3 september 2018

iOS: Accounts en wachtwoorden beheren en gebruiken op een iPhone of iPad

2 min leestijd
iOS: Accounts en wachtwoorden beheren en gebruiken op een iPhone of iPad
iOS
2 min leestijd

Op de iPhone en iPad is het altijd al eenvoudig geweest om je wachtwoorden en inloggegevens te bekijken, beheren en op te vragen. Zeker in combinatie met de iCloud-sleutelhanger, via deze dienst is het namelijk mogelijk je wachtwoorden versleuteld in iCloud te bewaren en te synchroniseren met al je andere apparaten.

Sinds iOS 11 is deze optie uitgebreid en kun je nog eenvoudiger je wachtwoorden beheren en gebruiken op je iPhone en iPad. Vanaf nu kun je niet alleen je sleutelhanger benaderen in Safari, maar ook apps van derden.

Automatisch invullen van wachtwoorden in apps

Als voorbeeld nemen we de Twitter applicatie, daar moet je inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord. Voorheen moest je jouw inloggegevens opzoeken, vanaf iOS 11 kun je direct deze raadplegen vanuit de app. Wanneer je het veld voor je gebruikersnaam of wachtwoord actief maakt door erop te tikken verschijnt het toetsenbord met daarboven suggesties en/of een sleutel. Tik op de suggesties om direct deze in te vullen, kies voor de sleutel om te zoeken tussen je wachtwoorden in je sleutelhanger. Automatisch worden de gegevens ingevuld en kun je inloggen.

ook interessant
iOS en Mac: Verkeerd opgeslagen wachtwoorden aanpassen of verwijderen
iOS en Mac: Verkeerd opgeslagen wachtwoorden aanpassen of verwijderen

In deze Apple tip leggen we uit hoe je verkeerd opgeslagen wachtwoorden kunt aanpassen of verwijderen van iPhone, iPad of Mac sleutelhanger

Wachtwoorden en accounts beheren

In voorgaande versie kon je jouw wachtwoorden benaderen via de Safari instellingen, omdat deze nu universeel is heeft de optie een eigen instelling gekregen. Ga naar Instellingen en tik op 'Accounts en wachtwoorden'.

accounts en wachtwoorden in iOS 11

Als eerst kun je hier je accounts beheren die je in voorgaande versies van iOS kon beheren via de optie 'Mail'. Dit zijn je accounts die je kunt koppelen aan Mail, maar ook apps zoals Agenda, Notities en meer.

Om je wachtwoorden en inloggegevens te raadplegen open je de optie 'Wachtwoorden', hierin vind je jouw complete sleutelhanger terug met alle bewaarde inloggegevens. Gebruik Touch ID, Face ID of je toegangscode om de sleutelhanger te openen. Direct kun je opzoek gaan naar je wachtwoorden en inloggegevens. Via 'Wijzig' kun je eventueel wachtwoorden of inloggegevens aanpassen.

ook interessant
Apple ID en iCloud account beveiligen met Twee-factor-authenticatie
Apple ID en iCloud account beveiligen met Twee-factor-authenticatie

Met behulp van deze handleiding kun je makkelijk je iCloud en Apple ID beveiligen en kun je Twee-factor-authenticatie inschakelen.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt16/10/2018 15:02
Categorie iOS
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • S van der pok
    30 september 2017 om 19:24

    Ik kom niet meer in mijn mob omdat ik mijn nummer niet meer weet ik ben radeloos wie kan mij daarbij helpen

  • Wesley Fabry
    30 september 2017 om 19:32

    @S https://www.appletips.nl/geblokkeerd-toegangscode-vergeten/

  • Jenne Vergeer
    6 oktober 2017 om 20:05

    Bij iOS10 werd bv bij Facebook mijn wachtwoord één maal ingevoerd en de volgende keren werden deze automatisch ingevuld. Sinds iOS11 is dat niet meer het geval. Moet dat telkens opnieuw invoeren. Nochtans staan de account en wachtwoorden nog op de iPad. Is dit een bewuste keuze of moet er nog iets aangepast worden?
    Dank.

  • Wesley Fabry
    7 oktober 2017 om 8:54

    @jenne is dit in de app zelf of in Safari? In principe zou in beide het gewoon moeten werken. Heb je het vinkje aangezet dat ie jou moet onthouden? Als je cookies hebt geblokkeerd (Instellingen ▸ Safari ▸ Blokkeer alle cookies) of als je een adblocker hebt geïnstalleerd die cookies blokkeert zal je altijd je wachtwoord moeten invullen want het ‘onhouden’ hiervan is ook een cookie.

  • Jenne Vergeer
    7 oktober 2017 om 13:00

    Op iPad staat geen adblocker en het gaat over Facebook. Een vinkje kan ik niet zetten omdat daar geen ‘vraag’ voor is.
    Dank

  • Wesley Fabry
    7 oktober 2017 om 13:11

    @jenne dan kun je de facebook app eens verwijderen en opnieuw installeren. Anders zou ik ook geen oplossing weten, wellicht wordt het opgelost in een toekomstige update van iOS of Facebook

  • Jenne Vergeer
    7 oktober 2017 om 15:27

    OK bedankt. Op mac werkt het wel alleen op iPad niet.

  • Meijerink
    24 oktober 2017 om 20:14

    Het invullen van de wachtwoorden vanuit de sleutelhanger om in bepaalde apps in te loggen moet kunnen, maar helaas….. Bij mij werkt het niet. iOs 11.0.3, iPhone 7. Anderen zelfde probleem. En is er een oplossing…..?

  • Jenne Vergeer
    24 oktober 2017 om 20:44

    Een oplossing gevonden. Het selecteren werkt via het toetsenbord maar moet wel het Engels toetsenbord selecteren, omdat bij de Nederlandse versie de aparte balk boven het QuickType-toetsenbord niet zichtbaar is. Ga naar de gewenste app tik op ‘wachtwoord’ en van hieruit kun je direct het juiste wachtwoord selecteren. Ook moet ge uw toegangscode invullen om aan de wachtwoorden te geraken. Heb het geprobeerd en het werkt. Is welk omslachtig maar niet klagen.

  • Meijerink
    24 oktober 2017 om 21:26

    Wat een goede tip. Het werkt. Dank! Maar…..waarom kan Apple dit “gewoon” niet fiksen zoadat ook het NL-toetsenbord werkt? Enfin, ik red me ermee.

  • Jenne Vergeer
    25 oktober 2017 om 13:56

    Inderdaad waarom geen NL-toetsenbord. Steve Jobs zal zich stilaan in zijn graf omdraaien. Zijn kindjes worden onafgewerkt af gegeven.

  • Loran
    30 januari 2018 om 21:54

    Ik doe aan “delen met het gezin” maar nu zie ik dat mijn kinderen met hun iPhone logincode (of touchID) eenvoudig ook op hun eigen iPhone toegang hebben tot al mijn wachtwoorden. Dat vind ik niet echt handig, zelfs onveilig. Is dat te blokkeren?

  • Wesley Fabry
    31 januari 2018 om 7:22

    @loran dat is onmogelijk. Met welk iCloud account ben je ingelogd op hun iPhones? Ik ga er vanuit dat dit hun eigen iCloud is. Ben je toevallig hiervoor ingelogd geweest met je eigen icloud en daardoor de gegevens zijn overgezet geweest? Als ze hun eigen iCloud hebben kun je alle wachtwoorden gewoon wissen uit hun account.

  • ruben
    13 juni 2018 om 23:34

    hoe kan je de wachtwoorden opgeslagen bij safari op macbook delen met iPhone.

  • Wesley Fabry
    13 juni 2018 om 23:47

    @Ruben je kunt ze synchroniseren via iCloud-sleutelhanger. https://www.appletips.nl/icloud-sleutelhanger-ios-mac/

  • Hemmie
    28 augustus 2018 om 21:48

    Op zowel mijn iPhone alsmede ipad ben ik met hetzelfde apple-id verbonden met de iCloud en heb ik de sleutelhanger geactiveerd. Toch zie ik bij het via Safari tonen van alle opgeslagen wachtwoorden verschillen in de beide lijsten.
    Maw een website login welke op de iPhone via de sleutelhanger op te vragen is en gebruikt kan worden is niet zichtbaar op de ipad. Hoe kan ik dit herstellen?

    Ik heb de sleutelhanger mogelijkheid niet vanaf het begin op de beide apparaten gebruik, misschien speelt dat een rol.

  • Wesley Fabry
    29 augustus 2018 om 8:59

    @hemmie dit wordt normaal gesynchroniseerd en samengevoegd. Beste kun je dan sleutelhanger uitschakelen op beide apparaten (kies bij verwijderen voor ‘Bewaar op iDevice’). Herstart daarna de apparaten en schakel weer in. Als dat niet helpt kun je iCloud herstellen: https://www.appletips.nl/icloud-herstellen-en-veilig-uitschakelen/

  • Chris
    4 september 2018 om 19:40

    ik heb op mijn IPhone iOS 11.4.1 verschillende mailboxen staan, echter van 1 mailbox weet ik het paswoord niet meer (het betreft een mailbox die door meerdere mensen gebruikt wordt en allemaal geïnstalleerd hebben staan op hun IPhone en zij weten het paswoord ook niet meer), en het resetten zou te complex zijn omdat dan iedereen ook het nieuwe paswoord moet gaan ingeven. Handig zou zijn als ik het ergens zou recupereren.

    Ik dacht via Settings->Accounts & Passwords->App & Website Passwords maar daar staat de account niet terug, de account staat enkel bij Settings->Accounts & Passwords->Accounts maar daar zie ik enkel op de velden paswoord de “sterretjes” staan.

    Iemand een idee hoe ik het paswoord achter de sterretjes te zien krijg of hoe ik de mail accounts aan App & Website Passwords kan toevoegen?

    Alvast bedankt.

  • Wesley Fabry
    5 september 2018 om 8:40

    @Chris het is helaas niet mogelijk op die plek het wachtwoord te tonen. Er zit helaas niets anders op dan het wachtwoord te herstellen.

  • DJ Struick
    7 oktober 2018 om 0:39

    Hallo Wesley,
    Weet je toevallig ook hoe ik de opgeslagen wachtwoorden kan verwijderen nadat ik de iphone volledig gewist heb en ben uitgelogd met mijn Apple ID op hetzelfde toestel? Om ze te verwijderen moet je ingelogd zijn, waardoor bij een “schone” iphone weer keurig alle wachtwoorden weer op de iphone staan.
    Zodra iemand anders inlogt met zijn/haar Apple ID, zijn alle wachtwoorden nog steeds opgeslagen op de iphone. Het doorgeven of verkopen van je iphone wordt zo een riskante zaak….
    Groetjes, DJ

  • Wesley Fabry
    7 oktober 2018 om 9:34

    Vreemd DJ, na al die jaren en doorverkopen nog nooit aan de hand gehad. Hoe herstel jij je iPhone voor verkoop? Uitloggen in iCloud is niet voldoende. Je moet de iPhone volledig herstellen. https://www.appletips.nl/een-iphone-ipad-of-ipod-touch-gereed-maken-voor-verkoop/

  • charlotte
    19 oktober 2018 om 13:35

    Appel lijkt mijn wachtwoorden en gebruiksnaam niet meer op te slaan. Als ik inlog en kijk naar mijn wachtwoorden zijn ze opeens leeg. Als ik vervolgens weer een w8ww intyp onthoudt die hem maar voor even.

    Hoe zorg ik ervoor dat appel mijn w8ww weer onthoudt? Op mijn iPhone heb ik hier trouwens geen last van? Terwijl ik het zelfde apple account gebruik op mijn telefoon en laptop.

  • Wesley Fabry
    19 oktober 2018 om 15:02

    En je hebt iCloud-sleutelhanger actief? https://www.appletips.nl/icloud-sleutelhanger-ios-mac/

  • Dymphie
    11 januari 2019 om 9:48

    Ik kan op mijn oude iPad2 niet meer mijn apps bijwerken omdat het e-mailadres niet meer in gebruik is. Ik heb nog een iPad 2017 maar die hangt aan mijn nieuwe e-mailadres . Wie kan mij helpen?

  • Wesley Fabry
    11 januari 2019 om 10:36

    Problemen met Apple ID of accounts kan alleen Apple zelf bij helpen. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

Een reactie toevoegen:

Ik ga akkoord dat deze gegevens worden opgeslagen [privacy]



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store