Problemen met Touch ID en Mac App Store aankopen oplossen
Al geruime tijd zijn Macs standaard uitgerust met een Touch ID-sensor waarmee je je Mac kunt ontgrendelen, aankopen kunt doen in de Mac App Store en automatisch je wachtwoorden kunt laten invullen via de Wachtwoorden app. De vingerafdrukscanner is op de Mac geïntegreerd in de aan/uit-knop.
Het kan voorkomen dat Touch ID op een bepaald moment niet meer werkt. Dit kan een fysieke oorzaak hebben, als je bijvoorbeeld in je vinger hebt gesneden. Het kan ook zijn dat er softwarematig in macOS een blokkade actief is. Met behulp van de onderstaande stappen kun je Touch ID weer werkend krijgen.
Voeg je vinger opnieuw toe aan Touch ID
Touch ID werkt door je vingerafdruk te scannen met een capacitieve sensor, deze maakt een 3D-model van je huidlagen. Dit model vergelijkt je vingerafdruk met een opgeslagen gecodeerde wiskundige vergelijking om je identiteit te controleren.
Heb je in je vinger gesneden of is er een andere reden waarom je vingerafdruk niet meer wordt herkend door de Touch ID-sensor. Dan kun je altijd proberen om je vinger opnieuw of een extra vinger voor Touch ID toe te voegen. Hiervoor doorloop je de onderstaande stappen:

- Ga op je Mac naar ▸ Systeeminstellingen...
- Klik op Touch ID en wachtwoord.
- Voeg je vinger opnieuw toe of een extra vinger en test hierna of Touch ID weer werkt.

Controleer of er macOS updates beschikbaar zijn
Mocht na het (opnieuw) toevoegen van je vinger de vingerafdrukscanner nog steeds niet werken dan is het slim om te controleren of er macOS updates beschikbaar zijn. Apple brengt regelmatig updates uit met probleemoplossingen en veiligheid verbeteringen. Het is hoe dan ook goed om macOS bijgewerkt ('Up-to-date') te houden. Je kunt als volgt controleren of er updates voor macOS beschikbaar zijn:

- Ga op je Mac naar ▸ Systeeminstellingen...
- Klik op het Algemeen ▸ Software-update
Als er macOS update beschikbaar zijn dan verschijnen ze in scherm en krijg je de mogelijkheid om deze te installeren. Uit veiligheidsoverwegingen kan het voorkomen dat vingerafdrukscanner wordt geblokkeerd tot dat een gerelateerde software-update is geïnstalleerd.
Na het installeren van de software-update is het probleem mogelijk verholpen. Is er geen nieuwe software-update beschikbaar, of heeft het niet geholpen? Dan kun je de onderstaande problemen.

Opnieuw toestemming geven voor aankopen met Touch ID
Soms kan het helpen om opnieuw toestemming te geven voor Touch ID om er aankopen mee te mogen doen. Uit veiligheidsoverwegingen laat Apple dit instellen door de gebruiker. Het kan zijn dat deze toestemming helemaal uit staat, maar ook als het is ingeschakeld kun je nog iets proberen.
- Ga op je Mac naar ▸ Systeeminstellingen...
- Klik op Touch ID en wachtwoord.
- Deactiveer alle Touch ID-opties en wacht een tiental seconden voordat je deze opnieuw gaat inschakelen.
Bij het opnieuw inschakelen van de verschillende autorisatie opties kan het voorkomen dat je het wachtwoord van je gebruikersaccount moet invullen.
Handmatig inloggen met je Apple account in de App Store
Autorisatie van aankopen via de vingerafdrukscanner is pas actief als je minstens één keer het wachtwoord van je Apple-account hebben ingevoerd. Je kunt dit forceren door het installeren van een gratis app vanuit de Mac App Store.

- Open de App Store app op je Mac.
- Zoek een willekeurige gratis app, die je nog nooit hebt gedownload.
- Klik op 'Download', en vervolgens op de knop 'Installeer'.
- De Mac zal nu vragen of je Touch ID wil gebruiken voor toekomstige aankopen, bevestig dit door op 'Ja' te klikken.
- Voer het wachtwoord van je Apple account in.
De app die je had gekozen zal nu worden gedownload en geïnstalleerd, deze kun je eventueel meteen weer verwijderen. Door de installatie van de app is je Apple account gekoppeld aan de vingerafdrukscanner voor aankopen in de Mac App Store.

Auteur | Richard IJzermans | |
Datum | 18/04/2025 14:34 | |
Categorie | macOS | |