Activeringsslot uitschakelen op een iPhone, iPad, Apple Watch of Mac
Is je iPhone, iPad, Apple Watch of Mac geblokkeerd door een activeringsslot? Dan kun je deze uitschakelen door in te loggen bij iCloud of door je Apple ID-wachtwoord opnieuw in te stellen.
Het activeringsslot is bedoeld om je apparaat en informatie veilig te houden mocht je iPhone, iPad, iPod touch, Apple Watch of Mac ooit zoekraken of worden gestolen. Wanneer je het toestel weer terughebt kun je deze uitschakelen door je wachtwoord in te voeren. Als je deze vergeten bent kun je met behulp van een speciale support-pagina hulp aanvragen.
Activeringsslot is belangrijk
Zoals je in de intro hebt gelezen is het activeringsslot een belangrijk hulpmiddel voor je iPhone, iPad, iPod touch, Apple Watch en Mac. Mocht deze ooit zoekraken of worden gestolen, dan kan de vinder of dief het toestel niet gebruiken. Deze moet eerst worden ontgrendeld, alvorens deze gebruikt kan worden.
Wanneer een apparaat wordt gewist, zonder dat deze eerst wordt uitgelogd bij iCloud, dan is deze mogelijk nog steeds beveiligd door het activeringsslot. Alvorens het apparaat opnieuw kan worden ingesteld, moet het wachtwoord van de eigenaar worden ingevoerd.
Koop je dus bijvoorbeeld een tweedehands iPhone, iPad, Apple Watch of Mac? En is een activeringsslot actief? Dan heb je eigenlijk een probleem en is het toestel, tot deze wordt ontgrendeld, onbruikbaar.
Activeringsslot uitschakelen
Het uitschakelen van een activeringsslot is vrij eenvoudig wanneer je zelf de eigenaar bent. Vul het wachtwoord en je Apple ID (iCloud) in en meteen wordt het toestel ontgrendeld en kun je deze weer gebruiken. Als je de iPhone, iPad, Watch of Mac van iemand anders hebt gekocht, is het een lastigere klus.
Apparaat van iemand anders ontgrendelen
Voordat je een tweedehands of refurbished Apple apparaat koopt moet je controleren of het toestel is gewist en niet meer is gekoppeld aan het account van de vorige eigenaar. Als dit wel nog het geval is, is hoogstwaarschijnlijk het activeringsslot nog actief. Je hebt dan hulp nodig van de vorige eigenaar.
Als de eigenaar in de buurt is kun je aan deze persoon vragen om zijn Apple ID en wachtwoord in te voeren om het slot op te heffen. Daarna kunnen jullie samen het toestel herstellen en loskoppelen van het account.
Eigenaar niet in de buurt
Is de eigenaar van het toestel niet in de buurt, maar wil deze jou wel helpen? Dan kan de eigenaar onderstaande stappen volgen om de beveiliging op te heffen.
- Log in bij iCloud.com met zijn Apple ID
- Ga naar 'Zoek iPhone'
- Klik bovenin het scherm op 'Alle apparaten'
- Selecteer het apparaat dat je wil verwijderen uit iCloud
- Klik op 'Wis [apparaat]'
- Selecteer 'Volgende' totdat het apparaat wordt gewist
- Klik op 'Verwijder uit account'
Nadat de vorige eigenaar het apparaat uit zijn account heeft verwijderd, schakel je het apparaat uit en weer in om de configuratie te starten.
Eigenaar is onbekend
Is het apparaat geblokkeerd en is de eigenaar onbekend of niet bereikbaar, dan is er slecht nieuws. Het apparaat kan alleen worden ontgrendeld in samenspraak en met hulp van de eigenaar. Het is onmogelijk om een iPhone of iPad te herstellen zonder tussenkomst van dit wachtwoord. In de meeste gevallen zal Apple Support je niet helpen.
Wachtwoord vergeten
Uiteraard kan het zijn dat je het wachtwoord van je Apple ID vergeten bent. Gelukkig kun je dan het wachtwoord herstellen door een nieuwe aan te maken. Hoe dat precies werkt hebben we uitgebreid uitgelegd in deze handleiding.
Kun je het wachtwoord niet herstellen, bijvoorbeeld dei van een overleden partner? Dan moet je contact opnemen met Apple Support. Let wel, de kans bestaat dat Apple het activeringsslot niet wil verwijderen o.w.v. de privacy.
Apple Support om hulp vragen
Wanneer bovenstaande oplossingen niet werken, kun je via deze speciale support-pagina van Apple hulp vragen om het activeringsslot te verwijderen van de iPhone, iPad, Apple Watch of Mac.
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 20/01/2024 11:08 | |
Categorie | Handleiding | |