Oplossingen voor de meest voorkomende iOS 15 en iPadOS 15 bugs en problemen
Sinds juni heeft Apple iOS 15 en iPadOS 15 grondig getest in samenwerking met ontwikkelaars en publieke beta-testers. Helaas zijn er in de uiteindelijke versie toch nog enkele bugs terug te vinden. Meestal gaat het om kleine fouten zoals tekst die niet (goed) is vertaald of kleine schoonheidsfoutjes in de interface.
Echter zijn er ook een aantal bugs die de functionaliteit van je iPhone of iPad kunnen beperken. Hieronder vind je een overzicht terug van bekende problemen en hoe je ze kunt verhelpen. Voor je deze toepast is het aan te raden om je iPhone of iPad geforceerd te herstarten. Staat het probleem of de bug er niet tussen, meldt deze dan in de reacties zodat we ermee aan de slag kunnen.
Naast bugs en problemen, bevat dit artikel ook wijzigen in iOS 15 die voor sommige als 'probleem' kunnen worden gekenmerkt, een voorbeeld hiervan is het nieuwe beginscherm en widgets.
iPadOS en iOS 15 problemen
- Geen iOS 15 of iPadOS 15 update beschikbaar
- Batterij van iPhone of iPad snel leeg
- Gedownloade apps werken niet goed
- SharePlay voor FaceTime werkt niet
- Netwerk en wifi problemen
- Sommige nieuwe functies werken niet
- Gedownloade apps staan niet op mijn beginscherm
- iPhone kan niet verbonden worden met de auto via Bluetooth
- FaceTime en iMessage werken niet meer
- Missen van een aantal privacyfuncties
- Tekst kopiëren van een foto werkt niet
- AirTags werken niet meeropgelost
- Geen meldingen meer van sommige apps
- iOS 15 meldt onterecht dat opslag bijna vol isopgelost
- Eventueel oplossingen voor overige iPadOS problemen en iOS 15 bugs
- iOS 15 downgraden naar iOS 14 op iPhone of iPad
Geen iOS 15 of iPadOS 15 update beschikbaar
Ben je beta-tester dan heb je ongetwijfeld de Golden Master geïnstalleerd toen deze op 14 september beschikbaar kwam. Dit is de officiële versie van iOS of iPadOS en daarom krijg je nu geen update te zien. Zodra er weer een nieuwe beta beschikbaar is kun je deze installeren. Als je niet meer wilt deelnemen aan het beta-programma dan moet je het profiel verwijderen, dit doe je via Instellingen ▸ Algemeen ▸ Profielen ▸ selecteer het beta profiel ▸ tik op 'Verwijder' profiel. Daarna moet je wachten op de eerst volgende officiële update voor iOS 15, deze kun je dan installeren op je iDevice en de beta overschrijven.
Batterij van iPhone of iPad snel leeg
Het snel afnemen van de batterijduur is een jaarlijks terugkomend probleem bij iOS-updates, hier is vrij weinig aan te doen en komt vaak omdat er achterliggende rommel van de vorige update op de achtergrond nog moet worden opgeruimd. Toch kan het zijn dat de software-update ervoor zorgt dat de accu snel leeg is. Dit komt vooral dat je nu alle nieuwe functies aan het uittesten bent.
Daarnaast zijn er ook een aantal apps die op de achtergrond taken aan het uitvoeren zijn. Het beste kun je via Instellingen ▸ Batterij ▸ Toon activiteit (bovenaan de lijst), controleren welke apps op de achtergrond actief zijn. Deze kun je eventueel verwijderen en opnieuw installeren.
Mocht het probleem blijven aanhouden dan kun je het beste de batterij opnieuw kalibreren of deze 36 tips om de batterijduur te verlegen bekijken. Daarnaast kun je de conditie van de batterij bekijken of eventueel laten vervangen.
Gedownloade apps werken niet goed
Het kan zijn dat apps die je uit de App Store hebt gedownload niet meer goed functioneren. De oorzaak hiervan kan zijn dat de ontwikkelaar nog niet de tijd heeft gehad om de applicatie bij te werken naar de nieuwe software. Meestal geeft Apple ontwikkelaars een week de tijd om hun apps in te dienen voor de nieuwe software. Om die reden zijn veel geupdate apps nog niet goedgekeurd en bijgewerkt, verwacht wordt dat dit de komende dagen wordt opgelost.
SharePlay voor FaceTime werkt niet
SharePlay is een van grootste nieuwe functies die nog niet klaar zal zijn bij de lancering van iOS 15. Apple heeft aangegeven dat er meer tijd nodig is om verschillende problemen op te lossen. SharePlay komt later dit jaar beschikbaar in iOS 15. Met SharePlay kun je het scherm van je iPhone/iPad delen en kijk- of luistergroepen maken tijdens een FaceTime-videogesprek. Het enige dat je hiervoor hoeft te doen, is een nummer of video af te spelen terwijl je een FaceTime gesprek voert.
Netwerk en wifi problemen
Valt regelmatig je verbinding weg of kun je helemaal geen verbinding meer maken met je draadloze netwerk dan kan het zijn dat iOS 15 of iPadOS 15 voor problemen zorgt. Dit is vooral het geval bij de oudere generaties iPad en de iPhone 6s, gelukkig is het vrij eenvoudig op te lossen. Navigeer naar Instellingen ▸ Algemeen ▸ Stel opnieuw in ▸ Herstel netwerkinstellingen. Maak hierna opnieuw verbinding met het wifi-netwerk en het probleem zou opgelost moeten zijn. Mocht dit niet het geval zijn dien je de locatievoorziening voor wifi uit te schakelen. Dit kun je doen via: Instellingen ▸ Privacy ▸ Locatievoorzieningen ▸ Systeem ▸ Wifinetwerken.
Bij problemen met het mobiele netwerk kun je ook de netwerkinstellingen herstellen. Daarnaast moet je ook even controleren via Instellingen ▸ Mobiel Netwerk of Mobiele data is ingeschakeld en de apps toegang hebben tot het mobiele netwerk zoals 4G/5G.
Sommige nieuwe functies werken niet
iOS 15 en iPadOS 15 voegen tal van nieuwe opties en mogelijkheden toe aan de iPhone en iPad, maar helaas werken sommige nieuwe functies niet op oudere toestellen. Dit houdt in dat bepaalde mogelijkheden afvallen wanneer je bijvoorbeeld een oudere iPhone of iPad bezit. Dit heeft te maken met de specificaties van het toestel. Sommige functies vereisen een A12-chip of nieuwer. We hebben een overzicht gemaakt van alle iOS 15 functies die niet werken op oudere toestellen, deze vind je terug in onderstaand artikel.
Gedownloade apps staan niet op mijn beginscherm
Het kan zijn dat wanneer je een nieuwe applicatie downloadt deze niet wordt geplaatst op het beginscherm. In dat geval heeft je iPhone of iPad deze automatisch in de appbibliotheek geplaatst. Je kunt dit oplossen door het plaatsen op het beginscherm weer toe te staan via Instellingen ▸ Beginscherm ▸ schakel de optie 'Zet op beginscherm' aan.
iPhone kan niet verbonden worden met de auto via Bluetooth
Bij iedere update komt het bluetooth-probleem en auto's terug. Veel mensen kunnen geen verbinding meer maken met hun auto met behulp van bluetooth. Je kunt dan proberen de verbinding te verbreken, netwerkinstellingen te herstellen en daarna opnieuw koppelen (meer info). Als dat niet helpt is je auto waarschijnlijk de oorzaak, de software is vaak niet geoptimaliseerd voor de nieuwe iOS. Vraag dan de autodealer of fabrikant om hulp.
FaceTime en iMessage werken niet meer
Sommige iOS 15 gebruikers melden dat FaceTime en iMessage niet meer werken en er geen verbinding kan gemaakt worden. Dit kun je oplossen door de diensten te herstellen. Ga hiervoor naar Instellingen ▸ Berichten en schakel 'iMessage' uit, ga daarna naar Instellingen ▸ FaceTime en schakel 'FaceTime' uit. Herstart nu je iDevice geforceerd volgens deze stappen en schakel de opties iMessage en FaceTime weer opnieuw in.
Missen van een aantal privacyfuncties
Net zoals voorgaande versies heeft Apple ook in iOS 15 en iPadOS 15 privacyfuncties verwerkt. Zo kun je gebruikmaken van een authenticator voor tweestapsverificatie, trackers uitschakelen voor Mail, etc. Andere privacyopties zijn Verberg mijn e-mail, gebruik van eigen een domeinnaam via iCloud, Private Relay (Privé doorgifte) en uitbreiding van HomeKit Secure Video. Deze laatste vier opties zijn alleen beschikbaar als je een betalend abonnement hebt op iCloud. Hierbij is het goedkoopste abonnement van € 0,99 voldoende. Meer informatie lees je hieronder terug.
Tekst kopiëren van een foto werkt niet
De tekstherkenning, ook wel Livetekst genoemd, werkt officieel slechts in een paar talen, namelijk; Chinees, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Kantonees, Portugees en Spaans. Gelukkig kun je de optie wel via een 'omweg' activeren, maar wordt woordherkenning en vertalen niet ondersteund. Ga hiervoor naar Instellingen ▸ Algemeen ▸ Taal en regio ▸ Voeg Engels als extra taal toe ▸ Schakel de optie 'Livetekst' in.
AirTags werken niet meer
Opgelost sinds iPadOS en iOS 15.0.2
Verschillende gebruikers melden dat hun AirTag niet meer zichtbaar is in de Zoek mijn applicatie. In het tabblad 'Objecten' is de slimme tracker spoorloos verdwenen. Om dit probleem te verhelpen kun je verschillende oplossingen proberen.
Als eerste wordt aangeraden je iPhone geforceerd te herstarten. Dit doe je via deze stappen. Herhaal dit een paar keer, verschijnt de AirTag dan nog niet? Dan kun je deze handmatig herstellen via deze stappen.
Geen meldingen meer van sommige apps
Steeds meer iPhone en iPad gebruikers melden problemen met meldingen. Zo ontvangen ze geen notificaties meer van bijvoorbeeld Mail, WhatsApp, Berichten of andere apps. De oorzaak hiervan is voorlopig nog onbekend, maar gelukkig zijn er wel een paar dingen die je kunt doen om het op te lossen. De oplossingen hebben we in een apart artikel besproken, deze vind je hier terug.
iOS 15 meldt onterecht dat opslag bijna vol is
Opgelost sinds iPadOS en iOS 15.0.1
Bij sommige gebruikers verschijnt een melding in het instellingen-scherm dat de opslag bijna vol is, terwijl er nog meer dan genoeg opslagruimte beschikbaar is. Tikken op de melding geeft geen reactie van het besturingssysteem. Mogelijke oplossingen die voorgesteld worden zijn het terugzetten van de instellingen of zelfs een volledige reset, hoewel dat niet altijd werkt. Ook zou het wissen van Safari-geschiedenis helpen. Goed om te weten, deze bug is vooral een cosmetisch probleem en heeft dit geen gevolgen voor de werking van je iPhone of iPad.
Eventueel oplossingen voor overige iPadOS problemen en iOS 15 bugs
- Oplossing voor geen geluid of trillingen meer bij nieuwe mails
- Problemen met het mobiele netwerk oplossen
- Oplossing voor verbindingsproblemen met bluetooth apparaten
- Instellingen die in het grijs worden weergegeven herstellen
- Oplossingen voor een trage Safari
- Oplossing voor iPhone of iPad die niet meer aan gaat
- Instellingen herstellen bij aanhoudende problemen
iOS 15 downgraden naar iOS 14 op iPhone of iPad
Bevalt iOS 15 of iPadOS 15 je voorlopig niet, dan kun je altijd nog terug naar iOS 14 en iPadOS 14. Apple heeft aangegeven dat gebruikers niet verplicht worden om te updaten naar de nieuwste versie (meer info). Hoe je iOS 15 kunt downgraden naar iOS 14 lees je hier uitgebreid terug.
Blijf op de hoogte
Meer van dit nieuws? Blijf op de hoogte via onze appletips applicatie voor iPhone en iPad of accepteer de push notificaties voor Mac en Chrome.
Categorie: Nieuws, Naslagwerken Ontwikkelaar: Richard Ijzermans 4+ 11 MB DOWNLOAD GRATIS |
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 11/10/2021 19:07 | |
Categorie | Handleiding, iOS, iPadOS | |
Reacties
Sinds kort schakelt het scherm mijn Apple Carplay steeds naar het beginscherm tijdens het rijden, en start direct weer op als ik een tik geef op het scherm. Ook als ik de Iphone niet gebruik en naar de radio luister. Is dit op te lossen ? De iPhone is aangesloten met een draad, niet via bluetooth.
Sinds de nieuwe update werkt mijn uitgaande email niet meer.
Ik krijg de melding dat “de verbinding met de uitgaande server smtp.ziggo.nl is mislukt”
Waardeloos is dit
Sinds installatie op iPad van IOS 15, werkt applestore niet meer en diverse veel gebruikte apps krijg ik ook niet meer open. Opnieuw opstarten van de iPad etc helpt niet
Na update 15 is in iMessage de mogelijkheid ‘ alle verwijderen’ niet meer aanwezig. Dus moet de te verwijderen berichten stuk voor stuk verwijderen. Is dit op te lossen?
Apps op de iPad sluiten automatisch terwijl ik er mee bezig ben. Dat gebeurt zowel bij Facebook, spelletjes als bij een nieuwspagina via Safari.
Mijn Apple Kalender / Calender is erg traag en en laadt soms gewoon niet en sluit hem weer af en als ik een afspraak wil invoeren kan het zijn dan ik gemiddeld 2x eruit wordt gegooid en de 3e keer gaat het goed. Ik had het idee dat het lag aan alle online meeting invites in de agenda’s maar ik lees nu dat dit een probleem is van Apple. Heeft iemand een idee wanneer dit wordt opgelost?
Hier precies het zelfde als Stephen.
Alles geprobeerd, maar de Apple Pencil wordt niet gezien.
Zelfs een nieuwe pencil werkt niet dus die kan zo weer retour…
Ik hoop heel snel op een oplossing/update.
Esther
Na het installeren van een update naar versie 15.1 op mijn 8e generatie iPad werkt de Apple Pencil eerste generatie ineens niet meer.
1. de pencil in de ipad geplugged maar hij laad niet op.
2. tevens de pencil aan de power gehangen met verloop je wat erbij geleverd is. Hele middag liggen laden zonder succes.
3. een reset uitgevoerd van de ipad met home knop + power off button ingedrukt houden zonder succes.
4. in Bluetooth instellingen de pencil vergeten en ipad opnieuw opgestart en opnieuw de pencil in de ipad gestoken om vervolgens opnieuw te pairen. De pencil wordt wel gevonden en kan gepaired worden, geeft aan dat de pencil 0% batterij heeft, maar koppelt wel met de ipad. Echter werkt hij niet dan.
5. Tijdje de pencil in de ipad geplugged laten zitten, echter er komt geen voeding in de pencil zo lijkt het.
De pencil is nog geen jaar oud en sporadisch gebruikt (dus geen heavy user) alleen beetje markeren bij het boeken lezen en scrollen van wat websites.
Weet iemand raad wat ik nog kan uitproberen, want het is echt door de update gekomen, daarvoor werkte hij nog. Dus ik vind het ook zo vreemd dat de pencil is leeg getrokken of gewoonweg niet laat zien hoe vol hij geladen is.
Groeten,
Stephan
Op een iPad werkt het alleen bij het zwevend kleine toetsenbord, helaas niet op het grote: https://www.appletips.nl/ios-quickpath-veegtoetsenbord/#ipad
Het swype toetsenbord werkt niet op mijn ipad pro. Op mijn iPhone werkt het prima, maar op de iPad werkt het alleen in zwevende mode.Volgens de info zou dit met versie 15 moeten werken.
Iemand een idee?
De facebook app op de IPad loopt steeds vast
Storingen in de weergave van Spotify bij elders werken op de IPad.
Belangrijke Locaties in Privacy: Het overzicht is niet meer te openen!
:-(
Sommige spelletjes op de ipad pro hebben een zeer schokkerig beeld gekregen. Herstarten geeft geen verbetering.
Sinds de update naar 15.0.2 gaat de app “myTuner Pro”, na afsluiten, spontaan weer afspelen. Soms gebreurt dit na een half uur soms na een uur. De app is afgesloten maar de zender wordt toch afgespeeld. Door het openen en weer sluiten van de app stopt het spelen, maar als ik pech heb begint deze na een tijdje weer te spelen.
Met strava verliest ik sinds ik 12 pro heb de verbinding, nu eigenlijk bij elke activiteit gps fail, ook al wat andere instellingen geprobeerd maar niks werkt echt. nu zeggen ze bij Apple en erugzetten naar fabrieks instellingen, zo triest met een apparaat van 1000+ euro! handig
Het beantwoorden van een bericht op het begin scherm kan ook niet meer, je moet nu standaard je iPhone eerst unlocked hebben, dat was voorheen niet..
Pages met optie spelling en en autocorrectie geeft foute reacties meeste woorden worden onterecht rood onderlijnd Weergegeven!!
Na uitvoeren iOS15 update op iPhone 11 Pro, geeft het People Album in Photos de melding: ‘0 Photos Scanned’ en: ‘To finish scanning your remaining photos, lock your iPhone and connect it to power. Na een nacht locked en connected to power, geeft de iPhone nog steeds aan dat 0 foto’s gescand zijn. Heb nog geen manier gevonden om het scannen te laten starten. [De Library is wel updated, het Curating proces werkt naar behoren, het bestaande People Album is wel te zien via een drukknop onderaan het scherm.]
WhatsApp functioneert niet goed. Ook isseus met de agenda app. Beeldscherm van mn iPhone X lijkt niet te reageren. Of de iPhone begint zelf rare handelingen uit te voeren. WhatsApp begint zelfs te bellen. Apps sluiten kan een gele opgave zijn omdat je ze niet naar boven kan swipen. Herstarten is dan de enige optie.
Krijg geen meldingen meer binnen van email en whats app, alle instellingen staan goed, tel al aan en uit gehad al meerdere keren. Pas als ik de app open komt alles binnen.
Weet iemand wat te doen?
Het is niet meer mogelijk om e-mail te ontvangen via Wifi. Via 4G is dit geen probleem.
In Instellingen staat sinds de update naar iOS 15 de mededeling “iPhone opslag bijna vol” met een “1” in een rood rondje maar de regel reageert niet op klikken.
Het beste is dus te wachten op een van de komende update releases!!
Hopenlijk komen die er snel!