29 januari 2025

Oplossing wanneer iPhone of iPad niet zichtbaar is in Finder voor Mac

2 min leestijd
Oplossing wanneer iPhone of iPad niet zichtbaar is in Finder voor Mac
macOS
2 min leestijd

Sinds macOS Catalina heeft Apple iTunes definitief vervangen door drie nieuwe applicaties: Podcasts, Apple TV en Muziek. Dit betekent dat je vanaf macOS 10.15 je iPhone, iPad of iPod via Finder moet synchroniseren

Wanneer je een iDevice aansluit op je Mac kun je deze direct terugvinden in de navigatiekolom van de Finder applicatie. Stiekem is dit een veel logischere plek en is er weinig veranderd t.o.v. iTunes. Toch kan het voorkomen dat je iPhone, iPad of iPod niet zichtbaar is in Finder. Dit kan verschillende oorzaken hebben, hieronder vind je oplossingen voor dit probleem.

iDevice weergeven in Finder

Voordat je een iPhone, iPad of iPod kunt terugvinden in Finder is het belangrijk dat je deze toegang geeft tot de navigatiekolom in de app. Het kan zijn dat macOS standaard deze apparaten verbergt, dit kun je weer opnieuw activeren via onderstaande stappen:

  1. Open Finder
  2. Klik in de menubalk op Finder
  3. Ga naar Voorkeuren
  4. Open het tabblad 'Navigatiekolom'
  5. Scrol omlaag naar 'Locaties'
  6. Vink de optie 'CD's, dvd's en iOS-apparaten' aan
Oplossing wanneer iPhone of iPad niet zichtbaar is in Finder voor Mac

Sluit daarna je iPhone, iPad of iPod aan om de synchronisatie te starten. Mocht dit nog steeds niet werken kun je het beste onderstaande oplossingen proberen.

ook interessant
macOS Catalina: Muziek, Podcasts en Apple TV vervangen iTunes
macOS Catalina: Muziek, Podcasts en Apple TV vervangen iTunes

Muziek, Podcasts en Apple TV worden de iTunes vervangers in macOS Catalina, we leggen uit hoe deze apps werken en hoe je moet synchroniseren.

iPhone of iPad niet zichtbaar in Finder

Blijft je Mac je iPhone of iPad niet tonen in Finder? Zorg er dan voor dat je de meegeleverde kabel gebruikt om je toestel te verbinden met je Mac. Mocht dit niet werken, probeer dan een andere. Nieuwere toestellen kunnen problemen hebben met oudere generaties Mac. Zorg ervoor dat je de recentste updates hebt geïnstalleerd.

Vertrouw de computer

Het is belangrijk dat je de computer vertrouwd wanneer je iDevice en Mac deze melding toont. Verschijnt deze melding voortdurend, dan kan er een acceptatieprobleem zijn. Je kunt dit oplossen door het toestaan van accessoires altijd toe staan. Mocht het uiteindelijk niet lukken om de computer te vertrouwen dan is het raadzaam om Instellingen te herstellen van je iPhone of iPad en/of macOS opnieuw te installeren zonder verlies van je gegevens.

ook interessant
iPhone of iPad altijd toegang geven tot USB-accessoires en deze vertrouwen
iPhone of iPad altijd toegang geven tot USB-accessoires en deze vertrouwen

iPhone of iPad altijd toegang geven tot USB-accessoires en wat je moet doen als je de melding 'Vertrouw je deze computer' krijgt.

Overige oplossingen

ook interessant
iPhone of iPad synchroniseren en reservekopie maken via Finder
iPhone of iPad synchroniseren en reservekopie maken via Finder

iPhone of iPad synchroniseren via Finder en hoe je handmatig een reservekopie kunt maken vanaf macOS Catalina zonder iTunes.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt28/04/2025 08:48
Categorie macOS
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • Reactie van Rolf
    Rolf

    Ik zie ook alleen maar vragen en geen oplossingen. (Die paar die ik zie zijn voor de hand liggend en werkt niet als oplossing). Mijn probleem is hetzelfde als die van Roland. Steeds knippert de optie vertrouw/vertrouw niet. Ik heb geen kans om erop te klikken, want dan is ie weer weg. Om meteen weer tevoorschijn te komen.
    Iemand een degelijke oplossing behalve dan terugzetten naar fabrieksinstellingen. Dit is echt wel het laatste wat ik wil. Er moet toch een betere oplossing zijn voor zo’n technisch hoogstaand bedrijf.

    Beantwoorden
  • Reactie van Tim
    Tim

    hier dezelfde problemen . Eigenlijk vanaf het begin dat ik mijn iMac had aangeschaft. Terug geweest naar een iMac winkel. Daar de fout met een verkoper gemonsterd. Nieuwe kabels gebruikt en alles wat hij kon bedenken Deo oplossing was. Laat de icmc hier. Na 2 weken een bericht dat de iMac gereed was. Opgehaald, nu komt het, omdat de reparatie afdeling de fut niet het geconstateerd moest ik de onderzoek kosten betalen. Dit terwijl verkoper een duidelijke notitie had gemaakt dat het probleem in de iMac zat. Nu nog steeds problemen.

    Beantwoorden
  • Reactie van Jan
    Jan

    Helaas hetzelfde probleem, vandaag 1april 2025 ( helaas geen grap) uren met Apple bezig geweest tot nu toe zonder resultaat. iPhone 16 wordt niet herkend door iMac Pro, iPhone 15, iPad Pro wel. Supervisor Apple stuurt het nu door naar Apple engineers.

    Beantwoorden
  • Reactie van Flkapinsky
    Flkapinsky

    Ik heb sinds gisteren een iPhone 16, deze wil ik synchroniseren met mn iMac. Via finder, navigatiekolom etc.
    iPhone verschijnt niet. Niente. Nada. Wat ik ook probeer.

    Beantwoorden
  • Reactie van Heleen
    Heleen

    Ik heb hetzelfde probleem als Nico van Huijgevoort, oude Macbook Pro (van 2011) en Locaties staat alleen Cd’s dvd’s en iPods, maar geen iPhones. Via Systeem informatie (Apple menu, Option ,dan klik op Systeeminformatie) zie ik de iPhone idd ook bij USB, maar daar heb ik niks aan in de Finder. @Wesley Fabry je zegt dat dit volledig staat uitgelegd in artikel.. maar ik zie het niet? Zou je het willen aanwijzen of toch nog even n keer uitleggen? Voor de volledigheid, in iTunes zie ik hem ook niet.

    Beantwoorden
  • Reactie van Nico van Huijgevoort
    Nico van Huijgevoort

    Device weergeven in Finder

    Oplossing volgens Apple:
    Voordat je een iPhone, iPad of iPod kunt terugvinden in Finder is het belangrijk dat je deze toegang geeft tot de navigatiekolom in de app. Het kan zijn dat macOS standaard deze apparaten verbergt, dit kun je weer opnieuw activeren via onderstaande stappen:

    Open Finder
    Klik in de menubalk op Finder
    Ga naar Voorkeuren
    Open het tabblad ‘Navigatiekolom’
    Scrol omlaag naar ‘Locaties’
    Vink de optie ‘CD’s, dvd’s en iOS-apparaten’ aan
    Met name het laatste, bij mij staat: Cd’s, dvd’s en iPods. Het is een oude Mac van 2010.
    Ik zie via Systeeminformatie, bij USB dat er of een iPhone of iPad gekoppeld is maar niet bij het Finder scherm.

    Beantwoorden
    1. Reactie van Wesley Fabry
      Wesley Fabry
      appletips

      Bedankt voor je reactie; maar dat staat wel volledig uitgelegd in het artikel.

  • Reactie van Ria Beerens
    Ria Beerens

    Ik heb het zelfde probleem als Noana,

    Beantwoorden
  • Reactie van Roland
    Roland

    EINDELIJK! HELAAS!
    Bovengenoemde stappen geven me nu eindelijk een stabiele verbinding.
    Op beide apparaten “Vertrouwen” aanklikken er voila: geen geflikker meer.
    Maar helaas het euvel keert meteen weer terug.

    Beantwoorden
  • Reactie van Roland
    Roland

    Ik zie hier eigenlijk allen vragen. Worden de antwoorden op gemaild of zoiets?

    Beantwoorden
  • Reactie van Marinus
    Marinus

    Heb exact hetzelfde probleem met mijn iphone 11 pro als Noana, heb onlangs 1,5 uur met apple support aan de telefoon gehangen en van alles geprobeerd, alle instellingen doorlopen maar hebben het niet kunnen oplossen. Probeer via Finder connectie te maken maar krijg geen gelegenheid om mijn iphone aan te klikken om dat deze constant knippert??? Heeft iemand suggesties ??? BVD !!

    Beantwoorden
    1. Reactie van Wesley Fabry
      Wesley Fabry
      appletips

      Dan ben ik bang dat het herstellen van je iPhone misschien de enige mogelijkheid is? Je kan eerste alleen de instellingen herstellen: https://www.appletips.nl/ios-instellingen-herstellen/ als dat niet helpt de hele iPhone: https://www.appletips.nl/iphone-ipad-fabrieksinstellingen/

  • Reactie van Remy Vermunt
    Remy Vermunt

    ik kan in finder voorkeuren alleen maar ipod selecteren, geen iphone. en iphone is dus niet zichtbaar in de navigatie kolom. vermoeiend dit

    Beantwoorden
  • Reactie van Frederic
    Frederic

    Mijn iPad Air (2017) is plots uit het niets uitgevallen terwijl ik een film keek. De batterij is opgeladen maar ik krijg hem niet meer aan. Ook via de Finder wordt mijn iPad niet gevonden. iPad verkeerd verder in prima staat, nooit niets mee gebeurd ofzo.
    Wat kan het zijn of wat kan ik nog proberen?

    Mvg

    Beantwoorden
  • Reactie van Jim
    Jim

    Ik heb het zelfde probleem als Noana, zowel met iPad mini, XR, iPhone 8 etc. van alles gedaan; andere kabel (origele) onder Finder – voorkeuren- externe apparaten en cd’s aangevinkt, alles ge-update, SMC reset uitgevoerd, iPhone XR hersteld, gebeld met apple support maar nog geen oplossing.
    Ik wil geen iCloud gebruiken voor een reserve kopie maar wel mijn computer (MacBook Air early 2015).
    Als iemand een oplossing heb hoor ik het graag.

    Beantwoorden
  • Reactie van Gerwin
    Gerwin

    Mijn IMac heeft een software update gedaan maar nu ziet hij in Finder mijn iPod niet. De tips hierboven gedaan maar helaas geen succes. Wie heeft de oplossing. .

    Beantwoorden
  • Reactie van Friso
    Friso

    Hier hetzelfde als Noana met een iMac 5K en een iPhone XS met de laatste updates

    Beantwoorden
  • Reactie van Maikel
    Maikel

    Heb hetzelfde probleem zoals Noana, maar dan met mijn Ipad, iPhone XR, iPhone 11 pro..
    Is er al een oplossing voor? Mijn externe harde schijf kan hij dan weer wel gewoon lezen..

    Mvg Maikel.

    Beantwoorden
  • Reactie van Enric Vives Batista
    Enric Vives Batista

    Allemaal leuk en aardig de verbeterde apps en de updates maar ik heb een oudere Mac die op High Sierra 10.13.6 draait (de laatste update) en sinds ik mijn iPhone 7 Plus geupdated heb naar iOS 14.0.1 (de laatste versie met de app “Muziek”) verschijnt de iPhone niet in mijn iTunes op de iMac. Schijnbaar is het een probleem dat de software op mijn iPhone nieuwer is dan de software op mijn iMac. Is hier een oplossing voor?
    De iPhone is zichtbaar in de USB hub en ik kan ook via bluetooth koppelen. Maar ik krijg bij het koppelen geen melding of ik de hardware vertrouw en in iTunes is de iPhone nergens te bekennen, ook niet in de balk van het systeem…
    Help!
    Groet,
    Enric

    Beantwoorden
  • Reactie van Sonja
    Sonja

    Dat probleem wat Noana Giambria beschrijft, heb ik ook met mijn iPhone SE11. Hij valt telkens weg. Ik heb al van alles geprobeerd, maar niks helpt. Heeft iemand hier een oplossing voor?

    Beantwoorden
  • Reactie van Noana Giambra
    Noana Giambra

    Mijn probleem is dat mijn iPhone XS constant wegvalt. Dus ik zie hem verschijnen, maar kan hem zelfs niet aanklikken want dan is hij alweer weg. Mijn MacBook is up-to-date en die van mijn iPhone ook.
    Ik heb alles al gecontroleerd wat er mis kan zijn, maar ik vind niets dat bijvoorbeeld niet aanstaat.
    Het is frustrerend want ik maak enkel een reservekopie op mijn MacBook en het lijkt of apple me aan het tegenwerken is om iCloud aan te schaffen…

    Beantwoorden
  • Reactie van Berry
    Berry

    Waar ik tegenaan loop is het volgende…iPhone is zichtbaar en ik kan muziek en films synchroniseren. Dwz van mijn iMac op de iPhone zetten. Helaas lukt dat met foto’s niet…ik vink synchroniseren met fotobibliotheek aan en selecteer de mappen die ik wil overzetten van Mac naar iPhone. Dan klik ik op Pas toe en daarna op synchroniseren. Het synchroniseren start maar dan vallen de aangevinkte mappen plots weer terug naar niet aangevinkt en komen er dus geen foto’s op de iPhone. En dat op mijn XR en Pro Max. Heeft iemand een tip?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Wil je appletips meldingen ontvangen?

Je kunt zelf aangeven over welke onderwerpen je medlingen wilt ontvangen en natuurlijk kun je deze ook weer uitschakelen.

Nadat je op akkoord klikt zal je webbrowser vragen of je akkoord gaat met het ontvangen van pushberichten.


AKKOORD    NEE BEDANKT
Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store