Menu

25 juli 2016

Een Time Machine reservekopie terugzetten op een Mac

Time Machine OS X

Soms kan het zijn dat je genoodzaakt bent je Mac opnieuw te installeren, dan is het fijn om te weten dat je dan een Time Machine reservekopie kunt terugzetten.

Het is daarom belangrijk om een Time Machine reservekopie te maken en deze functie te gebruiken. Hoe je dit doet lees je hier terug. Wanneer je een Mac opnieuw hebt geïnstalleerd kun je onderstaande procedure volgen om de reservekopie terug te plaatsen. Klik hier om een Mac opnieuw installeren via een Clean Install.

Time Machine reservekopie terugzetten

• Herstart je Mac
• Voer onmiddellijk de toetscombinatie cmd⌘ + R uit
• Laat de toetsen los wanneer je het Apple logo ziet
• Klik in het venster voor ‘Zet terug van Time Machine-reservekopie’
• Lees de informatie en ga verder
• Zoek naar de schijf waarom je back-up op wordt bewaard

Time Machine locatie kiezenkopie van reservekopie

Nu heb je de mogelijkheid om een reservekopie te selecteren. Zoals je ziet heb je keuze uit meerdere, kies voor een versie die compatibel is met de huidige OS X (macOS) versie. Zo kun je bijvoorbeeld geen beta-versie terugzetten op een officiële versie van OS X (macOS). Na het kiezen van een reservekopie zal je Mac het proces starten en de volledige back-up terugzetten. Hierna kun je jouw Mac weer gebruiken zoals voor de herinstallatie van je Mac.

Time machine reservekopie terugzetten

Time Machine reservekopie gebruiken bij een nieuwe Mac

Heb je een nieuwe Mac gekocht dan kun je deze reservekopie ook gebruiken, alleen moet je dan gebruikmaken van de Migratie Assistent. Open de Assistent via Finder ▸ Programma’s ▸ Hulpprogramma’s. Klik hier voor meer informatie over de Migratie Assistent.

Lees ook: Opslagruimte op je Mac vrijmaken







Reacties


  • Rob van Hees 26 juli 2016 om 10:49

    Mij is toch nog onduidelijk in dit verhaal of een Time Machine backup ook het gehele OSX besturingssysteem mee backed up of alleen persoonlijke bestanden.

    Ik hoor graag van je !
    Rob.

  • Elvira 28 oktober 2016 om 17:08

    Ik heb exact dezelfde vraag als Rob, helaas is er geen antwoord op gekomen. Ik wil alles terugzetten van de Time Machine backup, maar wil zeker weten dat het het besturingssysteem NIET wordt terug gezet. Anders heb ik weer dezelfde ellende als voorheen…

  • Wesley Fabry 28 oktober 2016 om 17:37

    Time Machine zet vooral instellingen, bestanden, apps, etc terug. Maar ook sommige cache bestanden van apps. Het gehele besturingssysteem niet, wordt apart gedownload en geïnstalleerd.

  • Marian 2 november 2016 om 18:38

    Hallo Wesley,

    Ik kom je de laatste tijd tegen via google op forums.

    Hopelijk kun je mijn vraag beantwoorden wat betreft mijn iMac, welke ik in mei van iemand anders heb overgenomen.

    Sinds de update naar iMacOS Sierra loopt mijn systeem iedere dag vast. Soms 1 keer, soms meerdere keren. De enigste optie is dan een harde reset geven. Nu heb ik een EtreCheck gedaan. Dit is mijn 1e mac en snap het niet helemaal wat ik nu precies moet doen. Kun jij mij misschien zeggen wat ik moet doen? Bij voorbaat hartelijk dank alvast.
    Hieronder het rapport van de EtreCheck die ik zojuist heb uitgevoerd.
    EtreCheck version: 3.1 (331)
    Report generated 2016-11-02 17:44:32
    Download EtreCheck from https://etrecheck.com
    Runtime 1:55
    Performance: Excellent

    Click the [Support] links for help with non-Apple products.
    Click the [Details] links for more information about that line.

    Show signature failures: Enabled

    Problem: Other problem
    Description:
    iMac crash all the time.

    Hardware Information: ⓘ
    iMac (21.5-inch, Late 2009)
    [Technical Specifications] – [User Guide] – [Warranty & Service]
    iMac – model: iMac10,1
    1 3,06 GHz Intel Core 2 Duo (Duo) CPU: 2-core
    16 GB RAM Upgradeable – [Instructions]
    BANK 0/DIMM0
    4 GB DDR3 1067 MHz ok
    BANK 1/DIMM0
    4 GB DDR3 1067 MHz ok
    BANK 0/DIMM1
    4 GB DDR3 1067 MHz ok
    BANK 1/DIMM1
    4 GB DDR3 1067 MHz ok
    Bluetooth: Old – Handoff/Airdrop2 not supported
    Wireless: en1: 802.11 a/b/g/n

    Video Information: ⓘ
    ATI Radeon HD 4670 – VRAM: 256 MB
    iMac 1920 x 1080

    System Software: ⓘ
    macOS Sierra 10.12.1 (16B2555) – Time since boot: less than an hour

    Disk Information: ⓘ
    Hitachi HDE721010SLA330 disk0 : (1 TB) (Rotational)
    [Show SMART report]
    EFI (disk0s1) : 210 MB
    MacOSx (disk0s2) / [Startup]: 999.21 GB (610.17 GB free)
    Recovery HD (disk0s3) [Recovery]: 650 MB

    HL-DT-ST DVDRW GA11N ()

    USB Information: ⓘ
    Apple Card Reader
    Apple Inc. Built-in iSight
    Apple, Inc. Keyboard Hub
    Apple Inc. iPhone
    Apple, Inc Apple Keyboard
    Apple Computer, Inc. IR Receiver
    Apple Inc. BRCM2046 Hub
    Apple Inc. Bluetooth USB Host Controller

    Configuration files: ⓘ
    /etc/sudoers, File size 1242 but expected 1563

    Gatekeeper: ⓘ
    Mac App Store and identified developers

    System Launch Agents: ⓘ
    [not loaded] 8 Apple tasks
    [loaded] 174 Apple tasks
    [running] 89 Apple tasks

    System Launch Daemons: ⓘ
    [loaded] org.postfix.master.plist (2016-09-14)
    [not loaded] 40 Apple tasks
    [loaded] 165 Apple tasks
    [running] 97 Apple tasks

    Launch Daemons: ⓘ
    [loaded] com.adobe.fpsaud.plist (2016-09-24) [Support] – /Library/Application Support/Adobe/Flash Player Install Manager/fpsaud: Executable not found!
    [loaded] com.bombich.ccc.plist (2015-12-17) [Support]
    [loaded] com.bombich.ccchelper.plist (2016-01-10) [Support]
    [loaded] com.citrix.ctxusbd.plist (2016-09-15) [Support] – /Library/Application Support/Citrix Receiver/ctxusbd: Executable not found!
    [loaded] com.malwarebytes.HelperTool.plist (2016-10-16) [Support]
    [loaded] com.microsoft.office.licensing.helper.plist (2010-09-28) [Support] – No signature!

    User Login Items: ⓘ
    iTunesHelper Programma (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)

    Internet Plug-ins: ⓘ
    QuickTime Plugin: 7.7.3 (2016-10-25)

    3rd Party Preference Panes: ⓘ
    Flash Player (2016-09-24) [Support]

    Time Machine: ⓘ
    Time Machine not configured!

    Top Processes by CPU: ⓘ
    3% WindowServer
    1% fontd
    0% com.apple.AmbientDisplayAgent
    0% kernel_task
    0% cloudpaird

    Top Processes by Memory: ⓘ
    884 MB kernel_task
    442 MB com.apple.WebKit.WebContent(3)
    311 MB mdworker(6)
    229 MB Finder
    213 MB assistant_service

    Virtual Memory Information: ⓘ
    8.90 GB Available RAM
    6.44 GB Free RAM
    7.10 GB Used RAM
    2.46 GB Cached files
    0 B Swap Used

    Diagnostics Information: ⓘ
    Nov 2, 2016, 04:55:35 PM Self test – passed
    Oct 31, 2016, 08:19:55 PM /Library/Logs/DiagnosticReports/softwareupdate_download_service_2016-10-31-201955_[redacted].crash
    /System/Library/CoreServices/Software Update.app/Contents/Resources/softwareupdate_download_service
    Oct 31, 2016, 04:32:33 PM /Library/Logs/DiagnosticReports/mdworker32_2016-10-31-163233_[redacted].cpu_resource.diag [Details]
    /System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Versions/A/Frameworks/Metadata.framework/Versions/A/Support/mdworker32
    Oct 31, 2016, 01:22:00 PM /Library/Logs/DiagnosticReports/mdworker32_2016-10-31-132200_[redacted].cpu_resource.diag [Details]
    Oct 31, 2016, 01:16:57 PM /Library/Logs/DiagnosticReports/Microsoft Database Utility_2016-10-31-131657_[redacted].cpu_resource.diag [Details]
    /Applications/Microsoft Office 2011/*/Microsoft Database Utility.app/Contents/MacOS/Microsoft Database Utility
    Oct 31, 2016, 12:23:56 PM /Library/Logs/DiagnosticReports/Microsoft Database Utility_2016-10-31-122356_[redacted].cpu_resource.diag [Details]
    Oct 30, 2016, 07:32:16 PM /Library/Logs/DiagnosticReports/softwareupdate_download_service_2016-10-30-193216_[redacted].crash
    Oct 30, 2016, 06:56:14 PM /Library/Logs/DiagnosticReports/Microsoft Word_2016-10-30-185614_[redacted].hang
    /Applications/Microsoft Office 2011/Microsoft Word.app/Contents/MacOS/Microsoft Word

  • Wesley Fabry 2 november 2016 om 18:49

    @marian leuk dat je ons gevonden hebt. De Mac is niet meer de jongste, maar lijkt mij nig prima. Was de Mac vollendig geherinstalleerd toen je deze overnam? Misschien is een Clean Install dan wel aan te raden: https://www.appletips.nl/clean-install-mac/

    Wil je dat nog niet direct dan kan dit ook nig een uitkomst zijn, maar is beetje uitstellen van het probleem: https://www.appletips.nl/gebruik-cleanmymac-3-om-je-mac-fit-te-houden/

Een reactie toevoegen: