en iPhone5 van echtgenote, op mijn Iphone6 geen probleem. iPad update gedaan maar probleem bleef. Deze oplossing gevonden : en alles binnen de minuut terug in orde ! Bedankt

  • jeroen 27 januari 2016 om 15:31

    Normaal krijg ik Apple-tips rechts in beeld een paar keer per dag. Die bedoelde ik. 😀

  • jeroen 27 januari 2016 om 15:32

    Op mijn MacBook bedoelde ik @wesley

  • Wesley Fabry 27 januari 2016 om 15:34

    @jeroen dat klopt, misschien heeft dit niet gewerkt door de problemen met Safari. We hebben jullie namelijk wel een push gestuurd, je kunt eventueel dit herstellen via Safari ▸ Menubalk ▸ Voorkeuren ▸ Meldingen ▸ Verwijder appletips en bezoek daarna de website opnieuw om de meldingen opnieuw te activeren.

  • Marianne 27 januari 2016 om 15:44

    Wat te doen met het zelfde probleem bij de Macbook Air? Daar zie ik nl. geen “inclusief Safari sauggesties”

  • jeroen 27 januari 2016 om 16:11

    @wesley super. En toch super bedankt En qua MacBook air. De mijne is ook een air en die suggesties kun je gewoon uitzetten hoor 😀

  • Wesley Fabry 27 januari 2016 om 16:11

    @marianne de Zoekmachinesuggesties uitschakelen?

  • Hans 27 januari 2016 om 17:25

    Bizar. Absoluut geen problemen op mijn devices.
    iMac 5k, iPad Pro, iPad Air2, iPhone 6s.

  • Breukers 27 januari 2016 om 17:42

    De zoon ook problemen met de iPad,helemaal in paniek dankzij Wesley ook opgelost.Thank you

  • Sann 27 januari 2016 om 18:06

    Heel fijne site, goede tips en werken altijd, bedankt!

  • Marianne 27 januari 2016 om 18:12

    Gevonden!! Filmpje bekeken en ook mij heeft het geholpen! Super! Bedankt.

  • wendy 27 januari 2016 om 18:14

    Sinds vanmorgen problemen met openen safari. Simpel opgelost door deze tip. Super!!!

  • Marianne 27 januari 2016 om 18:15

    Gevonden! Even filmpje bekeken en bij mij is het nu ook opgelost. Super! Dank!!

  • juliaan 27 januari 2016 om 18:21

    hartelijk dank! Probleem direct opgelost

  • Miranda 27 januari 2016 om 19:49

    Heel fijn deze tips, probleem met Safari is nu opgelost!

  • Sam 27 januari 2016 om 19:53

    jullie zijn helden, was al geïrriteerd vandaag, en toen nog die zoekbalk, maar met jullie hulp opgelost

  • Monique Mooij 27 januari 2016 om 20:27

    Ehhhh, dank jullie meer dan wel voor deze tip. Dit heeft geholpen! :-) Wat een oenige actie van Apple….

  • Marn 27 januari 2016 om 21:57

    Jullie zijn er snel bij met een oplossing, alleen jammer dat ik het nu pas zag. ik heb gewoon iOS geüpdatet. Dat werkte ook.

  • Er 27 januari 2016 om 22:51

    Bedankt voor de oplossing. Safari werkt weer.

    Overigens werkt mijn App Store ook niet op mijn IOS 9.2.1
    Is daar ook een storing ?

  • Lot 28 januari 2016 om 7:39

    Suggesties uit en het werkt weer. Begon me al flink te ergeren aan safari. Kan je de melding ook ergens rechtstreeks bij Apple doen? Of zijn ze al op de hoogte?

  • Wesley Fabry 28 januari 2016 om 9:22

    @lot ze zijn er al van op de hoogte en naar eigen zeggen zou het opgelost moeten zijn, de praktijk leert ons dat het nog niet 100% opgelost is.

  • Lot 28 januari 2016 om 9:50

    Nee is idd niet opgelost. Deed eergisteren de update en toen begon het probleem. Laat de suggesties wel uitstaan tot de volgende update. Thanks

  • Anita 28 januari 2016 om 12:15

    Bij mij werkt dat ook niet hoop dat het snel opgelost word

  • Wesley Fabry 28 januari 2016 om 12:16

    vreemd dat het bij jullie niet werkt, wat voor OS X of iOS hebben jullie? Je moet de optie wel uitgeschakeld houden voor effect.

  • sven 28 januari 2016 om 21:38

    versie yosemite 10.10.5 macbook air, deze tip werkt ook niet.
    het vreemde is dat wanneer ik safari opstart dit gebeurt in een half venster.Daar heb ik wel de zoekfunctie maar wanneer ik dit venster maximaliseer heb ik de zoekbalk niet meer….
    ik heb het beginadres nu ingesteld op google dus dat werkt wel maar dit is natuurlijk geen oplossing voor het probleem met het safari zoekvenster

  • Rob 6 februari 2016 om 7:58

    Met bovenstaande tip voor OS X was het probleem een week geleden opgelost. Daarna geen problemen meer gehad, tot vanochtend. Nu dus opnieuw dezelfde problemen als een week geleden: websites openen niet, scrollen op een pagina gaat niet en doorklikken op een item strand in een eindeloos draaiend wieltje. Als ik vervolgens bij Safari -> Voorkeuen -> Beveiliging -> Java-Script uitschakel, is het probleem met laden en scrollen ineens opgelost. Maar dan zit je met het volgende probleem, dat alles wat vervolgens met Java draait niet meer werkt. Wie kan mij helpen??

  • davy 8 februari 2016 om 13:32

    Hoi,

    ik heb mijn iphone 5s nu ongeveer 3 maand en heb daarvoor nooit een apple product gehad.
    sinds kort speelt hij bij spelletjes geen geluid meer af als ik geen koptelefoon in mijn telefoon heb. heb ik dat wel dan doet hij het wel gewoon. muziek etc speelt hij wel gewoon af via de boxjes..
    iemand enig idee hoe ik dit probleem kan verhelpen?

    met vriendelijke groet,

    Davy

  • Lezgin 15 februari 2016 om 11:06

    Dag Wesley,

    Dank voor je tip, echter helaas werkt het bij mij niet.

    Ik heb safari versie 9.01 en draai op OS X El Captain versie 10.11.1.

    Steeds wanneer ik een website wil openen krijg ik de melding:
    “Safari kan de identiteit van de website niet controleren”

    Sommige website opent hij helemaal niet meer en sommige zegt hij:
    “er is geen beveiligde verbinding met de server tot stand gebracht”

    Ik wil Safari opnieuw instellen, echter kan hier de button niet voor vinden in het weergave menu. Heb jij een tip?

    Alvast bedankt voor je hulp!

  • Wesley Fabry 15 februari 2016 om 11:29

    Lezgin, dan kun je het best OS X opnieuw installeren, lijkt alsof er iets teveel is verwijderd of gewijzigd. Geen paniek OS X kun je opnieuw installeren zonder dat hiervoor gegevens verloren gaan. Hoe lees je hier terug.

  • Cas 2 maart 2016 om 15:00

    Heb zelfde probleem met safari al maanden. “safari kan de pagina niet openen, omdat uw iPhone niet is verbonden met internet” Werkt dus niet op 3G, met wifi wel.
    Alles al geprobeerd, maar niets helpt. Ben al maanden op zoek naar oplossing.

  • eda 26 maart 2016 om 14:02

    HELP!
    ik kan MIJN privemodus juist niet uitschakelen en hierdoor kan ik bepaalde sites niet bezoeken zoals netflix….
    nu klik ik linksboven op safari maar heb je niet de mogelijkheid om op privemodus te klikken zoals hierboven gegeven.
    wat moet ik doen??

  • Robin Verkerk 27 maart 2016 om 10:14

    Mijn Iphone 6S en die van mijn echtgenote, openen na de update 9.3 allebei geen safari pagina’s meer.

    Heb alle suggesties geprobeerd, ben mn zaterdag eraan kwijt en nog steeds werkt er niets. Ik ga Dinsdag maar terug naar de winkel.

    Safari settings wijzigen, werkt niet
    Harde koude start, geen verschil,
    Downgraden naar 9.2 nog wat, prima totdat je de Icloud back-up terug zet, deze verreist de 9.3 update.
    Java script, in Safari, dan werkt er niets meer.
    Apple Care stappen plan met reset, geen verschil.

    WAARDELOOS!!!!

  • Marloes van de Vliet 27 maart 2016 om 18:58

    Mijn iPhone 6s heeft sinds gisteren problemen met het laden van internet pagina’s. Heb ook alle kunstjes al geprobeerd maar tot nu toe geen geluk. Wie o wie kan mij vertellen wat het probleem is en wat ik eraan kan doen? Het probleem lijkt al vanuit iOS 9.2 te bestaan. 1 van mijn ‘kunstjes’ was dus maar 9.3 updaten…geen verandering helaas

  • charlotte 27 maart 2016 om 21:13

    Hier ook sinds vandaag, kunstjes werken niet, wat is er aan de hand. Dacht al dat het aan mij lag, gelukkig niet de enige. stop nu dus ook maar met tijd er aan te verspillen,… wie weet de oplossing??

  • Vince 28 maart 2016 om 11:51

    Hier hetzelfde probleem! iPhone 6 draait nu op 9.3 (laatste update) en kan geen webpaginas meer openen vanuit emails of via Google zoekresultaten. Hopelijk komt er snel een oplossing want hiervoor betaalde ik geen 800eur !!
    iPhone blokkeert ook gewoon wanneer ik poging doe om een pagina te openen.

  • charlotte 28 maart 2016 om 12:05

    na iPhone opnieuw instellen zelfde probleem….. ook rabobank app blokkeert,…..

  • John 28 maart 2016 om 13:56

    Draai op iOS9.3, alle tips getest, probleem blijft bestaan. Helaas……
    Favorieten werken gelukkig (nog?) wel…..
    Hoop op snelle update oplossing van Apple

  • John 28 maart 2016 om 14:04

    …….als gevreesd….. Ook de favorieten werken niet als er ingelogd moet worden…..

  • Marianne 29 maart 2016 om 2:45

    Idd bij mij na update doet safari helemaal niets meer. Ook email kan ik geen link meer openen. Pfff wat een ellende WIE O WIE kan mij helpen!!!
    Al die updates ik haat het 😡😡😡😡😡

  • Wesley Fabry 29 maart 2016 om 7:16

    Meer info over het linkjes probleem in iOS 9.3 en eerder lees je hier: http://www.appletips.nl/ios-9-3-openen-van-links-in-safari-mail-en-andere-apps-lukt-niet/

  • Joke 30 maart 2016 om 13:50

    Ook mijn iPhone 6s plus heeft het Safari probleem. Doorklikken kan niet, staat dan gelijk geblokkeerd. Sites openen niet maar blijven wit. Eerdere suggesties om dit op te lossen geprobeerd, maar helpt ook niet.

  • Elif 5 april 2016 om 22:51

    Nou sinds ik IOS 9,3 heb ben ik de safari app kwijt iemand enig idee hoe ik dit terug krijg?

  • Wesley Fabry 5 april 2016 om 23:21

    Instellingen – algemeen – beperkingen – safari inschakeken?

  • Regien 4 mei 2016 om 15:41

    Op mijn Ipad met ios 9.3.1 werkt het voorstel voor geen meter!

Een reactie toevoegen: