18 september 2017

Oplossing voor wifi-knop die grijs is op een iPhone of iPad

wifi-logo

Het gebeurt niet vaak, maar soms kan het zijn dat de wifi-knop op je iPhone of iPad grijs is. Dit houdt dan in dat je de optie niet kunt activeren of een draadloos netwerk kunt kiezen.

Waarom de knop grijs is kan verschillende oorzaken hebben. Voor je de volgende oplossingen gaat proberen kun je het beste controleren of je wifi kunt inschakelen via het bedieningspaneel. Veeg met één vinger omhoog vanaf de onderkant van het scherm (iPhone X: omlaag vegen in de rechterbovenhoek) en tik op het wifi-icoon.

Als je ook niet via het bedieningspaneel wifi kunt inschakelen kun je het beste onderstaande oplossingen proberen.

iPhone of iPad geforceerd herstarten

Druk de aan/uit-knop en thuisknop van je iPhone gelijktijding in tot het Apple logo verschijnt, dit kan ongeveer 10 seconden duren. Heb je een iPhone 7, 8, X of nieuwer dan kun je de smartphone geforceerd herstarten door de volume min (onderste knop) en aan/uit-knop samen in te drukken tot het Apple logo verschijnt. Controleer daarna of je wifi weer kunt inschakelen. Klik hier voor meer informatie over het geforceerd herstarten.

Locatievoorzieningen controleren

Open Instellingen en navigeer naar 'Privacy ▸ Locatievoorzieningen ▸ Systeem. Schakel nu de optie 'wifinetwerken' uit, herstart je iPhone of iPad en schakel de optie weer in. Controleer nu of de wifi-knop weer actief is.

wifi-knop grijs op een iPhone of iPad (oplossing)

Netwerkinstellingen herstellen

Verder kun je ook de netwerkinstellingen herstellen, dit doe je via Instellingen ▸ Algemeen ▸ Stel opnieuw in ▸ Herstel netwerkinstellingen.

Grijze wifi-knop oplossen door herstel

Wanneer bovenstaande oplossingen niet helpen zal je jouw iPhone of iPad volledig moeten herstellen. Het beste kun je dit doen via iTunes. Sluit je iDevice aan op je Mac of PC en open iTunes. Navigeer naar de samenvattingspagina van je iDevice, open 'Overzicht' en klik op 'Herstel iDevice'. Mocht dit niet werken dien je de iPhone of iPad te herstellen via de speciale herstelmodus (meer info). Zet na het herstellen geen reservekopie (back-up) terug en stel je iDevice in als 'nieuw'.

Hardwarematig probleem

Wanneer de volledige herstel geen oplossing biedt kan het zijn dat er een hardwarematig probleem is en dat de wifimodule in je iPhone of iPad stuk is. Je kunt dan contact opnemen met Apple Support of je iPhone zelf repareren met onze reparatievideo's. Uiteraard zijn er nog tal van andere shops waar je jouw apparaat kunt laten controleren op problemen.

Lees ook: Oplossing voor iPhone of iPad die niet meer aan gaat







Reacties


Er zijn nog geen reacties op dit bericht!

Een reactie toevoegen:



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!