24 juni 2017

iOS 10iOS 10: iPhone valt uit bij batterij percentage van 30% of hoger

batterij icoon iOS

Sinds iOS 10 hebben veel iPhone gebruikers last van een hardnekkig probleem. Hun iPhone kan spontaan uitvallen omdat de batterij/accu leeg is. Dit gebeurt soms zelfs bij een percentage van 50%. Dit alles heeft een oorzaak van het verkeerd weergeven van de batterijstatus.

Het percentage kan plotseling van 55% naar 35% zakken, of net wat stijgen om daarna pijlsnel te dalen. Dit is erg vervelend en heeft verschillende onbekende oorzaken. Sinds de lancering helpen we regelmatig iOS gebruikers met dit probleem. Alleen is voor ieder de oplossing anders, we sommen de mogelijke oplossingen even voor je op. Deze kunnen ook toegepast worden op een iPad met soortgelijke problemen.

Update: Apple heeft erkend dat sommige iPhone 6s modellen problemen hebben met de batterij. Hierdoor kan de iPhone spontaan uitvallen. Om die reden is Apple een reparatieprogramma gestart om gratis de batterij te vervangen. Klik hier voor meer informatie over dit programma.

iPhone valt spontaan uit en geeft foutief batterij-percentage, enkele oplossingen

Als eerste kun je een vrij eenvoudige oplossing proberen. Sluit de iPhone met een officiële kabel aan een officiële stroomadapter. Druk de aan/uit-knop in tot de optie 'Zet uit' verschijnt. Schakel de iPhone uit door te schuiven en wacht tot deze volledig is uitgeschakeld.

Schakel daarna de iPhone weer opnieuw in, druk de aan/uit-knop in tot het Apple logo verschijnt. Laat daarna los. Controleer het percentage en wacht af of de oplossing geholpen heeft.

Batterij van je iPhone kalibreren

Als tweede kun je de batterij kalibreren, dit vraagt wat meer tijd en moet volledig worden uitgevoerd.

• Sluit je iPhone aan de officiële lader met de officiële USB-kabel
• Druk de thuis- en aan/uit knop gelijktig in tot de het Apple logo verschijnt
• Laat daarna los en de iPhone zal opstarten

iPhone valt uit, batterij percentage foutief, oplossingen

De batterij wordt nu voor de eerste keer gekalibreerd. Laat de batterij nu tot 100% opladen. Je zal merken dat de laatste procenten tot de 100% heel langzaam verlopen. Dit is het balanceer-proces, de cellen worden ontladen en geladen tot ze de eindspanning hebben bereikt. Wacht nu af of de oplossing geholpen heeft. Klik hier voor meer informatie over het kalibreren van de batterij.

Instellingen herstellen naar fabrieksinstellingen

Als bovenstaande niet helpt kun je de instellingen van je iPhone herstellen. Alle instellingen in de gelijknamige app worden dan teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Dit doe je via Instellingen ▸ Algemeen ▸ Stel opnieuw in ▸ Herstel alle instellingen.

Overige oplossingen

• De batterij volledig laten leeglopen en pas na enkele uren opladen
• Energiebesparingsstand inschakelen via Instellingen ▸ Batterij en tot 100% opladen
iPhone herstellen en als nieuw installeren
Apple Support raadplegen voor hulp

Lees ook: Controleer de conditie van je iPhone batterij met Battery Life

Bijgewerkt artikel, origineel van 05/11/16

Haal alles uit je iPhone, iPad en iPod Touch met iOS 10!
Klik hier voor een overzicht van alle iOS 10 tips.







Reacties


  • Remco

    5 november 2016 om 10:03

    Ja, bij mij ook. Plus, sinds iOS10.1 een zeer verhoogde data-vreter. Ben nog aan t uitzoeken wat dat is. Na iOS10.1.1 lijkt het beter, ook met de batterij.

  • Edwin

    5 november 2016 om 11:15

    Zelfde probleem gehad met een iPhone 6S van 7 maanden oud. Alle bovenstaande zaken geprobeerd plus een DFU herstel zonder restore van de backup, echter geen resultaat. Apple Support (chat en bellen) was uitstekend maar uiteindelijk een afspraak gemaakt met de Genius Bar in Den Haag. Diagnostics applicatie eraan gekoppeld en met de accu was niets aan de hand maar wel een probleem op de printplaat. iPhone had geen schade en een half uur later liep ik met een nieuwe iPhone de deur uit. Doe ineens weer twee dagen met mijn iPhone, heerlijk en wat een service!

  • Pascal

    5 november 2016 om 13:14

    Il lees telkens inhet artikel officiele lader en kabel.
    Kunnen deze problemen ook oorzaak,zijn van niet officiele aperatuur. Zo ja hoe komt dit dan

    Pascal

  • Slipl

    5 november 2016 om 17:48

    Hier ook dit probleem met 1 jaar oude 6S. Viel rond de 20% uit, bij opnieuw aanzetten gaf hij aan dat de accu leeg was, bij nog een paar keer proberen ging de telefoon toch weer aan. Echter naar een paar seconden viel hij alsnog uit. Uit laten lezen bij genius bar, die liet de grafiek zien van het verloop van mijn accu en liet in plaats van een constante lijn eentje met pieken en dalen ziet. Dit probleem zat niet in de accu maar “dieper in de iPhone” zei de genius. Direct een nieuwe telefoon gekregen.

  • winz

    5 november 2016 om 21:19

    Eerder deze week het probleem aangekaart via Chat support. Remote sessie opgezet met de telefoon en geen hardware problemen ontdekt. Het probleem was bij hen wel bekend en wordt verder onderzocht zo werd gezegd. Zullen zien wat er uit komt.

  • senna

    6 november 2016 om 8:57

    Hoi @winz wil je ons op de hoogte brengen van de geboden oplossing, hier het zelfde probleem
    Groeten, Ruud

  • Jasper

    9 november 2016 om 11:35

    Ha Wesley,

    er is nog 1 ongenoemde reden waarom batterijen juist nu sneller uitvallen:
    “winter is coming”
    Ik heb in de afgelopen 5 jaar zo’n 3 iphones gehad, en allemaal vallen ze onder de 40% ‘zomaar’ uit bij koud weer, net als ik ze een tijdje uit mijn broekzak haal om een paar mooie herfstfoto’s te schieten.

    OK, IOS10 heeft absoluut niet geholpen, dat is duidelijk. Maar ondanks de ‘wear levels’ van 15-30% volgens de ‘Battery life’ app, reageert elke iphone bij mij hetzelfde op de kou. Vooral in de camera app, trekt het bijna nooit onder de 20% batterij. Terwijl dit in de zomer dus echt nooit een probleem is.

    Ok, ik moet toegeven dat mijn iphone 6S het ook niet leuk vind om continue met bluetooth te zoeken naar mijn nieuwe iWatch. Maar hopelijk kan apple er iets aan doen in de volgende grote IOS update. Anders wordt het met tegenzin “instellen als nieuwe telefoon.”

    Succes iedereen!
    p.s. powerbankjes zijn gelukkig cheap tegenwoordig.

  • Ivo

    11 november 2016 om 23:37

    Ik heb het zelfde probleem ook geregeld, maar volgens mij is het nog iets raarder dan we allemaal denken. Allereerst valt het me op dat het bijna altijd gebeurd als de telefoon iets gaat downloaded (bijvoorbeeld app updates). Het aller gekste is, dat ondanks dat de telefoon is uitgevallen en een lege batterij aangeeft mijn apple watch wel gewoon verbonden blijft en ik er zelfs berichten op blijf ontvangen

  • Peter

    12 november 2016 om 18:18

    Hier zelfde probleem, met de iPhone 6s. Eerst batterij gekalibreerd, werkte niet, nogmaals gekalibreerd en hersteld naar fabrieks- instellingen, hielp niet.
    Apple support gebeld, iPhone uitgelezen op afstand, niets aan de hand zei hij, mogelijk een software probleem, advies opnieuw installeren en geen back-up terug zetten maar als nieuw beginnen, na ruim een week weer zelfde probleem.
    maandag Apple support maar weer bellen en mogelijk een afspraak maken bij Geniusbar.

  • Daniëlle Springer

    22 november 2016 om 20:17

    Ik dacht dat het aan het feit zou liggen dat mijn iPhone 6 1,5 jaar oud is, dat hij dan wat mankementen vertoond. Opgelucht dat er eventuele oplossingen voor zijn, ga het morgen direct proberen. Mijn iPhone geeft de laatste tijd heel vaak verkeerde batterij percentages aan. Het ene moment 23%, 5 minuten laten 3% en als ik hem dan aan de lader leg direct 9%. Dit gebeurt bijna iedere dag.

  • Mariska

    20 december 2016 om 12:02

    Dit probleem ik ook vrijwel elke dag met mijn iPhone 6. Soms valt ie uit bij 30%, andere keer blijft ie uren staan op 1% en bij aansluiten van de lader staat er plotseling 40%. Hoop dat er ook een vervangend programma komt voor de iPhone 6.

  • Marcel

    31 december 2016 om 16:02

    Mijn iPhone 6s 1 jaar oud is binnen de kortste keren leeg sinds update Ios10.2 alle mogelijkheden toegepast , niets helpt gebruik praktisch geen apps paar berichtjes op WhatsApp en paar korte telefoontjes en leeg is hij .
    Nooit eerder met een iPhone batterij problemen gehad , nu sinds een paar weken wel , vervelend loop met een laadkabel op zak en in de wagen , kan dit niet meer vertrouwen .
    Val niet onder de gratis vervanging voor de batterij ! Apple wordt wakker en installeer echte goede batterijen , uw iPhone zijn duur genoeg hoor !!

  • Bruno

    3 januari 2017 om 11:05

    Mijn iPhone 6s begon na ongeveer 1 jaar ook het probleem van spontaan uitvallen op 20-30-40% te vertonen. Softwarematig raakt dit niet opgelost: iOS herstel en instellen als nieuw (zonder backup) en iOS 10.2 brachten geen oplossing.

    Mijn toestel was ondertussen niet meer onder garantie bij Apple en ik heb het teruggebracht naar de winkel. Hier weigerde om men mij te helpen, de diagnostische test geeft geen probleem met de batterij en mijn toestel heeft serienummer QK en valt daarmee net buiten de reeks van het reparatieprogramma van Apple. Nochtans vertoont het toestel duidelijk wel het probleem!

    Door de winkel werd wel voorgesteld om de batterij tegen betaling te vervangen. Dit is volgens mij in strijd met de consumentenwetgeving die duidelijk zegt dat defecten kostenloos moeten worden hersteld tot 2 jaar na de aankoop. Ik ben nu verplicht om hier een klachtenbrief voor te schrijven, klacht in te dienen bij de economische inspectie,…

    Ik denk dat zowel Apple als de winkel goed weet dat er weldegelijk een probleem is met de batterijen van deze modellen. Ik vind dit geen service…

  • Willeke

    7 januari 2017 om 10:25

    Sinds de update naar iOS 10.2 valt mijn iPhone 6s uit op willekeurige percentages van accu, maar meestal rond 40%. In de afgelopen twee dagen gebeurde het telkens als ik buiten foto’s wilde maken (kou?). Ik heb batterij gekalibreerd en iPhone ook terug gezet naar fabrieksinstellingen maar dat lijkt niet te helpen. Komt er binnenkort een update van iOS? Misschien dat dat helpt.

  • Thib

    10 januari 2017 om 15:15

    Vorige week mijn Iphone 6S binnen gedaan in switch. Hij viel ook steeds uit op 60 en 30 procent batterij. Er zit een heel klein diep krasje links in de hoek. Kreeg zonet een mail van de herstelservice dat ze mijn iphone niet kunnen herstellen hiervoor en indien ik hem toch hersteld wil ik 350€ moet betalen. Ik ben enorm teleurgesteld in Apple en de service. Een toestel van 850€ en dan krijg je maar zo een service…schandalig.

  • Bruno

    12 januari 2017 om 16:30

    Vervolg van mijn verhaal van hierboven: nadat eerder geweigerd werd om mijn batterij onder garantie te herstellen, heb ik een klachtenbrief geschreven naar de winkel waar ik het toestel kocht, met vermelding naar een klacht bij de economische inspectie (wegens niet naleven wettelijke garantie) en met enkele filmpjes van het probleem (b.v. als ik net na het uitvallen probeer te herstarten: iPhone start op, rapporteert 24% batterij, maar valt snel terug uit, geeft dan de indicatie om te laden…)

    Toen ging het allemaal veel sneller: daags nadien werd ik gebeld om de telefoon terug binnen te brengen, enkele dagen later mocht ik een nieuw exemplaar afhalen.

    Kortom: als je dit probleem hebt, niet laten afschepen maar blijven aandringen op service…

  • Frsm

    24 juni 2017 om 10:50

    Geen wonder dat er zoveel iphone6 (6s) te koop worden aangeboden. Schande voor zo’n duur merk.

  • Wesley Fabry

    24 juni 2017 om 10:53

    @Frsm het zou een schande zijn als Apple er niets aan deed, maar je krijgt gewoon een gratis reparatie.

  • Roland

    24 juni 2017 om 20:49

    Deze terugroep actie is toch al een keer voorbij gekomen?! Of is er met de toen vervangen batterijen ook iets niet goed?

  • Wesley Fabry

    24 juni 2017 om 22:46

    @Roland klopt, in het artikel vind je een link met meer info. met de vervangende batterijen is niets aan de hand. De laatste tijd kregen we weer veel vragen van mensen die dit probleem hebben. Daarom opnieuw gemeld.

Een reactie toevoegen: