8 oktober 2019

macOS: Mac blijft vragen om wachtwoord van Apple ID

2 min leestijd
macOS Catalina: Mac blijft vragen om wachtwoord van Apple ID
macOS
2 min leestijd

Nu macOS Catalina beschikbaar is hebben al een hoop Mac gebruikers de software-update geïnstalleerd op hun Mac. Naast het toevoegen van nieuwe functies en mogelijkheden bevat macOS 10.15 ook een aantal problemen en bugs. Zo blijft systeemvoorkeuren vragen om wachtwoord van Apple ID.

Na het invullen van het wachtwoord gebeurt er niets en blijft de melding verschijnen. Dit wordt mogelijk veroorzaakt door een authenticatieprobleem met betrekking tot de iCloud-sleutelhanger. Gelukkig hebben we een aantal oplossingen die je kunt proberen.

iCloud-sleutelhanger controleren

  • Open  ▸ Systeemvoorkeuren
  • Ga naar Apple ID
  • Klik op 'iCloud'
  • Vink de optie 'Sleutelhanger' aan
  • Vul het wachtwoord van je iCloud account in

Mac blijft vragen om wachtwoord van Apple ID

Wacht nu geduldig af tot er een melding verschijnt om het wachtwoord van je Mac in te vullen. Geef dan het wachtwoord van je Mac op om het autoriseren te voltooien. In sommige gevallen zal Systeemvoorkeuren je nog een extra bevestiging vragen door de toegangscode van een ander vertrouwelijk apparaat op te geven, bijvoorbeeld die van je iPhone of iPad. Mocht de sleutelhanger niet de eerste keer geactiveerd worden, herhaal dan bovenstaande stappen.

ook interessant
Oplossingen voor macOS Catalina problemen en bugs
Oplossingen voor macOS Catalina problemen en bugs

Ervaar je macOS Catalina problemen op je Mac door bugs? Dan kunnen deze oplossingen helpen, antwoord op de meest voorkomende bugs en fouten.

Mac blijft vragen om wachtwoord van Apple ID

Wanneer iCloud-sleutelhanger volgens bovenstaande stappen is geactiveerd, is het aan te raden om je Mac geforceerd te herstarten. Open daarna  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ Apple ID ▸ Overzicht. Mocht macOS dan nog vragen om je wachtwoord, vul deze dan in. Wacht geduldig af tot je het wachtwoord van je Mac moet invullen, hierna zou de melding verdwenen moeten zijn.

iCloud koppeling herstellen

Als je bovenstaande oplossingen hebt geprobeerd en de Mac blijft vragen om het wachtwoord van je Apple ID, dan kun je twee dingen doen: wachten op een update van macOS en hopen dat Apple dit probleem oplost of iCloud herstellen. In dat geval log je uit met je Apple ID en maak je daarna opnieuw verbinding. Hoe je dit precies doet leggen we hier stap voor stap uit.

ook interessant
iCloud herstellen en veilig uitschakelen op iPhone, iPad of Mac
iCloud herstellen en veilig uitschakelen op iPhone, iPad of Mac

iCloud herstellen en veilig uitschakelen zonder dat er gegevens verloren gaan. Zo kun je uitloggen met je Apple Account - iPhone, iPad of Mac

info
Auteur Wesley Fabry
Datum08/10/2019 16:19
Categorie macOS
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • Reactie van Rafael
    Rafael

    Ook Apple heeft er dus een klerezooi van gemaakt. Altijd die pop up over je Apll
    pe-ID en Icloud, en dan heb je je dit nodig, en als je dit niet weet je dat…
    Uiteindelijk loop je muurvast in deze kantoorwaanzin.

    Wast een klere BUREAUCRATIE!

    Beantwoorden
  • Reactie van Aart J. P. Kiviet
    Aart J. P. Kiviet

    Ik had onlangs hetzelfde probleem, steeds apple ID en sleutelhanger wachtwoord. Naar lang zoeken een VPN verwijderd en het probleem lijkt nu opgelost. Hopelijk blijft het zo/

    Beantwoorden
  • Reactie van Rik Van der Plas
    Rik Van der Plas

    @ Ralph. Sorry maar ik zie nu pas uw vraag. Mijn probleem was niet dat mijn MacBook steeds naar het wachtwoord van mijn Apple ID vraagt, maar wel dat mijn ‘administrator-wachtwoord’ niet werd erkend waardoor mijn MacBook (met Belgisch Azerty-toetsenbord) niet eens wilde opstarten.

    Mijn administrator-wachtwoord is ‘admin’. Vertaald naar een Qwerty-toetsenbord is dat ‘qd,in’. Als ik ‘qd,in’ intikte op mijn Azerty-toetsenbord startte de Macbook op…

    Situatie is nu:
    – opstarten na uitzetten: ‘qd,in’
    – opstarten uit sluimerstand: ‘admin’.

    Het is te gek voor woorden maar ik ben al blij dat alles nu werkt.

    Beantwoorden
  • Reactie van Andy
    Andy

    Zelfde probleem al van alles geprobeerd is nog steeds niet opgelost contact gehad met apple is een bekend probleem wel een heel erg probleem kan nu geen muziek luisteren via de mac en heb wel een abbo!

    Beantwoorden
  • Reactie van Ralph
    Ralph

    @Rik: leg nader uit want bij mij blijft hij vragen om de Apple ID. Wat bedoel je met:
    – moet de qwerty-equivalent van het azerty-wachtwoord ingevuld worden (!!!) en die equivalent wordt wel aanvaard??
    Hebben ander mensen een opslossing want het is echt een “sleutelhanger probleem”
    Ik hoor het graag en dank!

    Beantwoorden
  • Reactie van Rik Van der Plas
    Rik Van der Plas

    Zie voorgaand probleem niet-erkennen basiswachtwoord. Probleem opgelost. In België werken we met een azerty-toetsenbord versus een qwerty-toetsenbord in de meeste landen. Als tijdens de upgrading het wachtwoord gevraagd wordt moet de qwerty-equivalent van het azerty-wachtwoord ingevuld worden (!!!) en die equivalent wordt wel aanvaard. De configuratie wordt dan afgerond en na voltooiing van de upgrade wordt het azerty-basiswachtwoord terug aanvaard. Ongelooflijk maar waar.

    Beantwoorden
  • Reactie van Rik Van der Plas
    Rik Van der Plas

    Na upgrade wordt mijn basiswachtwoord niet meer erkent en mijn splinternieuwe MacBook Pro lijkt onbruikbaar! Iemand tips?

    Beantwoorden
  • Reactie van Len
    Len

    Ik zag op Appletips het advies om je mac te ontkoppelen van Icloud. ik kan deze optie zeker niet aanraden! Het heeft mij alleen maar van de regen in de drup (stortbui) gebracht. Deze optie werkte niet goed en bleef hangen op verschillende toepassingen als sleutelhanger met als gevolg dat ik nu vanaf mijn NAS een back-up terug moet zetten en dat is heeel lang wachten :-( ..

    volgende keer wacht ik maar gewoon op Apple .. in de hoop dat ze het snel oplossen..

    Beantwoorden
  • Reactie van matthijs
    matthijs

    Laad deze update niet! Alleen maar ellende, mails kwijt programma’s werken niet, email adressen kwijt! Waardeloos! Ik ga weer terug naar Windows!!!!

    Beantwoorden
  • Reactie van Harry
    Harry

    hier dus ook deze ellende!! @Wesley Fabry, heb zeker al 20x gebrobeert, maakt niets uit!! Apple is weer terug met brakke update’s, net als zon 5 jaar geleden met die IOS update ellende!!

    Beantwoorden
  • Reactie van Hil
    Hil

    Om het vragen akkoord te gaan met de nieuwe iCloud voorwaarden ga je bij instellingen naar Internet Accounts, klik op je iCloud mail account, verschijnt de pop-up niet ga dan naar de volgende iCloud account enz. tot de pop-up verschijnt, klik op meer en scroll naar beneden, ga dan akkoord.

    Beantwoorden
  • Reactie van Edward
    Edward

    Er zat niks anders op dan uit te loggen van iCloud en nu lijkt dit v vervelende probleem opgelost. Is beetje mijn eigen schuld omdat ik het niet kan laten direct up te daten

    Beantwoorden
  • Reactie van Miek
    Miek

    Ik zou zeggen…. wacht nog even. Te veel gedoe met de wachtwoorden op dit moment. Mn Macbook is een en al ellende nu, gelukkig nog een andere Mac om op terug te vallen. Jah… tis mn eigen schuld, normaal wacht ik een weekje met updaten. :(

    Beantwoorden
  • Reactie van Wesley Fabry
    Wesley Fabry
    appletips

    @Björn ik heb best vaak moeten proberen, ik wilden namelijk niet uitloggen. Na 10-12 keer was het in orde ?

    Beantwoorden
  • Reactie van Boze Mac gebruiker
    Boze Mac gebruiker

    Download deze update NIET ik waarschuw je je Mac herkent na het installeren geen wachtwoord meer en je Mac word totaal onbruikbaar. Wees slim download hef NIET.

    Beantwoorden
  • Reactie van Björn
    Björn

    Hoe vaak moet ik dit blijven proberen? Het is nog steeds niet opgelost….

    Beantwoorden
  • Reactie van Wesley Fabry
    Wesley Fabry
    appletips

    @ton via Muziek en Podcasts kun je via de menubalk inloggen met je Apple ID. Klik hiervoor op ‘Account’ ▸ Log in. Zorg daarnaast ook ervoor dat via Muziek ▸ menubalk ▸ Muziek ▸ voorkeuren ▸ Algemeen ▸ Synchronisatiebibliotheek is ingeschakeld. Mocht dat niet helpen kun je toch het beste iCloud herstellen op je Mac (zie bovenstaande tip)

    Beantwoorden
  • Reactie van Ton
    Ton

    Na vele pogingen opgelost, nu synchroniseert hij geen podcast en applemusic account, alles is ingelogd…ze willen me steeds een proefperiode aanbiedn en ik ben ingelogd,,,

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Wil je appletips meldingen ontvangen?

Je kunt zelf aangeven over welke onderwerpen je medlingen wilt ontvangen en natuurlijk kun je deze ook weer uitschakelen.

Nadat je op akkoord klikt zal je webbrowser vragen of je akkoord gaat met het ontvangen van pushberichten.


AKKOORD    NEE BEDANKT
Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store