25 juli 2023

Applicaties op de achtergrond verversen alleen via wifi of ook met mobiele data

2 min leestijd
Applicaties op de achtergrond verversen alleen via wifi of ook met mobiele data
iOS
2 min leestijd

Op een iPhone of iPad kunnen apps op de achtergrond worden ververst om up-to-date informatie te tonen en taken uit te voeren, zelfs als de app niet actief open staat. Het verversen van applicaties op de achtergrond kan zowel via wifi als met mobiele data, bijvoorbeeld 5G.

Door het verversen van apps op de achtergrond toe te staan, stelt het apps in staat om gegevens te downloaden, meldingen te ontvangen en taken uit te voeren zonder dat je ze handmatig hoeft te openen. De achtergrondverversing wordt beheerd door het besturingssysteem van de iPhone om o.a. de batterijduur en het downloaden te optimaliseren.

Apps verversen op achtergrond

  • Open Instellingen op je iPhone of iPad
  • Navigeer naar 'Algemeen'
  • Tik op 'Ververs op achtergrond'
Ververs op achtergrond beheren

Vervolgens krijg je een lijst te zien met alle applicaties die toegang willen tot het verversen van de app op de achtergrond. Schakel de gewenste applicaties in of uit om de achtergrondverversing in of uit te schakelen.

Wifi en mobiele data

Bovenaan de lijst Instellingen ▸ Algemeen ▸ Ververs op achtergrond kun je op 'Ververs op achtergrond' tikken en krijg je de mogelijkheid om het verversen volledig uit te schakelen, alleen toe te staan via wifi of het downloaden op de achtergrond toestaan bij wifi en mobiele data.

Dit houdt in dat de software zowel via wifi als mobiele netwerkverbindingen de applicaties op de achtergrond bijwerkt. Vanzelfsprekend kun je deze laatste optie ook op een iPad gebruiken, mits deze verbonden is met een mobiel netwerk via de LTE-optie.

ook interessant
5G voor iPhone en iPad: Complete uitleg over de toekomst van mobiel internet
5G voor iPhone en iPad: Complete uitleg over de toekomst van mobiel internet

Wat is 5G? Welke providers ondersteunen 5G in Nederland en België en wat zijn de voor- en nadelen van 5G, je leest het in dit artikel

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt04/09/2025 13:29
Categorie iOS, iPadOS
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • Reactie van Tania
    Tania

    Sinds deze maand loopt het data gebruik enorm op op de iPhone v mijn echtgenoot, Proximus zegt dat die de apps op de achtergrond zijn , terwijl er niets veranderd is met vorige maand
    Kan iemand hierbij helpen?

    Beantwoorden
    1. Reactie van Wesley Fabry
      Wesley Fabry
      appletips

      Het beste kun je controleren welke apps data verbruiken. Zet deze teller eventueel op nul om te achterhalen welke dit nu zijn, mogelijk is de geschiedenis van een aantal jaren beschikbaar: https://www.appletips.nl/overzicht-gebruik-van-het-mobiele-datanetwerk-herstellen/

  • Reactie van Alle
    Alle

    Hoi, wat te doen als bij het installeren van een app de vraag NIET gesteld wordt of de app ververst moet worden en dus ook NIET voorkomt in de lijst onder Algemeen. Je kunt dan de app ook niet “zeggen” dat de app ververst moet worden. Bij mij is dit het geval bij een smart deur bel en dat betekent dat ik de deurbel niet hoor als de iPhone in rust is.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Wil je appletips meldingen ontvangen?

Je kunt zelf aangeven over welke onderwerpen je medlingen wilt ontvangen en natuurlijk kun je deze ook weer uitschakelen.

Nadat je op akkoord klikt zal je webbrowser vragen of je akkoord gaat met het ontvangen van pushberichten.


AKKOORD    NEE BEDANKT
Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store