Digitale aankopen verplaatsen van het ene Apple account naar het andere
Wanneer je in het bezit bent van meerdere Apple accounts is er mogelijk goed nieuws te melden. Apple staat het voor het eerst toe dat gebruikers digitale aankopen kunnen verplaatsen van het ene Apple-account naar het andere.
Tenminste, voor accounts buiten de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk of India. In een nieuw supportdocument legt Apple uit hoe het migreren van aankopen precies werkt. Handig als je een Apple account hebt dat alleen wordt gebruikt voor het doen van aankopen. We leggen uit wat je kunt verwachten.
Apple aankopen migreren
Wie in het bezit is van meerdere Apple accounts kan voortaan (in sommige landen) de aankopen van verschillende accounts migreren naar een primaire Apple Account. Dit is het account dat o.a. gebruikt wordt voor iCloud, FaceTime, etc. Je overige accounts worden vooral gebruikt voor aankopen in de App Store, dit is vooral het geval wanneer je oudere e-mailadressen gekoppeld had aan je Apple Account.
Beschikbaarheid aankopen samenvoegen
Deze functie is niet beschikbaar voor gebruikers in de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk of India. Wanneer deze optie beschikbaar komt in deze landen en regio's is vooralsnog onduidelijk.

Apple aankopen samenvoegen
Je kunt ervoor kiezen om apps, muziek en ander materiaal dat je bij Apple hebt gekocht op een secundaire Apple Account, te migreren naar een primaire Apple Account. De secundaire Apple Account kan een account zijn die alleen voor aankopen wordt gebruikt. Je moet het primaire e-mailadres of telefoonnummer en wachtwoord van beide accounts weten, en geen van beide accounts mag met iemand anders zijn gedeeld.

Waar je op moet letten
- Op het moment van migratie wordt de Apple Account dat is ingelogd voor gebruik met iCloud en de meeste functies op je iPhone of iPad, het primaire Apple Account genoemd.
- Op het moment van migratie wordt het Apple Account dat alleen is ingelogd voor 'Media en aankopen', het secundaire Apple Account genoemd.

Voorwaarden migratie Apple aankopen
- Controleer of je bent ingelogd met twee verschillende accounts op je iPhone of iPad. Tik in Instellingen op je naam. Er wordt een andere Apple Account weergegeven onder 'Media en aankopen' als je bij een andere account bent ingelogd voor aankopen. Als je hier geen andere Apple Account ziet, tik je op 'Media en aankopen' en vervolgens op 'Log uit'. Nadat je bent uitgelogd, tik je op 'Media en aankopen' en kies je 'Niet [je naam]?' om in te loggen bij een andere Apple Account.
- Controleer of de secundaire Apple Account geen lid is van een andere 'Delen met gezin'-groep en of deze niet wordt gebruikt voor het delen van aankopen. Lees hoe je 'Delen met gezin' kunt verlaten en het delen van aankopen kunt uitschakelen.
- Schakel twee-factor-authenticatie in voor beide accounts.
- Zorg ervoor dat beide accounts zijn ingesteld op hetzelfde land en dezelfde regio voor aankopen.
- Maak het resterende saldo van je secundaire Apple Account op.
- Wacht tot alle gehuurde onderdelen en vooruitbestellingen zijn afgerond op je secundaire Apple Account. Je kunt vooruitbestellingen annuleren.
- Wacht tot 15 dagen vanaf de laatste aankoop op de secundaire account.
- Zorg dat je je geregistreerde betaalmethode bij de hand hebt. Je moet de betaalmethode van de secundaire Apple Account verifiëren om aankopen te kunnen migreren. Bovendien mogen er geen problemen zijn met de geregistreerde betaalmethode voor de secundaire account.
- Werk je iPhone of iPad bij naar de nieuwste versie van iOS of iPadOS.

Wat gebeurt er als je aankopen migreert
- Eerdere aankopen van apps, muziek, films, tv-programma's en boeken migreren naar je primaire Apple Account.
- Alle betaalmethoden die aan je secundaire Apple Account zijn gekoppeld, worden gemigreerd naar je primaire Apple Account. Deze vervangen alle betaalmethoden die je had geregistreerd met de primaire Apple Account.
- Abonnementen waarop je momenteel bent geabonneerd op je secundaire Apple Account migreren naar je primaire Apple Account.
- De muziekbibliotheekgegevens van de secundaire Apple Account, het personalisatieprofiel, het sociale profiel en de Apple Music Replay in de Apple Music-app migreren en vervangen de muziekbibliotheekgegevens, het personalisatieprofiel, het sociale profiel en de Apple Music Replay van de primaire Apple Account. Als je al een muziekbibliotheek hebt op je primaire Apple Account, verandert er niets.
- De podcastbibliotheekgegevens van de secundaire Apple Account in de Apple Podcasts-app worden gemigreerd en vervangen de podcastbibliotheekgegevens van de primaire Apple Account.
Wat kan niet met je aankopen worden gemigreerd
- iCloud-gegevens kunnen niet vanaf de secundaire Apple Account worden gemigreerd.
- Gepersonaliseerde aanbevelingen in de App Store, Apple TV-app, Apple Books en Apple Podcasts kunnen niet vanaf je secundaire Apple Account worden gemigreerd. Automatische personalisatie begint opnieuw op je primaire Apple Account.
- Je kunt geen App Store-recensies bewerken die zijn gemaakt met je secundaire Apple Account.

Migratie Apple aankopen starten
- Open de Instellingen-app op de iPhone of iPad.
- Tik op je naam en tik vervolgens op 'Media en aankopen'.
- Tik op 'Toon account' en log eventueel in met je secundaire account.
- Scrol omlaag en tik vervolgens op 'Migreer aankopen'.
- Bekijk de informatie over beide accounts en voer vervolgens de taken uit om de migratie van aankopen naar de primaire account te voltooien.
- Wanneer het proces is voltooid, zie je 'Aankopen zijn gemigreerd'. Je ontvangt ook een bevestigingsmail op de e-mailadressen die aan de accounts zijn gekoppeld.
- Zorg ervoor dat je je instellingen voor 'Media en aankopen' controleert, uitlogt bij de secundaire Apple Account en vervolgens inlogt bij de primaire Apple Account.
Meer informatie over het samenvoegen van Apple Accounts lees je terug op de supportpagina van Apple. Daarnaast kun je ook contact opnemen met Apple Support als je vragen hebt over de migratie.

Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 26/06/2025 09:32 | |
Categorie | Handleiding, Uitleg | |