12 april 2019

Beveilig je Instagram account met tweestapsverificatie

3 min leestijd
Beveilig je Instagram account met tweestapsverificatie
iOS
3 min leestijd

We weten allemaal dat je accounts goed moet beveiligen met een moeilijk te raden wachtwoord. Maar het beste is nog een extra verificatie toe te voegen. Een mooi voorbeeld daar van is twee-factor-authenticatie voor je Apple ID, maar ook voor Google, Facebook en andere diensten is het mogelijk dit te activeren.

Instagram is één van de meest gebruikte sociale media apps en ook voor deze dienst is het belangrijk dat je de tweestapsverificatie inschakelt. Zo kunnen kwaadwilligen niet zomaar inloggen op je account, want ze hebben altijd nog die persoonlijke extra stap nodig.

Het nut van tweestapsverificatie

Tweestapsverificatie is aan te raden voor iedere gebruiker, hierdoor kan je niet meer inloggen met alleen maar je gebruikersnaam en wachtwoord. Met behulp van de verificatie wordt de inlogprocedure uitgebreid met een unieke code die naar je telefoonnummer wordt gestuurd. Hierdoor kunnen kwaadwilligen niet zomaar inloggen omdat ze ook nog deze speciale code moeten hebben.

ook interessant
Beveilig je online diensten met twee-staps-verificatie
Beveilig je online diensten met twee-staps-verificatie

Het is ontzettend belangrijk om de twee-staps-verificatie in te schakelen voor online diensten. Wat het is en hoe het werkt lees je hier.

Tweestapsverificatie inschakelen voor Instagram

• Open de Instagram applicatie
• Log eventueel in met je account
• Navigeer naar je profiel
• Tik bovenin op de drie strepen om de instellingen te openen
• Navigeer naar 'Instellingen'
• Open 'Privacy en beveiliging'
• Kies voor de instelling 'Tweestapsverificatie'

nstagram account beveiligen met tweestapsverificatie

Tik in het pop-up menu op 'Aan de slag' om de dienst te activeren. Vervolgens kun je een beveilingsmethode kiezen waarop je de code wil ontvangen. Dit kan via sms of een verificatieapp zoals Google Authenticator. Volg de stappen op het scherm om de verificatie in te schakelen. Tijdens het proces krijg je een aantal back-up codes, deze moet je goed bewaren door een schermafbeelding te maken of deze te kopieëren. Deze codes heb je nodig wanneer je wil inloggen en geen toegang meer hebt tot je telefoonnummer of verificatieapp.

Zodra dit is voltooid is de tweestapsverificatie geactiveerd. Wanneer je nu wil inloggen zal je naast je gebruikersnaam en wachtwoord ook de toegestuurde beveiligingscode moeten invullen om toegang te krijgen tot je account. Hierdoor is de kans om gehackt te worden vele malen kleiner dan zonder de extra verificatie.

Tweestapsverificatie kan niet worden geactiveerd

Zie je geen optie om de verificatie te activeren in de instellingen? Dan moet je waarschijnlijk nog je telefoonnummer koppelen aan je account. Tik hiervoor in de instellingen op 'Profiel bewerken' en vul hier in het daarvoor bestemde veld je telefoonnummer in. Goed om te weten, dit nummer is niet openbaar zichtbaar. Activeer daarna de extra verificatie volgens bovenstaande stappen.

ook interessant
Instagram account verwijderen of tijdelijk blokkeren
Instagram account verwijderen of tijdelijk blokkeren

In deze Instagram tip leggen we uit hoe je eenvoudig je Instagram account definitief kunt verwijderen, opzeggen of tijdelijk uitschakelen.

Appletips op Instagram

Ook wij hebben een eigen Instagram account waarop je miniscreencasts kunt terugvinden. Dit zijn korte video's van 15 seconden die steeds een tip, trucje of meer uitlichten. Wil je dus meer uit je iPhone, iPad, Mac of Apple Watch halen? Volg ons dan zeker ook op Instagram.

Instagram
Instagram
Categorie: Foto en video, Sociaal netwerken
Ontwikkelaar: Instagram, Inc.
iPhone, iPad
Nederland  IAP 12+  266 MB
DOWNLOAD GRATIS
info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt12/04/2019 10:09
Categorie Social Media
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • Mijn Instagram is gehackt en de hackers hebben een tweestapsvertificatie ingeschakeld. Telkens als ik me wachtwoord wil veranderen moet ik een beveiligingscode ingeven, maar die heb ik niet. Vervolgens probeer ik met een gezichtscan, maar dan vraagt hij weer later dezelfde code. Kan iemand me helpen? Ik heb al alles geprobeerd!

    Beantwoorden
  • Duo verwijdert automatisch groot probleem verloren code Tweestapsverificatie kan niet meer inloggen

    Beantwoorden
  • Hey,

    Mijn iCloud is gehakkeld, dus ik heb een nieuwe gsm maar ik kan nu niet op mijn Instagram omdat ik mijn codes niet heb. Op welke mannier zou ik terug op mijn Instagram kunnen?

    Groetjes

    Beantwoorden
  • Ik heb destijds de tweestapsverificatie geactiveerd, maar ik heb nu mijn gsm-nr opgezegd. Als ik op mijn account probeer in loggen en wachtwoord vergeten doe, krijg ik wel een mail, maar daarna moet ik mijn gsm-nr invoeren. Aangezien ik dat niet meer heb, heb ik ook geen toegang tot mijn account meer. Hoe geraak ik weer aan mijn account??

    Beantwoorden
  • @Y16 helaas weet ik daar ook geen oplossing op. Ooit heb je tweestapsverificatie moeten inschakelen, anders was dit niet het geval. Als je Instagram account nog werkt op je oude toestel dan kun je daar eventueel de herstelcode van de tweestapsverificatie opnieuw ophalen en deze gebruiken om te ontgrendelen, meer info: https://help.instagram.com/1006568999411025

    Alleen vind ik het vreemd dat het niet gekoppeld zit aan je telefoonnummer, volgens mij was dit toch een vereiste. Ook kun je jouw spam-mail eens controleren of daar een code is terug te vinden, daarnaast kan het ook wel even duren. Beste is de code aan te vragen (1 keer) en dan geduldig afwachten (zeker een uur), voor je weer opnieuw aanvraagt. Verder weet ik ook niet hoe je dit kunt oplossen. https://help.instagram.com/149494825257596

    Beantwoorden
  • vroeger kon ik zonder probleem inloggen in mijn account.
    Gisteren heb ik nieuwe toestel gehaald en moest ik alles opnieuw aanmelden.
    juiste wachtwoord ingevoerd, daarna vragen ze beveiligingscode in te voeren. De zescijferige code wordt naar het e-mailadres verzonden. Echter heb ik dit malen keren gedaan maar krijg geen één email met zescijferige code. Ik kan helaas dan niet verifiëren en komt ook niet meer binnen. Ik kan wel wachtwoord wijzigen daar krijg ik wel mail van, maar vervolgens vragen ze weer de zescijferige code. Jammer genoeg had ik het toen niet gekoppeld aan me telefoonnummer en facebook. Kortom ik het account niet meer binnen en kan ook niks meer doen. Graag hoop ik dat jullie mij kan helpen met wat ik kan doen.

    Beantwoorden
  • Ja hoor, je kunt prima inloggen met een browser op de Instagram website. Als je dan ook nog je gebruikersagent op iPhone set, dan kun je ook foto’s plaatsen. Zo doe ik het ook, ik wil geen Facebook apps op mijn telefoon. Geen tweestapsverificatie dan, maar ik heb een lang wachtwoord.

    Beantwoorden
  • Dan is het helaas niet mogelijk Gui, maar dan heb je wellicht ook geen instagram, blijft een telefoon-app.

    Beantwoorden
  • Hi,
    en wat wanneer men over geen telefoon beschikt?

    Beantwoorden
  • @Milissaaa Het enige wat je kan doen is i.p.v. de code een van je herstelcodes (back-upcodes) in te vullen. Deze heb je gekregen bij het afsluiten van de twee-staps-beveiliging. Dit is overigens ook de enige mogelijkheid. Als dit niet lukt kun je in contact komen met instagram via https://help.instagram.com/1068717813216421/?helpref=hc_fnav

    Beantwoorden
  • Hoiii,

    Ik moet nu via Instagram mijn telefoonnummer verifieren maar ik kan het niet wegklikken of uitloggen… als ik mijn nummer in toets of een ander nummer krijg ik GEEN smsje. HELP!! Ik kan niet uitloggen of wegklikken, gewoon helemaal niks… wat moet ik nu doen?? Ik kan nu mijn instagram niet gebruiken en ook niet inloggen op een ander account.

    Beantwoorden
  • @WesleyFarby ik heb nooit een tweestaps activatie geactiveerd.
    dat doet hij dus automatisch als je je password veranderd. ik heb ook nooit mijn password veranderd tot vorige week helaas!
    ik zou zeggen verander je password niet en vergeet hem ook niet!
    als je hem vergeet moet je hem veranderen.

    Beantwoorden
  • @WesleyFarby ok gaan we doen Bedankt!!!!!!!!!!!!!!!

    Beantwoorden
  • @Joris de herstelcodes (worden back-upcodes genoemd) heb je ontvangen bij het activeren van twee-staps-verificatie zoals je in bovenstaande tip kunt zien. Hier heb je geen mails over ontvangen, als je ze dus niet hebt bewaard heb je eigenlijk kort gezegd ‘Pech’. In contact komen is moeilijk, je kunt proberen Instagram-helpcentrum ▸ Aanmelden en probleemoplossing ▸ Ik kan me niet aanmelden ▸ Ik ontvang een e-mail met instructies voor het opnieuw instellen van mijn wachtwoord voor het verkeerde Instagram-account ▸ onderaan: laat het ons dan weten.

    Beantwoorden
  • @WesleyFarby via de link die ik heb gekregen .https://help.instagram.com/1068717813216421/?helpref=hc_fnav
    kom ik er niet uit hoe ik dan contact zou moeten komen met instagram?
    deze hepldesk ben ik al een week aan het doorspitten.
    sorry van mijn vragen! vind het vervelend om er iemand mee lastig te vallen!
    bedankt!!!

    Beantwoorden
  • @WesleyFarby ik heb twee oude berichten gevonden uit 2016 .
    hij geeft aan deze berichten zijn niet gedownload van de server.
    idee om mijn webhoster te vragen of ze deze kunnen openen?
    Thanks!!!

    Beantwoorden
  • Beste Wesley , bedankt voor je reactie!! ik moet dus mijn oude mailtjes doorspitten of daar ik daar nog iets kan vinden van toen ik het account geopend heb? ik heb helaas nooit tussentijds een back-up gemaakt. ik ben niet zo heel handig met computers anders had ik dat wel gedaan.
    ik ben in ieder geval heel blij met je tips en hoop dat het gaat lukken?
    mocht het niet lukken om in contact te komen zal ik dan echt een nieuw account moeten openen?
    ik laat je weten als het gelukt is.
    Thanks!!!!!!!

    Beantwoorden
  • @Joris ik heb precies hetzelfde probleem, ook al weken. Het enige wat je kan doen is i.p.v. de code een van je herstelcodes (back-upcodes) in te vullen. Deze heb je gekregen bij het afsluiten van de twee-staps-beveiliging. Dit is overigens ook de enige mogelijkheid. Als dit niet lukt kun je in contact komen met instagram via https://help.instagram.com/1068717813216421/?helpref=hc_fnav

    Beantwoorden
  • @WesleyFarby
    ik heb een probleem met aanmelden op mijn account. ik krijg met geen mogelijkheid een code toegestuurd (er wordt gezegd is verstuurd)
    om in te loggen. Ik gebruik mijn account samen met mijn website/bedrijf.
    Ik ben al een week bezig om mensen te vragen hoe ik toch deze code kan ontvangen? Niemand weet het. Zou jij mij misschien kunnen helpen?
    Of heb je enig idee waar ik terecht kan?
    Super bedankt!!!!!!

    Beantwoorden
  • ik had mijn verificatie code tijdelijk uit gezet en nu krijg ik hem niet terug aan. ik krijg de foutmelding wacht 60 seconden voordat er een nieuwe sms binnen komt op uw 06 nummer.. Ik wacht alleen al drie weken op de verificatie code en hij verzendt niks naar het door mij opgegeven telefoon nummer. Ik krijg hier geen reactie op als ik het meld bij instragram en ik wil hem heel graag weer in kunnen schakelen omdat ik in het verleden al gehackt ben.

    Beantwoorden
    1. @bb het klopt dat je geen code toegestuurd krijgt. De afgelopen tijd moet ik ook met mijn back-up codes inloggen ipv een sms. Dienst lijkt minder goed te werken, is nog steeds niet voor iedereen beschikbaar. Vast nog in ‘beta’.

      Beantwoorden
  • @WeslyFabry
    jammer is dat. Ik hoop toch dat er een beetje vaart achter wordt gezet aangezien dit wel bij facebook mogelijk is. Maargoed we moeten het maar afwachten dan. En natuurlijk vaak je wachtwoord aanpassen om veilig te blijven.

    Bedankt voor de reactie

    Beantwoorden
  • Beste Mensen,

    Zojuist naar nieuwste versie geupdate maar nog steeds geen twee staps certificatie. Heeft iemand hier ook last van want ik vindt hetcwel erg lang duren voordat ik het kan gaan gebruiken. Want die extra veiligheid wil ik wel.

    Mvg,

    Jurriën

    Ps: Excuses voor spelfoutjes

    Beantwoorden
    1. @jurriën klopt, op dit momenten hebben nog steeds bedrijven en populaire instagrammers toegang tot de functie. Wanneer iedereen de optie krijgt is nog niet bekend.

      Beantwoorden
  • Ik krijg deze week ineens geregeld een sms met nieuwe code voor de 2 stapsverificatie zonder dat ik er naar vroeg.
    Als ik dan naar de instagram app op mijn gsm ga blijkt mijn paswoorden aangepast te zijn.
    Zit ik met een hacker?

    Beantwoorden
    1. @inge dat zou kunnen, normaal moet jij dan wel je wachtwoord kunnen aanpassen. Zonder de code kan een wachtwoord niet worden aangepast.

      Beantwoorden
  • Ik ontvang de code niet per sms en kan nu niets doen met al mijn accounts. Heb het ook al geprobeerd met een sms dienst via internet, werkt ook niet. Ik heb mijn nummer incl landcode (zonder 0) gedaan. Weten jullie misschien hoe ik dit kan oplossen?

    Beantwoorden
  • Klopt, de functie wordt erg langzaam uitgerold. Bedrijven en populaire instagrammers krijgen momenteel voorrang. Het is nog niet duidelijk wanneer iedereen de functie kan gebruiken.

    Beantwoorden
  • Goeie goeie middag,

    nu is het 22 september en ik heb nog steeds geen optie voor de 2 staps verificatie voor mijn account. De optie is nog niet verschenen bij de instellingen. Ik heb de nieuwste versie want ik heb hem net opnieuw geïnstalleerd om te kijken of het dan wel naar voren zou komen maar helaas.
    iemand nog tips?

    mvg,

    Jurriën van Berk

    Beantwoorden
  • Inderdaad, nog niet aanwezig in versie 9.0

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store