Dual-sim nummer koppelen aan een contactpersoon
Wie in het bezit is van een iPhone met dual-sim ondersteuning heeft de mogelijkheid om twee telefoonnummers te gebruiken op één toestel. Dankzij eSIM en dual stand-by zijn beide nummers actief en ben je ook op beide bereikbaar. Als je twee nummers actief hebt kun je in de contacten-app bepalen welk nummer je gebruikt voor elk contact.
Zo kun je ervoor zorgen dat je zakelijke contacten altijd belt via je zakelijke nummer, handig om verwarring met je persoonlijke nummer te voorkomen. Standaard kun je een standaardtelefoonlijn instellen voor dual-sim, dit is je primaire nummer dat altijd gebruikt wordt. Via contacten kun je dan het gebruik van het secundaire telefoonnummer instellen.
Dual-sim nummers koppelen aan contacten
- Open de Contacten-app
- Navigeer naar het contact en open deze
- Tik op 'Wijzig'
- Selecteer 'Voorkeurslijn'
- Maak een keuze tussen de telefoonnummers
- Bevestig door tweemaal op 'Gereed' te tikken
Als voorkeurslijn kun je niet alleen het primaire of secundaire telefoonnummer instellen, je hebt ook de mogelijkheid om te kiezen voor 'Laatst gebruikt'. Dit wil zeggen dat iOS onthoudt welke lijn je voor het laatst hebt gebruikt voor dit contact en zal deze dan gebruiken wanneer je een nieuw gesprek start. Dit werkt ook andersom, heeft een contact je dus gebeld op je secundaire nummer, dan zal iOS ook via dit nummer terugbellen.
Goed om te weten: dit nummer wordt niet alleen gebruikt bij telefoongesprekken, maar ook voor berichten en iMessage.

Handmatig telefoonnummers bellen
Uiteraard kun je ook bij aanvang van een telefoongesprek bepalen welk nummer je gebruikt. Open hiervoor de Telefoon-app en kies voor 'Toetsen. Bovenaan kun je wisselen tussen je primaire of secundaire telefoonnummer.
Dual-sim testen met eSIM
Heb je altijd al interesse gehad in een tweede telefoonnummer, dan is het prepaid-aanbod van Simyo een interessante keuze. Voor €5 kun je al een tweede telefoonnummer met beltegoed aanvragen en deze wordt dan via eSIM geactiveerd op je iPhone. Hoe je een tweede telefoonnummer via eSIM kunt aanvragen hebben we hier uitgebreid uitgelegd.

Auteur | Wesley Fabry | |
Datum | 20/07/2020 19:50 | |
Categorie | iOS | |
Reacties
Door overstap naar ander provider en fysieke simkaart naar e-sim stonden al mijn contacten secundair, terwijl dat primair (esim nieuwe provider) moet zijn. Met de volgende stappen staan de meeste contacten (> 2.000) goed, alleen enkele recent gebelde contacten moest ik handmatig aanpassen van “laatst gebruikt” (niet beschikbaar) naar “primair” in contacten.
-verwijder fysieke SIM-kaart uit nieuwe toestel (huidige toestel)
-kies [instellingen] en dan [mobiel netwerk] en dan bij [schakel deze lijn in]: >zet uit
-daarna kies >zet aan
-via pop-up menu komt de vraag: Contacten bijwerken? kies >werk alles bij
Toelichting: contacten die werden gebruikt met deze lijn, worden bijgewerkt zodat ze “primair” worden.
Dus de truc is dat je doet alsof er een nieuwe sim wordt geactiveerd (de oude fysieke sim heb ik verwijderd) door je huidige telefoonlijn eerst uit te schakelen en dan in te schakelen. Vervolgens vraagt Apple of de contacten moeten worden bijgewerkt naar deze geactiveerde esim (primair). Ik heb inderdaad geen optie hiervoor in de app Contacten gevonden om te wisselen tussen secundair en primair of andersom.
Hier precies hetzelfde probleem: een E-sim geïnstalleerd, maar nu geeft m’n telefoon voor iedere contactpersoon die ik weer voor het eerst belt ‘lijn is niet beschikbaar, wilt u de andere lijn gebruiken’, nog geen oplossing gevonden.
Is het ook mogelijk om in 1 keer voor alle contacten in te stellen welk nummer (of welke sim) er gebruikt moet worden? In mijn geval is de e-sim een kaartje met alleen data en doordat ik ben overgestapt naar een andere provider en de fysieke sim is gewisseld, is er automatisch voor alle contacten de andere (verkeerde) lijn ingesteld waar ik niet mee kan bellen. Ik moet nu dus voor ieder contact opnieuw instellen dat deze gebeld moeten worden met de fysieke simkaart ipv de e-sim.