24 maart 2017

Beveilig je Instagram account met tweestapsverificatie

Nieuw instagram logo

Sinds de laatste Instagram update kan iedereen zijn of haar Instagram account beveiligen met behulp van tweestapsverificatie. Net zoals iCloud, Google, Facebook en andere diensten is het mogelijk om dit te activeren voor je Instagram account.

Tweestapsverificatie is aan te raden voor iedere gebruiker, hierdoor kan je niet meer inloggen met alleen maar je gebruikersnaam en wachtwoord. Met behulp van de verificatie wordt de inlogprocedure uitgebreid met een unieke code die naar je telefoonnummer wordt gestuurd. Hierdoor kunnen kwaadwilligen niet zomaar inloggen omdat ze ook nog deze speciale code moeten hebben. De optie wordt gefaseerd uitgerold, het kan zijn dat jij de optie nog niet ziet.

Tweestapsverificatie inschakelen voor Instagram

• Open de Instagram applicatie
• Log eventueel in met je account
• Navigeer naar je profiel (tabblad rechter benedenhoek)
• Tik bovenin op het tandwiel om de instellingen te openen
• Kies voor de instelling 'Tweestapsverificatie'
• Schakel de optie 'Beveiligingscode verplicht instellen' in

tweestapsverificatie (twee-staps-verificatie- inschakelen voor Instagram

Tik in het pop-up menu op 'Inschakelen' om de dienst te activeren. Daarna ontvang je een beveiligingscode per sms die je vervolgens in het daarvoor bestemde veld moet invullen.

Hierna krijg je een aantal back-up codes, deze moet je bewaren door een schermafbeelding te maken of deze te kopieëren. Deze codes heb je nodig wanneer je wilt inloggen en geen toegang meer hebt tot je telefoonnummer. Bewaar deze dus goed op een veilige plaats.

tweestapsverificatie activeren voor Instagram

Zodra dit is voltooid is de tweestapsverificatie geactiveerd. Wanneer je nu wilt inloggen zal je naast je gebruikersnaam en wachtwoord ook de toegestuurde beveiligingscode moeten invullen om toegang te krijgen tot je account. Hierdoor is de kans om gehackt te worden vele malen kleiner dan zonder de extra verificatie.

Tweestapsverificatie kan niet worden geactiveerd

Zie je geen optie om de verificatie te activeren in de instellingen? Dan moet je waarschijnlijk nog je telefoonnummer koppelen aan je account. Tik hiervoor in de instellingen op 'Profiel bewerken' en vul hier in het daarvoor bestemde veld je telefoonnummer in. Goed om te weten, dit nummer is niet openbaar zichtbaar. Activeer daarna de extra verificatie volgens bovenstaande stappen.

Let wel, Instagram zal deze functie gefaseerd activeren. Controleer de komende dagen of de functie al geactiveerd is voor je account. Nog geen toegang? Heb je dan de laatste versie van de app geïnstalleerd? Verwijder desnoods Instagram en installeer deze opnieuw.

Appletips op Instagram

Ook wij hebben een eigen Instagram account waarop je miniscreencasts kunt terugvinden. Dit zijn korte video's van 15 seconden die steeds een tip, trucje of meer uitlichten. Wil je dus meer uit je iPhone, iPad, Mac of Apple Watch halen? Volg ons dan zeker ook op Instagram (meer info).

Instagram
InstagramApple Watch app
Categorie: Photo & Video, Social Networking
Ontwikkelaar: Instagram, Inc.
iPad & iPhone  12+  115 MB DOWNLOAD GRATIS

Lees ook: Instagram foto’s en video’s bewaren voor later

bijgewerkt artikel, origineel van 02/08/16







Reacties


  • Maddriver371

    2 augustus 2016 om 21:53

    Inderdaad, nog niet aanwezig in versie 9.0

  • Jurriën31

    22 september 2016 om 17:38

    Goeie goeie middag,

    nu is het 22 september en ik heb nog steeds geen optie voor de 2 staps verificatie voor mijn account. De optie is nog niet verschenen bij de instellingen. Ik heb de nieuwste versie want ik heb hem net opnieuw geïnstalleerd om te kijken of het dan wel naar voren zou komen maar helaas.
    iemand nog tips?

    mvg,

    Jurriën van Berk

  • Wesley Fabry

    22 september 2016 om 17:39

    Klopt, de functie wordt erg langzaam uitgerold. Bedrijven en populaire instagrammers krijgen momenteel voorrang. Het is nog niet duidelijk wanneer iedereen de functie kan gebruiken.

  • marjon

    17 oktober 2016 om 17:34

    Ik ontvang de code niet per sms en kan nu niets doen met al mijn accounts. Heb het ook al geprobeerd met een sms dienst via internet, werkt ook niet. Ik heb mijn nummer incl landcode (zonder 0) gedaan. Weten jullie misschien hoe ik dit kan oplossen?

  • Inge

    12 november 2016 om 16:36

    Ik krijg deze week ineens geregeld een sms met nieuwe code voor de 2 stapsverificatie zonder dat ik er naar vroeg.
    Als ik dan naar de instagram app op mijn gsm ga blijkt mijn paswoorden aangepast te zijn.
    Zit ik met een hacker?

  • Wesley Fabry

    12 november 2016 om 17:13

    @inge dat zou kunnen, normaal moet jij dan wel je wachtwoord kunnen aanpassen. Zonder de code kan een wachtwoord niet worden aangepast.

  • Jurriën31

    12 november 2016 om 20:00

    Beste Mensen,

    Zojuist naar nieuwste versie geupdate maar nog steeds geen twee staps certificatie. Heeft iemand hier ook last van want ik vindt hetcwel erg lang duren voordat ik het kan gaan gebruiken. Want die extra veiligheid wil ik wel.

    Mvg,

    Jurriën

    Ps: Excuses voor spelfoutjes

  • Wesley Fabry

    12 november 2016 om 21:03

    @jurriën klopt, op dit momenten hebben nog steeds bedrijven en populaire instagrammers toegang tot de functie. Wanneer iedereen de optie krijgt is nog niet bekend.

  • Jurriën31

    12 november 2016 om 23:01

    @WeslyFabry
    jammer is dat. Ik hoop toch dat er een beetje vaart achter wordt gezet aangezien dit wel bij facebook mogelijk is. Maargoed we moeten het maar afwachten dan. En natuurlijk vaak je wachtwoord aanpassen om veilig te blijven.

    Bedankt voor de reactie

  • BB

    16 december 2016 om 23:33

    ik had mijn verificatie code tijdelijk uit gezet en nu krijg ik hem niet terug aan. ik krijg de foutmelding wacht 60 seconden voordat er een nieuwe sms binnen komt op uw 06 nummer.. Ik wacht alleen al drie weken op de verificatie code en hij verzendt niks naar het door mij opgegeven telefoon nummer. Ik krijg hier geen reactie op als ik het meld bij instragram en ik wil hem heel graag weer in kunnen schakelen omdat ik in het verleden al gehackt ben.

  • Wesley Fabry

    17 december 2016 om 6:10

    @bb het klopt dat je geen code toegestuurd krijgt. De afgelopen tijd moet ik ook met mijn back-up codes inloggen ipv een sms. Dienst lijkt minder goed te werken, is nog steeds niet voor iedereen beschikbaar. Vast nog in ‘beta’.

  • joris

    17 januari 2017 om 22:31

    @WesleyFarby
    ik heb een probleem met aanmelden op mijn account. ik krijg met geen mogelijkheid een code toegestuurd (er wordt gezegd is verstuurd)
    om in te loggen. Ik gebruik mijn account samen met mijn website/bedrijf.
    Ik ben al een week bezig om mensen te vragen hoe ik toch deze code kan ontvangen? Niemand weet het. Zou jij mij misschien kunnen helpen?
    Of heb je enig idee waar ik terecht kan?
    Super bedankt!!!!!!

  • Wesley Fabry

    18 januari 2017 om 10:19

    @Joris ik heb precies hetzelfde probleem, ook al weken. Het enige wat je kan doen is i.p.v. de code een van je herstelcodes (back-upcodes) in te vullen. Deze heb je gekregen bij het afsluiten van de twee-staps-beveiliging. Dit is overigens ook de enige mogelijkheid. Als dit niet lukt kun je in contact komen met instagram via https://help.instagram.com/1068717813216421/?helpref=hc_fnav

  • joris

    18 januari 2017 om 11:34

    Beste Wesley , bedankt voor je reactie!! ik moet dus mijn oude mailtjes doorspitten of daar ik daar nog iets kan vinden van toen ik het account geopend heb? ik heb helaas nooit tussentijds een back-up gemaakt. ik ben niet zo heel handig met computers anders had ik dat wel gedaan.
    ik ben in ieder geval heel blij met je tips en hoop dat het gaat lukken?
    mocht het niet lukken om in contact te komen zal ik dan echt een nieuw account moeten openen?
    ik laat je weten als het gelukt is.
    Thanks!!!!!!!

  • joris

    18 januari 2017 om 11:43

    @WesleyFarby ik heb twee oude berichten gevonden uit 2016 .
    hij geeft aan deze berichten zijn niet gedownload van de server.
    idee om mijn webhoster te vragen of ze deze kunnen openen?
    Thanks!!!

  • joris

    18 januari 2017 om 11:54

    @WesleyFarby via de link die ik heb gekregen .https://help.instagram.com/1068717813216421/?helpref=hc_fnav
    kom ik er niet uit hoe ik dan contact zou moeten komen met instagram?
    deze hepldesk ben ik al een week aan het doorspitten.
    sorry van mijn vragen! vind het vervelend om er iemand mee lastig te vallen!
    bedankt!!!

  • Wesley Fabry

    18 januari 2017 om 12:04

    @Joris de herstelcodes (worden back-upcodes genoemd) heb je ontvangen bij het activeren van twee-staps-verificatie zoals je in bovenstaande tip kunt zien. Hier heb je geen mails over ontvangen, als je ze dus niet hebt bewaard heb je eigenlijk kort gezegd ‘Pech’. In contact komen is moeilijk, je kunt proberen Instagram-helpcentrum ▸ Aanmelden en probleemoplossing ▸ Ik kan me niet aanmelden ▸ Ik ontvang een e-mail met instructies voor het opnieuw instellen van mijn wachtwoord voor het verkeerde Instagram-account ▸ onderaan: laat het ons dan weten.

  • joris

    18 januari 2017 om 12:24

    @WesleyFarby ok gaan we doen Bedankt!!!!!!!!!!!!!!!

  • joris

    18 januari 2017 om 16:46

    @WesleyFarby ik heb nooit een tweestaps activatie geactiveerd.
    dat doet hij dus automatisch als je je password veranderd. ik heb ook nooit mijn password veranderd tot vorige week helaas!
    ik zou zeggen verander je password niet en vergeet hem ook niet!
    als je hem vergeet moet je hem veranderen.

  • Melissaaa

    27 maart 2017 om 17:38

    Hoiii,

    Ik moet nu via Instagram mijn telefoonnummer verifieren maar ik kan het niet wegklikken of uitloggen… als ik mijn nummer in toets of een ander nummer krijg ik GEEN smsje. HELP!! Ik kan niet uitloggen of wegklikken, gewoon helemaal niks… wat moet ik nu doen?? Ik kan nu mijn instagram niet gebruiken en ook niet inloggen op een ander account.

  • Wesley Fabry

    27 maart 2017 om 18:51

    @Milissaaa Het enige wat je kan doen is i.p.v. de code een van je herstelcodes (back-upcodes) in te vullen. Deze heb je gekregen bij het afsluiten van de twee-staps-beveiliging. Dit is overigens ook de enige mogelijkheid. Als dit niet lukt kun je in contact komen met instagram via https://help.instagram.com/1068717813216421/?helpref=hc_fnav

Een reactie toevoegen: